بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

انواع روش های کاهش مصرف سوخت

در چند سال گذشته قیمت بنزین، گازوئیل و گاز CNG افزایش قابل ملاحظه ای داشت، به همین دلیل بسیاری از رانندگان به دنبال یافتن راهی برای کاهش مصرف سوخت خودرو هستند.

انواع روش های کاهش مصرف سوخت
تین نیوز |

در چند سال گذشته قیمت بنزین، گازوئیل و گاز CNG افزایش قابل ملاحظه ای داشت، به همین دلیل بسیاری از رانندگان به دنبال یافتن راهی برای کاهش مصرف سوخت خودرو هستند. گاهی افراد، برای خلاص شدن از میزان بالای مصرف سوخت خودرو به خرید ماشین های کم مصرف روی می آورند اما با ترفند هایی می توان میزان سوخت مصرف شده توسط اتومبیل را کاهش داد.

اهمیت میزان مصرف سوخت

مصرف بیش از اندازه سوخت، به جز آسیب های فراوانی که به محیط زیست وارد می کند، هزینه زیادی نیز روی دست رانندگان می گذارد. اما در صورتی که بازده ماشین بالا باشد، میزان مصرف سوخت پایین خواهد آمد و این هزینه کنترل می شود. بالا بردن راندمان سوخت خودرو به معنی بهینه کردن سیستم سوخت ماشین برای کاهش مصرف بنزین، گازوئیل و… است. بنابراین راندمان و بازده سوخت با مصرف آن رابطه معکوس دارد.

مزایای کاهش مصرف سوخت

ممکن است تصور کنید، تنها مزیت کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در هزینه هاست اما این امر، مزایایی بیش از این دارد.

  1. کاهش هزینه: همان طور که می دانید، مهم ترین مزیت کم شدن مصرف سوخت ماشین، کاهش هزینه تامین انرژی برای وسیله نقلیه و هزینه های جانبی است.
  2. کمک به محیط زیست: سوخت های فسیلی که بیشتر در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند، آسیب شدیدی به محیط زیست می زنند. از سوی دیگر این سوخت ها جزو انرژی های تجدیدناپذیرند و با استفاده زیاد، رو به نابودی می روند و دیگر اثری از آن ها برای آیندگان باقی نمی ماند.
  3. کاهش آسیب به خودرو: مصرف بالای سوخت، کارایی موتور خودرو را به شدت کاهش می دهد و در اثر گذشت زمان آن را فرسوده می کند. در صورتی که میزان مصرف سوخت در ماشین اصلاح شود، احتمال آسیب رسیدن به خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

افزایش مصرف سوخت خودرو در زمستان

به طور میانگین، مصرف سوخت خودرو در زمستان حدودا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند. روشن کردن ماشین در هوای سرد، راه انداختن موتور و رسیدن به زمان ایده آل به انرژی بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر، باد لاستیک ها در سرما کاهش پیدا می کند، همچنین ممکن است در زمستان از لاستیک زمستانی استفاده کنید. این موضوعات منجر به بالا رفتن میزان اصطکاک لاستیک با زمین می شود. بنابراین برای غلبه بر این اصطکاک، نیروی بیشتری نیاز است. استفاده از بخاری، گرمکن صندلی و… نیز نیازمند مصرف سوخت است. همه این موارد سبب می شود تا خودرو در زمستان سوخت بیشتری مصرف کند.

مصرف سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی

کاهش دما در میزان مصرف سوخت در خودروهایی که موتور احتراقی دارند، اثرگذار است. این خودروها در سرما و هنگام تردد در شهرها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در سفرهای کوتاه بین ۱۵ تا ۳۳ درصد افزایش سوخت را تجربه می کنند.

مصرف سوخت خودروهای هیبریدی

کاهش دما، اثر بیشتری بر کاهش بازدهی خودروهای هیبریدی می گذارد. از آنجا که دمای باتری در هوای سرد کاهش می یابد، بازدهی آن نیز دچار روندی نزولی می شود. خودروهای هیبریدی در زمستان در مصارف شهری ۲۰ تا ۴۰ درصد و در سفرهای کوتاه ۲۵ تا ۴۵ درصد سوخت بیشتری مصرف می کنند.

