| کد خبر: 254021 |

◄ صفر تا صد رجیستری گوشی مسافری

رجیستری گوشی مسافری یا همان ثبت گوشی مسافری یکی از دغدغه های اصلی خریداران گوشی های تلفن همراه از خارج کشور است.

تین نیوز

رجیستری گوشی مسافری یا همان ثبت گوشی مسافری یکی از دغدغه های اصلی خریداران گوشی های تلفن همراه از خارج کشور است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفر به یکی از کشورهای خارجی، اقدام به خرید گوشی تلفن همراه کنید یا یکی از اقوام یا دوستانتان برای شما یک گوشی تلفن همراه سوغات آورده باشد.  در چنین مواقعی، باید ابتدا اقدام به رجیستری گوشی مسافری کنید تا بتوانید با استفاده از این گوشی از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در ایران استفاده کنید یا اگر خواستید آن را به شخص دیگری بفروشید.

اما منظور از گوشی مسافری چیست؟ هزینه رجیستری گوشی مسافری چقدر است؟ ثبت گوشی مسافری چه مراحلی دارد؟ برای رجیستری گوشی مسافری چقدر مهلت دارید؟ با  ما همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

گوشی مسافری یعنی چه؟

منظور از گوشی مسافری ، همانطور که از نامش پیدا است، گوشی تلفن همراهی است که از خارج از کشور به همراه مسافر وارد کشور شده باشد. در چنین مواقعی، اگر مسافر قصد داشته باشد بیش از ۳۰ روز از این گوشی در داخل کشور استفاده کند، این گوشی یک گوشی مسافری است و برای اینکه بتواند از آن استفاده کند، باید عوارض گمرکی آن را پرداخت و اقدام به رجیستری گوشی مسافری خود کند.

طرح رجیستری گوشی مسافری

اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۶ قانونی را اجرا کرد که بر مبنای آن هر دستگاهی که می توان روی آن سیم کارت نصب کرد، وقتی وارد کشور می شود باید در یک سامانه ثبت شود تا بتواند از اپراتورهای داخلی ایران خدمات دریافت کند. هدف از اجرای این قانون، مبارزه با حجم بالای قاچاق گوشی تلفن همراه، حمایت از واردات قانونی، مبارزه با گارانتی های جعلی و حفظ حقوق مسافر عنوان شده است. 

بر اساس این طرح که به طرح رجیستری نیز معروف است، شناسه دستگاه های سیم کارت خور اعم از گوشی تلفن همراه، ساعت های هوشمند، تبلت و… باید در بدو ورود مسافر به کشور، در گمرک ثبت و عوارض گمرکی آن پرداخت شود. 

بر این اساس ثبت گوشی مسافری ۲ مرحله دارد:

۱. مراجعه به گمرک مسافرتی و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه

۲. ارسال اطلاعات به سامانه همتا

رجیستری گوشی مسافری در فرودگاه

اگر اقدام به خرید گوشی در خارج از کشور کرده اید، از همان بدو ورود به کشور باید اقدام به ثبت گوشی خود کنید. 

بنابر اطلاعات درج شده در سامانه همتا و سامانه گمرک، ثبت گوشی مسافری و سایر دستگاه های سیم کارت خور، فقط به صورت حضوری و در لحظه ورود به کشور امکان پذیر است؛ بنابراین ثبت گوشی مسافری غیرحضوری امکان پذیر نیست.

بر این اساس، مسافران درصورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه کنند و قصد داشته باشند که بیشتر از ۳۰ روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده کنند، باید با مراجعه به گمرک مسافرتی در مبادی ورودی قبل از رسیدن به گیت ورودی، نسبت به ثبت اولیه دستگاه خود اقدام کنند. 

در فرودگاه ها معمولا بنرهایی در مسیر ورود مسافران نصب می شود تا این اطلاعات را در اختیار مسافران قرار دهد. مسافر حق دارد بداند که پس از عبور از گیت ورودی دیگر نمی تواند گوشی خود را ثبت کند. 

ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

مسافرانی که قصد ثبت گوشی تلفن همراه خود را دارند پس از پرداخت عوارض گمرکی گوشی و ثبت اطلاعات در سایت گمرک، باید اطلاعات خود را به سامانه همتا ارسال کنند. همتا یا «سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی»، سامانه ای است که برای ثبت دستگاه های سیم کارت خور (رجیستری)، طراحی شده است. در این سامانه، هر دستگاه، تحت مالکیت یک سیم کارت قرار دارد. 

