◄ اخبار خودرو در هفته گذشته / از تاکید مجلس بر دائمی شدن قرار داد کارگران خودرو سازی تا نظارت دولت بر اجرای تعهدات خودروسازان
تین نیوز | قرارداد کارگران خطهای تولید باید دائمی شود، رنگ تسهیلات خرید خودرو را نه خودروساز و نه مردم نخواهند دید، وزارت صنعت صورت مساله را پاک نکند، کاهش زمان بازپرداخت بدهی به قطعه سازان، چک خودروسازان پشتنویسی نداشت، بر اجرای تعهدات خودروسازان نظارت داریم، تداوم حمایت تسهیلاتی از متقاضیان خرید خودرو، بازنگری استانداردهای تولید خودرو در ایران، موافقت بانک مرکزی با فروش تنها 110 هزار خودرو، کیفیت خودرو سقوط میکند؟، برخی از اخبار مهم صنعت خودرو کشورمان در هفته گذشت بوده است.
نائبرئیس کمیسیون اصل 90 گفت: قرارداد کارگران خط تولید باید دائمی باشد چراکه این افراد به طور دائم و مستمر در خط تولید فعالیت میکنند.
داوود محمدی با اشاره به اینکه قراردادهای وضع شده برای کارگران خط تولید باید به صورت دائمی و مستمر باشد، عنوان کرد: ما به طور جدی به دنبال انعقاد قراردادهای دائمی برای کارگران توسط کارفرمایان هستیم.
نائب رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به اینکه کار و تلاشی که کارگران خط تولید انجام داده به صورت مستمر بوده و شاکله اصلی رشد و توسعه صنعت هر کشور در گرو کارگران خط تولید محقق میشود، بیان کرد: همان طور که کار این افراد مستمر بوده باید قرارداد و حقالزحمه آنها نیز مستمر و به موقع تنظیم و پرداخت شود.
محمدی تصریح کرد: کارگران خط تولید پروژهای و قراردادی کار نمیکنند که به صورت فصلی و مدتدار در شرکتها مشغول باشند که باید به وضع انعقاد قرارداد کارگران توسط کارفرمایان به جد توجه و رسیدگی کرد.
رنگ تسهیلات خرید خودرو را نه خودروساز و نه مردم نخواهند دید
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پراخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودروساز و نه مردم رنگ تسهیلات 25 میلیونی را نخواهند دید.
عطاالله حکیمی گفت: دولت لطف کرد و تعهد خود به خودروسازان را به نحو احسنت عمل کرد. وزارت صنعت خودروهای بی کیفیت انبار شده را به مردم قالب کرد، این وزارتخانه در حالی فروش110 هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چرا که اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت میشد، نه مصرف کننده.
وی 3000 میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات 25 میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزان قیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. این وزارتخانه صرفا یک خط اعتباری تعریف کرده است که نه تولید کننده و نه مصرف کننده رنگ پول را نخواهند دید.
این اعتبار در قالب اسناد بانکی از بانک مرکزی به خودروسازان رد و بدل میشود اما دین این تسهیلات به گردن مصرف کنندگان میماند. دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمیکند بلکه از طریق پیش پرداخت دریافتی اقساط خودرو ازجامعه پول هم جمع میکند.
وزارت صنعت صورت مساله را پاک نکند
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: منتشر نکردن گزارش وضعیت کیفی خودروهای داخلی واکنش مناسبی به افت جایگاه این خودروها در ردهبندی کیفی نیست بلکه تنها پاک کردن صورت مساله است.
شهرام آزادی اظهار کرد: در تمام دنیا استانداردها و شاخصهای مربوط به ارزیابی کیفی خودروها به صورت دورهای ارتقا یافته و سختگیرانهتر میشود.
وی با بیان اینکه در ایران نیز این اتفاق افتاده و دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی بعد از چند سال بازنگری شده است، خاطرنشان کرد: بنابراین طبیعی است که با سختگیرانهتر شده دستورالعمل بازرسی، جایگاه خودروهای داخلی در ردهبندی کیفی افت کند.
وی تصریح کرد: با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای این کار صورت مساله را به طور کلی پاک و از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی خودداری کرده است در حالیکه این کار تنها باعث حساس شدن افکار عمومی شده و نتیجه عکس خواهد داشت.
کاهش زمان بازپرداخت بدهی به قطعه سازان
هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو درخصوص اولویت های کنونی ایران خودرو اظهار داشت: فعالیت اصلی شرکت ایران خودرو که هم اکنون در حال انجام است همکاری با شرکتهای پژو، سوزوکی ، رنو و گسترش همکاری ها با شرکت بنز و همچنین آغازهمکاری با شریک جدیدی از کشورهای اروپایی است که بعدها نام آن اعلام خواهد شد .