مصرف سوخت در خودروهای برقی

خودروهای برقی در سرما بین ۳۹ تا ۴۱ درصد افزایش مصرف سوخت دارند. بیشترین سهم انرژی مصرف شده، به گرم کردن کابین خودرو اختصاص می یابد. همچنین چون بخاری این خودروها با آب گرم کار نمی کند، باتری خودرو باید بار گرم کردن کابین را هم بر دوش بکشد.

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو چیست؟

دستگاه کاهش مصرف سوخت، دستگاهی است که با استفاده از آن مصرف سوخت پایین آمده و قدرت موتور افزایش می یابد. این دستگاه، هم در رانندگی معمولی و هم برای رانندگی با سیستم کروز کنترل، مناسب است. البته سیستم کاهش دهنده مصرف سوخت، تنها در موتورهای احتراقی کاربرد دارد.

انواع دستگاه کاهش مصرف سوخت

در حال حاضر، دستگاه های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت ماشین ها ساخته شده اند. هر کدام از این دستگاه ها بخش خاصی از سیستم احتراق خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند و به این وسیله، میزان سوخت مصرف شده را کاهش می دهد.

دستگاه مولد هیدروژن

این دستگاه از آب برای تولید هیدروژن و تهیه سوخت مورد نیاز موتور استفاده می کند. البته به گفته کارشناسان، هیدروژن تولید شده توسط این دستگاه، تفاوت قابل توجهی در افزایش راندمان مصرف سوخت خودرو ایجاد نمی کند.

دستگاه یونیزه کننده سوخت

جایگاه دستگاه یونیزه کننده سوخت، بین انژکتور خودرو و پمپ هیدروژنی است. این دستگاه ها با ایجاد میدان یونی، باعث تبخیر بیشتر سوخت و راحت تر سوختن آن در موتور می شوند. البته در خودروهای مدرن، انژکتورهای سوخت مدرن این وظیفه را بر عهده دارند.

دستگاه یونیزه کننده موتور

دستگاه یونیزه کننده موتور، به طور مستقیم به موتور خودرو وصل می شوند. اما عملکرد آن شبیه دستگاه یونیزه کننده سوخت است. البته این دستگاه به لوله بنزین وصل نمی شود.

دستگاه ورتکس ورودی

این دستگاه، نحوه ورود هوا به موتور را تغییر داده و باعث بهبود فرآیند احتراق در خودرو می شود. البته باید بدانید در صورتی که رایانه اتومبیل در ورودی هوای موتور مشکلی را تشخیص دهد، تلاش می کند جریان سوخت را تنظیم کند و در نتیجه فرآیند احتراق ناکارآمد خواهد شد. پس چندان روی این دستگاه حساب باز نکنید.

افزودنی های سوخت

این موارد در بطری های کوچکی به فروش می رسند. مواد داخل این بطری باید در مخزن سوخت ریخته شود. این افزودنی ها احتمالا به کاهش مصرف سوخت خودرو شما کمک می کند.

مگنت کاهش مصرف سوخت

این مگنت ها طوری طراحی شده اند که با اتصال به لوله بنزین، باعث بهتر سوختن بنزین، گازوئیل، گاز و… شوند. البته برخی معتقدند این مگنت ها کارایی چندانی ندارند و ممکن است روی قطعات الکترونیکی اطراف خود نیز اثرات منفی بگذارند و عملکرد آن ها را دچار اختلال کنند.

دستگاه جرقه زنی

این دستگاه ها شمعی خاص دارند و گفته می شود راندمان سوخت خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. این دستگاه، فرآیند احتراق را داغ تر و سریع تر می کند.

