| کد خبر: 257421 |

پارک‌ های جنگلی تهران؛ مناسب دور همی‌ های دوستانه

شهر تهران همیشه یک شهر پر از ترافیک، شلوغی و دود نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر در عین آلوده بودن و نداشتن یک هوای پاک، سرسبزی ها و زیبایی هایی دارد که با تمام توان تلاش می کنند این آلودگی را تصفیه کرده و از بین ببرند.

تین نیوز

شهر تهران همیشه یک شهر پر از ترافیک، شلوغی و دود نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر در عین آلوده بودن و نداشتن یک هوای پاک، سرسبزی ها و زیبایی هایی دارد که با تمام توان تلاش می کنند این آلودگی را تصفیه کرده و از بین ببرند. به عبارتی پارک جنگلی های تهران همان رگه های سبز حیاتی این شهر هستند که اجازه نمی دهند زندگی در آن متوقف شود و ساکنان آن طعم ناامیدی را بچشند. این پارک جنگلی ها برای چند ساعت هم که شده میان تهران پر دود و دم و تهران سرسبز و شاد فاصله زیادی می اندازند.

پارک جنگلی های تهران را می شناسید؟  

پارک جنگلی 1

پارک جنگلی های تهران در تمام نقاط شهر پراکنده شده اند و دستری به آن ها اصلاً سخت نیست. این پارک های زیبای جنگلی در شهر تهران برای چند ساعت هم که شده می توانند شما و همراهانتان را ازروزمرگی ها و زندگی مدرن شهری دور کرده و سکوت و آرامش فراوانی را به شما هدیه دهند. ما در این مطلب قصد داریم تمام پارک جنگلی های شهر تهران را به شما معرفی کنیم تا هم برای ورزش صبحگاهی و هم برای دورهمی های جذاب عصرانه دیگر بهانه ای نداشته باشید.

پارک های جنگلی های تهران در سمت غرب پایتخت

درست در جهت غرب تهران بزرگ شما با پارک جنگلی های معروفی روبه رو هستید که می توانید اوقات خوشی را در آن ها سپری کنید. این شما و این پارک جنگلی های غرب تهران !

پارک جنگلی و همیشه سبز چیتگر 

پارک چیتگر

اولین پارکی که به شما معرفی می کنیم پارک زیبای چیتگر است که از معروف ترین و خوشنام ترین پارک های تهران به حساب می آید. این پارک را در سال ۱۳۴۲ طراحی کرده و ساختند. در این پارک دو بخش غربی و شرقی وجود دارد و در ارتفاعی برابر با ۱۲۳۵ متر ساخته شده است. در سمت بالای پارک چیتگر به راحتی می توانید دریاچه آن را مشاهده کنید. این پارک در کنار یک دریاچه مصنوعی واقع شده و یکی از جذاب ترین پارک های شهر تهران به حساب می آید.

آدرس: تهران، بزرگ راه تهران-کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن.

امکانات: سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه، پارکینگ، پیست اسکیت، مسیر دوچرخه سواری، بوفه، مسیر پیاده روی.

پارک جنگلی و زیبای وردآورد

این پارک نیز دومین پارک در شهر تهران است که در میان پارک جنگلی های تهران از وسیع ترین ها به حساب می آید. جالب باشد که بدانید منطقه وردآوردد چون در میان کوه ها قرار گرفته و به علت وزش مداوم باد از جهت البرز و کرج به سمت این پارک، آب و هوای بسیار تمیزی دارد و یکی از از بهترین پارک های جنگلی تهران به حساب می آید. در این پارک درختان متعدد بادام کوهی، پسته، سنجد، سماق، گز، سیاه دلیک و موارد دیگر کاشته شده است.

آدرس: تهران، گرم دره، بزرگ راه شهید خرازی.

امکانات: سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران، سیستم روشنایی، مبلمان فضای سبز و پارک، چمن مصنوعی، سکو، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری، زمین بازی و زمین ورزش های تنیس، فوتبال و والیبال.       

