1 از
  • 10- جاده جلال آباد-کابل، افغانستان

    در حال حاضر دهمین جاده خطرناک دنیا جاده جلال آباد در افغانستان است. می‌دانیم که افغانستان کشوری کوهستانی به شمار می‌آید به همین خاطر دره‌های بسیار هولناکی دارد و به تبع جاده‌های کوهستانی‌اش نیز خطرناک هستند. جاده 65 کیلومتری جلال آباد-کابل مقر اصلی گروه تروریستی طالبان است همچنین در این جاده باید با راننده‌های افغانی که کاملا بی‌مهابا رانندگی می‌کنند رقابت کنید تا جان سالم به‌در ببرید. همه این موارد باعث شده‌اند که این مسیر بسیار خطرناک باشد.

  • 9- استلویو پس(Stelvio Pass)، ایتالیا

    جاده استلویو پس نیز به دلیل ویژگی‌های خاصش در جایگاه نهم این فهرست جای خوش کرده است. این مسیر در ارتفاع 2756.916 متری از سطح دریا قرار دارد و در حقیقت این جاده، مرتفع‌ترین مسیر در شرق آلپ محسوب می‌شود، اما خطرناکی این جاده تنها به ارتفاع آن برنمی‌گردد، بلکه پیچ‌های تند و متعددش نیز کار را دشوارتر می‌کند. این جاده 60 پیچ خطرناک دارد که باید در ارتفاع بالایی از آن‌ها عبور کنید. سراشیبی و سربالایی‌های استلویو پس نیز عبور از آن را دشوارتر کرده‌اند. طی کردن مسیر سراشیبی این جاده مهارت‌های بالایی در رانندگی نیاز دارد و هر راننده‌ای نمی‌تواند این کار را انجام بدهد زیرا اگر سرعت وسیله نقلیه کمی از حد مجاز فراتر برود امکان سقوط به داخل دره وجود دارد.

  • 8- جاده آتلانتیک اوشن(Atlantic Ocean)، نروژ

    این جاده که طولی حدود 8046.72 متر دارد پنج جزیره را به یکدیگر متصل می‌کند. اگر از این مسیر عبور کنید در دو سویتان اقیانوس را مشاهده خواهید کرد. کمی لغزش در حین رانندگی در آتلانتیک اوشن بسیار ترسناک خواهد بود زیرا امکان سقوط به درون اقیانوس وجود دارد همچنین وزش بادهای شدید نیز کنترل اتومبیل را در این مسیر سخت‌تر می‌کند، حال تصور کنید که حین طوفان در این جاده باشید. نکته جالب درباره جاده آتلانتیک این است که راننده حین لذت بردن از طبیعت ناب اطرافش ترس و دلهره را نیز تجربه می‌کند، حتی یک حرکت اشتباه می‌تواند جان راننده و سرنشینان اتومبیل را به خطر بیندازد.

  • 7- جاده اسکیپرز کانیون(Skippers Canyon)، نیوزیلند

    نیوزیلند کشور زیبایی‌ست و به جرات می‌توان گفت که برخی از بهترین چشم‌اندازها و مناظر دنیا در این سرزمین واقع شده‌اند. وجود مسیرهای خطرناک و صعب‌العبور در این کشور نیز غیرقابل اجتناب است و اسکیپرز کانیون نیز یکی از همین جاده‌های پرچالش به شمار می‌آید. این جاده طولی برابر با 27.35 کیلومتر دارد و از لابه‌لای صخره‌ها عبور می‌کند. از یاد نبرید که اسکیپرز کانیون بسیار باریک است و همین موضوع رانندگی در آن را دشوارتر می‌کند. این مسیر ظرفیت عبور دو اتومبیل در یک زمان را ندارد و به این معناست که اگر ماشینی از روبه‌رو بیاید، شاید راننده اتومبیل مقابل مجبور شود که کیلومترها دنده عقب برود تا هر دو ماشین بتوانند عبور کنند.

  • 6- سیچوان(Sichuan)، چین

    بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2018 جاده سیچوان چین ششمین مسیر خطرناک در دنیاست. یکی از نکات جالب توجه در مورد این جاده، دید کم رانندگان است، به دلیل پیچ و خم‌های زیاد و تند این جاده بسیاری از راننده‌ها نمی‌توانند فاصله زیادی را ببینند و در همین حال باید تمام توجه‌شان به جاده باشد به همین خاطر اگر تنها یک لحظه کند یا تندتر رانندگی کنند امکان رخ دادن فجایع بزرگی وجود دارد. از همه این بحث‌ها که بگذریم باز هم نکته وحشتناکی درباره جاده سیچوان وجود دارد و آن وجود گروه‌های گروگان‌گیر و غارتگر در این جاده است که همه چیز را دشوارتر می‌کند و امنیت راننده‌ها را مختل کرده است.

