| کد خبر: 246560 |

◄ دیدنی های "یفپاتوریا" شهر باستانی شبه جزیره کریمه در اوکراین

یکی از مقاصد گردشگری متفاوت شبه جزیره کریمه است که در منطقه اوکراین قرار دارد؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شما را با یفپاتوریا یکی از شهرهای این شبه جزیره زیبا آشنا نماییم.

تین نیوز

یفپاتوریا یکی از شهرهای باستانی شبه‌ جزیره کریمه در اوکراین است که جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی فراوان دارد.

شواهد موجود، قدمت این شهر باستانی را که در شبه‌جزیره کریمه واقع شده، تا ۴۹۷ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده‌اند. در دوران باستان، یفپاتوریا را «کرکینیتیس» نام داشته‌ است؛ همچنین در قرون‌وسطا، این شهر را «گزیلیف» نیز نامیده‌اند. این تغییر نام سه‌گانه، نشان از اهمیت این شهر در تاریخ ۲۵۰۰ ساله خود داشته و دوره‌های استعمار یونان، ظهور و سقوط خان‌های کریمه، ادغام در امپراتوری عثمانی و همچنین، تبدیل شدن به بخشی از امپراتوری روسیه را در سال ۱۷۸۳ به خود دیده است. 

شهر تاریخی یفپاتوریا در شبه‌جزیره کریمه

یفپاتوریا (Yevpatoriya) شهری باستانی با تاریخی شگفت‌انگیز که در سواحل دریای سیاه قرار دارد، که به طور کامل توسط دریای سیاه و دریای آزوف احاطه شده ، به همین دلیل در طول تاریخ به خصوص در دوران معاصر به طور دائم مستعمره کشورهای مختلف بوده است و جنگ های زیادی بر سر مالکیت آن به وقوع پیوسته است؛ یونانی‌ها، پارسی‌ها، رومی‌ها، امپراطوری بیزانس و عثمانی از جمله امپراطوری‌ها و حکومت هایی بوده‌اند که حاشیه جنوبی این شبه جزیره توسط ایشان مستعمره شده است.

قسمت های مرکزی این شبه جزیره نیز در طول تاریخ توسط گروه های مختلف مانند عشایر استپ و امپراطوری های استپ به اشغال درآمده بود؛ حتی مغول‌ها نیز در حدود ۳۰۰ سال بر قسمت های مرکزی این شبه جزیره حکومت کرده‌اند.

در قرن هجدهم میلادی در اثر جنگی که بین روسیه و عثمانی صورت گرفت، شبه جزیره کریمه به اشغال امپراطوری روسیه درآمد که بعدها در سال ۱۹۱۷ در پی انقلاب روسیه این شبه جزیره به عنوان یک جمهوری خود مختار به حیات خود ادامه داد.

در سال ۱۹۵۴ میلادی مالکیت این شبه جزیره به کشور اوکراین منتقل شد که در سال ۱۹۹۱ بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تأسیس اوکراین به عنوان یک کشور مستقل، این شبه جزیره به عنوان یک جمهوری خودمختار سازماندهی شد؛ این وضعیت تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت تا اینکه به دنبال انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین و برکناری رئیس جمهور، روسیه با استقرار نیروهای نظامی خود در کریمه این شبه جزیره را اشغال کرد و در حال حاضر مالکیت آن متعلق به کشور روسیه است.

مناطق گردشگری  

پس از آشنایی با تاریخ پر فراز و نشیب شبه جزیره کریمه و یفپاتوریا نوبت به آشنایی با مقاصد و جاذبه های گردشگری در این منطقه می‌رسد؛ شبه جزیره کریمه یک مقصد تابستانی و پر طرفدار برای ساکنین اروپا است که برای دیدن طبیعت زیبا و منحصر به فرد این منطقه، سواحل دریای سیاه و مناظر کوهستانی و طبیعی که حاصل فعالیت های آتشفشانی در این منطقه است، کریمه را به عنوان مقصدی برای سفر انتخاب می‌ کنند.

یکی دیگر از دلالیل محبوبیت این شبه جزیره برای گردشگران این است که در حدود ۳۰۰ روز از سال هوای این منطقه آفتابی بوده و به همین دلیل برای ساکنین مناطق سردسیری مانند بهشت است. در واقع افرادی که در مناطق سردسیری روسیه و اروپا زندگی می ‌کنند به خاطر آب و هوای معتدل و آفتاب خوب آن که سوزاننده نیست به این منطقه زیبا سفر می‌ کنند.

نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی بود که این شبه جزیره به عنوان یک مقصد گردشگری مورد توجه قرار گرفت و همزمان با توسعه خطوط حمل و نقل گردشگران و مهاجران زیادی از مناطق مختلف روسیه راهی این منطقه شدند. همین امر باعث شد که در اوایل قرن بیستم میلادی این مهاجران پس از استقرار در این شبه جزیره شروع به ساخت ویلاها، خانه های ییلاقی و کاخ‌های متعدد در این منطقه کردند که پس از گذشت سالیان متمادی به یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی این منطقه تبدیل شده‌اند.

