| کد خبر: 11864 |

اقتصاد ایران بر مدار مثبت

تین نیوز | نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق تهران در حالی برگزار شد که یکی از سرفصل‌های آن بررسی وضعیت اقتصاد امروز ایران بود. موضوعی که ابراهیم بهادرانی، دبیرکل اتاق تهران به آن پرداخت.

بهادرانی ظرفیت بالقوه اقتصاد ایران را در دستیابی به رشد 8 درصدی دانست و با اشاره به آمار رشد اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته گفت: از سال 1381 تا 1385 اقتصاد ایران رشد 7/7 درصدی را تجربه کرد درحالی‌که طی نیمه نخست سال 1391 این اقتصاد به رشد منفی 3/6 درصدی رسید.

وی افزود: اقتصاد ایران طی یکسال اخیر بر مدار مثبت قرار گرفته است، بررسی‌های بانک مرکزی و آماری که در این زمینه منتشر شده نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران به منفی 3 درصد رسیده است. بهادرانی با اشاره به وضعیت فروش و صادرات نفت‌خام از ایران طی سال‌های گذشته افزود: آمار بیانگر آن است که در 6 ماه نخست سال 1391، صادرات نفت ایران با رشد منفی 38 درصدی مواجه بوده که این میزان طی نیمه نخست سال 92 به منفی 3 درصد رسید.

دبیرکل اتاق تهران در ادامه ریشه وجود رکود تورمی در اقتصاد ایران را در اين دو دلیل خلاصه کرد؛ نخست آنکه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در کشور رخ نداده و دیگری آنکه از سرمایه‌گذاری‌های گذشته نیز نتوانسته‌ایم استفاده کنیم. دبیر کل اتاق تهران در ادامه به تشریح راهکارهای خروج از رکود تورمی در اقتصاد ایران پرداخت. وی با بیان اینکه ابتدا باید نقدینگی را اصلاح کرد سپس به سراغ رشد 8 درصدی رفت، یادآور شد که حل مناقشه تحریم‌ها در این زمینه به عنوان یک اصل است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود نمی‌توان برای رفع مشکلات اقتصادی داخل کشور کمر همت بست.

بهادرانی دومین راهکار را در بهبود و اصلاح فضای کسب‌وکار دانست و در عین حال، بازگشت نظام بانکی کشور به مسیر اصلی خود را توصیه کرد.

حامد واحدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران نیز پس از این سخنان، با بیان اینکه درحال حاضر فعالان اقتصادی هیچ‌گونه چشم‌اندازی به کسب‌وکار و اقتصاد کشور ندارند، بر ضرورت تبیین برنامه اقتصادی یکساله تاکید کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی با هماهنگی یکدیگر می‌توانند نسبت به تدوین برنامه موقت یکساله اقتصادی اقدام کنند تا چشم‌انداز واقعی فعالیت‌های اقتصادی برای صاحبان این بخش ترسیم شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.