| کد خبر: 254481 |

◄ گشتی در موزه خودروهای تاریخی تهران+ تصاویر و فیلم

موزه ماشین تهران مجموعه ای منحصربه فرد از بهترین و نمونه های صنعت خودروسازی را در کنار هم جمع آوری کرده است.

تین نیوز

موزه ماشین تهران مجموعه ای منحصربه فرد از بهترین و نمونه های صنعت خودرو‌سازی را در کنار هم جمع آوری کرده است.

موزه خودروهای تاریخی ایران

به گزارش تین نیوز به نقل از کجارو، هدف افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران علاوه بر حفظ و نگهداری از این گنجینه با ارزش ملی، قرار دادن آن ها را در معرض دید عموم و علاقه مندان به خودروهای لوکس و آشنایی با تاریخچه آن ها بود. این مجموعه ملی با ارزش با کوشش موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ طراحی و بازگشایی شد.

موزه خودرو تاریخی ایران

مهم ترین خودروهای موزه خودروهای تاریخی ایران

در این موزه نزدیک به ۶۰ وسیله نقلیه تاریخی و خاص نگهداری می شود که دو کالسکه و چهار موتور در بین آن ها وجود دارد. در ادامه مقاله به مهم ترین این خودروها اشاره می کنیم.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه
کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار

بخشی از موزه خودروهای تاریخی را کالسکه ها تشکیل می دهند. یکی از این کالسکه های زیبا کالسکه سلطنتی ناصرالدن شاه قاجار، قدیمی ترین کالسکه موجود در ایران است. این کالسکه سلطنتی زیبا به دستور مستقیم ناصرالدین شاه قاجار توسط کارخانه معروف واگن فابریک در شهر وین کشور اتریش ساخته شده است. این کالسکه به کالسکه نادری معروف است و نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد. رنگ آبی و تزیینات طلا به کار رفته در آن زیبایی اش را دوچندان کرده است.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد و به دستور ناصرالدین شاه در کارخانه واگن فابریک در اتریش ساخته شده است

زمانی که ناصرالدین شاه قاجار توسط این کالسکه به سمت حرم شاه عبدالعظیم در حال عزیمت بود، به دست میرزا رضای کرمانی به قتل رسید. درباریان شاه برای اینکه خبر ترور ناصر الدین شاه به زودی به گوش مردم نرسد و برای جلوگیری از آشوب، جسد او را داخل کالسکه نشاندند و راهی پایتخت کردند. 

کالسکه تاج‌ گذاری
کالسکه مخصوص تاج گذاری

یکی دیگر از کالسکه های این بخش، کالسکه مخصوص تاج گذاری است که تقریبا ۱۰۰ سال قدمت دارد. این کالسکه بی نظیر نیز توسط کارخانه واگن فابریگ اتریش سلخته شده است و در ساخت آن نمای آن از طلا استفاده کرده اند. قدمت این کالسکه به دوره قاجار برمی گردد و در آن زمان به رنگ آبی لاجوردی بود. این کالسکه در دوره پهلوی نیز استفاده شد و در آن زمان به رنگ مشکی درآمد. دلیل نامگذاری این کالسکه استفاده از آن در مراسم تاج گذاری دوره پهلوی است.

رولز رویس سیلور گوست
رولز رویس احمد شاه قاجار

احمد شاه قاجار در دوره کوتاه سلطنتش اولین خودرو را وارد ایران کرد. این خودروی انگلیسی یک رولز رویس شش سیلندر خطی به نام سیلور گوست است که مربوط به سال ۱۹۰۶ میلادی می شود. تنها ۶ هزار دستگاه از آن در دنیا وجود داشت که تنها چند نمونه از آن با هندل روشن می شد و همین موضوع این خودرو را منحصربه فرد کرده است. این رولز رویس مشکی رنگ سرعتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر در ساعت داشت که در زمان خود بی نظیر بود.

رولز رویس فانتوم ۴

رولز رویس فانتوم چهار خودرو دیگری بود که توسط احمد شاه قاجار وارد ایران شد و در موزه خودروهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است. این خودرو هشت سیلندر، سرعتی بالغ بر ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت و تنها ۱۸ دستگاه از آن در جهان تولید شده بود که از این تعداد تنها این مورد به درخواست احمد شاه ضد گلوله ساخته شده بود. این خودروی جذاب و خاص مشکی رنگ، بدنه ضدگلوله و شیشه بسیار ضخیمی دارد.

