| کد خبر: 64627 |

◄ بررسی تاثیر سازمان‌های جدید التاسیس مدعی حاکمیت بر صنعت هوانوردی

تین نیوز | بررسی تاثیر سازمان های جدید التاسیسی مدعی حاکمیت در هوانوردی بر این صنعت، موضوع نشست مجازی اخیر اعضای گروه " مدیریت هوانوردی" بود.

در ابتدای این نشست مهدی ایرانمنش مدیرعامل انجمن ملی پرواز گفت: حاکمیت هوانوردی بر طبق قانون بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است، اما طی سال های گذشته شرکتهایی در سازمان صنایع هوایی و ستادی در معاونت علمی ریاست جمهوری شکل گرفته که علاوه بر ادعای حاکمیت، در حال قانونگذاری نیز می باشند. در حالی که بر اساس قانون هواپیمایی حاکمیت صرفا در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری می باشد.

در ادامه علی کجباف کارشناس مراقبت پرواز اظهارداشت: به نظرم برخی از نهادسازی های جدید منطقی و لازمه  توسعه هوانوردی است.مثلا ایجاد بررسی سانحه مستقل یا ایجاد تجسس و نجات مشترک بین هوانوردی و دریانوردی در راستای کتابچه مشترک ایکائو و سازمان بین المللی دریانوردی، یا مثلا در آینده بانک هوانوردی.بنابراین الزاما نهادسازی به معنای موازی کاری نیست بلکه به معنای تقسیم کار است.حاکمیت محیط زیست در هواپیمایی قابلیت واگذاری به سازمان محیط زیست را دارد و اصولا سازمان در این حوزه تخصصی ندارد. البته این دیدگاه در راستای ایجاد افق های جدید است و گرنه در چارچوب قانونی انحصار حاکمیت با سازمان هواپیمایی کشوری است و بهتر است به دمکراسی قدرت و توزیع قدرت در هواپیمایی نیز اندیشید.

ایرانمنش در پاسخ به دیدگاه مطرح شده، گفت: در حوزه طراحی و ساخت و یا بررسی سوانح به لحاظ استقلال موضوع بله اما در بخش حاکمیت، خیر.  به عنوان نمونه و در زمان ورود آقای منطقی به سازمان صنایع هوایی شرکتهای هوایی و هواپیمایی شکل گرفتند و همگی مدعی برتری بر سازمان هستند و یا در معاونت علمی ریاست جمهوری در حال حاضر در مورد قوانین هوانوردی کارگروه تشکیل شده و تا جایی پیش می روند که مدعی تعیین نوع هواپیما برای ایرلاین ها می شوند.

احسان دوست کارشناس مراقبت پرواز نیز تاکید کرد: هر سازمان حاکمیتی فقط در بعد خاصی وظایف حاکمیتی دارد و در آن بعد بایه مستقل باشد.

پس از آن کجباف این پرسش را مطرح کرد که در راستای ایجاد افق های جدید آیا لازم است انحصار حاکمیت در سازمان هواپیمایی کشوری باشد و سازمان به نوعی پیمان بگیرید یا این که رسما دمکراسی حاکمیت را قانونی و توزیع قدرت پذیرفته شود؟

علیرضا منظری کارشناس هوانوردی و معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: به نظر منظور تشکیل کمیته هوانوردی و واگذاری مسئولیت آن به رئیس سارمان هوایی ایران است که در مورد اعمال سیاست ها و تعیین استانداردها و بحث ایمنی هوانوردی تصمیم گیری می کنند در حالی که باید برای چنین کمیته ای وظایف هماهنگی دیده شده و رئیس سازمان هواپیمایی آن را اداره کند. در واقع از زمانی که سازمان اقتدار خود را از دست داده هر کس به بخشی از آن نظر کرده است.

کجباف خاطرنشان کرد:  خاصیت توزیع قدرت آن است که همه افراد در زمینه تخصصی صحبت کنند و البته با اقتدار نظر جمع را به نتیجه برسانند.