وی تصریح کرد: درهمه این همکاری ها بحث ارتقاء فناوری و بهره مندی از تکنولوژی های جدید و طراحی خودروهای جدید با فناوری بالا مطرح است .
یکه زارع با بیان اینکه اساس همکاری ما با خودروسازان جهانی مشارکت با این 4 برند خودروساز است افزود : البه ما با تمام این شرکاء موضوع سرمایه گذاری مشترک را دنبال نمی کنیم و به دنبال شرکت مشترکی با سهام 50درصدی ایران خودرو و شریک خارجی هستیم که حداقل 30 درصد خودروهای تولیدی در این شرکت از طریق زنجیره فروش شرکای خارجی ایران خودرو صادر شود.
وی در مورد بدهی به قطعه سازان نیز گفت: متاسفانه بدهی به قطعه سازان با مشکلاتی همراه شد و کمی به تعویق افتاد اما با مکانیزمی که در دست اجراست شرکت به سمتی حرکت می کند تا همانند گذشته 120 روزه بتوانیم این بدهی را بپردازیم این در حالی است که این پرداختها هم اکنون به 150 تا 180 روزه رسیده که ضروری است زمان آن کاسته شود.
چک خودروسازان پشتنویسی نداشت
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در تأمین مالی 110 هزار دستگاه خودروی فروخته شده در وام 25 میلیون تومانی فروش خودرو مشکلی ندارد، گفت: بانکهای عامل بعد از دریافت مدارک خودروسازان نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزی اقدام میکنند.
سیدعلیاصغر میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تأمین مالی 110 هزار دستگاه خودروی فروخته شده در وام 25 میلیون تومانی فروش خودرو مشکلی ندارد، اظهار داشت: امروز بخشنامهای به بانکهای عامل ارسال کردیم تا آنها به محض دریافت مستندات و مدارک از شرکتهای خودروساز نسبت به تقسیط اعتبار مطابق با توافقات اولیه اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در توافق اولیه خودروسازان ملزم شدهاند لیست فروش خود را به انضمام چک ظهر نویسی شده توسط نمایندگیهای فروش به اضافه مشخصات خودرو را به بانکها تحویل دهند، افزود: بانکهای عامل نیز بعد از دریافت این مدارک و تأیید آنها نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزی اقدام میکنند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه خودروسازان برخی موارد از جمله ظهرنویسی چکها را رعایت نکردهاند، اضافه کرد: بانک مرکزی نیز در بخشهای مختلف نسبت به اعطای این تسهیلات اقدام مینماید.
بر اجرای تعهدات خودروسازان نظارت داریم
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آثار فروش خودرو در بازار سرمایه به زمان نیاز دارد گفت: خودروسازان به تعهدات خود در قبال مردم باید عمل کنند و ما نظارت می کنیم.به گزارش پدال نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: اعطای تسهیلات خودرو به دلیل اسنادی که میان بانک مرکزی و بانک و خودروسازان باید مبادله شود به زمان نیاز دارد اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف به نظارت است .
وی خاطرنشان کرد : طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو متوقف نمی شود و موانعی اگر باشد بررسی و برطرف می کنیم .
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره غیبت رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت گفت: رئیس جمهور مشغله زیاد دارد اما دولت نهایت همکاری را با مجمع دارد .
نوبخت تاکید کرد: در پساتحریم بر خلاف دوران تحریم که در همکاری با کشورها محدودیت داشتیم ، قدرت انتخاب داریم و با انبوه کشورها مواجه هستیم .
تداوم حمایت تسهیلاتی از متقاضیان خرید خودرو
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : با شناختی که از مجموعه دولت و بانک مرکزی وجود دارد قطعا تعهدات دولت در پرداخت تسهیلات خرید خودرو عملی شده و این مشکلات حل و فصل خواهد شد.
شهباز حسن پور افزود : در صورتی که اعتماد مردم جلب شود یقینا مسائل و مشکلات راحت تر حل و فصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بسته حمایتی دولت حرکت خوبی از سوی دولت بود خاطر نشان کرد : تصمیم اخیر دولت در ارائه بسته پیشنهادی خروج از رکود حرکت قابل تقدیری است به طوری که این حرکت با استقبال خوب خریداران خودرو نیز مواجه شد.
وی با اشاره به اهمیت تصمیم اخیر دولت برای تقویت توان متقاضیان خرید خودرو اظهار داشت : این اقدام دولت نشان داد که مشکل اصلی مباحثی که این روزها در خصوص صنعت خودرو مطرح گردید صرف افت نقدینگی متقاضیان خرید خودرو بود که با این تصمیم تا حدودی برطرف شد.
