| کد خبر: 252097 |

اکو کمپ چیست؟ آشنایی با جذاب ترین اکو کمپ های ایران

اکو کمپ‌ ها اقامتگاه‌های سنتی و پرطرفدار میان مسافران به ویژه طبیعت دوستان هستند که امروزه بسیار رواج یافته اند.

تین نیوز

اکو کمپ  ها اقامتگاه های سنتی و پرطرفدار میان مسافران به ویژه طبیعت دوستان هستند که امروزه بسیار رواج یافته اند و به جایگاهی خوبی در میان اقامتگاه ها رسیده اند ما در این مقاله شما را با اکو کمپ آشنا خواهیم کرد.

تعریف اکو کمپ

اکو کمپ یک اقامتگاه موقت و یک مقصد گردشگری در مناطق بکر طبیعی است که تمام خدمات آن با محیط زیست منطقه و استانداردهای بین المللی، هماهنگی دارد؛ به بیان دیگر، اکو کمپ یک محل اسکان بومی و سنتی محسوب می شود، که در ساخت آن هیچ آسیبی به طبیعت نمی رسد و مهمانان نه تنها از چشم اندازهای طبیعی فوق العاده بهره می برند، بلکه با زندگی سنتی مردم منطقه آشنا می شوند و از غذاهای محلی استفاده می کنند.

اکوکمپ

ویژگی های اکوکمپ یا زیست بوم

برای زیست بوم یا اکوکمپ نامیدن یک منطقه معیارهایی همانند کمترین میزان تولید دی اکسیدکربن، ساخت و ساز بر اساس مصالح بومی، استفاده ار انرژی های سبز مثل انرژی خورشیدی، حفاظت از طبیعت و پوشش های گیاهی و جانوری و مدیریت پسماندها در نظر گرفته شده اند. ایران سرزمین هزار رنگ و چند فرهنگی با مردمانی اصیل، قدمتی طولانی، تاریخی پر فراز و نشیب و طبیعتی چهارفصل و منحصربفرد یکی از مناسب ترین و پرپتانسیل ترین نقاط دنیا برای ایجاد زیست بوم است.

اکوکمپ

اکوکمپ ها ایران شامل چه تورهایی می شوند؟

همانطور که گفتیم باتوجه به تنوع اقلیمی ایران، در هر فصل طیفی گسترده از انواع اکوکمپ ها برای انتخاب پیش رو شما خواهد بود. از جمله اکوکمپ های ایران می توان به تورهای کویر نوردی، تورهای کوهستانی، تورهای جنگل نوردی … اشاره کرد. البته هر کدام از این اکوکمپ ها منطقه و فصل ویژه خود را می طلبند.

جذاب ترین اکوکمپ های ایران

  • دورنا
  • تنکابن
  • شهداد
  • سوباتان
  • متین آباد
  • دیلمان
  • گنبد کبود

1.اکو کمپ دورنا

اکوکمپ دورنا

ترکیب طبیعت بکر دامنه وصف ناپذیر سبلان و جاذبه های تاریخی خیره کننده در مشگین شهر، اکو کمپ گردشگری دورنا را به یکی از مهم ترین اکو کمپ های ایران تبدیل کرده است.

برخلاف اکو کمپ های کویری، که بیشتر در فصول سرد سال طرفدار دارند، در اکو کمپ عشایری دورنا، فصل زمستان با ورزش های زمستانی و منظره کوه های پوشیده از برف و فصل تابستان با هوای خنک و جاذبه های منحصر به فرد، خیل عظیم گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

آدرس دقیق اکو کمپ دورنا:

اردبیل، مشگین شهر، جاده گردشگری موئیل، ۲۰ کیلومتری جنوب مشگین شهر، نرسیده به دوراهی آبگرم قینرجه، سمت چپ، ۱ کیلومتر بعد از روستای ناصرآباد

شماره های تماس:

دفتر: ۳۲۵۲۵۷۱۶ ۰۴۵

2.اکو کمپ یارا تنکابن

اکوکمپ یارا تنکابن

اکو کمپ یارا در روستای آغوزکوتی و در فاصله 20 کیلومتری از شهر تنکابن قرار دارد. اقامتگاه یارا دارای کلبه های چوبی با چشم انداز جنگلی در مجموعه ای با مساحت 1000 مترمربع است و راه دسترسی به مجموعه نیز آسفالته می باشد. با توجه به امکانات رفاهی کلبه ها شامل سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی داخل هر کلبه، تختخواب، مبلمان و تلویزیون، حوله، ملحفه و تراس رو به جنگل، اقامت امن و آسان برای مسافران فراهم شده است.

