| کد خبر: 264258 |

این وسایل را در سفرهای ریلی همراه نداشته باشید!

شاید تصور کنید که در سفر با قطار ممنوعیتی برای حمل وسایل وجود ندارد. اما واقعیت این است که قطار هم مانند هواپیما و اتوبوس ممنوعه‌های خاص خود را دارد .

تین نیوز

وسایل ممنوعه در قطار همانند سایر ممنوعه ها بوده و برای امنیت بیشتر مسافران اعلام می شوند. بدون شک همه ما دوست داریم تا سفری پر خاطره و جذاب را با قطار تجربه کنیم. حمل و نقل با قطار هیجان خود را دارد که لازم است هر فردی حداقل یک بار آن امتحان کرده باشد. شاید تصور کنید که در سفر با قطار ممنوعیتی برای حمل وسایل وجود ندارد. اما واقعیت این است که قطار هم مانند هواپیما و اتوبوس ممنوعه‌های خاص خود را دارد .در ادامه به شما خواهیم گفت که این وسایل ممنوعه چه مواردی را شامل خواهند شد.

اشیای ممنوعه در پرواز چیست

وسایل ممنوعه در قطار کدامند؟

وسایل ممنوعه در قطار

افراد زیادی هستند که سفرهای زمینی و ریلی را به سفرهای هوایی ترجیح می‌دهند. این افراد ممکن است که با قوانین و مقررات حاکم بر قطار آشنایی زیادی نداشته باشند. به همین دلیل دانستن وسایل ممنوعه در قطار به شما کمک می کند تا سفری بی دردسر را تجربه کنید. بدون شک ندانستن اطلاعات و قوانین حاکم بر وسایل نقلیه مختلف شما را با مشکل روبرو می کند. در همین راستا بهتر است بدانید که میزان وجود بار مجاز برای ورود به قطار چه اندازه بوده و قوانین و مقررات حاکم بر قطار چه مواردی هستند تا به راحتی و بدون دغدغه بتوانید سفری بر خاطره را تجربه کنید.

 

  • ممنوعه های غیر قابل حمل در قطار

همانطور که گفتیم دانستن قوانین و مقررات به شما کمک می کند تا سفری بدون خطر را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا ممنوعه ه‌ای سفر با قطار را با شما مرور کنیم. در سفر با قطار اشیایی مانند انواع سلاح ها، مواد منفجره و آتش زا، اشیایی که قاچاق بوده و خلاف عرف اسلامی محسوب می شوند، مواد سمی، بیماری زا و بیهوش کننده ها ممنوع هستند.

اسلحه های اسباب بازی که شباهت زیادی به اسلحه های واقعی دارند، همینطور اشیای تیز و برنده مانند بطری، تیغ موکت بری، چاقو، شیشه، قیچی، ناخن گیر، پنجه بوکس، تیغ جراحی، تیغ ریش تراشی و غیره در دسته وسایل ممنوعه در قطار قرار دارند. در کنار این موارد آشامیدنی ها و خوراکی هایی که جزء مشروبات الکلی هستند ممنوع بوده و همراه داشتن هر گونه حیوان خانگی اهلی و وحشی در داخل قطار مجاز نیست. تنها حیواناتی که می توانید آنها را در قطار با خود همراه کنید پرندگان قابل حمل هستند که البته قفس آنها نباید از حد مجاز بزرگتر باشند و خطری برای دیگر مسافران نداشته باشند.

میزان بار مجاز در سفر با قطار

در سفر با قطار میزان بار مجازی که می توانید با خود همراه کنید حداکثر ۳۰ کیلوگرم است که شامل وسایل ممنوعه در قطار نمی شود. ابعاد چمدان شما در قسمت طول نباید از ۷۵ سانتی متر بیشتر باشد. علاوه بر این شما می توانید  یک کیف دستی با اندازه استاندارد و مناسب نیز در داخل کوپه با خود همراه کنید.

 

اگر باری بزرگتر از این اندازه داشته باشید باید آن را به قسمت بار در قطار تحویل دهید. البته فراموش نکنید که وزن بار شما نباید از ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر باشد و طول آن نباید بیشتر از ۲ متر محاسبه شود .در هر حال بهتر است بدانید که میزان بار مجاز در سفرهای ریلی در چه اندازه ای است تا در زمان سفر با مشکلی روبرو نباشید.

