| کد خبر: 117001 |

بر وزارت راه و شهرسازی در پسابرجام چه گذشت

افزایش منابع غیر‌دولتی در توسعه زیرساخت‌ها

هفته‌نامه حمل ونقل|

توسعه زیرساخت‌های کشور به‌ویژه در بخش حمل‌و‌نقل فرآیندی است که به دور از هیاهو و تبلیغات در حال انجام است. اقدام‌های صورت گرفته در راستای عملیاتی‌سازی بند دهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درباره گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز طی سه سال گذشته چنان چشمگیر بوده که می‌تواند در آینده مسیر جایگزینی را برای درآمدهای نفتی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هنوز زمان زیادی از سال‌هایی که تنها پیمانکاران چشم بادامی بر سر پروژه‌های زیرساختی کشورمان آن هم با شرایط ویژه از جمله واردات نیروی کار چینی، حضور داشتند نگذشته است.

در همین دولت قبل بود که پیمانکاران چینی با چندصد کارگری که به همراه خود آورده بودند، به یک باره زیر قرارداد آزادراه تهران- شمال می‌زدند و کار را تا چند ماه معطل می‌گذاشتند و کارفرما هم که گزینه دیگری جز چینی‌ها نداشت، به ناچار زیر بار شرط و شروط آنان می‌رفت.

سرازیری سرمایه‌های خارجی
نقد عملکرد دولت در حوزه حمل‌و‌نقل که پس از حادثه ریلی سمنان در میانه آذرماه به اوج خود رسید درحالی صورت می‌گیرد که حوزه راه و ترابری و شهرسازی کشور طی سه سال گذشته شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است. تنها در بخش پس کرانه در بازه زمانی سه ساله سرمایه‌گذاری‌ها به رقم خیره کننده ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. در حوزه دریایی پس از برجام شاهد حضور ۱۸ خط کشتیرانی بین‌المللی در آب‌های ایران بودیم.

بی‌شک با حضور خطوط کشتیرانی خارجی در بنادر ایران که تا همین ۲ سال پیش در وضعیت تحریم به سر می‌بردند، رونق به این بنادر باز می‌گردد.

  یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار دارد، راه‌آهن ایران است که تاکنون تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعددی در این بخش با آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها و سایر کشورهای اروپایی والبته کره ای‌ها منعقد شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راه‌آهن، تا سال ۱۴۰۲ باید ۷۰ هزار میلیارد تومان در بخش ریلی کشور سرمایه‌گذاری شود.

در‌این‌راستا سرمایه‌گذاری چهارمیلیارد یورویی شرکت ایتالیایی در ۲ پروژه راه‌آهن سریع‌السیر صورت می‌گیرد و با شرکت «زیمنس» آلمان هم برای سرمایه‌گذاری در بخش تأمین تعدادی از ناوگان مسافری توافق صورت گرفته است.

درحال‌حاضر کره ای‌ها در پروژه ساخت راه‌آهن اصفهان- اهواز حاضر شده‌اند وطبق قرارداد تا چهار سال دیگر این پروژه را تحویل می‌دهند.  در بخش راهسازی تاکنون در هیچ دوره‌ای این حجم پروژه ساخت آزادراه، بزرگراه و راه اصلی به طور همزمان در حال اجرا نبوده است.

درحال‌حاضر ۱۶ آزادراه با ١٣ کیلومتر طول یعنی معادل ۶ درصد تمام آزادراه‌هایی که تاکنون در کشور طی بیش از ٣ سال ساخته شده در حال آماده شدن است. نکته مهم این است که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تنها ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه را می‌پذیرد. درحال‌حاضر آزادراه بازرگان با سرمایه‌گذاری کشور ترکیه در حال ساخت است. همچنین پیش نویس قرارداد ساخت آزادراه کرمانشاه- همدان با یک شرکت ایتالیایی به امضا رسیده است.


 تلاش برای جایگزینی درآمد نفتی از طریق توسعه ترانزیت
از طرفی دیگر بخش مهمی از درآمد شماری از کشورها را درآمد ترانزیتی تشکیل می‌دهد. کشورمان که در شاهراه ارتباطی اتصال آسیا به اروپا قرار دارد اما تا چند سال گذشته از این مزیت غافل بود. اکنون هدفی که دولت یازدهم از توسعه زیرساخت‌های کشور به‌ویژه در بخش حمل‌و‌نقل دنبال می‌کند، افزایش ترانزیت و درآمدهای حاصل از آن است.  

در این‌باره، «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر اینکه درآمدهای حاصل از ترانزیت می‌تواند جایگزین درآمدهای فروش نفت باشد، گفت: در دولت یازدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی، ساخت و تکمیل ۱۰ کریدور جاده‌ای را تعریف کرده‌ایم.  

وی ادامه داد: موضوع مهم در این ۱۰ کریدور جاده‌ای که همه آنها به مرزهای کشورمان منتهی می‌شوند این است که هیچ ناپیوستگی در این کریدورهای جاده‌ای نباشد و دولت به دنبال این است که حلقه‌های اتصال این کریدورها را تکمیل کند. درحال‌حاضر زیرساخت‌های این کریدورها و مسیرهای ترانزیتی وجود دارد اما متأسفانه این کریدورها به هم پیوسته نیستند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه نباید از موضوع ترانزیت و منافعی که ترانزیت می‌تواند برای کشورمان داشته باشد به راحتی عبور کنیم، اظهار کرد: در بخش راهسازی اولویت‌ها را به ساخت کریدورهای ترانزیتی اختصاص داده‌ایم. البته کریدورهای ترانزیتی ریلی هم تعریف شده است که شاید بتوان گفت مهم‌ترین آن اتصال ایران به افغانستان است که بخشی از این مسیر اخیرا به افتتاح رسید.  

 خادمی ادامه داد: درحال‌حاضر در بسیاری از کشورهای همسایه نقشه‌های کریدوری در حال تدوین و اجرا هستند که با ساخت این کریدورهای جدید نقش کریدورهای ایران در تجارت بین‌الملل ضعیف خواهد شد. در این شرایط باید نگاه متفاوتی به اولویت‌ها داشته باشیم و نگذاریم کریدورهای ترانزیتی ایران به فراموشی سپرده شوند.
به طور قطع فاصله گرفتن کریدورهای جهانی از منطقه ایران به ما خسارت‌های فراوانی وارد می‌کند و شرایط امروز الزام می‌کند که از اقتصاد نفتی خارج شویم و به اقتصاد ترانزیتی روی بیاوریم.  

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل همچنین با اشاره به استقبال شرکت‌های خارجی از پروژه‌های آزادراهی گفت: سه میلیارد یورو پروژه آزادراهی در دست اجرا است و تاکنون این حجم از ساخت و سازها در بخش راه به طور همزمان انجام نشده است.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.