| کد خبر: 117607 |

پدافند نقشی در تولیدات خدمات فرودگاهی ندارد

تن نیوز| یک کارشناس هوانوردی معتقد است: پروازهای عبوری بر اساس قوانین بین‌المللی و هماهنگ شده وارد آسمان یک کشور می‌شوند و مراکز کنترل با استفاده از سیستم‌ها و دستگاه‌های کمک ناوبری، ارتباطی و راداری به هواپیماها سرویس‌های ترافیک هوایی ارائه می‌دهند تا به ایمن‌ترین طریق ممکن و از مستقیم‌ترین مسیر کشور را ترک کنند، بنابراین، پدافند هوایی یا دیگر ارگان‌ها نقشی در تولید این خدمات ندارند، در واقع، پدافند هوایی نه تنها خدماتی را به پروازها نمی‌دهند بلکه از مرکز کنترل و برج‌های سراسر کشور اطلاعات طرح پروازی و اطلاعات راداری را برای انجام ماموریت امنیتی خود دریافت می‌کنند.

هادی سلامی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گفت: به تازگی ارگان‌هایی از درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران سهم‌خواهی کردند که پیش‌تر قصد طرح این موضوع را در قانون ششم توسعه داشتند و اکنون هم قصد طرح آن را در بودجه سال ۱۳۹۶ دارند. این سهم‌خواهی نه تنها غیرقانونی است بلکه لطمه بزرگی به صنعت حمل‌ونقل هوایی و متعاقب آن به اقتصاد کشور خواهد زد.

وی ادامه داد: از یک سو، بر اساس قوانین ایکائو کشورهای متعهد نباید بابت هزینه‌های برقراری امنیت و هزینه‌های دفاعی، عوارضی را به صنعت هواپیمایی تحمیل کنند که در صورت رخ دادن آن، اعتراض سازمان‌های بین‌المللی از جمله ایکائو و متعاقب آن سازمان ملل را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی طرح‌‏های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند، به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در حالی که این موضوع قابل طرح در مجلس است و از آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم می‌شود، بنابراین این سهم خواهی کاملا غیر قانونی و غیرمنطقی است .

به گفته این کارشناس هوانوردی، به‌دلیل تحریم‌های چندین ساله غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، صنعت حمل و نقل هوایی و فرودگاهی لطمات زیادی را متحمل شده است در حالی که دو دهه پیش رو به زعم کارشناسان هوانوردی جهانی و با توجه به رشد فزاینده مسافرت‌های هوایی در سراسر دنیا، آغاز یک دوران جدید در صنعت حمل و نقل هوایی و سال‌های اوج این صنعت است و کشورها باید زیرساخت‌ها و منابع خود را برای دریافت بیشترین سهم خود از بازار جهانی حمل و نقل هوایی بسیج کنند. منابع و درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها بایستی صرف توسعه بیش از ۵۴ فرودگاه و همچنین نوسازی دستگاه‌ها و سیستم‌های ناوبری، ارتباطی و راداری  برای ایمنی  ده‌ها هزار کیلومتر راه هوایی شود.

وی افزود: اکنون که متخصصان صنعت حمل و نقل هوایی دوران تحریم را پشت سر گذاشته و از آن دوران به عنوان فرصتی برای بروز خلاقیت، توانایی و بومی‌سازی فناوری‌های هوایی اعم از ساخت، طراحی، نصب شبکه‌ها و سامانه‌های ناوبری، ارتباطی و راداری و طراحی راه‌ها و مسیرهای بهینه و ایمن برای کنترل ترافیک هوایی استفاده کرده‌‌اند، تلاش ‌آن‌ها مصداق واقعی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت فرودگاهی است؛ در حال به ثمر رسیدن است.

سلامی تاکید کرد: منابع درآمدی شرکت باید صرف ایجاد پشتوانه برای تلاش کارکنان این صنعت و خرید و تجهیز فرودگاه‌ها و راه‌های هوایی کشور شود تا مسیر عبوری غرب به سمت آسیای شرقی، آسیای جنوب‌شرق و اقیانوسیه که از آسمان کشورمان می‌گذرد(همان جاده ابریشم هوایی) بیشترین تردد را داشته باشد و فرودگاه‌های  کشور به عنوان هاب‌های منطقه، محل تردد و نشست و برخاست هواپیماها شده و متعاقب آن بیشترین درآمد را نصیب کشور کند.

وی یادآور شد: همانگونه که واضح و مبرهن است صنعت هوانوردی، صنعتی فوق‌العاده پویا و متغییر است. افزایش روزافزون تقاضا و ظهور فناوری‌های جدید هدایت و کنترل پرواز، لزوم تغییرات زیادی را بر شبکه زیرساخت سامانه‌های هوانوردی تحمیل می‌کند که فائق آمدن بر این هزینه‌ها، تغییرات و گستردگی فعالیت شرکت فرودگاه‌ها و زیان‌ده اکثر فرودگاه‌ها، نه تنها مستلزم داشتن صد در صد درآمد‌های خود است بلکه حتی باید دولت به عنوان یک صنعت دانش‌بنیان و High-Techاز دیگر منابع آن را تقویت کند تا ایران یکی از بازیگران اصلی صنعت هواپیمایی در سطح بین‎المللی باشد .

وی عنوان کرد: پروازهای عبوری بر اساس قوانین بین‌المللی و هماهنگ شده وارد آسمان یک کشور می‌شوند و مراکز کنترل با استفاده از سیستم‌ها و دستگاه‌های کمک ناوبری، ارتباطی و راداری به هواپیماها سرویس‌های ترافیک هوایی ارائه می‌دهند تا به ایمن‌ترین طریق ممکن و از مستقیم‌ترین مسیر کشور را ترک کنند، لذا پدافند هوایی و یا دیگر ارگان‌ها نقشی در تولید این خدمات ندارند و پدافند هوایی نه تنها خدماتی را به پروازها نمی‌دهند بلکه از مرکز کنترل و برج‌های سراسر کشور اطلاعات طرح پروازی و اطلاعات راداری را برای انجام ماموریت امنیتی خود دریافت می‌کنند. به طوری که نمایندگان ایشان هم‌اکنون در تمامی برج‌های کنترل سراسر کشور در حال دریافت اطلاعات از سیستم فرودگاهی هستند.

به گفته این کارشناس هوانوردی، درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باید صرف توسعه فرودگاه‌های کشور شوند. اگر فرودگاه‌های بزرگ کشور بتوانند قطب‌های بزرگ هواپیمایی منطقه باشند ضمن تاثیر مثبت و مستقیم بر اقتصاد کشور، درآمد ناشی از تردد مسافران کل منطقه نیز نصیب کشورمان خواهد شد. وقتی مسافران ایرانی در سال بیش از۴ میلیارد دلار پول به شرکت‌های هواپیمایی کشورهای همسایه می‌دهند، باید بتوانیم با توسعه حمل و نقل هوایی اعم از خرید هواپیما، توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی و ناوبری، توسعه راه‌های هوایی، ضمن جذب این مسافران سهم اصلی ایران عزیزمان را از این اقتصاد پویا زنده کنیم
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.