| کد خبر: 249716 |

◄ سفری سرتاسر شگفتی به «مثلث برمودای ایران»

در ایران منطقه‌ای عجیب وجود دارد که به مثلث برمودای ایران معروف است. (ریگ جن)؛ مثلث برمودای ایران مکانی است که با وجود خطرناک بودن، سرتاسر شگفتی است.

تین نیوز

در ایران منطقه ای عجیب وجود دارد که به مثلث برمودای ایران معروف است. (ریگ جن)؛  مثلث برمودای ایران مکانی است که با وجود خطرناک بودن، سرتاسر شگفتی است. مردم محلی این منطقه افسانه هایی را زمزمه می کنند مبنی بر این که اجنه و نیروهای اهریمنی نمی گذارند پای شما به این کویر باز شود.

به گزارش تین نیوز ، امروزه و با توجه به اطلاعات در دسترس، شاید کمتر فردی از جامعه جهانگردان را بتوان پیدا کرد که علاقه ای به سفر و دیدار از مکان های گردشگری ایران زیبا را نداشته باشد. کشور ما به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین طبیعت بکر و منحصربه فرد، از دیرباز همواره به عنوان یک مقصد گردشگری هیجان انگیز شناخته شده است. از طرفی با وجود جاذبه های مختلف گردشگری هنوز مردم کشورمان اطلاع دقیقی نسبت به بسیاری از جاذبه های گردشگری ندارند، ازاین رو به معرفی این منطقه گردشگری می پردازیم.

کویر ریگ جن شتر

کویر ریگ جن در جنوب غربی دشت کویر و از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومترمربع در این محدوده قرار گرفته است. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی کوه گوگردی و در حاشیه شرقی جاده دامغان - جندق واقع شده است.

سوبات و مواد فرسایشی کویر ریگ جن از دامنه‌های البرز نشات گرفته‌اند

کویر ریگ جن روی یک دشت فرسایش یافته تشکیل شده است که رسوبات و مواد فرسایشی آن از دامنه های البرز نشات گرفته اند. ریگ جن سرشار از تپه های برخان، تپه های ماسه ای هرمی و رسوبات و باتلاق های نمکی است که علامتی از حیات در آن ها دیده نمی شود. به دلیل نبود پوشش گیاهی در ریگ جن، شن ها تحت تاثیر باد دائما جابه جا می شوند و ظاهر کویر را تغییر می دهند.

قسمت عمده ریگ جن از باتلاق های نمکی و کویرهای مسطح پفکی تشکیل شده است و به همین خاطر، مکانی هیجان انگیز برای گردشگری در همه فصل های سال به خصوص پاییز محسوب می شود.

زمان مناسب سفر به ریگ جن، زمانی است که هوا خنک تر شده است تا تحمل کردن گرما در روزهای طاقت فرسا تابستان.

تفاوت مثلث برمودای ایرانی با مثلث برمودا آمریکایی

مثلث برمودای معروف، در دریا قرار دارد و می گویند که حتی اگر هواپیما یی از بالای آسمان مثلث برمودا عبور کند، ناپدید خواهد شد. ده ها فیلم سینمایی برجسته در مورد این منطقه یا بهتر بگوییم این پدیده طبیعی ساخته شده است.

تعدادی از روایات در مورد آن مبتنی بر واقعیت است و تعدادی دیگر تنها زاده خیال افرادی است که تابه حال به آن سفر نکرده اند. مثلث برمودا در واقع منطقه ای در اقیانوس آتلانتیک بین برمودا، پرتو ریکو و فلوریدا است که به ناپدید کردن کشتی ها، قایق ها و هواپیماها و به طورکلی هر چه که در آن منطقه یا بر فراز آن منطقه باشد، شهرت دارد. تا حالا بیش از هزار کشتی و هواپیما در این منطقه ناپدید شده است و همچنین کشتی های بسیاری هنگام عبور از موقعیت مکانی برای همیشه گم شده اند.

مثلث برمودای ایران در نقطه مقابل آن قرار دارد و یک مکان کویری است. کویری خشک و بی آب وعلف که هیچ جنبنده و موجود زنده ای در آنجا یافت نمی شود.

کویر ریگ جن

واقعیت های ریگ جن

همه چیزهایی که در مورد مثلث برمودا ایران خواندید به طور کامل درست است و واقعیت دارد اما یک نکته وجود دارد؛ تپه های ماسه ای برخان و تپه های ماسه ای هرمی در سراسر ریگ جن پراکنده شده اند و منظره ای بسیار زیبا را شکل می دهند که افسانه هایی هم توسط مردم محلی این منطقه روایت می شود که سفر به این منطقه را هیجان انگیزتر می کند.

