◄ پایان ۴۰ سال انتظار؛ بوئینگ و ایرباس به ایران میآیند
تیننیوز| هفتهی گذشته اجلاس كاپا با حضور وزير راه و شهرسازی و رئيس سازمان هواپيمايی كشوری و با حضور سرمايهگذاران ۲۰ كشور جهان به میزبانی شركت شهر فرودگاهی امام خمينی (ره) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حوزه هوایی تیننیوز، محور اصلی اين اجلاس دو روزه بررسی روشهای فاينانس و سرمايهگذاری در صنعت هوانوردی كشور بود که در همین راستا بيش از ۱۵۰ نماينده كشورهای اروپايی، آسيايی، آمريكايی و حاشيه خليجفارس از جمله انگليس فرانسه، آلمان، هلند، برزيل، كانادا، چين، فرانسه و ... شركت کرده بودند.
در این اجلاس به مباحث سرمايهگذاری در خصوص اجاره و خريد هواپيما، ساخت و توسعه فرودگاهها، چالشهای پولی، بانكی و بيمهای، رفع موانع بانكی در صنعت هوانوردی ايران، توسعه شبكه پروازی بينالمللی و داخلی كشور پرداخته شد.
وزیر راه و شهرسازی که در گشایش این اجلاس حضور پیدا کرد در طی سخنرانی در حضور سرمایهگذاران بینالمللی و داخلی بیان کرد: سهم ایران از بازار صنعت هوانوردی جهانی باید بیش از وضعیت کنونی شود و اکنون هیچ مانعی برای توسعه این صنعت در کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه با قواعد رقابتهای بینالمللی آگاهیم و به آنها پایبندیم، افزود: نهادهای مورد نیاز برای رقابتهای جهانی در بخش هوانوردی یکی پس از دیگری در کشور در حال شکلگیری است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر در قرارداد بوئیگ و ایرباس تنها مانع مجوز اوفک است، تصریح کرد: تشکیل دومین اجلاس کاپا در ایران نشان میدهد که برداشتن موانع از پیش روی صنعت هوانوردی فقط تقاضای ایران نیست و این یک تقاضای جهانی است و فشارهایی بر روی آمریکا برای برداشته شدن این موانع ایجاد شده است.
وزیر کابینه دولت یازدهم ادامه داد: افزایش 22 درصدی پروازهای داخلی نشان میدهد که ظرفیت افزایش پرواز داخلی در ایران وجود دارد و ما از تمام ایرلاینهای داخلی و بنگاههای داخلی حمایت میکنیم.
اصغر فخریهکاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که در این اجلاس حضور داشت در جمع خبرنگاران بیان کرد: اگر مجوز اوفک صادر نشود به معنای نقض برجام است بنابراین مطمئن هستیم که اوفک فروش هواپیما به ایران را تایید میکند.
وی همچنین از تشکیل کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس برای تامین زنجیره قطعات هواپیما خبر داد و گفت: کار گروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس تشکیل شده است که در این کارگروه مذاکراتی انجام شده است که امکانات داخل برای زنجیره تامین قطعات ایرباس بررسی شود که در این کمیته اجرایی نماینده معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری و نماینده وزارت و راه و شهرسازی حضور دارند.
اصغر فخریه کاشان اعلام کرد: امروز ما انتظار داریم مجوز دولت آمریکابرای بوئینگ، ایرباس و ای تی آر تا پایان ماه سپتامبر(کمتر از 2 هفته دیگر) صادر شود.
وی افزود: کوتاهی در صدور مجوز لازم از سوی دولت آمریکا به منزله نقض توافق هستهای بین تهران و قدرتهای جهانی خواهد بود.
اما مهمترین و خوشحالکننده ترین خبر صنعت حملونقل اواخر روزهای پایانی هفته گذشته رخ داد؛ مجوز فروش 17 ایرباس از سوی خزانه داری آمریکا بود.
رویترز در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن ارائه مجوز برای لغو ممنوعیت فروش جتهای مسافربری به ایران را آغاز کرده است. خزانه داری آمریکا 2 مجوز صادر کرده که اجازه صدور برخی هواپیماهای شرکت ایرباس به ایران را میدهد و انتظار میرود در طی چند روز آینده مجوز فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران را نیز صادر نماید.
پس از اعلام این خبر عباس آخوندی در بخش خبری ساعت ۲۱ با بیان اینکه توافق کلی برای خرید ۱۱۸فروند هواپیما از ایرباس، ۲۰ فروند هواپیما از ای.تی.ار و حدود ۱۰۸فروند هواپیما از بویینگ انجام شده است، اظهار داشت: این تعداد هواپیما به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور میشود.
وی ادامه داد: زمان تحویل این هواپیماها از سال ۲۰۱۶تا مدت ۸ سال است و بلافاصله پس از صدور مجوز تحویل هواپیما اغاز میشود.
آخوندی با بیان اینکه امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی ایران شود،ادامه داد: این هواپیماها به سفارش ایران تولید میشود و طبیعی است که این تعداد هواپیما آماده تحویل در هیچ شرکت هواپیماسازی وجود نداشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سری اول هواپیماها هم از ایرباس و هم از بویینگ به ایران تحویل داده میشود.
وی با بیان اینکه چراغ سبز برای تمام ایرلاینهای کشورمان برای خرید مستقیم هواپیما از ایرباس و بویینگ روشن شده است، خاطرنشان کرد: این توافق برای شرکت ایرانایر انجام شده است اما سد خرید هواپیما با مجوز اوفک شکسته شده و تمام ایرلاینها میتوانند اقدام به خرید هواپیما کنند.
وی تاکید کرد: شرکتها برای خرید هواپیماهای دست دوم یک شرط وجود دارد و آن این است که مدل ساخت آنها بالای سال 2000 باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار به اینکه روش خرید هواپیما اجاره به شرط تملیک است،ادامه داد: در این روش شرکت های تامین کننده مالی وارد قرارداد می شوند و تمام تضامین را ایرانایر باید ارایه دهد و دولت هیچ تضمینی را نمیدهد.
وی با تاکید بر اینکه باید حواسمان باشد اسرائیل بزرگترین دشمن کشور است، گفت: در سالهای تحریم عمده بازار ایران به دست ایرلاینهای خارجی افتاد، بنابراین یک جنگ تجاری در کار است و رقبای این بازار ساکت نخواهند نشست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران ۴۰ سال است که خرید مستقیم از بویینگ نداشته است،گفت: سال ۱۳۴۵ ایران خرید مستقیم از بویینگ داشته و در این مدت دلالها وارد بازار شدند و بنابراین به این راحتی واسطهگران خرید هواپیما دست از کار نمیکشند.
آخوندی با بیان اینکه هفته آینده نمایندگان شرکت ایرباس برای نهایی کردن قرارداد به ایران میآیند، اظهار کرد: قرارداد ایرباس در حال نهایی شدن است البته باید توجه داشته باشیم که قرارداد ایرباس و بویینگ یک کار فرآیندی است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.