| کد خبر: 265493 |

بندر لنگه عروس بنادر ایران در جهان؛

هزار و یک دلیل برای سفر به بندر لنگه دروازه خلیج فارس

بندر لنگه در استان هرمزگان است و یکی از جاذبه های این استان به حساب می آید. این بندر بسیار زیبا مانند بندر گناوه از قطب های اقتصادی و تجاری بوده و آن را به نام بندر مروارید و بندر عروس یا عروس بنادر کشور هم نام می برند.

تین نیوز

بندر لنگه در استان هرمزگان است و یکی از جاذبه های این استان به حساب می آید. این بندر بسیار زیبا مانند بندر گناوه از قطب های اقتصادی و تجاری بوده و آن را به نام بندر مروارید و بندر عروس یا عروس بنادر کشور هم نام می برند.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، این بندر در کرانه خلیج فارس واقع شده و یکی از زیباترین و بی نظیرترین بنادر ایران به حساب می آید. بندر لنگه دقیقاً مرکز شهری با همین نام است و زیبایی های آن تمامی ندارند. ما در این مطلب قرار است این بندر را بیشتر به شما معرفی کنیم و با شناسایی جاذبه های آن دلیل های مختلفی برای سفر به این نقطه از کشور را به شما ارائه کنیم.

بندر لنگه و یک اقیانوس جاذبه انکار ناپذیر

بندر لنگه تا بندرعباس۱۸۶ کیلومتر فاصله دارد. به همین دلیل اگر به بندرعباس رفتید می توانید به راحتی خود را به این بندر نیز برسانید. ولی اگر از سمت تهران قرار است خودتان را به بندر لنگه برسانید، بد نیست بدانید که فاصله شما از تهران تا بندر لنگه ۱۴۵۰ کیلومتر است. این فاصله را می توانید به راحتی با سفرهای هوایی طی کرده و خود را به جنوب ایران، بندرعباس و بندر لنگه برسانید. البته برای رسیدن به این بندر وسایل نقلیه دیگری مثل قطار و اتوبوس هم در دسترس شما قرار دارد. ضمن اینکه سفر با خودرو شخصی به سمت جنوب ایران هم خالی از لطف نخواهد بود.

آب و هوا در بندر لنگه زیبا

اولین موضوعی که در سفر به بندر لنگه به آن خواهیم پرداخت آب و هوای این منطقه است. همان طور که می دانید جنوب ایران آب و هوایی شرجی و گرم دارد. این موضوع در مورد بندر لنگه هم صادق است. تابستان های بندر لنگه سوزان و گرم هستند و این حرارت به قدری زیاد است که شاید به شما اجازه خروج از منزل را ندهد. هوا بی نهایت شرجی است و نفس کشیدن برای شما واقعاً سخت خواهد بود.

بهترین فصل برای سفر به بندر لنگه

 به همین دلیل توصیه می کنیم که اگر میانه خوبی با آب وهوای گرم ندارید، حتماً شش ماهه اول سال را برای سفر به بندر لنگه انتخاب نکنید. البته فصل پاییز هم چندان مناسب نیست. چون هوا هنوز گرمای خود را دارد. اما بهترین فصل برای سفر به بندر لنگه فصل زمستان است. ضمن اینکه در فصل زمستان شما با بارش های سنگینی در این منطقه روبرو هستید که کاملاً غافلگیرتان می کنند. اما دیگر از گرمای طاقت فرسای هوا خبری نیست. ناگفته نماند که بارش ها به سرعت تمام شده و چندان ادامه دار و طولانی نیستند.

سفر به بندر لنگه با اتوبوس، هواپیما، قطار و ماشین شخصی 

راه های سفر به بندر لنگه متفاوت و البته متنوع هستند. مانند سایر سفرها شما می توانید از هواپیما، اتوبوس قطار و یا حتی اتومبیل شخصی برای سفر به این بندر استفاده کنید. ما در ادامه شما را برای یک تجربه سفر به یکی از زیباترین بنادر جنوب ایران بیشتر راهنمایی خواهیم کرد.

سفر با هواپیما 

اولین پیشنهاد ما برای سفر به این بندر استفاده از هواپیما است. این وسیله کم زحمت ترین و راحت ترین سفر به بندر لنگه را برای شما فراهم خواهد کرد. بد نیست بدانید که فاصله تهران تا بندر لنگه ۱۰۷۰ کیلومتر است. اما مسافت موجود را با هواپیما در عرض یک ساعت و ۱۵ دقیقه طی خواهید کرد. البته ممکن است این فاصله تا دو ساعت نیز به طول انجامد. ناگفته نماند که پروازهای تهران به سمت این بندر محدود هستند و بهتر است که حتماً پیش از سفر یک هفته زودتر بلیط خود را تهیه کنید.

