| کد خبر: 246755 |

◄ گشت و گذار مجازی در میدان نقش جهان

نقش جهان، میدان مرکزی اصفهان است که به میدان شاه نیز معروف است. این میدان پس از انقلاب اسلامی 57 به مسجد امام تغییر نام داد.

تین نیوز

نقش جهان، میدان مرکزی اصفهان است که به  میدان شاه نیز معروف است. این میدان پس از انقلاب اسلامی 57 به مسجد امام تغییر نام داد.

در چهارطرف میدان نقش جهان، چند بنای تاریخی وجود دارد که یادگار عصر صفویه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دوطبقه در اطراف میدان واقع شده است که محل عرضه صنایع دستی و فرهنگی می باشد.

نقش جهان

میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

 

 ابعاد میدان نقش جهان به صورت مستطیل و  ۵۶۰ در ۱۶۰ متر است که جایگاهی مناسب برای اجرای مراسم و آیین های بی شماری مانند بازی چوگان، آتش بازی، رژه نظامی و جشن های میهنی بوده است.

در ضلع غربی میدان و درست مقابل مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو واقع شده است که مکانی برای اقامت شاه عباس صفوی بوده است. «قصر دولت خانه» و « دولت خانه مبارکه نقش جهان» از نام های دیگر عمارت عالی قاپو است.

نقش جهان 2

در ضلع جنوبی میدان نقش جهان، مسجد امام قرار دارد که در گذشته به نام های مسجد «مهدی»، «جامع»، «سلطانی»، «شاهی»، «جامع کبیر عباسی» و مسجد «شاه» معروف بوده و امروزه مسجد «امام» نامیده می‌شود. مسجد شاه از مهم ترین مساجد عصر صفوی محسوب می‌شود و از ویژگی‌های آن کاشی‌کاری بسیار زیبا و هنرمندانه، مناره های چهارگانه، نابرابری محور میدان با قبله و تصحیح آن در دهلیزهای ورودی و بازتاب صدا در زیر گنبد مسجد است.

در سمت شرق میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است که از زیباترین بناهای عصر صفوی محسوب می شود و فرمان ساخت آن به دست شاه عباس کبیر صادر شد. در دوران صفویه آن را مسجد «صدر» و «فتح الله» نیز می نامیدند.

نقش جهان 3

در شمال میدان امام و رو‌بروی مسجد امام، سردر قیصریه جای دارد. این سردر در گذشته راه اصلی ورود به بازار اصفهان بوده است و سه طبقه داشته که در حال حاضر دو طبقه از آن باقی مانده است.

میدان نقش جهان اصفهان از جاذبه های مهم گردشگری محسوب می شود که گردشگران زیادی را از اقصا نقاط کشور و از کشورهای دیگر به سوی خود می کشاند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری و همچنین با توجه به محدودیت هایی که بعضا در موضوع سفر پیش می آید، این امکان برای گردشگران به وجود آمده است که از طریق گردشگری مجازی از این ابنیه بازدید کنند.

از مزایای گردشگری مجازی می توان به صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در هزینه و یک سفر بدون دغدغه و دردسر اشاره کرد.

اگر به تور گردشگری مجازی علاقمندید می توانید از طریق لینک های زیر به این تورها بپیوندید:

تور مجازی میدان نقش جهان اصفهان- پانومن (panoman.ir)

https://omid360.com/iran/isfahan/naghshe-jahan/

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.