| کد خبر: 253506 |

◄ معرفی خطوط متروی اصفهان

در بین تمامی سیستم های حمل ونقل درون شهری ، اصفهان دارای 3 خط متروی فعال است. تعدای از ایستگاه های این خطوط فعال و تعدای دیگر نیمه فعال و یا در حال ساخت هستند.

تین نیوز

شهر اصفهان، یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران است که مسافران داخلی و خارجی زیادی را هر ساله به خود جذب میکند. سیستم حمل و نقل درون شهری اصفهان می تواند همراه به خدمت رسانی در حوزه حمل ونقل، در نقش یک جاذبه دیدنی مهم نیز نقش آفرینی کند.

به گزارش تین نیوز، در بین تمامی سیستم های حمل ونقل درون شهری ، اصفهان دارای 3 خط متروی فعال است. تعدای از ایستگاه های این خطوط فعال و تعدای دیگر نیمه فعال و یا در حال ساخت هستند. 

باتوجه به ویژگی شهر اصفهان یکی از مهمترین موضوعات، آخرین وضعیت ایستگاه های مترو آن است. تمامی ایستگاه هایی که تاکنون طراحی شده اند در قالب سه خط مترو گنجانده شده اند. خط 3 مترو قرار است در ادامه با خط 2 تقاطع داشته باشد و ابتدای خط 4 نیز قرار است از ایستگاه ابن سینا در خط 2 شروع بشود.

صفر تا صد راهنمای سفر و حمل و نقل عمومی در اصفهان

روایتی خواندنی از آنچه در بیش از سه دهه بر مترو اصفهان گذشت

زمانبدی حرکت قطارهای مترو اصفهان

مترو اصفهان

 

حرکت اولین قطار خط 1 از ایستگاه قدس ساعت 6.15 دقیقه است و بعد از گذشت 37 دقیقه شما را به ایستگاه صفه می رساند.

به طور کلی ساعت کاری مترو اصفهان از ساعت 6.15 دقیقه صبح تا 9 شب است که ممکن است در شرایط کرونایی این ساعت ها تغییر کنند.

برای دانلود جدول اینجا را کلیک کنید.

 

خط 1 مترو اصفهان

خط یک مترو اصفهان

طراحی و ساخت خط یک مترو اصفهان یکی از پر از چالش ترین خطوط مترو بوده است زیرا مناطق ویژه گردشگری اصفهان مثل چهارباغ عباسی را درگیر می کند و آسیب نرسیدن به میراث طبیعی و فرهنگی این شهر از نکات حائز اهمیت طراحی مترو بوده است.

خط یک مترو اصفهان به طول 20.2 کیلومتر، شمال تا جنوب این شهر را بهم متصل می کند، شامل 24 ایستگاه است که از دانشگاه صنعتی اصفهان با نام باهنر، شروع می شود و تا ایستگاه دفاع مقدس ادامه دارد.

تقاطع سه خط متروی اصفهان در دو ایستگاه میدان امام حسین و آزادی می باشد که محل اتصال خطوط مترو است.

فاصله زمانی مسیر خط یک مترو اصفهان از ایستگاه قدس تا آزادی تنها 33 دقیقه است و بصورت کلی فاصله دانشگاه صنعتی اصفهان تا ترمینال صفه را می توان در 50 دقیقه طی کرد. شایان ذکر است چهار ایستگاه ابتدایی خط یک، از دانشگاه صنعتی اصفهان تا رسالت هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

 

خط 2 مترو اصفهان

خط 2 مترو اصفهان

 

خط ۲ مترو اصفهان  یک خط درون شهری است که از شمال شرقی شهر آغاز شده و پس از طی مسیری به طول ۲۴٫۴ کیلومتر به خیابان کهندژ در غرب اصفهان می رسد. در این خط ۲۳ ایستگاه وجود دارد که اکنون فاز یک این مسیر که شامل ۱۶ ایستگاه می شود مورد تصویب قرار گرفته و اجرای آن آغاز شده است.

