| کد خبر: 252822 |

کتاب ملاحظات پدافند غیرعامل در شریان های حیاتی شهری(حمل و نقل، آب، برق)

با توجه به قرارگیری بسیاری از مراکز حساس و حیاتی در قلب شهرها، تخریب بخش یا تمامی آنها اثرات بسیار مخرب و سنگینی را بر سازمان فضایی شهر وارد آورده و منجر به پاشیدگی تعادل سیستم های جوامع انسانی می گردد.

تین نیوز

کتاب ملاحظات پدافند غیرعامل در شریان های حیاتی شهری(حمل و نقل، آب، برق) با نویسندگی محمد رضا جهان تیغ پاک ، سید علی طباطبایی، محمد صادق اسکندری توسط انتشارات بوستان حمید در سال 1396 به چاپ رسیده است. 

معرفی کتاب:

با توجه به قرارگیری بسیاری از مراکز حساس و حیاتی در قلب شهرها، تخریب بخش یا تمامی آنها اثرات بسیار مخرب و سنگینی را بر سازمان فضایی شهر وارد آورده و منجر به پاشیدگی تعادل سیستم های جوامع انسانی می گردد. به منظور پیشگیری از وقوع این مشکلات و به حداقل رساندن خسارات و تلفات در زمان وقوع بحران، بحث ایمنی و امنیت می بایست در کلیه سطوح برنامه ریزی و طراحی، از موضوعات کلان شهرسازی تا معماری و جزئیات فنی مورد توجه قرار گیرد. تدابیر پدافند غیرعامل در معماری و شهرسازی می تواند علاوه بر کاهش خسارات تهدیدهای انسان ساخت، در کاهش خطرپذیری در برابر انواع خطرات طبیعی نیز مفید واقع شود.

امروزه می توان با بکارگیری اقدامات مؤثر وکاربردی در مرحله قبل از بحران به میزان زیادی از شدت وگستردگی خسارت وناشی از خطرات کاست. از مهم ترین این اقدامات استفاده از اصول پدافند غیرعامل به عنوان راه حلی جهت کاهش خطر پذیری در برابر خطرات مختلف است. معماری و شهرسازی به عنوان یک واسطه قدرت دفاعی را بالا می برد و باعث بقای انسان می شود.

در این کتاب سعی گردیده است تا با لحاظ نمودن مهم ترین مسائل مورد نیاز کارشناسان، دانشجویان و علاقه مندان به مبحث پدافند غیرعامل در حوزه شهرسازی و آشنایی با اصول پدافند غیرعامل به بررسی شریان های حیاتی یک شهر (آب، برق، گاز، حمل و نقل و...) پرداخته و در راستای اهداف پدافند غیرعامل با نگاهی راهبردی مردم محور به طراحی زیرساختها به هدف کاهش خسارت و ایمنی در  شهرها دست یافت.

ساختار کتاب از چهار فصل تشکیل یافته است.در فصل نخست به بررسی اجمالی تعاریف، مفاهیم، اساسنامه و اصول پدافند غیرعامل پرداخته شده، در فصل دوم آسیب پذیری حوزه شهری   مطرح شده در فصل سوم شریان های حیاتی و حساس شهرها معرفی شده و در فصل چهارم ملاحظات و اصول پدافندغیرعامل در طراحی زیر ساخت ها تحلیل و بررسی شده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.