| کد خبر: 247368 |

فیلم | ادامه ساخت بزرگترین تونل زیر آب جهان

عملیات ساخت بزرگترین تونل زیرآب جهان که از طریق دریای بالتیک، جزیره «فهمارن» آلمان را به جزیره «لولند» دانمارک متصل می کند، همچنان ادامه دارد.

تین نیوز

طولانی‌ترین تونل جاده ای و ریلی زیرآبی جهان که  دانمارک  و آلمان را به هم پیوند می دهد، در حال ساخت است. این تونل که در عمق 40 متری دریای بالتیک ساخته می شود قرار است در سال 2029 افتتاح شده و مدت زمان سفر بین دو کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پس از بیش از یک دهه برنامه‌ریزی، ساخت و ساز تونل فمرن‌ بلت (Fehmarn Belt) در سال 2020 آغاز و طی چند ماه ساخت یک بندر موقت در سمت دانمارک تکمیل شد.
 این بندر میزبان کارخانه ای خواهد بود که قرار است در آن 89 بخش بتنی عظیم ساخته شوند تا با به هم پیوستن آنها تونل زیرآبی شکل بگیرد.  

به گفته هنریک وینسنتسن، مدیرعامل شرکت Femern A/S، شرکت دولتی دانمارکی و مسئول این پروژه، انتظار می رود که نخستین خط تولید در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده آماده شود. با آغاز سال 2024 نیز ما آماده غوطه‌ور شدن نخستین بخش تونل هستیم.

تونل فمرن بلت با 18 کیلومتر طول یکی از بزرگ‌ترین پروژه های زیرساختی اروپا محسوب می شود که بودجه ساخت و ساز بیش از 7 میلیارد یورویی برای آن در نظر گرفته شده است.

این تونل در امتداد فمرن بلت، تنگه ای بین جزیره آلمانی فمرن و جزیره دانمارکی لولند ساخته خواهد شد و به عنوان جایگزینی برای سرویس کشتیرانی فعلی که هر ساله میلیون ها مسافر را جابجا می کند، طراحی شده است. در شرایطی که جابجایی با کشتی در حال حاضر 45 دقیقه زمان می برد، با افتتاح تونل فمرن بلت، این مدت زمان با قطار به هفت دقیقه و با خودرو به 10 دقیقه کاهش می یابد.

سفری سریع‌تر با تونل فمرن بلت

این تونل که نام رسمی آن "پیوند ثابت فمرن‌ بلت" (Fehmarnbelt Fixed Link) است، طولانی‌ترین تونل ترکیبی جاده ای و ریلی زیرآبی در جهان خواهد بود. این تونل از دو بزرگراه دو بانده که با یک تونل خدماتی از یکدیگر جدا شده اند و دو مسیر ریلی برقی تشکیل خواهد شد.

به گفته اوله کاسلوند، مدیر فنی شرکت Femern A/S، در حال حاضر سفر از شهر کپنهاگ در دانمارک به شهر هامبورگ در آلمان با قطار حدود چهار ساعت و نیم طول می کشد. پس از تکمیل این تونل زیرآبی، سفری مشابه حدود دو ساعت و نیم طول خواهد کشید.

"در حال حاضر، افراد بسیاری از هواپیما برای سفر بین دو شهر استفاده می کنند، اما گزینه قطار در آینده می تواند این شرایط را به چالش بکشد. سفری مشابه با خودرو نیز حدود یک ساعت سریع‌تر نسبت به امروز خواهد بود."

به گفته کاسلوند، افزون بر مزایایی که برای قطارهای مسافری و خودروها وجود دارد، این تونل اثر مثبتی بر کامیون ها و قطارهای باری خواهد داشت زیرا مسیری زمینی بین سوئد و اروپای مرکزی ایجاد می کند که نسبت به امروز 160 کیلومتر کوتاه‌تر خواهد بود.

آغاز ساخت تونل فمرن بلت 

قدمت پروژه تونل زیرآبی فمرن بلت به سال 2008 باز می گردد، زمانی که آلمان و دانمارک قراردادی را برای ساخت تونل امضا کردند. پس از آن، بیش از یک دهه طول کشید تا قوانین لازم توسط هر دو کشور تصویب شده و مطالعات آثار ژئوتکنیکی و زیست محیطی انجام شوند.