پارک جنگلی و همیشه شلوغ شلوغ کوهسار

پارک بعدی پارک کوهسار نام دارد که در سمت شمال غرب پایتخت واقع شده. وقتی که به بالاترین نقطه این پارک برسید می توانید منظره ای دل انگیز و ۳۶۰ درجه از تهران را مشاهده کنید. این منطقه که پارک در آن واقع شده درست در دامنه کوه البرز بوده و در فصل های بهار و تابستان به شدت هوای خنک و دل انگیزی دارد. همچنین در این پارک شما می توانید دوچرخه سواری پو یاده روی کرده و برای دورهمی های خود نیز برنامه ریزی کنید. جالب است که بدانید یکی از پرطرفدار ترین مکان هایی که غرب نشینان تهران برای تماشا کردن شهر از بالا و لذت بردن از آب و هوای خنک به آن مراجعه می کنند همین پارک مرتفع کوهسار در تهران است.

آدرس: تهران، بزرگ راه آب شناسان، شهران شمالی، کوهسار، پارک جنگلی کوهسار.

امکانات: سرویس بهداشتی، باربیکیو، بوفه، رستوران، کافه، آلاچیق و مسیر دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی و زمین بازی کودکان.

پارک جنگلی و زیبای خرگوش دره 

در میان پارک جنگلی های تهران ، پارک جنگلی خرگوش دره نام پارک سرسبز بعدی ما است. فاصله این پارک تا پارک چیتگر بسیار کوتاه است وسعتی برابر با ۶۵ هکتار دارد. چون کمتر شناخته شده است به شدت دنج و بوده و مملو از آرامش است. خرگوش دره در حقیقت مقابل درب اصلی استادیوم آزادی واقع شده و به همین دلیل قسمتی از آن که بیشتر مورد توجه مسافران برای گشت و گذار است هم با همین نام شهرت دارد. در این پارک جنگلی شما می توانید درختان مختلفی مانند اقاقیا، کاج، سرو و زبان گنجشک را مشاهده کنید. ضمن اینکه حیوانات و پرندگان زیادی مانند خرگوش این مکان را برای زندگی خود انتخاب کرده اند.

آدرس: تهران، سمت شمال اتوبان تهران-کرج، بعد از بلوار غربی استاریوم آزادی.

امکانات: سرویس بهداشتی، آلاچیق، سکو، مکان برپا کردن چادر های مسافرتی، زمین بازی برای کودکان و زمین ورزش.

پارک جنگلی و زیبای لتمال

این پارک جنگلی هم در سمت غرب تهران واقع شده و در ارتفاع زیادی قرار گرفته است. به عبارتی در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده و در دسته مناطق کوهستانی به حساب می آید. شما از بالاترین قسمت این پارک می توانید چهره متفاوتی از شهر تهران را مشاهده کنید. در این پارک درختان ارغوان، کاج، زبان گنجشک، بربیس و درختان توت فراوانی وجود دارد که در فصل بهار و اوایل تابستان شما را به سمت خود دعوت می کنند. این پارک یکی از مناطق بسیار پرطرفدار و محبوب برای دوچرخه سواران است که عاشق مسیر های تند و شیب دار هستند. بد نیست بدانید که پارک لتمال تقریباً ۳۰ سال قدمت داشته اما هنوز بسیاری از پایتخت نشینان آن را درست و حسابی نمی شناسند.

آدرس: تهران، بزرگ راه همت (سمت غرب به شرق)، بعد از بزرگ راه آزادگان، بلوار کاشان.

امکانات: سرویس بهداشتی، سیستم روشنایی، فضای باز مناسب برای برپایی چادر، مسیر کوهنوردی کردن، مسیر پیاده روی، پیست دوچرخه سواری کوهستان.

پارک جنگلی و زیبای لتمان کن      

پارک جنگلی لتمان کن

نام این پارک جنگلی در واقع لتمان است که یکی دیگر از پارک های جنگلی خوش آب و هوای تهران به حساب می آید. البته این پارک را با نام پارک جنگلی ۴۸۵۰ نیز می شناسند. یکی از پارک جنگلی های  همیشه سرسبز و زیبای تهران که البته شور بختانه این پارک نیز چندان شناخته شده نیست. به همین دلیل سکوت و آرامش آن وصف ناپذیر است. توصیه می کنیم که حتماً یک روز خود را در این پارک سپری کنید.

آدرس: تهران، بزرگ راه همت (شرق به غرب)، بعد از بزرگ راه آزادگان، بلوار کاشان، بوستان جنگلی لتمان کن.

امکانات: سرویس بهداشتی، سیستم روشنایی، مسیر پیاده روی کردن و کوهنوردی، فضای مناسب برای برپایی چادر و پیست دوچرخه سواری کوهستان.