حمید نجف کارشناس هوانوردی نیز در این زمینه گفت: به نظر بنده بخشی از این نهادسازی ها ناشی از ضعف حاکمیتی موجود است. سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی اصلی صنعت باید بتواند نقش برجسته خود را در زمینه سباستگذاری و نظارت باز سازی کند. این صنعت را یک پدر مدبر کفایت می کند. این روزها صدای سازهای خارج به واسطه تعدد رهبران ارکست در صنعت زیاد شده صدای دلخراشی است نمی شنوید؟

ایرانمنش نیز تاکید کرد:  آن چه مسلم است در کشور ما نهادهای نو ظهور در حال اعمال حاکمیت هستند‌. در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حال راه اندازی بخش civil می باشند که این موضوع با ماموریت سازمان در تضاد است و یا در سازمان صنایع هوایی قوانین هوانوردی عمومی را بر اساس ظرفیت خود تدوین و اصرار به اجرای آن داشته باشند.
به هر حال ظهور و پیداش سازمانهای نوظهور در صنعت هواانوردی پدیده ای خطر ناک است که در ضعف سازمان و نا آگاهی افکار عمومی اهالی صنعت در حال رشد است. یکی از راه های مقابله با آن اقتدار کامل سازمان و آگاه سازی هوانوردان از اتفاقات می باشد.

در ادامه عبدالله ملکی کارشناس هوا و فضا  گفت: با به وجود آمدن سازمان های نو ظهور كه ادعاي حاكميت دارند امكان اخذ مجوزهايی از اين سازمانه توسط افراد سود جو فراهم خواهد شد كه اين خود بستر شكل گيری فساد در صنعت را گسترده تر خواد كرد.

منظری نیز اظهار داشت: البته مشکل آن است که برخی نهادها با پشتوانه قدرت می خواهند نطرات خود را بر سازمان تخصصی تحمیل کنند که غلط است. اگر در این سازمان ضعف وجود دارد باید آن را اصلاح کرد نه نهاد موازی ایجاد کرد. واقعا ضرورت دارد تا دولت و وزارت، اقتدار قانونی سازمان را ایجاد و نهادهای موازی تصمیم گیر را حذف و به درستی از نهاد مسئول مسئولیت بخواهند تا صنعت به سمت ثبات حرکت کند و این انحصار نیست. برای عدم ایجاد انحصار در تصمیم گیری باید روش های مشاوره ای را تعیین کرد.

علی ایوبی کارشناس ارتباطات نیز گفت: حاکمیت باید در یک جا باشد ولی با استفاده از نظر کارشناسی و استعلام از دیگر مراجع کارشناسی به امورات رسیدگی کند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیمی 0 0

    سلام، حل یک مسئله ممکن است راه های متعددی داشته باشد. اگر سیستم حاکم نباشد افرادی سعی میکنند مسئله را از راهی حل کنند که بیشترین سود شخصی را ببرند. اکنون اگر سازمان پیش قدم نشود و آسیب شناسی نکند و اقدامهای پشگیرانه و راه حل مناسب ارائه نکند دیگران راه حل هایی را ارائه میدهند که به صلاح بلند مدت کشور نیست و فقط بطور مقطعی بعضی ها از مشکلشان عبور میکنند. سازمان هواپیمایی کشوری ایران با روابط بین المللی که دارد از ساختارهای سازمانی لازم برای انجام ماموریت خودش با اطلاع است. بعنوان مثال از FAA و NTSB و RTCA و دیگر گروه ها و سازمان های مورد نیاز یک کشور با اطلاع هستند و از نقش آنها و رابطه سازمانی بین آنها مطلع هستند. شاید این تغییرات مدیریتی بسیار زیاد در سازمان باعثشده که سازمان به اینگونه امور ساختاری کمتر پرداخته و دیگران از بیرون سازمان وارد این موضوعات شوند. بنابراین پیشنهاد میکنم ریس و معاون ها و مدیران را حفظ کنند و حقوق کارشناسان سازمان را بمقدار قابل ملاحظه افزایش دهند و از آنها بخواهند یک سازمان پیشرفته متناسب با آرمانهای نظام و با بهره گیری از توان مشاوران کل ایرانیهای داخل و خارج و در موارد خاص با برون سپاری برخی امور و همکاری با دیگر سازمانهای کشورهای پیشرفته تعامل داشته باشند و دوره های آموزشی مشترک برگزارکنند. البته اینکارها بودجه لازم داره ولی کل هزینه از قیمت یک هواپیمای بوئینگ نو کمتراست.