مردم محلی این منطقه افسانه هایی را زمزمه می کنند؛ اجنه، نیروهای ماورایی و اهریمنی تحت هیچ شرایطی نمی گذارند پای شما به این کویر باز شود.

اما با تمام این تفاسیر ریگ جن امروزه مقصد گردشگری تورهای مسافرتی بسیاری شده است. سفر با تور به شکل دسته جمعی و با راهنمای کاربلد، می تواند این مکان به ظاهر ترسناک را برای شما به جذاب ترین و به یادماندنی ترین کویری که دیده اید، تبدیل کند.

سنگ های سیاه رنگ ذوب شده ای که در ۲۰ کیلومتری جنوب مرکزی ریگ جن قرار دارد، معادن فلزات مختلف است که از ارتفاعات کوه ملاهادی و معادن منطقه استخراج شده است و به همین خاطر ریگ جن را می توان منطقه ای سرشار از فلز و معادن نیز دانست.

کویر ریگ جم

گل و لجن های باتلاق

گل و لجن های باتلاقی ریگ جن هرچند بسیار خطرناک است، اما بسیاری از شهروندانی را که عادت به رستوران گردی و پاساژگردی دارند را به سمت خود جلب می کند تا وقایع های طبیعی را از نزدیک مشاهده کنند. در ریگ جن تا کیلومترها فقط مار و حشرات مختلف مشاهده خواهید کرد.

سازمان محیط زیست باید به شما مجوز عبور دهد. اگر با تور به این سفر می روید خیالتان از مجوز راحت باشد، اما اگر گروهی سفر می کنید باید مجوز بگیرید؛ برنامه شروع و پایان سفرتان را هم اعلام کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

در قسمت جنوب شرقی کویر ریگ جن، تپه های ماسه ای قرار دارد که به نام دم ریگ جن معروف است.

کویر ریگ جن

در کویر ریگ جن چشمه یا چاه آب وجود ندارد. رودخانه ورگی که از کوه گوگرد در شمال آن سرچشمه می گیرد، تنها رودی است که وارد ریگ جن می شود و آب آن شور است. در حاشیه شمال شرقی کویر ریگ جن، بزرگ ترین رودخانه های کویری ایران به نام حبله رود و رودسر دره قرار دارند که البته آب آن ها شور است. رودخانه های دیگری همچون رامه و زورمند در حاشیه این کویر بر زیبایی آن افزوده اند.

تا سال ها پیش برای اتفاقاتی که در کویر ریگ جن رخ می داد، هیچ توجیهی وجود نداشت و نمک زارهای آن محل دفن بسیاری از موجودات زنده و مسافران بودند. کسی جرئت سفر به این منطقه را نداشت و راز این کویر کشف نشده باقی مانده بود. فرو رفتن و غرق شدن در گل و لجن از مرگبارترین اتفاقاتی است که ممکن است هر مسافر نابلدی را در منطقه ریگ جن گرفتار کند.

سال های سال از کویر ریگ جن تنها در سفرنامه های دو کویر شناس اروپایی یادشده بود. سون هدین در سال ۱۹۰۰ برای اولین بار به منقطه ریگ جن اشاره و آن را کشف کرد. پس از آن در سال ۱۹۳۰ آلفونز گابریل از نزدیک ریگ جن گذر کرد؛ اما هیچ کدام از این کویر عبور نکردند.

کویر ریگ جن

در سال ۱۹۹۷ میلادی کویرشناس معروف ایرانی به نام «علی پارسا» به همراه رئیس وقت پارک ملی کویر با استفاده از هواپیمای خصوصی از ریگ جن عبور کردند. آن ها در این سفر هوایی چندساعته به اولین چیزی که برخورد کردند، گودالی بود که تازه به وجود آمده بود و داخل گودال، یک فضای آبی بزرگ به چشم می خورد و از آب شور پر شده بود.

اطراف گودال نمک کریستال قرار داشت و رنگ قهوه ای آن ها از داخل هواپیما به صورت واضح مشخص بود. پس از این سفر او بارها با خودروی شخصی خود به ریگ جن سفر کرد.

