| کد خبر: 112682 |

◄ قرارداد ۸۰ فروند بوئینگ؛ گل دولت در وقت اضافه بود

تین‌نیوز| معاون و عضو هیات مدیره اسبق شرکت هواپیمایی «هما» عنوان کرد: خرید هواپیما به صورت مستقیم از دو غول بزرگ هواپیماسازی (بوئینگ-ایرباس) آن هم بعد از حدود 4 دهه برای دولت یک امر مهم تلقی می‌شود.
 
محمود مهرانپور در پاسخ به سوال خبرنگار تین‌نیوز مبنی بر اینکه «وزارت راه و شهرسازی بعد از برجام و توافق هسته‌ای در پیچ‌وتاب خرید هواپیما و نوسازی ناوگان فرسوده کشور بوده است در همین راستا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»  توانست سند امضای خرید 80 فروند هواپیما بوئینگ را به امضا برساند. تحلیل شما در خصوص این قرارداد چیست؟» گفت: سال گذشته مشابه چنین قراردادی با شرکت هواپیماسازی ایرباس به امضا رسید اما چیزی که این قراداد را مهم‌ جلوه می‌دهد از سرگیری روابط هما با بوئینگ پس از 37 سال است.
 
وی در همین راستا ادامه داد: در این قرارداد مهم‌ترین بخش نحوه تامین مالی این تعداد هواپیما است و در همین راستا سوالات دیگری نظیر اینکه وثیقه و گارانتی این فاینانس چه است؟ و با توجه به اینکه بین ایران و آمریکا روابط بانکی وجود ندارد نحوه پرداخت چگونه خواهد بود؟ اینها سوالاتی است که همواره مطرح می‌شود.
 
مهرانپور در پاسخ به این سوال که به نظر شما علت اینکه ایران بعد از برجام برای نوسازی ناوگان فرسوده خود هیچگاه به سراغ خرید هواپیمای چند سال کار کرده نرفت و همواره به فکر خرید هواپیمای نو از بوئینگ و ایرباس بود چیست؟ خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که ایران به سمت خرید هواپیماهای نو پیش رفت به علت فاینانس بود؛ هواپیماهای نو معمولا یک پکیج فاینانس دارند که این موضوع در هواپیماهای چند سال کار کرده صدق نمی‌کند.
 
طبق گفته‌ی این کارشناس هوایی؛ قاعدتا زمانی که دولت به سمت خرید هواپیما نو پیش می‌رود به لحاظ سیاسی یک هدف خاصی را دنبال می‌کند؛ شرکت‌های هواپیمایی داخلی در زمان تحریم هواپیما چند سال کارکرده نیز وارد کشور کرده‌اند اما خرید هواپیما به صورت مستقیم از دو غول بزرگ هواپیماسازی (بوئینگ-ایرباس) آن هم بعد از حدود 4 دهه برای دولت یک امر مهم تلقی می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: مردم تنها شاخصه مهم و تکان‌دهنده‌ای که پس از برجام صورت گرفت خرید هواپیما به کشور را می‌دانند؛ درست است که تولید و صادرات نفت در پسابرجام صورت گرفته اما مردم این را در زندگی روزه خود احساس نمی‌کنند.
 
این فعال صنعت هوایی در خصوص اینکه آیا ترامپ می‌تواند مانع ورود هواپیما به کشور شود اظهار کرد: اگر به دقت توجه کنیم متوجه خواهیم شد که قالب تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفت در زمان دموکرات‌ها بود؛ جمهوری‌خواهان هم دوران پس از انقلاب و هم دوران بعد از انقلاب عمل‌گراتر ظاهر شده‌اند لذا به تحلیل شخص بنده حضور ترامپ برای مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.
 
مهرانپور گفت: به اعتقاد بنده حضور ترامپ مانع فروش هواپیما به کشور نخواهد شد اما ممکن است مشکلاتی از قبیل مشکلات مالی (فاینانس) و زمان ورود هواپیما به کشور مشکلاتی پیش‌روی دولت قرار بگیرد .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.