4یفپاتوریا

44یفپاتوریا

شهرهای یالتا و آلوشا، سواحل غربی یفپاتوریا و ساکی، ساحل جنوب شرقی فئودوسیا و سوداک از جمله شهرهای زیبا و کاخ لیوادیا، منطقه کوکتبل، کوه میتریدات، گنجینه سکاها، قلعه لانه پرستو، شهر تاریخی تائوریک، چرسونسوس، کاخ وورونتسوف، بنای کاخ باخیسارای، کاخ ماساندرا، منطقه ی نووی سویت، باغ گیاه شناسی نیکیتسکی، گالری ملی آیوازوفسکی، مجموعه موزه دریایی بالاکلاوا، دره ارواح از مکان های گردشگری مهم در شبه جزیره کریمه است.

تصاویر بعضی از این مکان ها و موضوعات دیدنی را با هم ببینیم:

کاخ لیوادیا

کاخ لیوادیا

گنجینه سکاها

گنجینه سکاها

کاخ وورونتسوف

2وورونتسوف

کاخ وورونتسوف

کاخ ماساندرا2

جاذبه های گردشگری یفپاتوریا

بناهای مسحورکننده و بی‌نظیر بسیاری در شهر یفپاتوریا وجود دارد که یادآور دوره‌های مختلف تاریخی است. یکی از این بناها مسجد «جمعه» است که در زمان حکم‌رانی «دلوت گرای» احداث شد.

یفپاتوریا

نمای این بنا که تماما از سنگ‌های آهکی و صدفی ساخته شده، از مسجد «ایاصوفیه» در استانبول الهام گرفته شده است. سقف شبستان اصلی مسجد ۲۲ متر ارتفاع دارد و در گنبد عظیم آن، ۱۶ دریچه تعبیه شده است. 

اهمیت این بنای تاریخی به حدی است که دولت روسیه در سال ۲۰۱۶ نام آن را در فهرست آثار ملی خود ثبت کرد و یک سکه ۳ روبلی با طرح این مسجد زیبا توسط بانک مرکزی روسیه ضرب شد.

پفیاتوریا2

یکی دیگر از بناهای تاریخی و زیبا در یفپاتوریا باز هم مربوط به یک بنای مذهبی است که کلیسای سنت نیکولاس نام دارد و یادگار از آزادسازی این شهر از اشغال و سلطه دشمنان در طول جنگ های کریمه بوده است. این بنای با شکوه و زیبا که در سال ۱۸۹۳ بنا شده است، با کمک مالی مردم، سیاستمداران و جوامع مذهبی ساخته شد که امروزه یکی از مکان های دیدنی در شهر یفپاتوریا و شبه جزیره کریمه به شمار می‌آید؛ این بنای زیبا و با شکوه به عنوان عبادتگاه اردتدوکس‌ها می‌ تواند پذیرای ۲۰۰۰ نفر باشد که شاهکاری در معماری به حساب می‌آید.

جاذبه های طبیعی

علاوه بر جاذبه های گردشگری که در بالا اشاره شده و ساخت دست بشر بودند، شهر یفپاتوریا میزبان جاذبه های طبیعی دیدنی و زیبایی است که می‌توان به دریاچه سایک سیوش اشاره کرد؛ این دریاچه زیبا که در شرق شهر یفپاتوریا واقع شده است در حدود ۷۵ کیلومتر مربع وسعت دارد بر اساس شواهد تاریخی این دریاچه از بخش های باقیمانده از خلیج یفپاتوریا است که در اثر کاهش آب خلیج و بیرون آمدن خشکی به شکل دریاچه درآمده است.

این دریاچه که یکی از زیباترین دریاچه ‌ها در جهان است، در زبان تاتاری به معنای گل و لای بدبو نام دارد؛ این نام گذاری به دلیل سولفید هیدروژن موجود در دریاچه است که باعث می‌شود در اطراف دریاچه بوی بد به مشام برسد.

یکی از زیبایی های این دریاچه توده های نمکی هستند که یک سد طبیعی در این دریاچه ایجاد کرده‌اند و به علت فعالیت یک نوع باکتری که مخصوص آب شور هستند و تولید مواد شیمیایی حاصل از فعالیت این باکتری‌ها آب دریاچه تغییر رنگ داده است که این رنگ آب دریاچه از ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبای آن است.

یکی از ویژگی های شگفت انگیز دریاچه ساسک سیوش این است که در اعماق آن چشمه های جوشانی وجود دارند که سازه های نمکی زیرین را حل کرده و میزان شوری دریاچه را افزایش می‌دهند و در کنار آن باعث می‌ شوند که سطح آب دریاچه در هر سال در حدود ۱۰ سانتیمتر افزایش پیدا کند.

 دریاچه قرمز رنگ ساسک در شبه‌جزیره کریمه

دریاچه ساسک در یفپاتوریا

دریاچه ساسک در شیه جزیره کریمه

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.