متقاضیان ثبت گوشی مسافری نیازی به مراجعه مستقیم به سامانه همتا ندارند و در صورتی که از سایت گمرک اقدام به پرداخت عوارض کنند، می توانند در انتها اطلاعات را به سامانه همتا نیز ارسال کنند. اما در صورت بروز هرگونه مشکل در ثبت گوشی و فعال سازی آن، می توانند به کارتابل خود در سامانه همتا مراجعه کنند.

پس از پرداخت عوارض گمرکی و ارسال اطلاعات به سامانه همتا، در لحظه کد فعال سازی برای فرد ارسال می شود. در این مرحله متقاضیان ثبت گوشی مسافری می توانند از ۴ راه زیر اقدام به فعال سازی گوشی خود در سامانه همتا کنند:

  • وب سایت Hamta.ntsw.ir
  • کد دستوری #۷۷۷۷*
  • شماره پیامکی ۷۷۷۷
  • اپلیکیشن همتا

لازم به ذکر است بنابر آخرین اطلاعیه سامانه همتا، قیمت رجیستری گوشی مسافری در این سامانه رایگان است و مسافران برای ثبت گوشی مسافری خود در سامانه همتا، نیاز به پرداخت هزینه ندارند. 

هزینه رجیستری گوشی مسافری

همانطور که بیش از این اشاره کردیم ثبت گوشی ۲ مرحله دارد: مرحله اول، ثبت گوشی در سامانه گمرک و پرداخت عوارض گوشی مسافری و مرحله دوم، ثبت اطلاعات در سامانه همتا است. 

بررسی ها نشان می دهد اداره گمرک هزینه عوارض گوشی مسافری را به طور مشخص اعلام نکرده است؛ اما بر اساس اطلاعات درج شده در وب سایت آی تی رسان و تا زمان انتشار این گزارش، هزینه رجیستری گوشی برای گوشی های کمتر از ۶۰۰ دلار حدود ۱۷ درصد از قیمت دلاری و برای گوشی های بیش از ۶۰۰ دلار معادل ۲۲.۵ درصد از قیمت دلاری گوشی مسافری است. قیمت دلار نیز بر اساس قیمت روز محاسبه می شود. همچنین قیمت گوشی ها نیز بر اساس ارزش گذاری گمرک محاسبه می شود. 

مرحله دوم ثبت گوشی در سامانه همتا نیز رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه ای ندارد. 

شرایط جدید رجیستری گوشی مسافری

بر اساس آخرین بخشنامه اداره کل گمرک کشور که در تاریخ اول آبان ۱۴۰۱ ابلاغ شده است، از ۱۹ مهر ۱۴۰۱ پرداخت هزینه عوارض گمرکی گوشی مسافری تنها از طریق کارت بانکی شخص مسافر با رمز دوم، که به نام خود اوست، و حداکثر تا یک ماه پس از ورود قابل انجام است. بر این اساس، مسافرانی که کارت بانکی به نام خود ندارند دیگر نمی توانند اقدام به رجیستری گوشی کنند. 

در این ابلاغیه تاکید شده است که پس از خروج مسافر از مبادی ورودی سالن های مسافری، دیگر امکان ثبت اطلاعات در سامانه رجیستری وجود ندارد و مسافران باید قبل از رسیدن به گیت ورود، اقدام به اظهار گوشی مسافری خود در گمرک مسافرتی کنند. 

مهلت رجیستری گوشی مسافری

براساس اطلاعات درج شده در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران، تنها مسافرانی که در لحظه ورود به کشور اقدام به ثبت اطلاعات اولیه خود در گمرک ورودی کرده باشند، یک ماه فرصت دارند تا با مراجعه به سایت گمرک برای رجیستر گوشی، عوارض گمرکی گوشی مسافری خود را پرداخت و کد فعال سازی را دریافت کنند.

به خاطر داشته باشید، در صورت عدم ثبت اولیه اطلاعات گوشی مسافرتی هنگام ورود به کشور در گمرک ورودی و پس از خروج از گمرک، دیگر نمی توانید اطلاعات گوشی مسافرتی خود را رجیستر کنید. 

مراحل رجیستری گوشی مسافری 

مراحل رجیستری گوشی مسافری

درباره مراحل رجیستری و ثبت گوشی مسافری پیش از این به صورت خلاصه توضیح دادیم اما در اینجا، به صورت گام به گام مراحل ثبت گوشی مسافری را مرور می کنیم:

۱. مراجعه به گمرک در مبادی ورودی

مسافر باید در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری با مراجعه به گمرک مسافری اطلاعات مسافر و گوشی مسافری یا هر دستگاه سیم کارت خور دیگر را ثبت و تایید کند. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تماس مسافر به همراه اطلاعات مربوط به گوشی مسافری است. همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت فرودگاه امام خمینی، برای ثبت حضوری اطلاعات در گمرک، مسافر باید اقدام به ارائه پاسپورت مهمور به مهر ورود و همچنین یک سیم کارت به نام خود نماید. 

