| کد خبر: 244450 |

◄ آشنایی با معروفترین برج های مراقبت و فرودگاه های جهان

با معروفترین برج های مراقبت و فرودگاه های جهان آشنا شوید.

تین نیوز

با معروفترین برج های مراقبت و فرودگاه های جهان آشنا شود:

فرودگاه سووارنابومی تایلند | Suvarnabhumi Airport

فرودگاه بین المللی سووارنابومی در کشور تایلند قرار دارد و بلندترین برج مراقبت دنیا را دارد. برج مراقبت این فرودگاه ۱۳۲.۲ متر ارتفاع دارد و به این ترتیب در صدر لیست بلندترین برج های مراقبت جهان قرار می گیرد. فرودگاه سووارنابومی در هر ساعت ۷۶ پرواز را مدیریت می کند و دارای یک باند فرود غربی به طول ۴۰۰۰ متر و عرض ۶۰ متر و یک باند غربی به طول ۳۷۰۰ متر و عرض ۶۰ متر است. برج مراقبت فرودگاه سووارنابومی در سال ۲۰۰۵ تکمیل شده و یکی از مدرن ترین و مجهزترین برج های کنترل ترافیک هوایی در دنیاست.

suvarnabhumi-airport

 

فرودگاه کوالالامپور مالزی | Kuala Lumpur Airport

فرودگاه بین المللی ک والالامپور در فاصله ۵۰ کیلومتری پایتخت کشور مالزی قرار گرفته و یکی از بلندترین برج های مراقبت جهان را دارد. برج مراقبت فرودگاه کوالالامپور ۱۳۰ متر ارتفاع دارد و عنوان دومین برج مراقبت مرتفع در دنیا را به خود اختصاص داده است. این برج که شبیه به مشعل المپیک طراحی شده قادر به کنترل و مدیریت ۱۲۰ پرواز در ساعت است. دو باند فرود از بالای برج مراقبت کاملا مشهود هستند و روی هم رفته ۴۰۰۰ متر طول دارند. فرودگاه کوالالامپور توسط کیشو کورکاوا طراحی شده و متعلق به دولت مالزی است.

kulalampur

 

 فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتا | Hartsfield-Jackson Atlanta Airport

فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون در ایالات متحده قرار دارد و عنوان پررفت و آمدترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است. برج مراقبت این فرودگاه بلندترین برج مراقبت در آمریکای شمالی و سومین برج مراقبت بلند در جهان به شمار می رود. برج مراقبت جدید فرودگاه ۱۲۱.۳ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۰۶ ساخته شد تا وظیفه کنترل و مدیریت ۲۵۰۰ پرواز در روز را برعهده بگیرد. از بالای برج مراقبت می توان ۵ باند فرود را کاملا مشاهده کرد که به موازات هم قرار گرفته اند.

1111

 

 فرودگاه هانه دا ژاپن | Haneda Airport

برج مراقبت جدید فرودگاه هانه دا در ژانویه ۲۰۱۰ افتتاح شد و با ۱۵.۷ متر ارتفاع در رتبه چهارم بلندترین برج های مراقبت جهان قرار می گیرد. برج مراقبت جدید ۳۸ متر از برج قبلی بلندتر است و پس از ساخت چهارمین باند فرودگاه ساخته شد. برج مراقبت فرودگاه هانه دا با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیون دلار ساخته شده و در ساخت آن از آخرین فناوری ها و تکنولوژی ها استفاده شده تا در برابر زلزله و طوفان های شدید مقاوم باشد.

tokyo-handea

 

 فرودگاه گوانگجو بایون چین | Guangzhou Baiyun Airport

برج مراقبت فرودگاه گوانگجو بایون چین در رتبه پنجم بلندترین برج های مراقبت جهان قرار می گیرد. این برج بلندترین برج مراقبت فرودگاهی در چین است و ۱۱۰ متر ارتفاع دارد. برج مراقبت فرودگاه چشم اندازی حدودا ۱۵ کیلومتر مربع از فرودگاه گوانگجو دارد و با هزینه ای بالغ بر ۸.۷۶۹ میلیون دلار ساخته شده است. این برج در سال ۲۰۰۳  یک سال پیش از افتتاح فرودگاه تکمیل شده است. فرودگاه گوانگجو بایون دارای دو باند فرود است و قطب اصلی فعالیت های چاینا ساوترن ایرلاینز محسوب می شود.

