| کد خبر: 254162 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ ایمنی انبارداری؛ دستورالعمل هایی که باید رعایت شود

انبارها بخش مهمی از صنایع بازرگانی و تولیدی هستند. معمولا قسمت قابل توجهی از سرمایه و دارایی صاحبین مشاغل مختلف در انبارها قرار گرفته است. آسیب به انبارها موجب خسارت فراوانی به کسب و کارها می شود و در برخی از موارد حتی منجر به ورشکستی شرکت ها خواهد شد؛ بنابراین رعایت نکات ایمنی در انبار بسیار مهم است.

تین نیوز

انبارها بخش مهمی از صنایع بازرگانی و تولیدی هستند. معمولا قسمت قابل توجهی از سرمایه و دارایی صاحبین مشاغل مختلف در انبارها قرار گرفته است. آسیب به انبارها موجب خسارت فراوانی به کسب و کارها می شود و در برخی از موارد حتی منجر به ورشکستی شرکت ها خواهد شد؛ بنابراین رعایت نکات ایمنی در انبار بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با ایمنی انبارداری صحبت کنیم و راهکارهایی برای افزایش ایمنی در انبار ارائه خواهیم داد. بعد از مطالعه این مقاله با نکات ایمنی در انبار به خوبی آشنا خواهید شد.

نحوه طراحی ساختمان انبار؛ امکان دسترسی راحت خودروهای امدادی

مهم ترین نکته در ساختمان انبار امکان دسترسی خودروهای امدادی به محل انبار است. دسترسی کامل و بدون مزاحمت نیروهای امدادی باعث می شود در حین برزو حادثه نیروهای آتش نشانی یا سایر ارگان ها راحت تر به محل حادثه برسند. انبارها علاوه بر در اصلی، باید در اضطراری داشته باشند تا کارمندان و کارگران در زمان حادثه از آن خارج شوند. همچنین سیستم تهویه انبار باید به درستی کار کرده و گازهای آلوده یا سمی را از انبار خارج کند تا مشکلی برای پرسنل رخ ندهد.

در ساختمان انبارها حتما از علائم هشدار دهنده استفاده کنید و علائم خطر آلودگی نیز باید در قسمت های مختلف انبار نصب شود. کابل کشی در انبارها باید در استانداردترین حالت ممکن انجام شود و در برابر سرما، گرما و حرارت نیز باید مقاوم باشند. معمولا هر چند ماه یکبار باید تجهیزات برقی انبار به صورت کامل چک شود. در برخی انبارها که مواد شیمیایی نگهداری می شود، استفاده از تجهیزات ایمنی تخصصی الزامی است. به عنوان مثال در انبارهایی که که مواد دارویی یا سمی دارند حتما باید از ماسک شیمیایی نیم صورت استفاده کرد.

ایمنی انبارداری و استفاده از تجهیزات ایمنی

در ایمنی انبارداری تجهیزات مختلف ایمنی نقش بسیار پررنگی دارند و این تجهیزات باید به طورکامل در انبارها وجود داشته باشند. کپسول های آتش نشانی بر اساس کالایی که در انبار وجود دارد باید خریداری شود. همچنین کپسول های خاموش کننده باید در قسمت های مختلف انبار قرار بگیرند. با استفاده از علائم مرتبط محل قرارگیری کپسول ها مشخص شود تا پرسنل در حین حادثه به راحتی آن ها را پیدا کنند. همچنین تجهیزات ایمنی فردی باید در دسترس کارگران و کارمندان قرار داشته باشد.

یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در انبار استفاده از کفش ایمنی مناسب است. باتوجه به قیمت کفش کار که چندان گران نیست، حتما در انبار از این وسیله ایمنی استفاده کنید. در نظر داشته باشید کلیه افراد حاضر در انبار باید مجهز به کلاه ایمنی و دستکش ایمنی باشند. رعایت کلیه نکات ایمنی انبار نه تنها باعث حفظ جان افراد می شود، بلکه موجب خسارت مالی کمتری به صاحبین کسب و کارها خواهد شد.

انبارداری

جداسازی محصولات مختلف مهم ترین نکته ایمنی انبارداری

معمولا محصولات مختلف در انبارهای جداگانه نگهداری می شوند و رعایت این موضوع بسیار مهم است. حتما توجه داشته باشید کالاهایی که قدرت اشتعال بسیار بالایی دارند در کنار دیگر محصولات قرار نگیرند. برخی از انبارها هستند که از آن ها به عنوان انبار عمومی یا اشتراکی استفاده می شود. جداسازی کالاها در این نوع انبارها به درستی رعایت نمی شود. اگر قصد اجاره انبار عمومی را دارید، حتما به این مورد توجه ویژه ای داشته باشد.

قفسه بندی درست و صحیح یکی دیگر از نکات ایمنی انبارداری است. در قفسه بندی باید به وزن اجسام و کالاها توجه کرد و کالاهایی که وزن بیشتری دارند در قسمت پایین و محصولات با وزن کمتر در بخش بالایی قفسه ها قرار بگیرند. برخی از کالاها به مدت طولانی در انبار قرار می گیرند با رعایت این مسئله آسیب به کالاها کمتر خواهد شد. همچنین پیشنهاد می کنیم در انبارهایی که سرو صدای فراوانی وجود دارد، از گوشی ایمنی استفاده کنید. باتوجه به قیمت گوشی ایمنی که خیلی گران نیست، استفاده از این وسیله ایمنی موجب سلامتی بیشتر کارگران خواهد شد.

مسیر مشخص در انبار برای جابه جایی و حمل و نقل آسان کالا

معمولا در انبارهایی که کالاهای سنگین نگهداری می شود، مسیر ایمنی برای عبور لیفتراک در نظر گرفته می شود. حتما به این موضوع توجه کنید که دستگاه لیفتراک باید محدوده مشخصی برای گردش داشته باشد تا با قسمت های مختلف انبار و سایر کالاها برخورد نداشته باشد.

 همچنین در برخی از انبارها امکان استفاده از لیفتراک وجود ندارد و از جک های بالابر کمک می گیرند. استفاده از جک و لیفتراک نیازمند تخصص و تجربه فراوانی است و اپراتور باید حتما گواهی مخصوص استفاده از این دستگاه ها را داشته باشد.

انبار

توجه به ایمنی انبارداری و خرید تجهیزات ایمنی فردی از فروشگاه تخصصی ماه ایمن

در این مقاله در رابطه با ایمنی انبارداری صحبت کردیم و اشاره ای به چند راهکار برای ایمنی بیشتر در انبارهای مختلف داشتیم. درحالت کلی ایمنی انبار بسیار مهم است و این موضوع باید در اولویت مدیران مشاغل مختلف قرار بگیرد. اگر ایمنی استاندارد در انبار رعایت نشود، خسارات مالی و جانی فراوانی در پی خواهد داشت و باعث ضرر خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم برای مجهز کردن انبار و خرید تجهیزات ایمنی به فروشگاه تجهیزات ایمنی ماه ایمن مراجعه کنید. در این فروشگاه کلیه تجهیزات ایمنی فردی و ترافیکی وجود دارد و به راحتی کالای مد نظرتان را می توانید از بین صدها کالا انتخاب کنید. ارسال سریع کمتر از 24 ساعت، ضمانت قیمت و کیفیت کالا به همراه تضمین بازگشت کالا از مهم ترین ویژگی های خرید از فروشگاه ماه ایمن هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.