کویر ریگ جن

مسیر دسترسی به کویر ریگ جن

وجود شن زارهای روان و باتلاق های نمکی در این منطقه خطرناک است و اگر راهنمای کار بلدی نداشته باشید، امکان دارد در شن ها و ماسه ها فرو بروید. تورهای گردشگری مختلفی به مناسبت شب یلدا برای رفتن به ریگ جن برنامه گردشگری ترتیب می دهند و اگر یک لیدر آشنا هم داشته باشید می توانید با خرج کمتر با دوستانتان به سومین ریگ زار و پررمز و راز ایران سفر کنید.

روی نقشه محل دقیق ریگ جن که به معنی «ماسه زار مخفی» است، پیدا نخواهید کرد. کویر ریگ جن در امتداد غرب تا جنوب غرب دشت کویر قرار گرفته است؛ از شمال به جنوب سمنان و از جنوب شرق گرمسار تا غرب پارک ملی کویر، همچنین از بخش شرقی به سمت محور ارتباطی جندق، معلمان و در نهایت از جنوب به شمال انارک و چوپانان وسعت دارد.

کویر ریگ جن

بهترین مسیر دستیابی به این منطقه، جاده سنگفرش ملک آباد است که در بخش شمال شرق پارک ملی کویر قرار دارد.مسیر جندق به سمت ریگ جن برای پیمایش آن پیشنهاد می شود که در واقع مسیر مورد استفاده بسیاری از کویر نوردان است. در این مسیر ابتدا باید خود را به جندق رساند که ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد؛ سپس از طرف غرب جندق، به سمت ریگ جن حرکت کرد.

در مسیر جندق، با عبور از این شهر و طی راهی پرپیچ وخم، یک رودخانه عریض دیده می شود. با عبور از رودخانه، کوه ها و تپه های ماسه ای خودنمایی می کنند. بخشی از این منطقه تقریبا مسطح است یا تپه های کوچک دارد که عبور از آن ها نسبتا آسان است. با گذر از این منطقه، بخش های باتلاقی ظاهر می شوند که تقریبا جنوب ریگ جن است.

تلاش برای عبور از مناطق باتلاقی نه تنها بی فایده است، بلکه بسیار خطرآفرین خواهد بود. برای عبور از بخش باتلاقی باید آن را دور زد و مسیر را به سمت شمال غربی ادامه داد. ادامه مسیر به بخش شمالی ریگ جن می رسد که کوه دماوند هم از آنجا دیده می شود. با گذر از رودخانه خشک شده نخجیر، پاسگاه ملک آباد ورامین رخ نشان می دهند. این مسیر حدود ۱۰۰۰ کیلومتر طول دارد.

کویر ریگ جن

امروزه جاده ای به طول ۷۰ کیلومتر در ریگ جن احداث و بهره برداری شده است که ورود به کویر ریگ جن را بسیار ساده تر کرده است. بهترین راه دسترسی به کویر ریگ جن از بخش شمال شرقی پارک ملی کویر است که البته عبور از آن نیاز به مجوز حفاظت محیط زیست دارد. برای این منظور باید از گرمسار به سمت پارک ملی کویر رفت و بعد وارد جاده سنگ فرش ملک آباد شد. پس از آن به سمت کویر ریگ جن حرکت کرد.

برای گذر از ریگ جن باید به این نکته توجه کرد که وجود باد غالب غرب به شرق در کویر ریگ جن، سبب شکل گیری شیب تند تپه ها در قسمت شرقی می شود. همین موضوع عبور از ریگ جن را در جهت شرق به غرب بسیار سخت کرده است.

 

بهترین وسیله برای عبور از این کویر نیز، جیپ های سبک وزن است. البته فراموش نکنید که هرلحظه امکان گیرکردن و گم شدنتان در کویر ریگ جن وجود دارد.

بهتر است با جیپ های سبک به این سفر بروید، شب ها می توانید در روستاهای اطراف استراحت کنید؛ اما خوابیدن در چادر و زیر آسمان کویر تجربه ای است که توصیه می کنیم از دست ندهید. ریگ جن یکی از مرموزترین و اسرارآمیزترین مکان های گردشگری ایران است که سفر به آن بسیار هیجان انگیز است، برای سفر به این منطقه به طور حتم با یک تور مجهز به این کویر بروید.

کویر ریگ جن - کویر نوردی

نام ریگ جن

کویر ریگ جن یا کویر دشت ارواح به دلیل شرایط سخت جغرافیایی، سال های بسیاری ناشناخته و پر رمز و راز مانده بود تا جایی که به آن لقب مثلث برمودای ایران دادند. ریگ در زبان محلی به شن های روان گفته می شود و کلمه جن هم به معنی پوشیده و پنهان است. جن در کلماتی همچون جنت و جنین هم وجود دارد و دلیل آن این است که از دید انسان ها پوشیده هستند.

