| کد خبر: 252937 |

این هواپیمای مسافربری انقلابی، صنعت هوانوردی را برای همیشه تغییر داد

اگر تصور می کنید انقلابی ترین هواپیمای مسافربری را بوئینگ ساخته است؛ با داگلاس DC-3 آشنا شوید که در دهه 30 و 40 میلادی، صنعت هوانوردی را دگرگون کرد.

تین نیوز

اگر تصور می کنید انقلابی ترین هواپیمای مسافربری را بوئینگ ساخته است؛ با داگلاس DC-3 آشنا شوید که در دهه 30 و 40 میلادی، صنعت هوانوردی را دگرگون کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، وقتی صحبت از بزرگان صنعت هوانوردی و تاریخچه آن می شود، ناخودآگاه تصویری از هواپیماهای نظامی باابهت در ذهن نقش می بندد؛ یا شاید هم جنگنده های جت پرسرعت و پهپادهای مدرن. اما یک هواپیمای مسافربری قدیمی هست که انقلابی در این صنعت به پا کرد.

داگلاس دی سی-۳ (Douglas DC-3) هواپیمایی بود که سفرهای هوایی را پرطرفدار و سودآوری شرکت های هواپیمایی را امکان پذیر کرد. همگان قبول دارند که این، بهترین هواپیمای دوران خود بود و حتی برخی، آن را بهترین تمام دوران می دانند.

اگر بخواهیم داگلاس DC-3 را در دنیای خودرو معادل سازی کنیم؛ باید بگوییم ترکیبی از فورد مدل T، فولکس واگن بیتل و تسلا رودستر است. این، هواپیما، پروازهای طولانی و آرزوی سفر هوایی برای مردم عادی را محقق کرد و دهه ها به عنوان مهره ای ارزشمند، در خدمت هوانوردی تجاری بود.

داگلاس

تاریخچه پیدایش این هواپیمای مسافربری انقلابی

از همان زمانی که برادران رایت بر جاذبه زمین چیره شدند، بیزینس من ها و مهندسان سراسر دنیا، سفرهای تجاری هوایی را در ذهن تجسم کردند. ایده ی برنده ای هم به نظر می رسید؛ زیرا در دورانی که وسایل سفر در لوکوموتیوها، کشتی های بخار یا خودروهای کم توان و ابتدایی خلاصه می شد؛ امکان سفرهای طولانی با سرعت سه رقمی، مانند دیدار با آینده بود.

اما مانند هر جهش رو به جلویی، این صنعت هم در نخستین سال های پیدایش با مشکلات اقتصادی دست به گریبان شد. به عنوان مثال، بوئینگ 247 که در سال 1933 به هوا برخاست (30 سال پس از برادران رایت) یا حتی داگلاس DC-1 (جد مدل DC-3)، هیچ کدام سودآور نبودند. با ظرفیت حمل محدود و سرعت پایین این هواپیماها، حتی هزینه نگهداری و سوخت آن ها نیز در نمی آمد.

داگلاس صندلی هواپیما

داگلاس DC-3 اما آمد و همه معادلات را برهم زد. این هواپیما با داشتن فضای بزرگ برای مسافران و سرعتی نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت، سفرهای هوایی را از یک ماجراجویی ثروتمندانه به جایگزینی هوشمندانه برای سفرهای زمینی، ریلی و دریایی تبدیل کرد.

داگلاس

تولید DC-3 در سال 1943 متوقف شد؛ اما در ستایش این هواپیما، ذکر همین واقعیت بس که با وجود عمر 80 ساله، هنوز حدود 100 فروند از آن در حال پرواز و سرویس دهی هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • چجاخ 1 0

    عالی هست

  • احد 1 0

    بسیار عالی بود مطلب
    یه خورده بیشتر نشان بدین ممنون⛩⚘⚘😷💃💃🌹❤❤❤💋💘👋🕝🕝🌷🙋‍♂️🙋‍♂️🙋🙋