در شرایطی که این روند در دانمارک به آرامی به پایان رسید، اما در آلمان تعدادی از سازمان ها از جمله شرکت های کشتیرانی، برخی گروه های زیست محیطی و شهرداری های محلی با ادعای رقابت ناعادلانه یا نگرانی های زیست محیطی و ایجاد سر و صدا علیه تصویب این پروژه اعتراض کردند.

سرانجام در نوامبر 2020، یک دادگاه فدرال در آلمان این شکایات را رد کرد و حکم با مجموعه ای از شروط صادر شد که به گفته وینسنتسن انتظار چنین شرایطی را داشتند.

در حال حاضر، ساخت بندری موقت در دانمارک تکمیل شده و چندین فاز دیگر پروژه در جریان هستند که از آن جمله می توان به حفر مسیری که میزبان تونل خواهد بود و همچنین ساخت و ساز کارخانه ای که بخش های تونل در آن ساخته خواهند شد، اشاره کرد. هر بخش تونل 217 متر طول، 42 متر پهنا و 9 متر ارتفاع دارند. وزن هر بخش 73 هزار متریک تن است.

کارخانه دارای شش خط تولید خواهد بود و از سه سالن تشکیل می شود که ساخت و ساز نخستین سالن اکنون 95 درصد تکمیل شده است. بخش های تونل در عمق حدود 40 متری دریا جایگذاری خواهند شد و با استفاده از یدک کش ها و جرثقیل ها به محل خود منتقل می شوند. قرار دادن بخش های تونل سر جای خود حدود سه سال طول خواهد کشید.

تاثیر گسترده‌تر

حدود 2500 نفر به طور مستقیم در پروژه ساخت و ساز تونل فمرن بلت کار خواهند کرد که تحت تاثیر زنجیره تامین جهانی قرار گرفته است.

به گفته وینسنتسن، زنجیره تامین در حال حاضر یک چالش محسوب می شود زیرا قیمت فولاد و مواد خام دیگر افزایش یافته است. ما مواد مورد نیاز خود را دریافت می کنیم، اما این کار دشواری است و پیمانکاران ما مجبور شده اند تعداد تامین کنندگان را افزایش دهند تا از دریافت آنچه نیاز است، اطمینان حاصل شود. در حال حاضر، تامین پایدار مواد خام موضوعی بسیار مهم محسوب می شود.

مایکل سوان از کنفدراسیون صنعت دانمارک، یکی از بزرگ‌ترین سازمان های تجاری کشور، معتقد است که این تونل برای کسب و کارها فراتر از دانمارک مفید خواهد بود.

"تونل فمرن بلت کریدوری راهبردی بین اسکاندیناوی و اروپای مرکزی ایجاد خواهد کرد. حمل و نقل ریلی ارتقا یافته به معنای جابجایی بیشتر بار از جاده به مسیر ریلی است که پشتیبانی برای ابزارهای حمل و نقل دوستدار آب و هوا محسوب می شود."

در شرایطی که برخی از گروه های زیست محیطی در مورد تاثیر این تونل بر حیات دریایی منطقه ابزار نگرانی کرده اند، مایکل لواندال کروس از انجمن حفاظت از طبیعت دانمارک فکر می کند که این پروژه دارای فواید زیست محیطی خواهد بود.

"به عنوان بخشی از تونل فمرن بلت، مناطق طبیعی و صخره های سنگی در سمت دانمارک و آلمان ایجاد خواهند شد. طبیعت به فضا نیاز دارد و در نتیجه فضای بیشتری برای طبیعت وجود خواهد داشت."

اما بزرگ‌ترین مزیت برای آب و هوا خواهد بود. عبور سریع‌تر از تنگه، قطارها را به چالشی چشمگیر برای ترافیک هوایی تبدیل خواهد کرد و حمل بار با قطارهای برقی با اختلاف بهترین راه حل برای محیط زیست است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری عصر ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.