| کد خبر: 65396 |

◄ پاسخ معاون شرکت ساخت به سوال مدیرکل سازمان راهداری

تین نیوز | معاون ساخت آزادراه های شرکت ساخت در پاسخ مدیرکل دفتر ترازیت سازمان راهداری مبنی بر چگونگی جلب رضایت سرمایه گذاران خارجی و بازگشت سرمایه آنها با احتساب محدودیت های افزایش نرخ عوارضی گفت:  علاوه بر شاخص تردد خودرو و میزان عوارضی برای خودروهای سبک و سنگین، حق دسترسی به مجتمع های خدماتی -رفاهی و تابلوهای تبلیغاتی نیز از جمله منابع بازگشت سرمایه محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در حاشیه همایش فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سوالی مبنی بر اینکه "با توجه به وجود محدودیت در تعیین نرخ عوارضی در آزادراه های کشور، برنامه شرکت ساخت برای جلب رضایت سرمایه گذار در خصوص بازگشت سرمایه چیست؟" را مطرح کرد.

حسن احمدی نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به این سوال عطرچیان گفت: شاخص اصلی بازگشت سرمایه در ساخت آزادراه ها تردد خودرو  و انواع سبک و سنگین است و مجتمع های خدماتی رفاهی و تابلوهای تبلیغاتی نیز از دیگر منابع موجود برای ایجاد حق دسترسی به سرمایه گذار است.

یکی از حضار در این پانل در ادامه سوال کرد:  چه کسی مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی مورد نظر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل را ضمانت می کند؟

علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به وی گفت: پروژه های مورد نظر وزارت راه و شهرسازی توسط بانک مرکزی کشور ضمانت شده اند و حتی زمانی که طی مدت زمان قرارداد به هر دلیلی سرمایه و سود سرمایه گذار تامین نشده باشد ، دولت طبق ماده 62 قانون در پایان قرارداد کل مبلغ باقی مانده  و سود را به سرمایه گذار پرداخت می کند.

خدایار خاشع، رئیس انجمن شرکت های آزادراهی کشور ضمن انتقاد نسبت به ساخت و توسعه و ارتقای بزرگراه های موجود در کنار آزادراه ها، بیان داشت: آیا این اقدام موجب کاهش میزان استفاده از آزادراه ها با وجود بزرگراه هایی با کیفیت نزدیک به آزادراه ها نمی شود؟ آیا کاهش چند کیلومتری مسافت توسط آزادراه توجیهی برای ساخت آن محسوب می شود؟ و آیا سرمایه گذاران در این پروژه ها معاف از مالیات 6 درصدی هستند یا خیر؟

خیرالله خادمی، عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و معاون ساخت و توسعه بزرگراه ها در پاسخ به این سوال تصریح کرد: با نگاهی به اکثر بزرگراه های موجود در کنار آزادراه ها می توان دریافت که ظرفیت بزرگراهی تکمیل است و ارتقا کمی و کیفی نیز پاسخگوی میزان ترافیک عبوری نیست.

وی افزود: باید در ساخت یک آزادراه کاهش زمان سفر را در نظر گرفت و علاوه بر آن آزادراه های فعلی مسافت را  تا 30 کیلومتر کاهش می دهند. همچنین می توان عبور یک نوع  وسیله نقلیه همانند کامیون را در بزرگراه با توجه به احتمال عبور از بافت مسکونی و ایجاد خطر ممنوع و تردد آن به آزادراه معطوف شود.

حسن احمدی نوری نیز در پاسخ به سوال خاشع یادآور شد: با توجه به اینکه مطالعات پروژه در اختیار سرمایه گذار است، وی می تواند با توجه به کشش ترافیک عبوری یک باند بزرگراهی را به آزادراه تبدیل کند.

معاون ساخت آزادراه ها خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در ایران تابع قوانین جمهوری اسلامی است و ممکن است بر اساس مذاکرات انجام شده توسط اتاق بازرگانی و طرف های خارجی تخفیف یا معافیت هایی در قالب توافق و تفاهم میان دو کشور صورت گیرد. همچنین قوانین موجود نظام بر سرمایه گذاری داخلی حاکم است. البته به دنبال معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاران داخلی هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سرمایه گذار 0 0

    پاسخ مدیرعامل از همه ضعیفتر بود چون ماده ۶۲ فقط برای فاینانس خارجی است و این پاسخ ربطی به سرمایه گذاران و سوال وارده نداشت. وقتی مدیرعامل بعد از دوسال هنوز متوجه نشده است چه بگوید یا نگوید، انتظار سرمایه گذاری دارید؟