نظرها و خبرها◄ استراتژی جذب سرمایه بخش خصوصی توسط دولت با رویکرد مشارکت، استراتژی موفقی نیست
تین نیوز | به اعتقاد برخی کارشناسان استراتژی جذب سرمایه بخش واقعا خصوصی توسط دولت به خصوص با رویکرد مشارکت، استراتژی موفقی در کشور ما و بسیاری از کشورها نیست و تفاوت ذاتی اهداف و ارزش های این دو بخش علت ریشه ای این امر است.
1- واردات ریل خارجی به نفع اقتصاد کشور نیست
تین نیوز | جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده حداکثری از ظرفیت های تولید داخلی است،گفت: واردات ریل از کشورهای دیگر به نفع اقتصاد کشور نیست و با این روند نمی توان نسبت به آینده صنعت ریلی کشور خوش بین بود.
محمدفیروزی در خصوص خرید گسترده ریل از روسیه، ترکیه و هند توسط شرکت ساخت و توسعه و سنگ اندازیها در مقابل توسعه تولید ریل ملی،گفت: مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم از ظرفیت های تولید داخلی نهایت بهره برداری را داشته باشیم...
مطلب کامل
نظر | جان انسانها مهمترین چیزی است که باید نگرانش باشیم
نظر منتشر شده در تاریخ جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳در مورد این مطلب:
جان انسان ها مهمترین چیزی است که باید نگرانش باشیم. وقتی تجهیزاتی در شرایط آزمایشگاهی و تولید پایلوت باشد نمی توان از آن به طور انبوه در تولید صنعتی استفاده کرد. ابتدا باید دوران تست سپری شود اگر شاخص های ایمنی و مقاومتی را به دست آورد در اجرا به کار گرفته شود. از طرفی ریل u33 نیز تنها برای محورهای فرعی مناسب است.
بیان نماینده محترم هر چند کاملا صحیح است اما علت بیان آن در حال حاضر مشخص نیست. زیرا سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ وزارت راه کشور موافقتنامه قطعی فیمابین وزارت راه و ذوب آهن منعقد شد و بر آن مبنا ذوب آهن یکی از خطوط اروپایی را خریداری نمود تا بتواند ریل UIC60 با مشخصات مورد نیاز برای محورهای اصلی تولید نماید. این اقدام وزارت راه کاملا با ارزش و در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.
از طرف دیگر هم اکنون سومین سالی است که محورهای فرسوده ریل بازسازی نشده اند. لذا در کنار وجود خطرهای بالقوه بهره وری حمل و نقل ریلی نیز پایین است. سرعت قطارها و بار محوری آنها در حد مطلوب نیست. همچنین راه اندازی بسیاری از محورهای جدید ه دلیل نبود ریل متوقف مانده است.
باید همگی همکاری و پشتیبانی داشته باشند که تدابیر جدید ریلی وزارت راه به سرانجام بنشیند و بتواند سهم حمل و نقل ریلی را که چند سال رو به نزول بود، افزایش دهد. فراموش نباید کرد که این امر سالها مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری بوده است.
2- در دولت یازدهم؛ افزایش سهم پیمانکار ایرانی و کاهش مبلغ قرارداد احداث راه آهن تهران-قم-اصفهان
تین نیوز | چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان با حضور رئیس جمهور گفت: برای احداث این خط ریلی در سال ۱۳۸۹ تفاهم نامهای با یکی از شرکتهای چینی به مبلغ ۵.۲ میلیارد یورو منعقد و سهم پیمانکار ایرانی در آن تنها به ۱۰ درصد محدود شد اما در دولت یازدهم با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و مذاکرات مستمر مبلغ قرارداد به حدود ۲/۵ میلیارد یورو کاهش و سهم پیمانکاران ایرانی به ۶۵ درصد افزایش یافت...