 آدرس: مازندران، تنکابن، جاده سه هزار، روستای کلاچ

3.اکو کمپ شهداد

اکوکمپ شهداد

کمپ ستاره لوت شهداد در استان کرمان و در حاشیه کویر لوت در نخلستانی زیبا در روستای ملک آباد شهرستان شهداد واقع شده است. دوستداران کویر با اقامت در کمپ شهداد می توانند در کنار بازدید از زیبایی های بی بدیل این منطقه و زندگی سنتی مردم کویر، اقامتی مدرن را در این اکو کمپ تجربه کنند.

اقامت در کمپ شهداد، با 35 واحد لوکس اقامتی که بیشتر در قالب چادر هستند، با اقامت در یک هتل چهار ستاره برابری می کند. چادرها یا اتاقهای کمپ کویری شهداد یک تخته یا دو تخته بوده و امکان استفاده 2 نفر به همراه یک تخت اضافه را دارد.

آدرس دقیق اکو کمپ ستاره لوت شهداد: 

شهر شهداد، کیلومتر ۲۰ جاده شهداد به نهبندادن، روستای ملک آباد، اکو کمپ ستاره لوت

4.اکو کمپ سوباتان

اکو کمپ سوباتان تالش

شما در سوباتان می توانید به تماشای گوشه ای از شاهکار خلقت بنشینید و در میان ییلاق پوشیده از چمنزار و گلزار، چادرهای عشایر، چشمه های گوارا و کلبه هایی از جنس چوب بلوط، تصویری آرامش بخش را با تمام وجود حس کنید.

در اکو کمپ سوباتان، قرار است با استفاده از مصالح بومی و رعایت اصول معماری سنتی سوباتان، مجموعا ۶ اقامتگاه ساخته شود. ۲ اقامتگاه چوبی، ۲ اقامتگاه کاهگلی و ۲ اقامتگاه با استفاده از سنگ کوهی محلی، که سقف تمام آن ها با تخته جنگلی مخصوصی بنام چلک پوشیده خواهد شد، اکو کمپ سوباتان را شکل خواهند داد.

آدرس اکو کمپ سوباتان:

فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش، منطقه ییلاقی سوباتان

5. اکو کمپ متین آباد

اکوکمپ متین آباد

نخستین اکوکمپ طبیعی ایران، در شصت کیلومتری کاشان. در حاشیه کویر مرکزی ایران کاروانسرایی دیده می شود که ظاهرش گرچه نو نوار است، اما کاملا به سبک و سیاق کاروانسراهای قدیمی ساخته شده با کومه ها یا همان حجره ها. هرآنکس که مسافر کویر است می داند خلسه ی کویر میعادگاه عشاق است. سکوت، آسمان پرستاره، رمل های لغزنده، یک حجره در کویر و آسمانی صاف و پرستاره همه آن چیزی است که برای یک شب میهمانی در کویر نیاز دارید.

آدرس اکو کمپ متین آباد: 

کیلومتر ۵۵ جاده کاشان-اصفهان، نطنز، شهر بادرود، روستای خالد آباد، ده آباد، روستای متین آباد، اکو کمپ کویری متین آباد

6.اکوکمپ دیلمان

اکو کمپ دیلمان

این اکو کمپ در شهرستان سیاهکل در شرق گیلان با موقعیت جلگه ای در فاصله 15کیلومتری لاهیجان واقع شده است.طرح اکوکمپ بوم گردی در منطقه گردشگری دیلمان، در روستای تالش، واقع در استان گیلان به عنوان مهمترین کمپ گردشگری کشور در منطقه ای بکر و در ارتفاعات 1800 متری افتتاح شده است و تا اواسط پاییز برپا خواهد بود.

آدرس:

استان گیلان، شهرستان سیاهکل، شهر دیلمان، قریه ی آسیابرک ( روستای آسیابرک)

7.اکو کمپ گنبد کبود

اکوکمپ گنبد کبود

اولین اقامتگاه بوم گردی سیار که با چادرهای ضد آب و امکانات بهداشتی و رفاهی کامل مجموعه ای منحصر بفرد فراهم کرده است. گاهی در وسط کویر و گاهی در نقطه ای کوهستانی و زمانی در یک جنگل باشکوه بساط اقامت را مهیا کرده و خالق لحظاتی است که قطعا در یادتان خواهد ماند این اکوکمپ جذاب گلچینی از تورهای جنگل نوردی و کویرنوردی را برگزار می کند و هدفش برگزاری کمپ مناسب و سیار به گونه ایست که پاسخگوی اغلب نیازهای گردشگران باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: درناتریپ

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صائبی 0 0

    سلام
    اکو کمپ سیار گنبدکبود از جمله زیرمجموعه های آژانس مسافرتی بهروزگشت هست که هدفش ارائه سرویس به شرکت ها همکار و گروه های طبعت گرد هست و تا الان بیش از 130 برنامه رو به اجرا رسونده
    تصاویر استفاده شده در این گزارش اشتباه هستن و اگر بخواین ما میتونیم تصاویر خوبی در اختیار شما قرار بدیم.