انژکتور

بعضی دستگاه های انژکتوری آب یا بخار سوخت را به لوله بنزین خودرو اضافه می کنند تا مصرف سوخت را پایین بیاورند. بنابر گفته برخی کارشناسان، انژکتورهای آبی، از انفجار، احتراق ناقص یا مشکلات دیگر در موتور جلوگیری می کند.

کاتالیزور سوخت

کاتالزور سوخت، نوعی فلز است که مستقیم در باک خودرو قرار می گیرد. این کاتالیزور، با سوخت خودرو واکنش شیمیایی داده و فرآیند احتراق را بهبود می بخشد.

روش های کاهش مصرف سوخت

همانطور که پیشتر گفتیم، هزینه بالای سوخت و رشد قیمت بنزین، یکی از دغدغه های بزرگ صاحبان خودرو در ایران و حتی جهان است. در این شرایط، کاهش مصرف بنزین اهمیت بسیاری پیدا کرده و استفاده کم تر سوخت توسط ماشین، کمک اقتصادی قابل توجهی برای افراد است. عوامل متعددی در طراحی و تولید یک خودرو وجود دارند که در میزان سوخت مصرفی آن تاثیرگذار هستند. اما از طرف دیگر، برخی عوامل به طور کامل به نوع رانندگی و طرز نگهداری از ماشین بستگی دارد.

حرکت با سرعت استاندارد

یکی از مهم ترین روش های کاهش سوخت خودرو، حرکت در اتوبان با سرعت استاندارد (نه زیاد و نه کم) است. به ازای کاهش سرعت به میزان هر ۸ کیلومتر در ساعت (به طور مثال، حرکت با ۷۰ کیلومتر در ازای ۷۸ کیلومتر)، مصرف بنزین تا ۷ درصد کاهش پیدا می کند. پس در صورت امکان با سرعت خیلی بالا در بزرگراه ها حرکت نکنید.

خاموش کردن موتور هنگام توقف

خاموش کردن خودرو هنگام ایست، یکی از روش های کاهش مصرف بنزین است. بنابراین زمان توقف طولانی پشت چراغ قرمز، کنار خیابان یا زمانی که منتظر کسی هستید، موتور ماشین را خاموش کنید. همچنین برای گرم کردن درجای موتور، بیشتر از یک دقیقه زمان نگذارید زیرا این عمل منجر به هدر رفتن بنزین می شود. برخی از خودروهای جدید دارای سیستم Stop Start هستند که موتور را زمان توقف به صورت اتومات خاموش می کنند.

استفاده از روغن موتور مناسب

میزان استاندارد روغن موتور، مورد دیگر تاثیرگذار در کاهش مصرف سوخت به مقدار ۲ تا ۳ درصد است. به طور مداوم، میزان غلظت روغن موتور ماشین خود را طبق اعلام شرکت سازنده بررسی کرده تا در صورت کم یا زیاد بودن آن، متوجه امر شده و مقدار آن را تنظیم کنید.

قرار ندادن پا روی ترمز در زمان توقف

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین راه ها برای کاهش مصرف سوخت، قرار ندادن پا روی پدال ترمز خودرو هنگام توقف است. این کار بی مورد، حدود ۳۵ درصد میزان استفاده بنزین را افزایش می دهد که خود، رقمی باورنکردنی و بسیار زیاد است. علاوه بر مشکل ذکر شده، نگه داشتن پا روی پدال منجر به فرسایش سریع لنت ترمز هم می شود.

تنظیم موتور

مصرف بنزین خودرویی که موتور آن تنظیم نیست، حدود ۴ درصد افزایش پیدا می کند. در تشخیص ایرادهای مربوط به تنظیمات پیشرانه خودرو، تمام پارامترهای کارکرد موتور و وضعیت سنسورهای خودرو باید مورد بررسی قرار گرفته و تک تک ایرادها رفع شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. یکی از دلایلی که خودرو، برچسب تاییدیه معاینه فنی دریافت نمی کند، تنظیم نبودن موتور و مصرف بنزین بالای آن است.