 پارک جنگلی های تهران در سمت شرق پایتخت

همان طور که گفتیم تهران وسعت زیادی دارد و تعداد پارک جنگلی های آن نیز کم نیست. در قسمت شرقی پایتخت هم پارک جنگلی های متعدد و زیبایی وجود دارد که با هم سری به آن ها خواهیم زد.

پارک ملی ایران، پارک جنگلی و سرسبز سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه خصار

پارک زیبای جنگلی سرخه حصار یکی از قدیمی ترین پارک جنگلی های تهران به حساب می آید که قدمت زیادی داشته و متعلق به دوران قاجار است. به عبارتی این پارک در گذشته شکارگاه شاهان بوده و هنوز هم عمارت های متعددی را می توانید در برخی از نقاط آن مشاهده کنید. در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی سازمان محیط زیست این پارک را تحت نظارت خود قرار داد و به همین دلیل به پارک ملی تبدیل شد. در نزدیکی این پارک رود جاجرود قرار دارد که نقش مهمی در زیبایی و سرسبزی این پارک ملی ایفا می کند. بد نیست بدانید که پارک سرخه حصار یکی از مهمترین رگه های تنفسی در سمت شرق تهران به حساب می آید.

آدرس: تهران، انتهای دماوند، در کنار ترمینال شرق.

امکانات: سرویس بهداشتی، پارکینگ، پارک آموزش ترافیک برای کودکان، رستوران، بوفه، منقل کباب پز، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری، زمین پینت بال، پینگ پونگ، لیزر تگ، فوتبال دستی و بیلیارد.

پارک جنگلی و سرسبز خجیر     

این پارک هم در نزدیکی پارک جنگلی سرخه حصار واقع شده و یکی از قدیمی ترین پارک های شرق پایتخت به حساب می آید. مجدداً پارک خجیر هم یک شکارگاه اصلی برای شاهان بوده اما چون سال هاست که از آن محافظت می شود، در حال حاضر محل زندگی گونه های مختلف حیوانات و پرندگان است. به عبارتی این پرک هم قسمتی از منطقه حفاظت شده جاجرود بوده که در سال ۱۳۱۰ آن را شکارگاه سلطنتی قاجار می دانستند. در سال ۱۳۶۱ نیز به عنوان پارک ملی معرفی شد. رودخانه جاجرود هم در نزدیکی آن قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای بسیار دلچسب و دل انگیزی بر این پارک حاکم است.

این پارک در حال حاضر یکی از زیستگاه های اصلی و طبیعی برای گونه های مختلف و متعدد جانوری مانند خرگوش، خفاش، شغال، روباه، رودک، کفتار، پلنگ، گربه وحشی، آهو ،گراز و موارد دیگر است. جالب اینجاست که بدانید ۱۱۵ گونه مختلف از پرندگان ایرانی و مهاجر نیز در آن زندگی می کنند. مانند شاهین، عقاب، قرقی، اردک وحشی، کبک و موارد دیگر. همچنین خزندگان متعددی هم در این پارک ساکن هستند. لاک پشت، مار و سوسمار از جمله مهمانان همیشگی این پارک به حساب می آیند. البته این پارکینگ محیط کاملا علمی و آموزشی دارد و امکان برپایی پیک نیک و کمپ زدن در آن وجود نخواهد داشت. شما فقط می توانید برای تماشای گونه های متعدد زیبای گیاهی و جانوری به این پارک مراجعه کنید.

آدرس: تهران، انتهای اتوبان بابایی.

امکانات: عکاسی کردن و مسیر پیاده روی.

پارک جنگلی و سرسبز غرال یا تلو

پارک جنگلی تلو - غزال

یکی دیگر از پارک جنگلی های تهران پارک غزال است که آن را پارک تلو هم می نامند. پارکی متفاوت که شباهت بسیار زیادی به پارک ها و فضای سبز شمال ایران دارد. وسعت آن بیشتر از ۱۰ میلیون مترمربع بوده و از پارک های معروف پایتخت است. آب و هوای این پارک هم خنک و متفاوت بوده و می تواند شما را برای حتی یک ساعت از شلوغی و دل مشغولی تهران جدا کند.

آدرس: تهران، اتوبان بابایی شرق، جاده تلو.

امکانات: سرویس بهداشتی، آلاچیق، مرکز تفریحی و خدماتی، زمین بازی کودکان، بوفه، صخره نوردی، اسب دوانی، فوتبال دستی، قسمت مجهز بدنسازی، میز شطرنج، زمین بدمینتون، تنیس روی میز، بانجی جامپینگ، سورتمه سواری و پاراگلایدر.