1611659612440438

 

 فرودگاه قاهره مصر | Cairo International Airport

فرودگاه بین المللی قاهره در کشور مصر مالک ششمین برج مراقبت مرتفع در دنیاست. برج مراقبت فرودگاه قاهره ۱۱۰ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است. این برج مراقبت چشم اندازی حدود ۸۵ متر مربع دارد و تجهیزات و خدمات فنی برج مساحت ۳۰۰۰ متر مربع را در بر می گیرد. فرودگاه قاهره در فاصله ۱۵ کیلومتری از قلب تجاری و اقتصادی شهر قاهره قرار گرفته و پذیرای میلیون ها مسافر از سرتاسر دنیاست.

download

 فرودگاه وین اتریش | Vienna International Airport

برج مراقبت فرودگاه  بین المللی وین ۱۰۹ متر ارتفاع دارد و به این ترتیب در رتبه هشتم بلندترین برج های مراقبت جهان قرار می گیرد.  این برج مراقبت در بخش ورودی اصلی فرودگاه قرار گرفته و مساحتی بالغ بر ۳۳۰۰ متر مربع را پوشش می دهد. ۶ طبقه پایین برج محل قرارگیری مرکز کنترل ترافیک هوایی است و قسمت بالای برج زاویه ۴۵ درجه دارد تا دید بهتر و روشن تری از دو باند فرودگاه فراهم کند.

Vienna_Lagardere18

 

 فرودگاه ایندیاناپلیس ایالات متحده |  Indianapolis Airport

فرودگاه ایندیاناپلیس در ایالت ایندیانا ایالت متحده قرار دارد و یکی از مرتفع ترین برج های کنترل هوایی را در خود جای داده است. برج مراقبت فرودگاه ایندیاناپلیس در سال ۲۰۰۶ بازگشایی شده و ۱۰۶.۰۷ متر ارتفاع دارد. این برج که با هزینه ای بالغ بر ۳۲ میلیون دلار ساخته شده دومین برج مراقبت مرتفع در ایالت متحده هم محسوب می شود. فرودگاه ایندیاناپلیس دو باند فرودگاه موازی و یک باند فرود متقاطع دارد و این برج دید بسیار خوبی به سه باند فرودگاه فراهم می کند.

Indy_atc

 

فرودگاه ادینبورگ، اسکاتلند | Edinburgh Airport

این فرودگاه در اصل یک فرودگاه نظامی بوده و در سال ۱۹۷۷ برای سفرهای تجاری بازگشایی شده است. در حال حاضر، فرودگاه ادینبورگ دومین فرودگاه بزرگ اسکاتلند بعد از فرودگاه گلازکو به شمار می رود. ساخت برج مراقبت جدید این فرودگاه ۱۵ ماه طول کشید و بالاخره در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد. این برج ۵۷ متر ارتفاع دارد و الگوهای حلزونی در نمای بیرونی آن به چشم می خورد. ۹۲۱۶ کاشی فلزی به صورت دستی روی بدنه برج نصب شده اند و باسازگاری با محیط پیرامون باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.

812bad2400f3a4ecedd82aefc39788d796c86a85v2_hq

tower3_3516703a-large

 

 فرودگاه بیرمنگام، بریتانیا | Birmingham Airport

فرودگاه بیرمنگام در سال ۱۹۳۹ افتتاح شده است. در طول جنگ جهانی دوم این فرودگاه به عنوان مدرسه پرواز فعالیت می کرد. در حال حاضر این فرودگاه با یک باند فرودگاه سالانه بیش از ۹ میلیون مسافر را جابجا می کند. برج مراقبت جدید فرودگاه بیرمنگام که در سال ۲۰۱۲ جایگزین برج مراقبت قبلی شد ۳۳ متر ارتفاع دارد. قسمت اطاقک برج که کارشناسان مراقبت پرواز در آن مشغول به کارند دارای شیشه های گرم شونده است تا با تبخیر آب، دید بهتر و واضح تری فراهم کند.

Air_Traffic_Control_Tower__Birmingham_Airport

 

 فرودگاه آل مکتوم دبی | Al Maktoum Airport

فرودگاه آل مکتوم یکی از نخستین طراحی های شهری است که به مرکزیت فرودگاه انجام می شود. برج مراقبت این فرودگاه که در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد ۹۱ متر ارتفاع دارد. برج مراقبت دوم با ۳۰۰ متر ارتفاع در دست احداث و ساخت است. طراحی این برج شبیه یک گل است که با ساقه ای چهارگوش و چهار پر به عنوان گلبرگ های گل ساخته شده است. رنگ طلایی این برج نیز جلوه ای خاص به آن بخشیده است.