اسرار کشف نشده کویر ریگ جن دلیل دیگر این نام گذاری به ظاهر ترسناک هستند. نبود آب و وجود باتلاق های نمکی و تپه های مرتفع سبب شده بود این منطقه شگفت انگیز سال ها کشف نشده باقی بماند و نام ریگ جن بر آن نهاده شود. این کویر بسیار گرم است. گرمای طاقت فرسا و آتشین ریگ جن دلیل دیگری بر این نام گذاری است. در قرآن جنس جن را از آتش دانسته اند.

در قسمت های جنوبی ریگ جن به دلیل وجود تپه های ماسه ای و صدای پیچش باد روی این تپه ها، آوایی به گوش می رسد که در نگاه اول ترسناک است. در کویر ریگ جن اختلاف زیاد دمای روز شب وجود دارد و همین امر سبب خرد شدن سنگ ها می شود. صدایی که این اتفاق ایجاد می کند به گریه سنگ معروف است. وقایع این چنینی که نظر افراد بومی به دست قدرت های متافیزیکی رخ می د هند دلیل این نام گذاری هستند.

افسانه های ریگ جن

همان طور که از نام ریگ جن پیدا است، افسانه های مطرح شده درباره آن هم مربوط اجنه و ارواح می شود. اتفاقاتی که در این کویر رخ می داد و تا مدت ها توجیه نشده باقی مانده بود، سبب بیان این افسانه ها شد. کویر ریگ جن گرمسار به تپه های شنی و باتلاق های نمکی معروف است و همین ویژگی منشا بسیاری عقاید خرافی درباره آن است.

مرداب های مرگ بار از مخوف ترین قسمت های کویر ریگ جن هستند

 

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن یا به زبان محلی «ریجن» بر اساس برخی اعتقادات و افسانه ها توسط جن ها ایجاد شده است. وجود مرداب های مرگ بار که از خطرناک ترین قسمت های صحرا هستند؛ این کویر را بیش از دیگر کویرها مخوف می کنند. وقتی قسمتی از شن نمکی خیس شود، خیلی ناگهانی فرو می ریزد. این اتفاق در کویر بعید نیست و اگر کسی به منطقه آشنا نباشد ممکن است یک دفعه زیر پایش خالی شود و این گونه به نظر می رسد که کسی دارد فرد را پایین می کشد.

ساکنان حاشیه کویر ریگ جن معتقد هستند ارواح و اجنه تمام مسافران کویر را به قلب ریگ جن می برند. آن ها حتی ادعا می کنند شترها هم با رسیدن به منطقه ریگ جن می ایستند و دیگر حرکت نمی کنند. به عقیده محلی ها تغییر شکل مداوم تپه های ماسه ای و جابه جایی آن ها به دلیل وجود قدرت های شیطانی در منطقه است؛ ولی در واقع وزش باد است که به دلیل نبود پوشش گیاهی، این تپه ها را به راحتی جابه جا می کند.

سون هدین کویر نورد سوئدی در کتاب «کویرهای ایران» افسانه ای در مورد ریگ جن را این گونه روایت کرد:

"در مرکز ریگ جن بهشت گمشده ای وجود دارد. در این بهشت دریاچه ای هست و در کنار آن جنگل های انبوه قرار دارند. شیاطین پشم شترها را در آنجا رها کرده اند و هر کس به این منطقه دست یابد، ثروتمند خواهد شد."

در مرکز ریگ جن دریاچه یا جنگلی وجود ندارد و تنها می توان زمین های شور، خشک و بی آب و علف را دید. در افسانه های مردم محلی شوره زارهای ریگ جن را محل دفن موجوات زنده بسیاری دانسته اند. سر و صداهای عجیبی در این کویر به گوش می رسند که در افسانه ها از آن ها، به عنوان صحبت های اجنه با هم یاد شده است؛ اما دلیل علمی این صداها برخورد شن ها به هم، در اثر باد است.

تمام افسانه های ریگ جن به مرگ و فرو رفتن در باتلاق ختم نمی شوند. در افسانه هایی بیان می کنند که اشباحی، جاماندگان از کاروان ها را با تقلید صدای دوستان آن ها به کام مرگ می کشانند؛ یا مارهای بزرگی که با روشن کردن آتش به سراغ مسافران کویر می روند.

