◄ راز طراحی موانع کنار جاده ها چیست؟
جواد نظرپور، معاون دفتر نگهداری و توسعه ایمنی راه ها سازمان راهداری با اشاره به استانداردهای بین المللی نصب موانع نیوجرسی و فلزی گفت: این سازه ها علاوه بر جذب ضربه و کاهش خسارت، بارها جان رانندگان را نجات دادهاند و طراحی دقیق آنها حاصل تجربه و دانش مهندسی راههای کشور است.
جواد نظرپور، معاون دفتر نگهداری و توسعه ایمنی راه ها از فلسفه طراحی موانع بتنی و فلزی می گوید؛ همان نیوجرسی هایی که شاید هر روز از کنارشان رد می شویم، اما نمی دانیم با زاویه و شیب دقیق مهندسی شده شان ، بارها جان رانندگان را نجات داده اند.
موانع بتنی مفصلی در میانه آزادراه ها برای جلوگیری از انحراف شدید خودروها طراحی شده اند.
زاویه ۲۵ درجه و برآمدگی پایین این موانع کمک می کند خودرو پیش از برخورد اصلی تغییر مسیر داده و به جاده برگردد.
موانع فلزی نیمه سخت در مسیرهای پرتگاهی، انرژی ضربه را جذب کرده و از سقوط خودرو جلوگیری می کنند.
رد لاستیک های باقی مانده روی این موانع، نشانه ی صحنه های نجات است؛ جایی که مهندسی دقیق، جان ها را حفظ کرده است.