| کد خبر: 258998 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ چگونه ورق گالوانیزه را تمیز کنیم؟

فولادها با ویژگی های خوب خود، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند، اما خوردگی و زنگ زدگی عواملی هستند که فولاد را از بین می برد.

تین نیوز

فولادها با ویژگی های خوب خود، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند، اما خوردگی و زنگ زدگی عواملی هستند که فولاد را از بین می برد. گالوانیزاسیون با ایجاد یک لایه بین فولاد و رطوبت هوا مانع از خوردگی می شود. همچنین فلز روی از لحاظ الکترونگاتیویته نسبت به آهن فعال تر است لذا قیمت آهن در بازار نسبت به آن کمتر است. در این فرآیند آهن نقش کاتد ( Cathode ) را دارد و دچار اکسیداسیون نمی شود و یا خوردگی آن بسیار ناچیز است. میزان پوشش گالوانیزه بر روی ورق ها متفاوت بوده و این میزان برپایه جرم پوشش ZN تعیین می شود که از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع قابل تغییر است. هرچقدر جرم پوشش بالاتر باشد، پوشش نیز با کیفیت تر خواهد بود. در واقع اگر در واحد سطح ورق فولادی میزان پوشش روی بیشتر باشد، میزان محافظت از ورق در برابر خوردگی بیشتر می شود. لازم به ذکر است ترکیب پوشش نیز در کیفیت ورق گالوانیزه تاثیر می گذارد و باعث تشکیل دو نوع ورق با کیفیت های مختلف می شود:

ورق Z: جنس پوشش از روی خالص است

ورق ZF : در پوشش علاوه بر روی عنصر آهن Fe نیز وجود دارد

انواع فرایندهای گالوانیزه

روش های متفاوتی برای گالوانیزه کردن ورق های فولادی وجود دارد که فرآیند آ نها تاثیر بسیاری در کیفیت دارد. از این روش ها می توان به گالوانیزه سرد یا الکترولیز، گالوانیزه گرم، پاشش روی، متالایزینگ اشاره نمود. البته رایج ترین فر آیند، استفاده از روش گالوانیزه گرم است و محصولاتی را که از این طریق گالوانیزه می شوند به اختصار HDG یا Hot deep Galvanized می نامند.

انواع گالوانیزه

هنگام تشکیل کریستال های روی بر سطح فلز، ناخالصی های موجود در مذاب روی باعث ایجاد عیوبی بر روی سطح ورق گالوانیزه می شوند که آنها را گل گالوانیزه یا Spangle می نامند. وجود این اشکال باعث تفاوت در ظاهر ورق های گالوانیزه بایکدیگر می شود که عبارتند از:

ورق بدون گل

ورق گل ریز

ورق گل درشت

گفتنی است از طریق این اشکال می توان تشخیص داد که ورق مورد نظر محصول کدام کارخانه است. همچنین شکل گیری کریستال ها به مقدار روی استفاده شده در فرایند گالوانیزاسیون و سرعت سرد نمودن ورق بستگی دارد.

مزیت های ورق گالوانیزه

دارای قابلیت جوشکاری

دارای قابلیت فرم دهی و شکل پذیری

عمر طولانی

ظاهر با کیفیت نسبت به سایر ورق های فلزی

کاهش زمان تولید

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربردهای ورق گالوانیزه

صنعت خودروسازی

تولید لوازم خانگی

ساختمان سازی

تجهیزات ترافیکی

تولید رابیتس گالوانیزه

سـاختمان های صنعتی

ساخت سیلوهای گـالوانیزه

برق و الکترونیک و کامپیوتر

راه سازی

صنایع گالوانیزه

گالوانیزه عمومی

گالوانیزه سیم و لوله

گالوانیزه ورق به صورت پیوسته

بیشتر بدانید:

 تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

ورق گالوانیزه - رپرتاژ اگهی 3

نحوه نظافت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به طور کلی یکی از مقاطع ارزنده در صنایع مختلف به شمار می رود که کاربرد های زیادی دارند. به طور کلی ورق های گالوانیزه در معرض هوا و رطوبت ممکن است آسیب ببینند و دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند.

تفاوت مهم ورق گالوانیزه با دیگر ورق ها در این است که به لطف موجود بودن فلز روی بر روی سطح آن می توانند در برابر زنگ زدگی مقاومت به خرج دهند. اما ورق های گالوانیزه ممکن است در معرض آسیبی به نام شوره قرار بگیرند که می توان با در نظر گرفتن شرایط نگهداری ورق گالوانیزه تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری نمود.

ورق گالوانیزه دارای شرایط نگهداری مختص به خود می باشد که دارای اهمیت بالایی است. در هنگام استفاده از ورق گالوانیزه ممکن است در بلند مدت دچار تغییر رنگ، شوره زدگی و آسیب های این چنینی شوند، اما با به کار گیری چندین روش و رعایت آن می توان تا حد زیادی از بروز این دسته از آسیب ها جلوگیری نمود.