کویر ریگ جن

حدود ۳۰ کیلومتر پایین تر از مرکز کویر ریگ جن، بخشی وجود دارد که سنگ های سیاه رنگی در آن پراکنده هستند و این منظره بسیار توجه را جلب می کند. این سنگ ها در واقع سرباره ( ناخالصی های موجود در سنگ فلزات به هنگام جداسازی فلز در کوره) ذوب فلزات هستند. البته این روش ذوب فلزات سال ها است که دیگر استفاده نمی شود. در این روش از درختچه ای به نام تاغ استفاده می شود که رنگ سیاه دارد.

در بخشی از ریگ جن که سرباره ها وجود دارند تجمع تاغ ها بسیار کمتر است. پس می توان نتیجه گرفت در گذشته افرادی در دل کویر ریگ جن، جایی که هیچ آب و حیاتی ندارد، به ذوب فلزات مشغول بوده اند و نکته ترسناک این است که هیچ نام و نشانی از آن ها در تاریخ وجود ندارد. این رخداد نیز دلیلی برای اثبات حضور جنیان است.

تفریحات رایج در سفر به ریگ جن

در روز و شب های کویر می توان با تمام وجود، عظمت بی پایان پرودگار را نظاره کرد. شاید تمام سختی های گذر از کویر ریگ جن به لذت تماشای آسمان زیبا و پرستاره آن در شب می ارزد. خوابیدن روی شن های روان و تپه های بلند با چشمانی که به آسمان خیره شده اند، بسیار رویایی است. در این آسمان شهاب سنگ ها بیشتر خودنمایی می کنند و حتی با چشم غیرمسلح نیز می توان چند صورت فلکی را رصد کرد.

سفر ریگ جن با تصور عموم درباره تفریحات کویرنوردی معمول، همچون ماشین سواری و شترسواری متفاوت است و این امکانات در منطقه وجود ندارد. این سفر بیشتر به افراد ماجراجو، طبیعت گردان و کویرنوردان حرفه ای پیشنهاد می شود. ​

سفر به ریگ جن باید با شناخت کامل، مجهز و حساب شده باشد. تنها در این صورت است که بیشترین بهره و لذت را به همراه دارد. علاوه بر قدم زدن روی شن های نرم و مخملی ریگ جن و غرق شدن در سکوت بی انتهای آن، در صورتی که تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید، تفریحاتی چون موتورسواری در کویر و اسکیت سواری روی تپه های شنی نیز بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

در سفر به کویر ریگ جن کجا اقامت کنیم؟

شب قبل از ورود به کویر ریگ را می توان در روستاهای اطراف ریگ جن، هم چون جندق و انارک ساکن شد. در این روستاها اقامتگاه های بوم گردی و خانه هایی برای اجازه وجود داردند. هتل های گرمسار و سمنان هم گزینه های خوبی برای اقامت هستند. پیمایش کویر ریگ جن چند روز طول می کشد و شما باید ابزار و تجهیزات کمپینگ به همرا داشته باشید تا با چادر زدن و خوابیدن در زیر آسمان پرستاره کویر، زیبایی سفر خود را دو چندان کنید.

بهترین زمان سفر به ریگ جن

به طور کلی سفر به بیابان ها و کویرها در نیمه دوم سال بیشتر پیشنهاد می شود. در میان فصل های سال، پاییز به ویژه مهر ماه بهترین زمان سفر به ریگ جن است. در زمستان هم سفر به کویر خوب است؛ اما با توجه به قابل پیش بینی نبودن هوا در این فصل، نیاز است تا هواشناسی دقیق چک شود. تابستان ها گرما در ریگ جن بیداد می کند.

نکات سفر و تجهیزات لازم برای سفر به کویر جن

کویر برخلاف ظاهر آرام خود در واقع بسیار پرخطر است و توجه به نکات فنی، ایمنی و مهارت و تجربه از ضروریات این سفر هستند. سفر به ریگ جن به طورمعمول با بیشترین حد تجهیزات صورت می گیرد.کویر ریگ جن قطعا انتخاب مناسبی برای اولین تجربه های کویرنوردی نیست و عبور از آن برای افراد کم تجربه خطرات بسیار زیادی دارد. حتی افراد حرفه ای هم نباید تنها به این منطقه سفر کنند و حتما با تور، به صورت گروهی و با تجهیزات خوب باید به دل ریگ جن زد.