تنظیم فرمان

گذر از چاله ها به خصوص در فصول سرد سال، منجر به نامیزان شدن فرمان و چرخ های خودرو می شود و در نتیجه ماشین با افزایش مصرف سوخت ۱۰ درصدی مواجه خواهد شد. همچنین یکی دیگر از عوارض تنظیم نبودن چرخ، فرسایش سریع تر آج لاستیک هاست. از علائم نامیزان بودن فرمان می توان به انحراف به سمت چپ یا راست خودرو هنگام رانندگی یا میزان نبودن غربیلک فرمان هنگام حرکت مستقیم اشاره کرد.

ترمز و شتاب گیری سریع

ترمزگیری شدید در سرعت بالا و شتاب گیری زیاد در سرعت کم باعث می شود به موتور شوک وارد شده و میزان مصرف سوخت، افزایش پیدا کند. در شرایط مذکور، به این دلیل که سرعت پیشرانه به یک باره با شدت، کم یا زیاد می شود؛ موتور برای جبران، بنزین بیشتری مصرف می کند تا دستور عجیب و ناگهانی راننده را انجام دهد.

بررسی درب باک بنزین

خودرو فاقد درب باک بنزین یا دارای درب باک معیوب، دو مورد از دلایل احتمالی مصرف سوخت بالا هستند و به طور معمول، این مشکل از طریق روشن شدن چراغ چک ترمز به اطلاع راننده می رسد. همچنین درب باک دارای ایراد، به دلیل خارج شدن بخارهای مضر بنزین در هوا به محیط زیست نیز آسیب می رساند.

کاهش وزن خودرو

هر چقدر که وزن ماشین بیشتر باشد، میزان استفاده سوخت آن بالاتر می رود. به ازای هر ۴۵ کیلوگرم، مصرف بنزین خودرو به اندازه یک تا ۲ درصد افزایش پیدا می کند؛ بنابراین وسایل اضافه و غیرضروری داخل ماشین (به خصوص صندوق عقب) را خارج کنید تا وزن اتومبیل کمتر شود.

ثابت نگه داشتن سرعت

تغییر مداوم سرعت حرکت هنگام رانندگی، سبب افزایش مصرف سوخت می شود. به گفته کارشناسان، در صورتی که خودرو شما مجهز به سیستم کروز کنترل باشد، بهتر است هنگام رانندگی در بزرگراه ها از آن استفاده کرده و با سرعتی ثابت ادامه دهید. در ماشین های دنده دستی هم بهتر است از دنده های بالا استفاده کنید تا موتور دور بر دقیقه کمتری داشته باشد و مصرف سوخت کاهش یابد.

باز کردن پنجره ها و استفاده به موقع  از سیستم تهویه

وقتی در شهر در حال رانندگی هستید و چندان سرعت بالایی ندارید، بهتر است به جای استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو یا کولر ماشین، شیشه خودرو را پایین بکشید. اما اگر حتما مجبور بودید تهویه مطبوع را روشن کنید، آن را روی حالت بازچرخش تنظیم کنید تا سوخت کمتری مصرف شود. اما اگر سرعت تان بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت است، پایین کشیدن شیشه را فراموش کنید. پنجره باز خودرو در این سرعت ، مقاومت خودرو در برابر حرکت را افزایش داده و مصرف سوخت را بالا می برد. پس بهتر است سیستم تهویه هوا را روشن کنید.

تعویض فیلتر هوا

اگر فیلتر هوا خودرو را به موقع تعویض نکنید، موتور سخت تر کار می کند و مصرف سوخت را بالا می برد. فیلتر هوا باید به صورت دوره ای و بر اساس دفترچه راهنما خودرو تعویض شود.

 پرهیز از رانندگی در جاده های خاکی و ناهموار

رانندگی در جاده های خاکی و شنی، به طور معمول ۳۰ درصد بیشتر طول می کشد. از آنجایی که این جاده ها یکنواخت نیستند، زمان بیشتری برای عبور از آن ها نیاز است. پس سوخت بیشتری هم مصرف خواهد شد.