بازنگری استانداردهای تولید خودرو در ایران
رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: سندی در دست تدوین نهایی است که بر مبنای آن، استانداردهای تولید خودرو در ایران با استانداردهای تولید خودرو در ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا مطابقت داده شود.
نیره پیروزبخت گفت: باتوجه به حجم واردات خودروهای خارجی به ایران و اختلاف استانداردهایی که میان خودروهای تولید ایران و برخی از کشورها وجود دارد، ضروری به نظر می رسد تا استانداردهای خودروهایی که قرار است با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید شود، مورد بازنگری قرار گیرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: هم اکنون ایران هیچ گونه رابطه تجاری با آمریکا ندارد اما خودروهایی که از کشوری همچون ژاپن وارد ایران میشود، استانداردهای آمریکا را رعایت میکند. بنابراین تلاش ما بر این است که اگر همین خودروهای ژاپنی بخواهند در ایران تولید شوند، ملزم به اجرای استانداردهایی باشند که از سوی خودروسازان ژاپنی و آمریکائی در تولید محصولاتشان رعایت می شود.
وی تصریح کرد: بر این اساس فرایند مطالعه و تطبیق استانداردهای تولید خودرو در ایران با استانداردهای تولید خودرو در آمریکا و ژاپن در حال انجام است تا بر اساس آن بتوان اگر قرار باشد خودروهایی با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید شود، این استانداردها را رعایت کند.
موافقت بانک مرکزی با فروش تنها 110 هزار خودرو
دبیر انجمن قطعه سازان از ارائه پیشنهاد فروش 100 هزار خودرو دیگر با استفاده از طرح 25 میلیونی به بانک مرکزی خبر داد و گفت: این پیشنهاد به آن دلیل عنوان شد که خریداران استقبال بسیار خوبی از مرحله نخست آن داشته اند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به اینکه در فاز نخست این طرح مقرر بود 350 هزار خودرو به فروش برسد، افزود: با توافقاتی که بین خودروسازان و بانک مرکزی صورت پذیرفت، بانک مرکزی تنها با فروش 110 هزار دستگاه خودرو از محل تسهیلات این مرکز، موافقت کرد.
وی با اذعان به استقبال دور از انتظار هموطنان از خرید خودرو با تسهیلات 25 میلیونی بانک مرکزی این کار را در راستای سیاست خروج از رکود دولت عنوان کرد و اظهار داشت: بسته ای که دولت برای خروج از رکود پیش بینی کرد تا حد قابل توجهی رونق فروش خودرو را به همراه داشت، اما انتظار چنین استقبالی از خرید خودرو پیش بینی نشده بود؛ به طوری که استقبالی که از فاز اول آن در بخش خودرو به عمل آمد، خودرو سازان را نیز غافلگیر کرد.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با بیان اینکه توقف خرید خودرو از سوی مردم تنها به دلیل کمبود نقدینگی نزد آنان بوده است، گفت: پیش بینی ها حاکی از فروش 110 هزار خودرو در بازه زمانی چند ماهه بود که مانند همیشه متقاضیان، مسئولان را غافلگیر کردند.
کیفیت خودرو سقوط میکند؟
امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: «منتشر نشدن گزارش کیفی ماهانه به دلیل تغییر دستورالعمل بازرسی کیفی خودروهاست. اجرایی شدن این دستورالعمل زمانبر شد و باعث به تاخیر افتادن انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودرو شد.» گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به طور ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر میشد اما این شرکت از آخر شهریور ماه تاکنون هیچ گزارشی از ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی منتشر نکرده است.
سعید تاجیک، معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درباره علت منتشر نشدن این گزارش، در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: «روش ارزیابی تغییر کرده و به همین دلیل ما در حال بهروز کردن نرمافزارها هستیم. ما یک گزارش اولیه را تهیه کردیم اما چون این گزارش جامع نبود و با نرمافزارهای به روز شده انجام نشده بود، از انتشار گزارش خودداری کردیم.» او درباره زمان انتشار این گزارش اظهار میکند: «قرار بر این است که ما گزارش را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بدهیم وسپس آنها گزارش را منتشر کنند اما هنوز گزارش ما آماده نیست که زمان انتشار آن
مشخص باشد.»
در حالی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام میکند هنوز گزارش ردهبندی کیفی خودروها آماده نیست که مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت زمان انتشار گزارش را تا ابتدای آذرماه اعلام کرده بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.