بنز k500 موزه خودراهای تاریخی ایران
بنز K500

در بخش خودروهای سوپر اسپرت این موزه کمیاب ترین مرسدس بنز جهان نگهداری می شود. مرسدس بنز K500 کوپه در سال ۱۹۳۴ میلادی ساخته شد و هیتلر در سال ۱۹۳۵ میلادی این خودرو سبز و کرم رنگ را به رضاشاه هدیه داد. طراح آن فردریش گیگر طراح بزرگ مرسدس است و گفته می شود این خودرو گران ترین بنز ایران و شاید جهان باشد. K500 دارای موتوری هشت سیلندر به حجم ۵۰۰۰ سی سی است که قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار دارد. این خودرو در زمان خود بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و برای جاده طراحی شده است. از ۳۴۵ خودرو مشابه آن در دنیا تنها نمونه داخل ایران بدون هیچ آسیب و رنگی باقی مانده است.  

موریس آکسفورد قرمز 
موریس آکسفورد قرمز

موریس آکسفورد قرمز قدیمی ترین خودرو موجود در این موزه است که قدمت آن به سال ۱۹۱۲ میلادی مربوط می شود. این خودرو قرمز رنگ از ارزشمندترین و محبوب ترین خودروهای این موزه محسوب می شود که ساخت انگلستان است و حجم موتوری معادل ۱۸۰۰ سی سی دارد.

لامبورگینی گانتاش
لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش موجود در موزه خودروهای قدیمی خودرویی سوپر اسپرت است که در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت لامبورگینی ایتالیا تولید شده است. از این شرکت می توان به عنوان لوکس ترین تولیدکننده های خودرو در جهان نام برد. لامبورگینی کانتاش موتوری ۱۲ سیلندر خطی دارد که با ۳۹۰۰ سی سی حجم، می تواند توانی در حدود ۳۷۰ اسب بخار تولید کند و تا سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

 لیموزین پیرس آرو
لیموزین

در این موزه دو لیموزین ارزشمند نگهداری می شود، یکی لیموزین بنز ۶۰۰ و دیگری لیموزین «پیرس آرو» آب طلاکاری شده که در ساخت آن ۶ کیلو طلا به کار رفته است. لیموزین پیرس آرو ۶ سیلندر دارد و چراغ های آن برای دید بهتر راننده روی سپر قرار گرفته است.

محصول مشترک شرکت های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن 

محصول مشترک کمپانی‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن 

خودروی تاریخی و منحصر به فرد دیگری که در این موزه نگهداری می شود محصول مشترک سه شرکت بزرگ و معروف آلمانی به نام های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. نتیجه این همکاری کوتاه مدت تولید تنها یک خودرو بود که در سال ۱۹۷۲ میلادی ساخته شد. متاسفانه این محصول مورد استقبال قرار نگرفت و این همکاری پایان یافت. این خودرو که «ام پی وی تهران» نامیده می شود به سفارش «ویلی برانت» صدراعظم آلمان ساخته و در روز تولد ولیعهد پهلوی به او هدیه داده شد. 

نیرو محرک این خودرو یک موتور بنزینی چهار سیلندر است که مانند فولکس بیتل با هوا خنک می شود. این خودرو می تواند با استفاده از موتور تولیدی فولکس واگن که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری است تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. نکته جالب در طراحی آن این است که این خودرو دارای دو سوئیچ طلایی و نقره ای است که راننده می تواند با استفاده از سوئیچ نقره ای تنها از دنده های یک و دو استفاده کند و ۳۰ کیلومتر سرعت بگیرد؛ اما با سوئیچ طلایی هیچ محدودیتی وجود ندارد تا به راحتی به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

از دیگر نمونه های کم یاب و بی نظیر این موزه می توان به تنها نمونه پنتر لیزر تولید شده در جهان، بنز SL190، لامبورگینی میورا، فراری سوپر فست 500، بیتزارینی، پورشه مدل 356، پورشه 911 توربو، کرایسلر 300، کادیلاک فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین، فیات تیپو 519 و... اشاره کرد. 

حجم ویدیو: 20.98M | مدت زمان ویدیو: 00:12:20 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.