IMG_8193_EKTOWER_4000

 

برج مراقبت فرودگاه اوسلو | Gardermoen Airport

فرودگاه گاردرموئن اوسلو یکی از قدیمی ترین فرودگاه های نروژ به شمار می رود. این فرودگاه به عنوان مرکز آموزش و تمرین پرواز و جایگزین فرودگاه فورنبو (Fornebu) فعالیت می کند. این فرودگاه در سال ۱۹۹۸ مورد بازسازی قرار گرفت و گودموند استوک، معمار نروژی، ترمینال این فرودگاه را از ترکیب شیشه، چوب و فلز طراحی کرد. در سرتاسر این فرودگاه می توان آثار هنر نروژی را مشاهده کرد. شرکت Aviaplan به دلیل طراحی برج مراقبت ۹۲ متری این فرودگاه برنده جایزه بهترین طراحی شد.

download (3)

 

 فرودگاه آرلاندا استکهلم | Stockholm-Arlanda Airport

برج مراقبت ۸۳ متری فرودگاه آرلاندا استکهلم توسط گرت وینگارت، معمار سوئدی در سال ۲۰۰۱ طراحی و اجرا شده است. این برح مراقبت دارای دو اطاقک جداگانه است که مانند لانه پرندگان روی برج جای گرفته اند. این دو اطاقک مراقبت نماد هوگین و مونیم، دو کلاغ اسطوره ای در افسانه های نروژی هستند که وظیفه مراقبت از جهان را برعهده داشتند. سیلا رانتانت، هنرمند فنلاندی روی بدنه سیاه و سفید این برج ۲۵۰۰ کلمه از رمان پیک جنوب سنت اگزوپری را قرار داده است.

Stockholm-Arlanda-4

 

استکهلم

 

 فرودگاه لاگورادیا | LaGuardia Airport

فرودگاه لاگواردیا در شهر نیویورک قرار دارد و ترمینال این فرودگاه یکی از قدیمی ترین ترمینال ها در ایالات متحده است. این فرودگاه در سال ۱۹۴۰ افتتاح شده است و طراحی آن توسط ویلیام دلانو انجام شده است. در سال ۱۹۶۴ برج مراقبت این فرودگاه توسط والاس هریسون طراحی و تکمیل شد. برخی این طراحی خاص را یک بستنی قیفی غول پیکر توصیف کردند. در سال ۲۰۱۰، برج مراقبت جدیدی جایگزین این برج شد. از آنجا که برج مراقبت قدیمی جلوی دید برج مراقبت جدید را گرفته بود بخش بالایی این برج ۴۶ متری برداشته شد.

5

 

 فرودگاه دبی | Dubai International Airport

فرودگاه دبی در حال حاضر یکی از بزرگ ترین فرودگاه های جهان است. این فرودگاه مجهز به دو سیستم CAT III B برای شرایط جوی نامساعد و دید کم است و باندهایش به اندازه ای بزرگ است که بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان، ایرباس ای ۳۸۰ می تواند روی آن فرود بیاید.  برج مراقبت ۸۷ متری این فرودگاه با معماری مدرنش نمادی از آینده این صنعت است.

دبی

 

فرودگاه بین المللی ابوظبی | Abu Dhabi Airport

برج مراقبت فرودگاه ابوظبی تنها برج فرودگاهی در جهان است که به شکل هلال ساخته شده است. این برج ۱۰۹ متر طول دارد و بین باند های موازی فرودگاه قرار گرفته است. طراحی هلالی این برج از میراث دریانوردی منطقه اقتباس شده است و نمایانگر قایق های جهاز است که در فرهنگ عربی جایگاه ویژه ای دارند. فرودگاه بین المللی ابوظبی در سال ۱۹۶۸ افتتاح شد.

abu-dhabi-airport-atc

 

برج مراقبت فرودگاه رونالد ریگان | Washington National Airport

فرودگاه رونالد ریگان واشینگتن در سال ۱۹۴۱ افتتاح شد و در سال ۱۹۹۷ برج مراقبتی  به سبک پست مدرن در این فرودگاه ساخته شد.  این برج مراقبت که توسط سزار پلی (Cesar Pelli)، معمار مشهور بین المللی و همکارانش ساخته شده است ۶۱ متر طول دارد.   در ابتدا یک گنبد سفید رنگ روی نوک این برج وجود داشت که تجهیزات رادارهای زمینی را در خود جای داده بود، اما به دلیل تداخلات راداری با ساختمان های اطراف این گنبد برداشته شد.

rx-26_tower_and_plane

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.