مطلب کامل
نظر | چرا پول کشور و بیت المال باید در مسیری که زیان ده است صرف شود؟
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۲-۰۷در مورد این مطلب:
در مطالعات این پروژه مسیر شرقی سه که از کاشان عبور می کند مسیری حدود 44 کیلومتر کمتر و برابر 372 کیلومتر می باشد و اکثر مسیر در دشت است و کمترین مقدار تونل را در مسیر خود دارد و به سه علت دیگر این مسیر از لحاظ اقتصادی و استراتژیک مناسب تر است. همچون اینکه مسیر دالان شرقی سه از کاشان که قطب توریست کشور است عبور می کند و علاوه بر این این منطقه دارای 14 دانشگاه معتبر و مشتمل بر ده ها هزار دانشجوی غیر بومی است. علاوه بر این بیش از هزار کارخانه بزرگ و کوچک از جمله سایپا و فولاد در این منطقه قرار دارد... علاوه بر این جمعیت منطقه کاشان و نطنز نزدیک به یک ملیون نفر است اما مسیر
دلیجان و میمه کمتر از صد هزار نفر است... حال چرا پول کشور و بیت المال باید در مسیری که زیان ده است صرف شود؟!
3- از "سریع السیر" تا "برقی"؛ از تهران - اصفهان تا تهران - مشهد
تین نیوز | چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...امروزه بخش عمده حمل و نقل در سطح اقتصاد جهانی از طریق ریل انجام می شود و به عبارتی حمل و نقل ریلی عامل مهمی برای توسعه تجارت است لذا شناخت دستاوردهایی که از یک پروژه ریلی به دست می آید ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
حمل و نقل ریلی از میان زیر بخش های مختلف صنعت حمل و نقل یکی از تاثیر گذارترین بخش ها بر رشد اقتصادی است زیرا امروزه بخش عمده حمل و نقل در سطح اقتصاد جهانی از طریق ریل انجام می شود و به عبارتی حمل و نقل ریلی عامل مهمی برای توسعه تجارت است همچنین بر اساس تئوری های اقتصادی توسعه اقتصادی نیز می تواند بر رشد حمل و نقل ریلی اثرگذار باشد...
مطلب کامل
نظر | احداث خط سریع السیر تهران - مشهد چه شد؟
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۲-۰۶در مورد این مطلب:
متاسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احداث خط سریع السیر تهران - مشهد و انجام و پایان یافتن مطالعات توسط مهندسین مشاور مترا با مشاور همکار خارجی اش در دولت قبل هیچ پیگیری برای احداث چنین پروژه ای که یکی از گلوگاه های مسافرتی کشور ایران است و بیشترین درآمد ناشی از جابجائی مسافر را داراست نشد. حتی یک نفر از مدیران راجع به این موضوع اظهار نطری نمی کنند. ولی حاضرند برای خط راه آهن قم-تهران- اصفهان که هیچ توجیه اقتصادی و منطقی ندارد میلیاردها تومان فایناس چینی ها را با درصد بهره بالا که دولت باز پرداخت ان را قبول کرده در اولویت انجام دهند. بهتر بود انجام
فاینانس را برای خط تهران - مشهد عملیاتی می کردند. و با توجه به اینکه در این مسیر( تهران قم اصفهان) هنوز طراحی و ساخت تهران تا قم انجام نشده از محل بودجه ملی با هدف گذاری بخشی از مسیر سالیانه به اتمام می رسد این پروژه تا سال 98 هم به اتمام نخواهد رسید.
4- آهن ربای راه آهن برای جذب بخش خصوصی
تین نیوز | دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...همواره یکی از دغدغه های دولت در صنعت ریلی، تلاش برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است که با توجه به مشکلات متعدد در این عرصه، تسریع روند موجود از انتظارات هر دو بخش دولتی و خصوصی است. در این رابطه کاهش و معافیت حق دسترسی شبكه ریلی از جمله اقدامات اساسی راه آهن در طول سال جاری به منظور جذب سرمایه گذار بوده است؛ اقداماتی که می توان از آن به عنوان آهن ربای راه آهن برای جذب بخش خصوصی نام برد...
مطلب کامل
نظر | استراتژی جذب سرمایه بخش خصوصی توسط دولت با رویکرد مشارکت، استراتژی موفقی نیست
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۲-۰۵در مورد این مطلب:
استراتژی جذب سرمایه بخش واقعا خصوصی توسط دولت به خصوص با رویکرد مشارکت، استراتژی موفقی در کشور ما و بسیاری از کشورها نیست. تفاوت ذاتی اهداف و ارزش های این دو بخش علت ریشه ای این امر است. عدم موازنه دو طرف تعهد و تغییرات متعدد و پیوسته بخش دولتی نیز دو علت دیگر آن است.
