| کد خبر: 253098 |

غول دریای خزر، هواپیمایی مرگبار که به اندازه کافی ترسناک نبود!

شناور روس اکرانوپلان، هواپیمای عظیم الجثه مرگ باری که غول دریای خزر نیز نامیده می شود، با چه هدفی ساخته شده و سرنوشت آن چه شد؟

تین نیوز

شناور روس اکرانوپلان، هواپیمای عظیم الجثه مرگ باری که غول دریای خزر نیز نامیده می شود، با چه هدفی ساخته شده و سرنوشت آن چه شد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، در تابستان سال ۲۰۲۰، یک وسیله نقلیه عظیم الجثه و غیرمعمول در ساحل دربنت، شهری واقع در جنوبی ترین منطقه روسیه در ساحل غربی دریای خزر ظاهر شد. این هواپیمای عظیم الجثه ۳۸۰ تنی که غول دریای خزر لقب گرفته، حتی از بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان نیز طویل تر بوده و برای حدود ۳۰ سال در امواج پنهان شده بود.

علی رغم اندازه و وزن باورنکردنی، غول دریای خزر، نوعی وسیله نقلیه است که از پدیده «اثر زمین» برای خزیدن بر روی سطح آب استفاده می کند، یک مفهوم علمی که در آن هواگرد در نزدیکی یک سطح ثابت (مانند زمین)، بر روی بالشتکی از هوا در حال حرکت است. این پدیده تاثیر قابل توجهی در کاهش تاخیر دارد، به طوری که سرعت این هیولای غول پیکر که تنها چند پا بالاتر از سطح آب پرواز می کند، به ۵۵۰ کیلومتر می رسد.

شناور اکرانوپلان 1

غول دریای خزر برای چه اهدافی ساخته شد؟

غول دریای خزر برای استفاده جنگی طراحی شده و هدف از ساخت آن حمله به زیردریایی ها و هواپیماهای متعلق به کشورهای عضو ناتو از جمله ایالات متحده است. این هواپیما به لطف استفاده از هشت توربوفن و طراحی منحصر به فرد، از ویژگی رادارگریز برخوردار است و می تواند از اقدامات متقابل مانند مین های دریایی و اژدر جلوگیری کند.

برجسته ترین ویژگی این وسیله نقلیه غول پیکر، امکان هدایت و پرتاب شش موشک و هم چنین حمل کلاهک های هسته ای است. هواپیمای اکرانوپلان، تنها الگوی تولیدی این نمونه بوده که تکمیل شده و با وجود برنامه ریزی ها جهت ساخت مدل های دیگر، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این پروژه نیز متوقف شد.

اگرچه هیولای دریای خزر اکنون در ساحل دربنت استقرار دارد، اما در انتظار ساخت یک موزه برای انتقال و نمایش طراحی و مهندسی باورنکردنی خود است. در حالی که هدف اصلی این وسیله نقلیه، مقاصد نظامی بوده، شرکت های خصوصی در چندین کشور اکنون در نظر دارند از پدیده «اثر زمین» آن در ترکیب با فناوری باتری برقی، برای حمل ونقل مسافران و جابجایی محموله استفاده کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.