| کد خبر: 261563 |

◄ فیلم| توصیه به گرفتن عکس یادگاری با دریای خزر+ مشخصات توپوگرافی دریای مازندران

کارشناس مازندرانی با توجه به عقب نشینی 15 متری ‌آب دریای خزر ( دریای مازندران ) در قالب طنزی تلخ توصیه می کند قبل از خشک شدن این دریا با آن عکس یادگاری بگیرند.

تین نیوز

به تازگی فیلمی توسط یک کارشناس مازندرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که او در این فیلم با توجه به عقب نشینی 15 متری ‌آب دریای خزر ( دریای مازندران ) به علاقه مندان در قالب طنزی تلخ توصیه می کند قبل از خشک شدن این دریا با آن عکس یادگاری بگیرند.

به گزارش تین نیوز، برای درک بهتر دغدغه های ‌علی رمضانی پاچی کارشناس مازندرانی به سراغ مشخصات توپوگرافی و معرفی دریای مازندران رفتیم که در این مورد نوروز بهاء کارشناس دریایی به خبرنگار ما گفت: دریای مازندران به عنوان یک حوضه آبی بسته منحصر‌ به فرد نسبت به حوضه ‌های آبی دیگر و اقیانوس‌ ها، دارای شوری کمتری است.

وی افزود: این دریا دوره طولانی تکاملی قابل توجهی دارد در دوره مزوزوئیک و در اوایل دوره ترشیاری قسمتی از اقیانوس تتیس محسوب می‌ شد که بخش هایی از دریای مدیترانه، سیاه، آزوف و مازندران و اورال را پوشش می‌ داد و از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق با اقیانوس آرام مرتبط بود.

به گفته او، با توجه به نقشه توپوگرافی این دریا را از نظر ژرفا می توان به سه قسمت تقسیم کرد:

- منطقه شمالی با میانگین عمق پنج متر و میانگین حرارت سطح آب به میزان ۶ درجه سانتیگراد در زمستان و ۲۴ درجه سانتیگراد در تابستان و شوری بسیار کم که در برخی مناطق به میزان یک در هزار که کاملا متفاوت از سایر قسمت های این دریا  است.

- منطقه میانی با میانگین عمق 250 متر که معمولا تا 10 درجه سانتیگراد در زمستان، ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و شوری معادل ۱۱ در هزار می ­رسد.

- منطقه جنوبی با میانگین ژرفای 500 متر که عمیق ترین نقطه این دریا با عمق هزار متر در این ناحیه و در محدوده آب های ایران قرار دارد. این منطقه از آبشرون در جمهوری آذربایجان شروع می­ شود و تا سواحل ایران ادامه دارد. در تابستان درجه حرارتی معادل ۲۸ درجه سانتیگراد در سطح آب داشته و میانگین شوری آن تا ۱۳ در هزار می­ باشد.

فیلم اظهارات علی رمضانی پاچی را ببینید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.