توجه به جلو در رانندگی و پیش بینی حرکات بعدی

هنگام رانندگی به مسیر خود توجه کنید. عابران و خودروها را رصد کنید تا تشخیص بدهید حرکت بعدی آن ها چه خواهد بود. با این کار، تقریبا سرعت تان ثابت باقی خواهد ماند و از ترمز گرفتن های ناگهانی و شدید جلوگیری می کنید. بنابراین مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

رانندگی نکردن در ترافیک و شلوغی

رانندگی در ترافیک یعنی حرکت با دنده پایین و مدام ترمز کردن. این موارد به معنی افزایش مصرف سوخت خودرو است. بنابراین در صورت امکان از تردد با خودرو در این ساعت ها خودداری کنید.

استفاده درست از گیربکس دستی

بهتر است همیشه به دور موتور توجه کنید تا به موقع دنده را تغییر دهید. هر چه دور موتور بالاتر برود، مصرف سوخت نیز افزایش می یابد.

تنظیم فشار باد لاستیک

تنظیم نادرست فشار باد لاستیک، تاثیر مستقیمی در افزایش مصرف سوخت و همچنین فرسایش سریع آج تایر دارد؛ بنابراین توصیه می شود که فشار باد لاستیک های خود را به طور مرتب بررسی کرده و آن را همیشه در حالت استاندارد قرار دهید. میزان فشار باد تایر هر خودرو، توسط سازنده آن (برچسب روی رکاب) مشخص شده؛ اما در زمستان به دلیل تغییرات آب و هوایی، بهتر است مقدار آن را کمی کاهش دهید.

 سرویس دوره ای خودرو

سرویس منظم خودرو، راندمان سوخت خودرو را حفظ می کند. اگر قطعات خودرو به خوبی نگهداری نشده یا دچار خوردگی و آلودگی شوند، موتور به خوبی کار نمی کند. بنابراین میزان مصرف سوخت بالا می رود. در صورت عدم سرویس دوره ای خودرو میزان مصرف سوخت ممکن است تا ۳۰ درصد افزایش یابد. بنابراین کاهش مصرف سوخت خودرو با دیاگ یکی از اقدامات مؤثر برای جلوگیری از مصرف بالای سوخت است. انجام معاینه فنی خودرو نیز می تواند به عنوان سرویس دوره ای خودرو تلقی شود. حتما توجه داشته باشید کاتالیست خودرو وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

استفاده نکردن از خودرو در مسافت های کوتاه

روشن و خاموش کردن مداوم خودرو برای طی کردن مسافت های کوتاه، مصرف سوخت را به شدت بالا می برد. بنابراین بهتر است با برنامه ریزی، چندین کار را در یک سفر شهری انجام دهید تا میزان سوخت خودرو را مدیریت کنید.

اطمینان از سلامت سیستم تعلیق خودرو

حتما سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید. بالانس نبودن چرخ ها، کمک فنر و… میزان مصرف سوخت را بالا می برد.

کاهش مصرف سوخت با ریمپ خودرو

ریمپ خودرو، نرم افزاری است که روی کامپیوتر خودرو نصب می شود و به خودرو برای رسیدن به بالاترین راندمان کمک کرده و سبب کاهش قابل توجه مصرف سوخت می شود. سازندگان خودرو از طریق تنظیم این نرم افزار، موتور خودرو را کالیبره می کنند. این تنظیمات قبل از عرضه وسیله نقلیه در بازار انجام می شود. ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت های مختلف سازگار کند. بنابراین بعد از ریمپ، مصرف سوخت کاملا بهینه شده و از آن کاسته می شود.

مزایای ریمپ خودرو

  • تغییر جداول سیستم متغیر منیفولد ورودی
  • تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode
  • رفع تاخیر پدال گاز (کپ دریچه گاز) بعد از ریمپ ایسیو
  • تغییر در عملکرد دمای فن
  • رفع محدودیت سرعت توسط ریمپ ایسیو
  • افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو
  • تغییر جداول مربوط به گشتاور
  • حذف سنسور اکسیژن دوم
  • ریمپ با سوخت E85

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.