البته نکته جالب اینکه شما می توانید در صورت تمایل اتومبیل خود را نیز به سفر ببرید تا او هم از یک سفر ریلی ایمن و راحت لذت ببرد. حمل خودرو با قطار قوانین خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

حمل کردن خودرو با قطار

برای حمل کردن خودرو با قطار که البته جزو وسایل ممنوعه در قطار محسوب نمی شود، شما باید نهایتا ۳ ساعت قبل از حرکت خود، اتومبیل را به قسمت به انبار مربوطه تحویل داده باشید. به هیچ عنوان فراموش نکنید که در زمان تحویل خودرو لازم است که یک چهارم باک آن پر شده باشد. برای ایمنی بیشتر خودرو بهتر است سر باتری های خودرو را در مکان مبدا جدا کنید و در مقصد مجدد آنها را در جای خود قرار دهید. بهتر است بدانید که ارتفاع خودرو شما به هیچ عنوان نباید بیشتر از ۱۵۸ سانتی متر باشد. اگر این ارتفاع بیشتر از حد مجاز شد، قطار امکان حمل خودرو شما را نخواهد داشت. داخل خودرو و صندوق عقب بهتر است که تخلیه باشد تا شما مشمول پرداخت جریمه بابت اضافه بار در قطار نشوید.

 

نکات مهم برای سفر با قطار

زمانی که قصد سفر با قطار را دارید باید بدانید که حمل وسایل زیاد سبب می شود زحمت شما بیشتر شده و فضا برای شما و همراهانتان تنگ و کوچک باشد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد در انتخاب وسایل خود دقت کنید و به هیچ عنوان وسایل ممنوعه در قطار را با خود همراه نکنید. کیف دستی، کالسکه، ساک کوچک، ویلچر و امثال این تجهیزات را به راحتی می توانید داخل کوپه برده و برای داشتن آنها با مشکلی مواجه نخواهید شد. کارتون ها، بسته های بزرگ و بارهایی که حجم زیادی اشغال می کنند را با خود به داخل کوپه حمل نکنید.

به طور معمول شرکت‌های ریلی مسئولیتی را در قبال گم شدن وسایل شما در زمان سفر قبول نخواهند کرد. به همین دلیل بهتر است وسایل ارزشمند و گرانبهای خود را به داخل اتاق نبرده و آنها را با خود همراه نکنید. مسئولیت مراقبت و حفاظت از آن ها به طور کامل بر عهده شما است. البته اگر وسایل شما گم شدند، نگران نباشید. اشیایی که در قطار پیدا می شوند صورتجلسه شده و به مدت یک ماه در محل اشیا گمشده از آنها نگهداری می شود.

  • چند نکته مهم

 

حداکثر بار مجاز برای هر مسافر ۱۵۰ کیلو گرم است که برای بلیط تمام بها ۳۰ کیلو و برای بلیط نیم بها تا ۲۰ کیلوگرم آن رایگان خواهد بود. بد نیست بدانید که هر مسافر تنها می تواند پنج بسته به قسمت بار تحویل دهد. در آخر باید بدانید که مسافران بار مازاد خود را باید در مدت زمان ۴۵ دقیقه قبل از حرکت کردن قطار به باجه های حمل بار در ایستگاه قطار تحویل داده باشند. دقت کنید که این وسایل تحت هیچ شرایطی شامل وسایل ممنوعه در قطار نمی شود. در نهایت فراموش نکنید که وجود بار ممنوعه و غیر مجاز در سفر های ریلی هم، شما را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد. پس از همراه داشتن این وسایل جدا خودداری کنید.

سفری پر خاطره با قطار

در این مطلب وسایل ممنوعه در قطار را با یکدیگر مرور کردیم. بد نیست بدانید که حتی اگر بلیط قطار خود را اینترنتی خریده باشید و هزینه آن را هم پرداخت کرده باشید اما در زمان وارد شدن به قطار وسایل ممنوعه با خود همراه کنید، سفر شما به راحتی کنسل خواهد شد.

سفر کردن با قطار جذابیت های خود را دارد و محاسن آن بی شمار است. برای مثال هزینه بلیط قطار از بلیط هواپیما بسیار ارزان تر بوده، ضمن اینکه شما در زمان سفر می توانید از دیدن مناظر اطراف خود نیز لذت ببرید.

سفرهای ریلی به شما این امکان را می‌دهند که نگران مشکلات و سوانح جاده ای پیش رو نیز نباشید. به همین دلیل سفر با قطار ایمن و راحت است و اگر شما قوانین و مقررات موجود و حاکم بر آن را بپذیرید، به راحتی می‌توانید یک سفر ایمن و البته بسیار راحت را با قطار تجربه کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.