| کد خبر: 227185 |

نخستین کتاب اصول و مبانی حقوق مهندسی ساختمان به چاپ رسید

نخستین کتاب اصول و مبانی حقوق مهندسی ساختمان در کشور با هدف تبیین حقوق ساخت و ساز در صنعت ساختمان و پیوند رشته ساخت و ساز با علم حقوق تهیه و روانه بازار نشر شد.

تین نیوز

نخستین کتاب اصول و مبانی حقوق مهندسی ساختمان در کشور با هدف تبیین حقوق ساخت و ساز در صنعت ساختمان و پیوند رشته ساخت و ساز با علم حقوق تهیه و روانه بازار نشر شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این کتاب با همکاری مهدی روانشادنیا دانشیار مهندسی و مدیریت ساخت و کامیار میررضوی کارشناس رسمی دادگستری و پژوهشگر حقوق مهندسی و با همکاری هیات تحریریه تالیف شده و توسط انتشارات سیمای دانش به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار دارد.

حقوق ساخت یا حقوق مهندسی شاخه‌ای جدید و بین رشته‌ای علم حقوق است که جنبه‌هایی مثل حقوق تجارت، حقوق ‌کار، عقود، حقوق اموال، حقوق ثبتی و امثالهم را با دانش مهندسی، اخلاق مهندسی و مسئولیت حرفه ای در هم می‌آمیزد.

این روزها حرفه‌هایی چون وکیل ساخت در دنیا رو به توسعه بوده و دانشگاه های مختلف جهان، رشته حقوق ساخت یا دوره‌های حرفه‌ای مرتبط را راه اندازی کرده اند. در کنار آنها، جامعه بین المللی حقوق ساخت سالهاست که فعالیت خود را شروع کرده و خدمات متعددی ارائه می‌دهد.

در بسیاری از کشورهای دنیا برای ورود به این حرفه آزمون اخلاق حرفه‌ای و حقوق مهندسی شرط است و این روزها حقوق ساخت بخش مهمی از حرفه مهندسی ساختمان است. در ایران نیز پس از شکل گیری پرونده‌های حقوقی و کیفری متعدد، مدتی است که مباحث حقوق مهندسی مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر مهدی روانشادنیا از سال ۱۳۸۶ درس های حقوق ساخت و مدیریت و مقررات پیمان را در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاه تدریس می‌کند و مهندس کامیار میررضوی نیز ۲۰ سال است که به جمع آوری پرونده‌های متعدد و نقد و بررسی و برگزاری جلسات آموزشی و تحلیلی پرداخته است.

کتاب حقوق مهندسی ساختمان در قالب ۱۰ فصل به عناوینی چون مبانی علم حقوق، پدیده های حقوقی، مسئولیت مهندسی، اجرای حق، قوانین و مقررات ساخت، نظام‌های حاکم بر ساخت و ساز، عوامل اجرای طرح های ساختمانی، اسناد و روند اجرای پروژه های ساختمانی، بیمه و در نهایت پرونده های قضایی مرتبط با ساختمان می پردازد.

این کتاب حاصل بیش از ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای و پژوهش در چرایی و چگونگی تحقق مسئولیت های مدنی، کیفری و انتظامی همکاران عضو جامعه بزرگ نظام مهندسی ساختمان کشور است و می‌تواند مرجع مناسبی برای دروس دانشگاهی حقوق مهندسی و حقوق ساخت بوده و مورد استفاده حرفه مندان صنعت ساختمان قرار گیرد.

امید می رود با انتشار این کتاب زمینه برای تصویب سرفصل های آموزشی حقوق مهندسی در رشته های مهندسی ساختمان فراهم آمده و با توسعه این علم کمکی به حرفه مندان و به ارتقا صنعت ساختمان شده و همه ذینفعان این صنعت بتوانند از آن بهره مند شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.