خط ۲ مترو در ایستگاه امام حسین از زیر خط ۱ مترو وارد خیابان سپه شده و از زیر قسمت شمال میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ می رود. این خط در خیابان هاتف به سمت شمال ادامه می یابد و پس از عبور از روی میدان لاله در طول خیابان زینبیه ادامه می یابد

در حال حاضر تنها ایستگاه امام حسن (دروازه دولت) که محل تلاقی خط 1 و 2 است افتتاح شده است و سایر ایستگاه ها در مرحله طراحی هستند. البته ایستگاه های شاهد تا دارک نیز در حال ساخت هستند.

مهم ترین شاخصه ایستگاه امام حسین استفاده از معماری ایرانی و اسلامی است. علاوه بر این، ایستگاه امام حسین بزرگ ترین ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان و یک ایستگاه تقاطعی محسوب می شود، زیرا خط دو نیز از این ایستگاه عبور می کند. مساحت این ایستگاه بالغ بر ۲۰۰۰۰ مترمربع است.

 

خط 3 مترو اصفهان

خط سه مترو اصفهان

خط سه مترو اصفهان در یکی از پر رفت و آمد ترین نقاط شهر، یعنی دروازه شیراز و یا همان میدان آزادی اصفهان قرار دارد. این خط از ایستگاه آزادی آغاز می شود و با عبور از بلوار دانشگاه و بلوار ارتش به پایانه جنوب غرب شهر اصفهان واقع در جنوب تقاطع اندیشه می رسد و سپس به سمت فولادشهر و زرین شهر امتداد می یابد. طول این مسیر حدود ۹ کیلومتر و شامل ۸ ایستگاه می باشد. ادامه این خط از میدان آزادی تا میدان لاله است که از مصلی و تخت فولاد می گذرد اما هنوز برنامه ریزی نشده است. این خط با خط ۱ اتوبوس تندرو اصفهان تلاقی دارد.

ایستگاه های خط 3 متروهم اکنون به افتتاح نهایی نرسیده اند و تنها ایستگاه آزادی که با خط یک مشترک است، افتتاح شده است.

ایستگاه آزادی شانزدهمین ایستگاه مترو اصفهان در مسیر اتصال شمال به جنوب خط یک است. این ایستگاه، یک ایستگاه تقاطعی است که در محل تلاقی خطوط یک و سه متروی اصفهان در محل سابق باغ تاریخی هزار جریب و میدان آزادی فعلی قرار می گیرد.

ایستگاه آزادی با معماری زیبا و مفهومی خود با استفاده از مفاهیم معماری ایرانی ساخته شده است. در طراحی ایستگاه توجه به مفهوم معماری ایرانی و سیر حرکتی از فضای باز بیرون به فضاهای نیمه بازی و فضاهای مکث مدنظر قرار گرفته و با استفاده از ۴ فضای روباز در مسیر حرکت در محل ارتباط به بلیط فروشی، همچون چارسوهای بازار جهت حرکت مسافران تعریف شده است.

در طرح معماری به تبع فضاهای شهری تاریخی، راسته حرکتی از چهارسمت میدان به صورت ارگانیک به چهار چهارسوی روباز می رسد که مفصل حرکتی به سوی بلیط فروشی است. سالن بلیط فروشی که با محور خط ۳ به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم شده، محل اصلی تلاقی حرکت پیاده رو هایی است که از چهار سمت آمده اند و به پایین حرکت می کنند تا به مقصدشان در چهار سمت شرق و غرب و شمال و جنوب ایستگاه بروند. کل ایستگاه یک مفهوم فضای شهری ست که باید محل باکیفیتی برای شهروندان باشد.

چهار ورودی در هر سمت میدان با چهار حیاط مربع شکل ۱۰در۱۰ در هرسمت در مسیر دسترسی، به نشانه چهاربخش باغ تاریخی، آسمان را به داخل ایستگاه آورده و با تغییر رنگ کاشی کتیبه، چهار فصل را در چهار سمت میدان نمایش می دهد تا به شناخت حس مکان هریک کمک کند.

 

قیمت بلیط مترو اصفهان

در حال حاضر قیمت بلیط مترو اصفهان 1600 تومان است و برای استفاده از اولین ایستگاه تا آخرین ایستگاه هر خطی می توانید با همین مبلغ زیر شهر اصفهان سفر کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 1 0

    کاش مترو شهر بهارستان هم به این خط اضافه میشد و مشکل حمل ونقل مردم این شهر تو این جاده خطرناکش کمتر میشد