۲. پرداخت عوارض گمرکی گوشی مسافری

۲. پرداخت عوارض گمرکی گوشی مسافری

در این مرحله، مسافر باید اقدامات زیر را انجام دهد:

۱. پس از اظهار حضوری گوشی مسافری در گمرک، مسافر یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سایت گمرک اقدام به پرداخت عوارض گوشی مسافری کند. در این مرحله با ورود به صفحه اول سایت، ابتدا باید شناسه ۱۵ رقمی IMEI دستگاه خود را وارد کنید. برای یافتن این شناسه به جعبه گوشی، پشت باتری یا با شماره گیری #06#* مراجعه کنید. 

۲. سپس، سیستم اقدام به استعلام اطلاعات از سامانه همتا می کند. اگر برند و مدل استعلامی از سامانه همتا با برند و مدل دستگاه مطابقت داشت، متقاضی باید روی دکمه ادامه کلیک کند. 

۳. در این مرحله، باید برند، مدل و مشخصات فنی انتخاب شود. به خاطر داشته باشید اگر اطلاعات وارد شده با دستگاه انطباق نداشته باشد، حتی با وجود پرداخت عوارض، دستگاه ثبت نخواهد شد. 

۴. در ادامه، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. به این نکته دقت کنید که شماره گذرنامه، کد ملی و سیم کارت همه باید متعلق به شخص مسافر باشد.

۵. سپس، یک کد امنیتی به شماره سیم کارتی که وارد شده، ارسال خواهد شد و پس از وارد کردن کد، باید روی ادامه کلیک شود. 

۶. این مرحله، مرحله پرداخت عوارض گمرکی تعیین شده است. 

۷. پس از پرداخت موفق، به صورت خودکار به سایت گمرک بازمی گردید. در این مرحله، باید گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. پس از ارسال اطلاعات به سامانه همتا، کد فعالسازی دستگاه برای شما پیامک خواهد شد.

۳. دریافت کد فعالسازی و اقدام به فعال سازی گوشی مسافری

 در این مرحله، مسافر می تواند با استفاده از کدی که دریافت کرده، گوشی مسافری را فعال کند.

محدودیت سالانه رجیستری گوشی مسافری 

​بنابر قوانین اداره گمرک کشور، به صورت سالانه هر مسافر با پرداخت عوارض گمرکی، تنها امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه به صورت مسافری را دارد. 

رجیستری آیفون ۱۴

در کنار محدودیت سالانه رجیستری گوشی مسافری، حالا مسئولین گمرکی از رجیسترنشدن گوشی های پرطرفدار آیفون ۱۴ خبر می دهند.  سامانه همتا با انتشار بیانیه ای در خبرگزاری های رسمی، واردات و ثبت رجیستری آیفون 14 را قویاً رد کرده است. در این بیانیه آمده است:

«پیرو انتشار اخبار جعلی مبنی بر رجیستری آیفون 14 به اطلاع می‌رساند آخرین تصمیم در این زمینه، ممنوعیت واردات مسافری و پستی آن از تاریخ 1401/12/01 است و هیچ تصمیم دیگری اتخاذ نشده است.»

در همین بیانیه به فروشندگان موبایل توصیه شده از خرید و فروش گوشی های سری آیفون 14 اپل پرهیز کنند، زیرا از مجاری قانونی وارد نشده و مصداق بارز کالای قاچاق است.

به این ترتیب به نظر می رسد در انتهای سال 1401 واردات تجاری آیفون 14 به کلی ممنوع باشد و صرفاً واردات مسافری امکان پذیر است.

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم با اجرای قوانین جدید رجیستری گوشی مسافری، دیگر امکان ثبت گوشی مسافری غیرحضوری یا ثبت گوشی مسافری بدون پاسپورت وجود ندارد. همچنین فرد وارد کننده گوشی مسافری تنها می تواند با کارت بانکی به نام خود اقدام به پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی گوشی مسافری کند. با اجرای این قوانین سخت گیرانه و همچنین امکان ثبت تنها یک گوشی مسافری در سال به نظر می رسد ثبت گوشی مسافری با گذشت زمان سخت تر شده و عملا به سوی غیرممکن شدن به پیش می رود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.