پیشنهاد می شود پیشنیاز استراتژی جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد سازوکار دائمی برای ارتقاء کسب و کار حمل و نقل ریلی انجام پذیرد. در حال حاضر بازار و کسب و کار حمل و نقل ریلی بدون هیچ سرپرست و ناظری حرکت می کند. یکی از این مکانیزم ها ایجاد نهادی شبیه نهادهای تنظیم مقررات است که به موجب قانون تشکیل می شود و متشکل از کلیه ذینفعان است.
5- ورود ۸ دستگاه واگن مسافری جدید ۴ تخته به ناوگان ریلی
تین نیوز | شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...ابوالقاسم سعیدی گفت: پیشفروش بلیت قطارهای نوروز ۹۴ از چهارمین روز بهمنماه امسال آغاز شد و در مدت یک ماه گذشته تنها ۴۰ درصد بلیتهای مسافری راهآهن خریداری شده است. البته به دنبال این رویداد، علل آن را بررسی و شناسایی کردیم...
مطلب کامل
نظر | قشر متوسط از پس هزینه بلیت امروز قطار بر نمی آیند
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۲-۰۷ در مورد این مطلب:
مردم را اگر به سه دسته کلی کم در آمد، در آمد متوسط و پردرآمد تقسیم کنیم دلیل کاهش استقبال مشخص می شود. کم در آمدها که کلا از سفر رفتن نا امید هستند. قشر متوسط از پس هزینه بلیت امروز قطار بر نمی آیند و یا با فشار از پس آن بر می آیند به عنوان مثال هزینه یک خانواده 4 نفره با همین قطاری که افتتاح شد برای هر طرف 320 هزار تومان و برای رفت و برگشت 640 هزار تومان می شود!
پر در آمدها هم حداقل تا دو برابر هزینه بلیت قطار را حاضرند بدهند و به راحتی با هواپیما سفر کنند. حالا جدا از این که امروزه با بلیت های چارتر گاهی با کمتر از 80 هزار تومان هم امکان پرواز به مشهد وجود دارد... آیا شما باشید برای گرفتن بلیت همچین قطاری عجله می کنید؟
با سلام توجه به اموزش پرسنل در راه اهن بسیار بسیار کم می باشد چرا با واگذاری های که راه اهن انجام داد مانند واگذاری واگن ها و کارخانجات به شرکت که این شرکت نیروهای خودشان رو بدون هیچ گزینشی می گیرند که بیشتر موارد سفارش شده می باشند چرا راه اهن نباید بر این روند رسیدگی و نظارت نداشته باشد در حالی که همه این عوامل بصورت زنجیر وار بهم مرتبط می باشند که باعثکاهش حوادثریلی و در نهایت پیشرفت راه اهن در مجموع خواهد شد یکی دیگر از کارهای راه اهن ه بدون مطالعه بعضی موارد کارهای می کنند که در چند سال اینده باعثزیان و پی به اشتباه بودن ان می کنند مگر چقدر باید ازمون و خطا باید بکنیم مثلا چند سال گذشته فرایند تعمیرات اساسی ۴ ساله بود که الان شده سه ساله شاید در ظاهر خواهیم گفت که خوبه و باعثکاهش حوادثو خرابی ها خواهد شد در حالی که مگر چند سال دورتر از ان هر دو ساله فرایند نیمه اساسی و بعد دو ساله بعد تعمیر اساسی و یا فرایند ١٨ ماه و … نبوده چقدر باید ازمون و خطا کرد یعنی نمیتوانستند کار مطالعه دقیق انجام بدن شاید الان شده سه ساله شده در ظاهر خوب شده باشه ولی بنظر من این سه ساله شدن باعثکاهش کیفیت تعمیرات کارخانجات راه اهن خواهد شد چرا انها برای اینکه کار بیشتری دارند با سرعت بیشتر ولی با دقت کمتر و نظارت کمتر و اگنها رو تعمیر خواهند کرد