| کد خبر: 194286 |

نخستین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه خزر در ترکمنستان+ فیلم

دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را در ۲۱ مرداد مصادف با «روز ملی دریای خزر» با مشارکت پنج کشور ساحلی این دریا در منطقه گردشگری "آوازه" برگزار کرد.

تین نیوز

 دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را به ابتکار « قربان قلی بردی محمد اف» رئیس جمهوری این کشور در ۲۱ مردادماه امسال مصادف با «روز ملی دریای خزر» با مشارکت پنج کشور ساحلی این دریا در منطقه گردشگری «آوازه» برگزار کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، دبیرخانه این همایش در عشق‌آباد هدف از برگزاری آن را بررسی نقش دریای‌خزر در روندهای جهانی و توسعه سرمایه‌گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری اعلام کرد.

براساس این گزارش، قرار است در این همایش مسئولان و مقام‌های بلندپایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای ساحلی موضوع همکاری در حوزه دریای خزر را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بر اساس اطلاعات رسمی، در این همایش اعضای دولت، وزیران، نهادهای رسمی، رؤسای استان‌های مرزی، نمایندگان سیستم بانکی و تجار در حوزه خزر شرکت می‌کنند و نهادهای بین‌المللی در بخش اقتصادی، مالی، حمل‌ونقل، ریست شناسی و علمی نیز دعوت شدند.

«احمد قربانف» سفیر جمهوری ترکمنستان در تهران چندی پیش گفت: دولت کشورش به همین منظور از مسئولان ایرانی در وزارتخانه‌های صنعت-معدن – تجارت و راه و شهرسازی و سازمان‌های مرتبط و نیز استاندارهای مرزی ایران از جمله استاندار مازندران برای شرکت در این همایش دعوت کرد.

برگزاری این همایش، نخستین بار بعد از آن‌که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه آن را در پنجمین دور نشست سران همسایه خزر در شهر ساحلی «آکتائو» قزاقستان مطرح کرد، توسط رئیس جمهوری ترکمنستان با هدف تحکیم مناسبات همجانبه به ویژه اقتصاد کشورهای حاشیه خزر پیشنهاد شد.

۲۱ مرداد، روزی است تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ دریای‌خزر برای همکاری‌های محیط‌زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند.

این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضاء کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ را روز دریای خزر نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌عنوان یک رخداد مهم محیط‌زیستی، جشن گرفتند.

اهمیت این کنوانسیون منطقه‌ای در این است که تنها معاهده مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای‌خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌سازگان منحصر به فرد دریای خزر است.

حجم ویدیو: 2.21M | مدت زمان ویدیو: 00:02:35 دانلود ویدیو
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.