بازدید سایت : ۳۰۲۸۱
سایز ویدئو: 67.09M | مدت زمان: 00:05:47 | دانلود ویدئو

فیلم​ | طرح ساماندهی مرز باشماق ۱۷درصد پیشرفت دارد؛ متولی کیست؟

طرح ساماندهی مرز باشماق در حالی از سال ۱۳۹۸ مصوب شده که اکنون بعد از گذشت ۵ سال، فاز نخست (ساخت محوطه ترانشیپمنت) ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تین نیوز

طرح ساماندهی مرز باشماق در حالی از سال ۱۳۹۸ مصوب شده که اکنون بعد از گذشت ۵ سال، فاز نخست (ساخت محوطه ترانشیپمنت) ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مرز باشماق مریوان 28 سال گذشته به عبارتی در سال 1375 در قالب بازارچه فعال بود و تجار و بازرگانان در آن به تجارت می پرداختند که بعد از رونق مبادلات تجاری در این مرز، مسئولان کشوری و استانی تصمیم به ارتقای آن گرفتند.

سال 1386 مرز باشماق مریوان به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد و از آن سال تاکنون در بسیاری از رنکینگ های تجاری به ویژه ترانزیت رتبه برتر را بین مرزهای کشور به خود اختصاص داده اما  با این شرایط، از زیرساخت های لازم برخوردار نیست، واقعیتی تلخ که جدا از فعالان تجاری و مسافران، مسئولان نیز بارها و بارها خود به این وضعیت نامناسب اذعان و ابراز گله مندی کرده اند!

طرح ساماندهی مرز باشماق در حالی از سال 1398 مصوب شد که براساس مصوبه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور، سه شرط برای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نظر گرفته شد؛ نخست اینکه گمرک عملیات غیرمرزی از صفر مرزی به پسکرانه های آن انتقال یابد تا از تأخیر در تردد از مرز و تراکم کامیون در محوطه و زمان خروج کاسته شود که به گفته مسئولان اداره کل راهداری کردستان و با وجود تأیید مدیران گمرک استان و کشور از زمان تصویب آن تاکنون، این مهم محقق نشده است.

شرط بعدی هم تملک اراضی و انتقال سند اراضی به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و سومین شرط ایجاد حریم حفاظتی یا امنیتی مرز بود که بعد از گذشت 4 سال از سال 1398، سال گذشته مشکل تملک اراضی رفع شد. 

سال های سال است که طرح ساماندهی نقل محافل و ابزار وعده مسئولان شده اما طرح ساماندهی مرز باشماق در سه فاز طراحی شده و فاز نخست (ساخت محوطه ترانشیپمنت) 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در همین زمینه؛ اسماعیل احمدی فرماندار شهرستان مریوان در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای ساماندهی مشکلات مرز باشماق انجام داده اید و اکنون طرح ساماندهی در مرحله ای است؟ اظهار داشت: عدم تملک اراضی در پایانه مرز باشماق از مهم ترین مشکلات این پایانه بود که سال های سال این مشکل وجود داشت و از محدوده 20 هکتاری، تنها 7 هکتار آن تملک و مابقی به صورت تصرفی در اختیار دولت بود.

احمدی گفت: اجرای پروژه ساماندهی مرز به دلیل عدم تملک اراضی، امکانپذیر نبود. تملک اراضی یک پروسه زمانبری بود چراکه بیش از 19 مالک درگیر و مدعی بودند که راضی کردن آنان کار سختی بود اما با همت مجموعه استان و حمایت و هماهنگی دستگاه قضا، مشکل را برطرف و 25 هکتار را تملک کردیم.

وی با بیان اینکه متولی اجرای طرح ساماندهی پروژه مرز باشماق راهداری است، تصریح کرد: این طرح در سه فاز طراحی شده که فاز نخست (محوطه ترانشیپمنت) تاکنون 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال اجراست. دولت اهتمام ویژه ای به اتمام این طرح دارد و میزبانی از زائران اربعین نیز به عنوان یک فرصت، ظرفیتی برای تسریع در رفع مشکلات این مرز است.

وی پایانه مرزی باشماق یک پایانه تجاری و ماهیت بازرگانی دارد، افزود: رویکرد بنیانی مرز، مسافری نبود اما در دو سال گذشته و امسال برای سومین سال، میزبان زائران اربعین هستیم. جدا کردن لاین مسافری از تجاری، خارج شدن دیپ زنی از مرز و اجرای طرح باک پر مکمل طرح ساماندهی و از جمله اقدامات مثبت در طول این مدت بوده است. 

احمدی با اذعان به اینکه حجم عقب افتادگی و مشکلات موجود در مرز باشماق زیبنده این مرز رسمی نیست، تأکید کرد: از مسئولان ملی انتظار می رود که توجه بیشتر به این پایانه داشته باشند چراکه این مرز بین المللی همواره در رنکینگ های تجاری رتبه دوم و اول را برای کشور داشته و این بیانگر ظرفیت بسیار خوبی است.

فرماندار شهرستان مریوان خاطرنشان کرد: امیدواریم که امسال شاهد جهش و رشد صادرات بیشتر در مرز باشماق مریوان باشیم.

با این تفاسیر و در صورت تداوم روند کند و پیشرفت لاک پشتی، اگر طرح ساماندهی مرز باشماق با در نظر گرفتن زمان مصوب یعنی سال 98 تاکنون که در 5 سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، برای 83 درصد مابقی 24سال دیگر زمان می برد و به شرط در نظر گرفتن یک سال از زمان رفع تملک تاکنون که در یک سال 17 درصد پیشرفت داشته، تقریباً 4سال و 8 ماه دیگر زمان نیاز است تا تنها فاز نخست به پایان برسد، دیگر دو فاز بعدی بماند! حال باید منتظر و ماند دید که همت مسئولان در پیشبرد اجرای این طرح به چه شیوه است.

خبرنگار خبرگزاری در گزارش بعدی به صورت میدانی و ویدئویی حول محور نظام مسائل استان، وضعیت این مرز را به تصویر کشانده و از مسئولان کشوری و استانی مطالبه گری خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.