سفربا اتوبوس

برای سفر به بندر لنگه اتوبوس هم انتخاب خوبی است. قیمت ارزان تری داشته و اقتصادی تر است. اما ممکن است شما را خسته کند. اتوبوس هایی که از پایتخت به سمت بندر لنگه حرکت می کنند مستقیم در پایانه های موجود تهران حضور ندارند. به همین دلیل اگر شما تصمیم دارید که از شهر تهران خودتان را به این بندر برسانید اول باید به بندرعباس یا شیراز بروید و سپس از آنجا عازم بندر لنگه شوید. ضمن اینکه بلیطی از این بندر به سمت تهران هم موجود نیست و شما باید از بندر لنگه به سمت بندرعباس یا شیراز بلیط تهیه کرده و از آنجا خودتان را به تهران برسانید.

سفر با قطار

قطار هم می تواند یک گزینه مناسب برای سفر به این بندر زیبای جنوبی ایران باشد. اگر می خواهید سفری اقتصادی و در عین حال بسیار راحت را تجربه کنید، قطار پیشنهاد بهتری است. شما زمان بیشتری را نسبت به هواپیما در قطار طی خواهید کرد. اما با حضور در یک کوپه که می تواند خانوادگی، دوستانه یا اختصاصی باشد رفاه و راحتی بیشتری را تجربه می کنید. بندر لنگه خطوط ریلی ندارد و شما باید اول بلیط قطار به سمت بندرعباس را تهیه کرده و بعد از اینکه به بندرعباس رسیدید با اتومبیل راهی این بندر شوید. سفر با قطار از تهران تا بندر لنگه تقریباً ۲۰ ساعت است.

 

سفر با خودروی شخصی

آخرین پیشنهاد ما برای سفر به این بندر استفاده از خودرو شخصی است. شما می توانید با خودرو شخصی از هر کدام از شهرهای ایران عازم این بندر زیبا و جنوبی شوید. اگر ساکن شهر تهران هستید سفر شما با خودرو از تهران تا بندر لنگه تقریباً ۱۵ ساعت طول خواهد کشید. 

جاذبه های کمتر دیده شده بندر لنگه

بندر لنگه هم مانند سایر نقاط و شهرهای ایران جاذبه های طبیعی، گردشگری و تاریخی فراوانی دارد. خصوصاً که مناطق جنوبی ایران با آب و هوا و طبیعت شگفت انگیز و متفاوت خود نسبت به سایر نقاط کشور شدیداً شما را غافلگیر می کنند. ما در ادامه دلیل های قاطعانه و محکمه پسندی را برای شما ارائه می کنیم که سفر شما به بندر لنگه را توجیه خواهند کرد.

اولین دلیل قانع کننده برای سفر به این بندر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری و تاریخی آن است.

۱.  سایه خوش در بندر لنگه

اولین جاذبه ای که قرار است از این بندر به شما معرفی کنیم محلی با نام سایه خوش است که دقیقاً در صحرا قرار گرفته و پیوندی جدا نشدنی با دریا دارد. منطقه ای بیابانی و مملو از آرامش در فاصله اندک از خلیج فارس که به شکل عجیبی در میان سکوت و آرامش صخره ها غرق شده است. کلوت هایی که در این بیابان قرار دارند به واسطه فرسایش باد و آب شکل گرفته اند و در کنار آن ها نخلستان ها جلوه ای تکرار نشدنی از زیبایی را در کنار این طبیعت خشن و صخره ای خلق کرده اند.

سایه خوش در بندر لنگه

 

۲. عمارت زیبا و تاریخی فکری

این عمارت یک بازمانده قدیمی و خوش نقش و نگار از دوره قاجار است. تاجر ثروتمند “عبدالواحد فکری” شخصی بود که شهرت و خوشنامی فراوانی در بندر لنگه داشت و این مکان را برای تجارت و بازرگانی و سکونت خانواده خود بنا کرد. بنای اصلی از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده و با ۲۵ اتاق، یک حیات مرکزی و دو زیرزمین یکی از بهترین و باشکوه ترین عمارت های قدیمی و تاریخی بندر لنگه به حساب می آید. شاخصه ای چشم نواز و بی نظیر از معماری موجود در شهرهای جنوبی ایران که در سفر به بندر لنگه توصیه می کنیم حتماً از این خانه تاریخی دیدن کنید.

۳. آبشار بدو

آبشار بدو

جاذبه بعدی آبشار خروشان بدو در بندر لنگه است که در کنار این آفتاب و خصوصاً در گرمای طاقت فرسای جنوب شبیه به حضور در بهشت است. این آبشار در کنار روستایی با نام لمزان قرار گرفته و چشمه آن در کوه بدو واقع شده است. آبشار بدو فصلی بوده؛ اما با حضور حوضچه های متعدد منظم پلکانی منظره ای بی نظیر و تکرارنشدنی را برای شما خلق کرده است. اگر تصمیم گرفتید به سمت این آبشار سفر کنید باید یک مسیر خاکی با طول تقریبی ۴ کیلومتر را از سمت روستای لمزان طی کرده و خودتان را به آبشار برسانید.