پارک جنگلی و سرسبز یاس

پارک جنگلی یاس فاطمی از دیگر پارک های جنگلی تهران است که از ۲ بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده و درست در اتوبان بابایی قرار گرفته است. وسعت آن ۱۴۰۰ هکتار بوده و در شمال شرق تهران واقع شده. این پارک را در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و در آن گیاهانی مانند سرو  نقراه ای، کاج، اقاقیا، زبان گنجشک، داغدان و درختچه های متعدد تزیینی کاشته شده است. این پارک در میان اهالی قسمت شرقی تهران بسیار محبوب است و شما همیشه آن را مملو از افرادی که در حال پیاده روی کردن یا دوچرخه سواری کردن هستند، خواهید دید.

آدرس: تهران، بزرگ راه شهید فاطمی.

امکانات: سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه، آلاچیق، میز تنیس و فوتبال دستی، مسیر دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی، پینت بال و تیراندازی.

پارک جنگلی های تهران در سمت شمال پایتخت    

بد نیست بدانید که در قسمت شمال شهر تهران بزرگ نیز پارک های جنگلی متعددی وجود دارد که درست در ارتفاعات و همجوار با کوه البرز هستند و شما می توانید منظره ای متفاوت از تهران بزرگ را بر فراز این پارک ها مشاهده کنید.

پارک جنگلی و با طراوات لویزان

پارک جنگلی لویزان

یکی دیگر از پارک جنگلی های تهران که اتفاقاً در دسته بزرگترین پارک های جنگلی قرار دارد، پارک لویزان است. پارکی که در ارتفاعات قرار گرفته و محیط آن کاملا کوهستانی است. زیبایی آن مثال زدنی است و به ۲ بخش غربی و شرقی تقسیم می شود. قسمت غربی آن ارتفاع بیشتری دارد و رستوران ها و کافه ها بیشتر در این قسمت هستند. البته این پارک را به نام پارک زیبای جنگلی شیان هم می شناسند.

آدرس: تهران، شمال شرق، اتوبان هنگام، بالاتر از چهار راه استقلال.

امکانات: سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، زمین بازی کودکان، کباب پز، میز پینگ پنگ، رستوران هزار و یک شب، کافی شاپ، رستوران ملل و باغ پرندگان.

پارک جنگلی و با طراوت سوهانک      

پارک جنگلی وسع و زیبای سوهانک در قسمت شمال شرق از تهران واقع شده و متعلق به منطقه سوهانک است. این پارک پوشش گیاهی متفاوتی دارد و با وسعت ۵۰۰ هکتار مملو از درختان اقاقیا، کاج تهرانی، سرو نقره ای، سنجد، بادام وحشی، کاج سیاه و سرو خمره ای است. همچنین در قسمت های مرتفع این پارک شما می توانید پرندگان مهاجری را که در فصول سرد سال به این منطقه می آیند، تماشا کنید. جالب است که بدانید مسیر های کوهستانی که در این پارک تعبیه شده اند در میان دوچرخه سواران کوهستان و موتورسواران عاشق آفرود، بسیار شهرت دارند.

آدرس: تهران، بزرگ راه ارتش، ضلع شمالی جاده لشکرک، محله سوهانک.

امکانات: سرویس بهداشتی، مسر پیاده روی، پیست دوچرخه سواری و پیست موتور سواری.

پارک جنگلی و با طراوت طالقانی 

پارک جنگلی طالقانی

پارک طالقانی تهران یکی دیگر از پارک جنگلی های تهران است که لقب زیبا ترین پارک تهران را به آن داده اند. این پارک در اراضی عباس آباد قرار گرفته و آن را با نام پارک جنگلی عباس آباد، پارک جهانی کودک و پارکت تپه های دادویه هم می شناسند. پوشش گیاهی بسیار کمیابی در این پارک وجود دارد. بلوط سبز و بلوط ایتالیایی، درختچه های یاس زرد و درخت هایی مانند ارغوان، اقاقیا، سپیدار و افرا در آن دیده می شود. در ابتدای پارک هم یک حوضچه سنگی بزرگ مشاهده می کنید که در ایام عید نوروز آن را پر از ماهی های قرمز می کنند. در تمام قسمت های پارک پل های چوبی متعددی قرار دارد که باب راه رفتن و عکاسی هستند. بد نیست بدانید که پارک جنگلی و زیبای طالقانی با پل طبیعت به پارک بزرگ آب و آتش متصل شده است.