  • 5- بزرگراه مرگ، برزیل

    بزرگراه مرگ The highway of death نیز یکی دیگر از مسیرهای خطرناک در جهان است؛ نام اصلی آن br 116 بود که حالا با اسم جاده مرگ شناخته می‌شود. طول این جاده بسیار زیاد و چیزی در حدود 4506.16 کیلومتر است. خوشبختانه تنها 482.8 کیلومتر از این جاده خطر زیادی دارد و بقیه‌ی آن امن است. نگهداری بد، تعمیر غیر اصولی و ازدیاد ماشین‌های سنگین علت‌های اصلی خطرناک بودن این جاده اعلام شده‌اند. زمانی که هوا بارانی شده و جاده لغزنده می‌شود خطر در بزرگراه مرگ چند برابر خواهد شد. با وجود فعالیت مستمر پلیس در مسیر این جاده باز هم هنوز شمار مرگ و میر بر اثر تصادف غیر قابل باور است. همین عوامل سبب شدند تا این مسیر جزو پنج جاده خطرناک جهان دسته‌بندی شود.

  • 4- Guoliang Tunnel، چین

    این مسیر یکی از زیباترین و در عین حال وحشتناک‌ترین جاده‌های فهرست خطرناک‌ترین جاده‌های جهان است. این بزرگراه در کنار کوه‌های استیپ Steep mountain ساخته شده و به یک روستای کوچک منتهی می‌شود. در حین عبور از این مسیر مناظری نفس‌گیر و فوق‌العاده‌ قابل مشاهده است. گاهی در این جاده ترافیک می‌شود و این موضوع بر شدت خطر گذرگاه می‌افزاید. نکته خوب در اینجا وجود تابلوهای راهنمایی است که راننده‌ها را یاری می‌کنند تا از سقوط در دره‌ها در امان بمانند اما نباید فراموش کرد که تنها چند لحظه برای نگاه به تابلو وجود دارد و همه‌ی حواس راننده‌ها باید به جاده باشد.

  • 3- Zoji La، هند

    زوجی‌پس یا زوجی‌لا جاده‌ای بسیار باریک در هند است. این مسیر را درست در میان ارتفاعات هیمالیا ساخته‌اند بنابراین در ارتفاع بالایی قرار دارد؛ اما به دلیل عدم وجود گارد و وسایل ایمنی مناسب احتمال سقوط از فراز جاده به داخل دره زیاد است. همچنین زوجی‌پس هیچ‌گونه آسفالتی ندارد و همین موضوع کار راننده‌ها را سخت‌تر می‌کند. برخی عقیده دارند که برای عبور و رانندگی در جاده‌هایی چون این مورد، باید گذرنامه‌های خاصی صادر شود و به هر راننده‌ای اجازه عبور ندهند. بد نیست بدانید که این جاده‌ی خطرناک، منطقه‌ی لداخ را به کشمیر متصل می‌کند و مسیر مهمی تلقی می‌شود و همواره ماشین‌های سنگین برای حمل ابزارهای جنگی و... از این راه بهره می‌برند.

  • 2- جاده جیمز دالتون(James Dalton Highway)، آلاسکا

    جاده جیمز دالتون مسیری 666.2 کیلومتری در آلاسکاست و بیشتر رانندگان ماشین‌های سنگین از آن استفاده می‌کنند، اتومبیل‌هایی که اغلب بارشان نفت یا مواردی از این دست است. این مسیر از بزرگراه الیوت Elliott آغاز شده و تا بزرگراه Deadhorse امتداد می‌یابد. همانطور که حتما متوجه شدید جاده به اقیانوس منجمد شمالی بسیار نزدیک است بنابراین افرادی که می‌خواهند از گذرگاه جیمز دالتون استفاده کنند باید مسیر زیادی را در محیطی سرد و منجمد بپیمایند. هوای سرد، وجود سنگ‌ریزه‌های کوچک بر روی جاده و قطعات یخی که گاه و بی‌گاه با ماشین‌ها برخورد می‌کنند از بزرگ‌ترین معضلات جاده جیمز دالتون هستند.

  • 1-جاده یونگاس(North Yungas)، بولیوی

    بله خطرناک‌ترین جاده دنیا در بولیوی قرار دارد. آمارها نشان می‌دهند که سالانه چیزی در حدود 300 نفر در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند این در حالی‌ست که جاده یونگاس تنها 67.5 کیلومتر طول دارد. وجود جنگل‌های انبوه در کنار این جاده و پرتگاهی بودن مسیر از مهم‌ترین دلایل وحشتناک بودن جاده یونگاس است. همچنین بدانید که اتومبیل‌ها باید از سمت چپ جاده حرکت کنند به همین خاطر برخی راننده‌ها سردرگم شده و دچار سانحه می‌شوند؛ پس راننده‌هایی که در این جاده می‌رانند باید مهارت فوق‌العاده‌ای در رانندگی داشته باشند زیرا لازم است بر لبه پرتگاه برانند و آرامششان را حفظ کنند. جالب این که اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های سنگین زیادی نیز در این جاده حرکت می‌کنند. بعضی از محلیان عقیده دارند که رفتن به این جاده همانند خریدن یک بلیت به سوی بهشت است و شاید هیچ‌گاه از جاده سالم خارج نشوید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.