| کد خبر: 253349 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ با اماکن مذهبی یزد آشنا شوید

اماکن مذهبی شهر یزد، جزء جاذبه های پرطرفدار و محبوب یزد بوده که هرساله گردشگران بسیاری با اقامت در هتل یزد، به راحتی از این اماکن بازدید می کنند.

تین نیوز

اماکن مذهبی شهر یزد، جزء جاذبه های پرطرفدار و محبوب یزد بوده که هرساله گردشگران بسیاری با اقامت در هتل یزد، به راحتی از این اماکن بازدید می کنند. شهر یزد به عنوان قطب اصلی دین زرتشت، دارای آتشکده های بسیاری است که علاوه بر پیروان دین زرتشت، برای مسلمانان نیز مورد احترام می باشد. در ادامه با اماکن مذهبی یزد ازجمله مساجد، آتشکده و چند امامزاده آشنا می شویم.

 

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد، مهمترین مسجد یزد است که از خاص ترین اماکن مذهبی یزد هم به شمار می آید. قدمت بنای این مسجد، مربوط به زمان ساسانیان است. این مسجد مانند ایوانی در قلب کویر بوده که در طول صد سال و در سه دوره مختلف بنا شده است. پایه های مسجد، مربوط به دوران ساسانیان است اما ساختمان فعلی مسجد به دوره آذری می رسد.

مسجد جامع یزد با گنبد بسیار زیبا، سر در بلند و کاشی کاری های جذاب، این مسجد را منحصر به فرد کرده است. کتیبه های موجود در مسجد جامع به خط کوفی آجری و خط ثلث سفید حکاکی شده است. شبستان مسجد، ستون های یک دست و زیبایی دارد که در دوران قدیم، مکانی برای بی پناهان بوده تا بتوانند شب را صبح نمایند.

مسجد امیرچخماق

مسجد امیرچخماق از دیگر اماکن مذهبی یزد است که نام آن از سردار دوران تیموری به نام امیرچخماق گرفته شده، که حاکم یزد بوده و مجموعه امیرچخماق را به وجود آورده است. این مجموعه متشکل از بخش هایی مانند مسجد امیرچخماق آب انبار بزرگ، تکیه امیرچخماق و... می باشد.

مسجد امیرچخماق به مسجد نو معروف شده و پس از مسجد جامع یزد، دومین مسجد باشکوه و زیبای شهر یزد به شمار می رود. این مسجد در سال ۸۴۱ هجری قمری ساخته شد و برای میزبانی از مردم یزد مورد بهره برداری قرار گرفت. گنبد مسجد همانند دیگر مساجد مزین به کاشی کاری های زیبایی است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

مسجد امیرچخماق

 

مسجد امام حسن مجتبی (ع)

از دیگر اماکن مذهبی یزد مسجد امام حسن مجتبی معروف به مسجد سرچم می باشد. سرچم به معنای جمع است. بنای مسجد قدیمی بوده و قدمت آن به قرن پنجم هجری می رسد. محله سرچم از محلات قدیمی یزد به شمار می رود. مسجد امام حسن مجتبی از آثار تاریخی ایران بوده که در آثار ملی به ثبت رسیده است.

 این مسجد مورد بازسازی قرار گرفته اما همچنان قسمت های تاریخی و قدیمی آن قابل مشاهده است. مسجد پس از سالها، همچنان پابرجا بوده و برای مردم بسیار حائز اهمیت می باشد. این مسجد برای برگزاری مراسمات و عزاداری ها، میزبان مردم متدین یزد است.

مسجد لرد آسیاب

از دیگر اماکن مذهبی یزد، مسجد لرد آسیاب است، علاوه بر قدمت تاریخی این مسجد از جاذبه های دینی یزد نیز به شمار می آید. قدمت این بنا به دوره قاجار می رسد که در اواخر سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با توجه به زیلوهایی که در مسجد وجود دارد، زمان ساخت مسجد به سال ۱۲۷۰ ربیع الاول برمی گردد.

مسجد لرد آسیاب دارای یک درب چوبی است و دالان باریک پوشیده از گچ می باشد که به حیاط متصل شده است. حیاط مسجد بسیار بزرگ و دارای گرمخانه بوده که سقف آن به شکل طاق، چشمه و ضربی بنا شده و درب ورودی گرمخانه دو هلال دارد که دو سکوی سنگی در مدخل ورودی آن وجود دارد.

آتشکده زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان از اماکن مذهبی یزد به شمار می رود که برای هر دو مذهب قابل احترام و تکریم است. امروزه در یزد علاوه بر مسلمان، زرتشتیان نیز در این شهر زندگی می کنند که این آتشکده، مکانی مقدس برای عبادت پیروان دین زرتشت است.

آتش درون این آتشکده، بیش از هزار سال روشن نگه داشته شده، که به دوران ساسانی می رسد. یکی از ویژگی های آتشکده ها، وجود آب در کنار آتش است که نمایانگر پاکی می باشد. در دین زرتشت آب جایگاه ویژه ای دارد و بسیار مقدس به شمار می رود و آناهیتا الهه ی آب از آن نگهداری می کند.

اتشکده زرتشتیان

امامزاده حسین بن موسی کاظم

امامزاده حسین بن موسی کاظم، برادر امام رضا می باشد که آرامگاه ایشان در استان یزد و در شهر طبس قرار دارد که از اماکن مذهبی یزد به شمار می آید. این آرامگاه در سال ۵۷ به خاطر زلزله طبس، به طور کامل تخریب شده و با تلاش آستان قدس، گنبد و بارگاهی برای امامزاده ساخته شد. صحن و سرای امامزاده، بسیار دلباز و باصفا است که قلب و روح آدمی را جلا می دهد.

امامزاده جعفر

یکی از اماکن مذهبی یزد، بارگاه امامزاده سید جعفر است، که در بین اهالی و مسافران یزد جایگاه ویژه ای دارد. این امامزاده براساس اسناد موجود، از معتبرترین امامزاده های ایران است و شجره نامه این امامزاده نشان می دهد که از نوادگان امام جعفر صادق هستند. آرامگاه این امامزاده در منطقه ای به نام مصلی عتیق قرار گرفته و مردم محله، زیارت این امامزاده را موجب خیر و برکت در زندگی خود می دانند.

امامزاده سیدتاج الدین یزد

امامزاده سید تاج الدین یزد که به سید پنهان معروف شده است از دیگر اماکن مذهبی یزد می باشد. دلیل معروف شدن آن به سید پنهان، به خاطر گوشه نشینی و عزلت این امامزاده بوده که در این تنهایی، به عبادت می پرداخته است. امامزاده در محله فهادان یزد قرار گرفته و دارای صحنه و سرا، گنبد و گلدسته نیست و یک بقعه معمولی و بنایی ساده دارد. سید پنهان یکی از نوادگان امام ششم، امام جعفر صادق می باشد که نام اصلی آن سید تاج الدین جعفر است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.