در مجموع به طور کلی ورق های فولادی نباید در تماس مستقیم با زمین قرار بگیرند، به همین دلیل برای انبار این دسته از محصولات باید در نظر داشت تا از یک سطح چوبی و یا فلزی استفاده گردد و ورق ها بر روی آن قرار داده شود که ورق های گالوانیزه هم از این قائله مستثنی نخواهند بود.

گفتنی است برای انبار کردن آنها و یا به صورت کلی در بازه زمانی مشخص ورق های گالوانیزه را مورد بررسی قرار دهید، چرا که به هر میزان سریع تر به آسیب های وارده پی ببرید و برای تصحیح آن اقدام نمایید، به همان میزان ورق مورد نظر مقاومت خود را کمتر از دست خواهد داد. حدالامکان ورق های گالوانیزه در محیط های فاقد رطوبت و خشک و تمیز نگهداری شوند تا از هر گونه آسیب جلوگیری گردد.

علت ایجاد شوره سفید

ورق های گالوانیزه در مجموع در برابر خوردگی و زنگ زدگی تا حد زیادی می توانند از خود مقاومت نشان دهند. اما نکته اینجاست که اگر در معرض اکسیژن هوا و رطوبت قرار بگیرند فلز روی موجود بر روی سطح این دسته از ورق ها با آنها واکنش می دهند و بر روی سطح هیدروکسید حاصل می گردد. در اینجا گفته می شود که شوره ایجاد شده است. از لحاظ ظاهری شوره ها یک لایه سفید و ترد خواهند بود. شوره های ایجاد شده بر روی سطح ورق گالوانیزه، لوله گالوانیزه و دیگر سطوح این چنینی باید از بین برود، چرا که در غیر این صورت ممکن است پوشش روی سطوح گالوانیزه را از بین ببرد و موجب کاهش مقاومت این دسته از محصولات گردد. در ضمن از زیبایی ظاهری سطوح گالوانیزه توسط شوره ها کاهش پیدا می کند.

روش های از بین بردن شوره

یکی از راهکار های موجود برای این امر استفاده از برس های محکم و سخت هستند که با کشیدن بر روی سطح شوره می تواند به پاکسازی سطح ورق بپردازد. با انجام این کار سطح مورد نظر همانند گذشته براق خواهد شد.

روش دیگری که می تواند تاثیر زیادی داشته باشد این است که از اسید های ضعیف با مقدار بسیار کم استفاده نمایید تا سطح گالوانیزه همانند اولش براق شود و موجب از بین رفتن شوره های موجود بر روی سطح گردد. فقط باید به این نکته توجه داشت که میزان استفاده از اسید به مقداری باشد که روی موجود بر روی سطح را از بین نبرد. برای این کار می توانید از اسیدی همانند سرکه سیب استفاده نمایید.

بعد از انجام این فرآیند باید ورق گالوانیزه را با آب شرب شست و شو دهید و آن را در مجاورت هوا قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. پس از خشک شدن ورق به طور کامل سطح صاف و صیقلی و یکدست آن قابل مشاهده می باشد. برای از بین بردن شوره بر روی سطح گالوانیزه دو روش دیگر وجود دارد به روش مکانیکی و روش شیمیایی معروف هستند. روش مکانیکی برای پاکسازی شوره به این ترتیب می باشد که از ماشین کاری، تراش کاری و در نهایت صیقل کاری برای از بین رفتن آنها مورد استفاده قرار گرفته می شود.

روش دیگر که روش شیمیایی نام دارد، ورق های گالوانیزه را در محلول های خاص که محلول زنگ بر نامیده می شود، غوطه ور می کنند. در این روش غلظت مواد شیمیایی با جنس ورق آسیب دیده و البته میزان آسیب آن در رابطه می باشد. چرا که باید به اندازه باشد تا دچار آسیب دیدن خود ورق گالوانیزه نشده باشد.

نظافت ورق گالوانیزه - رپرتاژ آگهی

در پایان

به طور کلی ورق های گالوانیزه دارای مقاومت بالایی هستند و به دلیل ویژگی خاصی که دارند استحکام بالایی از خود در برابر زنگ زدگی و آسیب های ناشی در معرض قرار گرفتن هوا از خود نشان می دهند. اما این مقطع هم همانند دیگر محصولات نیازمند نگهداری می باشد تا در بلند مدت بتواند خاصیت خود را حفظ نماید و آسیب نبیند. با توجه به این که یکی از مقاطع ارزنده به شمار می رود و قیمت ورق گالوانیزه برای افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، حائز اهمیت می باشد، در نتیجه مراحل نگهداری ورق هم می تواند مهم باشد؛ یکی از این نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که ورق ها باید در مکان هایی با PH متوسط در بازه 6 تا 12 نگهداری شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.