 

۴. مسجد ملک ابن عباس

این بنای تاریخی متعلق به دوران تیموریان است و در زمان قاجار و صفویه مرمت شده. مسجدی با شبستانی ۶ ستونی و دو درگاه که در نوع خود معماری خاص و باشکوهی را برای شما به نمایش می گذارد. مناره این مسجد به سبک ایرانی هندی ساخته شده و در حال حاضر از کل بنای این مسجد یک شبستان و یک مناره برجای مانده است. در قسمت های داخلی این مسجد هم شما به وضوح می توانید معماری سبک هند را مشاهده کنید.

۵.  چشمه آب گرم بادون

شاید تصور کنید که حضور در چشمه آب گرم و در مناطق جنوبی ایران، کاری شبیه به خودکشی است. اما واقعیت این است که چشمه آب گرم بادون در منطقه بندر لنگه یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است که در مسیر دسترسی به روستای گزیر واقع شده. آب این چشمه از میان شکاف متعدد سنگ های مارنی و از دل زمین خارج شده و به درون استخری که مساحتی معادل ۲۴۰ متر مربع دارد می ریزد. سپس آب چشمه در استخر جمع می شود. بد نیست بدانید که آب این استخر در حال حاضر برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

۶.  قلعه تاریخی لشتان بندر لنگه

قلعه تاریخی لشتان بندر لنگه

جاذبه تاریخی بعدی که در سفر به این بندر نباید از آن غافل شوید قلع لشتان نام دارد. این قلعه در ارتفاعات یک کوه صخره ای تحت عنوان شاهین کوه قرار گرفته و نشان از تاریخچه با قدمت این بندر دارد. قلعه وسعتی برابر با ۱۵ هکتار داشته و زمانی که پشت دیوارهای آن قدم می زنید با چندین قبرستان، برکه یا آب انبارهای متعدد و خانه های مسکونی زیادی روبرو خواهید شد. تقریباً ۷۸ عدد برکه بزرگ و کوچک و ۸۵ بنای مختلف مسکونی درون این قلعه وجود دارند که همگی کشف شده و به ثبت رسیده اند. این بنا در سال ۱۳۸۵ در سازمان میراث فرهنگی شهر هرمزگان به عنوان یک میراث تاریخی در بندر لنگه به ثبت رسید. جالب است بدانید که این قلعه قدمتی متعلق به دوره حضور پرتغالی ها در جنوب ایران دارد و بخشی از استحکامات آن ها به حساب می آید.

 

۷. مسجد زیبای افغان

جاذبه تاریخی و بی نظیر بعدی مسجد افغان است که آن را در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند. این بنا متعلق به دوره افشاریه بوده اما شما به وضوح می توانید رد پای معماری تحسین برانگیز دوران صفویه را نیز در آن مشاهده کنید. سازنده این بنا مرحوم حاج عبدالله افغان است که از بازماندگان قوم افغان های بستک بوده. این بنا متعلق به سال ۱۲ شمسی است. ظاهر بسیار ساده بنا با ستون های خوش قد و بالا و گچ بری شده به همراه دو شبستان تابستانه و زمستانه از دیدنی های این مسجد به حساب می آیند. مسجد افغان در میان مردم این بندر مشهور بوده. ضمن اینکه با سقف چوبی و پنجره های متعدد مشبک گچی خود توانسته توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کند. 

غذاهای محلی بندر لنگه

دلیل روشن بعدی که قرار است شما را مجاب کند برای سفر به این بندر جنوبی ایران غذاهای بی نظیر این بندر است. در  این بندر شما می توانید طعم غذاهای اصیل جنوبی ایران را بچشید. طبع مردم این بندر همچون آب و هوا در این منطقه گرم است و چون این شهر به خلیج فارس فاصله بسیار کمی دارد شما بیشتر شاهد حضور غذاهای محلی در بندر لنگه هستید. غذاهایی که با ماهی، میگو و سایر آبزیان تهیه می شوند و در سفره مردم جنوب ایران جایگاه ویژه ای دارند. ماهی سرخ شده، قلیه ماهی، سوراغ که با سس های مخصوص و ماهی تهیه می شود و مهیاوه از غذاهای خوشمزه و لذیذ و محلی مردم بندر لنگه به حساب می آیند. همچنین نان هایی مانند نان رگاگ، نان تنوری، نان شوربا و نان گوبولی هم از جمله نان های محبوب و سنتی مردم بندر لنگه هستند.

بندر لنگه برای تمام فصول سال 

البته تمام دیدنی های بندر لنگه به همین موارد خلاصه نمی شود. این بندر با سواحل نقره ای خلیج فارس و همین طور با تفریحات متعدد و سرگرم کننده دریایی هنوز هم محل رفت و آمد تاجران و بازرگانان ثروتمند است. توصیه ما به شما این است که برای سفر به بندر لنگه و لذت بردن از حضورتان در این جزیره، لحظه ای تردید نکنید. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.