آدرس: تهران، منطقه ۳، بزرگ راه حقانی، بعد از پل بزرگ راه مدرس.

امکانات: سرویس بهداشتی، آلاچیق، باربیکیو، کافه، بوفه، نیمکت، رستوران، پارکینگ و نگهبانی، مسیر پیاده روی، دستگاه های متعدد ورزشی، میز پینگ پنگ، شطرنج، ۲ زمین برای بازی کودکان، زمین ورزش های زورخانه ای، بسکتبال، والیبال و گل کوچک.

پارک جنگلی و با طراوت پردیسان 

پارک پردیسان هم وسعتی برابر با ۳۰۰۰ هکتار دارد و از بزرگ ترین پارک های شهر تهران به حساب می آید. طراحی مدرن و نوینی داشته و یکی از پارک های محبوب در میان ورزشکاران است. بد نیست بدانید که بیشتر برنامه های ورزشی در این پارک برگزار می شود. ضمن اینکه در تفریحات آخر هفته نیز یک مکان مناسب و جذاب است. این پارک بیشتر از ۳۲۰ گونه گیاهی دارد و به عبارتی یک مدرسه طبیعی در طبیعت برای کودکان محسوب می شود. در این پارک کودکان به راحتی می توانند با مراحل کاشت و رشد گیاهان از نزدیک آشنا شوند.

آدرس: تهران، ضلع شمالی بزرگ راه حکیم، بین شیخ فضل الله و یادگار امام.

امکانات: سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، بوفه، زمین بازی کودکان، سالن اجتماعات، زمین اسکیت، مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری و زمین بادبادک ها، زمین والیبال و بدمینتون، سالن همایش و دیدنی هایی مانند موزه تنوع زیستی، موزه ملی آب، موزه باز پروری حیات وحش و موارد دیگر.

پارک جنگلی های تهران در سمت جنوب پایتخت    

آخرین قسمتی که قرار است پارک جنگلی های آن را برای شما بررسی کنیم قسمت جنوب تهران است. در این بخش نیز پارک جنگلی های زیادی مشاهده خواهید کرد که می توانند یک بعد از ظهر گرم تابستانی یا یک صبح سرد زمستانی شما را تبدیل به بهترین اوقات و زمان در زندگیتان بکنند.

پارک جنگلی و چشم نواز افرا 

پارک افرا در تهران یکی دیگر از پارک جنگلی های تهران به حساب می آید که در جنوب قرار گرفته و محلی دنج و آرام برای استراحتی کوتاه و لذت بخش است. پارک یک پارک کاملا خانوادگی است و شما می توانید همیشه مسافران زیادی که از سمت اتوبان تهران-قم عبور می کنند را در این پارک مشاهده کنید .به همین دلیل در تعطیلات کنار خانواده هایی که ساکن این منطقه هستند، مسافران زیادی را مشاهده خواهید کرد که این پارک را برای گذران اوقات خود  انتخاب کرده اند.

آدرس: تهران، میدان جهاد، خیابان عزتی.

امکانات: سرویس بهداشتی، مجموعه فرهنگی ورزشیف آلاچیق، بوفه، زمین فوتبال، زمین بازی کودکان، زمین چند منظوره بدمینتون و والیبال و باغ راه .

پارک جنگلی و چشم نواز توسکا 

پارک جنگلی توسکا

آخرین پارک جنگلی در قسمت جنوب تهران که به شما معرفی خواهیم کرد پارک جنگلی توسکا نام دارد. این پارک در حاشیه اتوبان واقع شده و هوای پاک و دل انگیزی دارد. ضمن اینکه آلودگی آن به دلیل قرار گرفتن در این منطقه هم کمتر است. پوشش گیاهی آن شامل درختان زبان گنجشک، کاج، صنوبر و چنار بوده ضمن اینکه محیطی امن و آرام برای دورهمی های خانوادگی و تفریحات آخر هفته را برای شما فراهم کرده است. این پارک همیشه یکی از شلوغ ترین پارک جنگلی های تهران است.

آدرس: تهران، بزرگ راه آزادگان، کیان شهر جنوبی.

امکانات: سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، آب خوری، آلاچیق، نیمکت و صندلی، فضای مناسب چادر زدن، مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری، وسایل ورزشی، مجموعه ورزشی شامل سالن های والیبال، فوتبال، استخر، فوتبال دستی، رستوران، کافه، جایگاه گاز و باغ تالار عروسی.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.