تنها سفر کردن به کویر ریگ جن بسیار خطرناک است

با توجه به اینکه نقشه دقیقی از ریگ جن در دسترس نیست، به همراه داشتن جی پی اس و ثبت نقاط می توانند بسیار کمک دهنده باشند. حضور یک فرد بومی منطقه در گروه لازم است. در منطقه کویری ریگ جن با آن همه وسعت، تا کیلومترها شهر یا روستا وجود ندارد و باید تمام امکانات مورد نیاز را برای روزهای زیادی به همراه داشت. سفر به ریگ جن حداقل چهار روز زمان می برد و پیشنهاد می شود برای ۱۰ روز آذوقه به همراه ببرید. 

به همراه داشتن لباس کافی، راحت و گرم، کفش مناسب، کلاه نقاب دار، مسیریاب، قطب نما، چادر مسافرتی، ظروف برای پخت و گرم کردن غذا، اجاق مسافرتی، کیسه خواب، جعبه کمک های اولیه، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، پاوربانک، چراغ قوه، فندک یا کبریت، آب، غذا و سوخت کافی از ملزومات سفر هستند.

لباس رنگ روشن و آستین بلند شما را از گرما و نیش حشرات محفوظ نگه می دارد
لباس مناسب در کویرنوردی باید از جنس الیاف طبیعی، آستین بلند و رنگ روشن باشد تا بدن را از تابش مستقیم آفتاب و نیش حشرات محافظت کند. لباس بسیار گرم برای شب ضروری است.در شب های کویر، هنگام روشن کردن آتش احتمال جذب شدن عقرب ها وجود دارد.

به همراه داشتن غذای خشک و سبک بسیار مفید است. تجهیزات لازم برای خارج کردن خودرو از باتلاق، مثل بیل و تخته های چوب در اتومبیل لازم است. جیپ های سبک، خودروهای دو دیفرانسیل و آفرود برای این سفر مناسب هستند.

آلوده نکردن محیط زیست کویر، پرهیز از ایجاد آلودگی صوتی و احترام به اصول و عقاید افراد محلی جزئی از اصول و فرهنگ این سفر هستند. 

دیدنی های اطراف کویر ریگ جن

جاذبه های این سفر تنها به کویر ریگ جن ختم نمی شود. بازدید از آبادی های اطراف آن و آشنا شدن با سبک زندگی و معماری آن ها می تواند بسیار جالب باشد. در ادامه تعدادی از دیدنی های اطراف ریگ جن را معرفی می کنیم.

قلعه انارک

قلعه انارک

شهر انارک در جنوب کویر ریگ جن و استان اصفهان قرار دارد. این شهر در زمان شاه عباس شکل گرفته است. قلعه تاریخی انارک به دستور امیرکبیر برای در امان ماندن از شر راهزنان ساخته شد. نمای شهر انارک از بالای این قلعه بسیار زیبا است. این شهر در زمان پهلوی به دلیل گرمای حدود ۵۰ درجه آن به عنوان تبعیدگاه مجرمان استفاده می شد. 

آبگرم روستای ورتون

آب گرم روستای ورتون

روستای ورتون در ۷۰ کیلومتری مرکز اصفهان است. این روستا در دوران صفویه و از زمان شاه عباس به دلیل چشمه های آبگرم آن، مقصد تفریحی پادشاهان بود. بنای آبگرم ورتون معروف به «حوض مراد» از سنگ ساخته شده است. این بنا در ۱۰ کیلومتری روستا و در یک مجموعه گردشگری قرار دارد که از امکاناتی هم چون چشمه های معدنی، حمام ها، حوضچه های آبگرم و کلبه های چوبی جهت اقامت برخوردار است. 

روستای عشین

روستای عشین

روستای دیدنی عشین در ۳۰ کیلومتری انارک و در مسیر جهانگردان کویری قرار گرفته است. این روستا روی یک تپه واقع شده و از مناطق بکر روستایی ایران است. اجزای روستای عشین، هم چون خانه های گاه گلی، حمام و کاروانسرای تاریخی، بسیار تماشایی هستند. آلفونس گابریل در سال ۱۹۳۳ طی سفر به کویرهای ایران، در این روستا اقامت داشته و آن را در کتاب خود یعنی «عبور از صحاری ایران» توصیف کرده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید 0 0

    بسیار عالی و جالب بود ممنون من که خیلی خوشم اومد این سفر رویایی رو میزارم تو اولین فرصت مسافرتیم تشکر از زحمات و تلاش برای اطلاع رسانیتون