| کد خبر: 262929 |

راهنمای سفر زمینی به جزایر جنوبی با لندیکرافت

با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان و خنک‌ شدن هوا، سفر به جنوب ایران رونق می‌گیرد. اگر چه تمام استان‌ ها و شهرهای ایران پر از زیبایی هستند اما جنوب کشورمان زیبایی‌ های طبیعی و جاذبه‌ های تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

تین نیوز

با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان و خنک شدن هوا، سفر به جنوب ایران رونق می گیرد. اگر چه تمام استان ها و شهرهای ایران پر از زیبایی هستند اما جنوب کشورمان زیبایی های طبیعی و جاذبه های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. به خصوص جزیره های این خطه مانند قشم، کیش، هرمز، هنگام و لاوان بسیار تماشایی هستند. یکی از محبوب ترین راه های سفر به این جزیره ها، استفاده از ماشین شخصی است. خودروهای شخصی بعد از رسیدن به بندرعباس یا دیگر بنادر، توسط لندی کرافت تا جزایر حمل می شوند و مسافران می توانند در جزیره هایی مانند قشم یا کیش با ماشین به گشت و گذار بپردازند. 

لندی کرافت چیست؟

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، ابتدا بیایید ببینیم لندی کرافت چیست؟ لندی کرافت یا لندینگ کرفت(Landing craft) یک شناور دریایی است که نیروهای نظامی و خودروها را در سواحل پیاده می کند. این شناورها در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می شوند و در بخش نظامی به آن ها «ناوچه آبی خاکی» می گویند. لندی کرافت ها در قسمت جلوی شناور یک در دارند که پس از باز شدن یک سطح شیب دار ایجاد می کند و عمل بارگیری و تخلیه از طریق آن انجام می شود. به طور کلی این شناورها به علت توسعه حمل ونقل دریایی، ترانزیت کالا و صرفه اقتصادی جزو مهم ترین وسایل نقلیه دریایی هستند. افرادی که قصد دارند با وسیله شخصی به جزیره های جنوبی ایران سفر کنند باید پس از رسیدن به بندر مورد نظر، برای انتقال خودرو از لندی کرافت استفاده کنند.

لندیکرافت

سفر با خودروی شخصی به جزیره کیش

جزیره کیش یکی از لوکس ترین جزیره های جنوبی ایران است. بسیاری از افراد با خرید بلیط هواپیما به مقصد کیش در کم ترین زمان خودشان را به این جزیره ی زیبا می رسانند. اما برخی دیگر سفر با خودروی شخصی به جزیره کیش را ترجیح می دهند. این دسته افراد بعد از رسیدن به مقصد به راحتی می توانند با ماشین خودشان در زمان دلخواه به دیدن جاذبه های جزیره بروند. در واقع سفر با ماشین شخصی یکی از بهترین گزینه ها برای دیدن این جزیره ی زیبا است.

برای حمل خودرو به کیش ۳ مسیر زیر را پیش رو دارید:

مسیر بندر لنگه به کیش

این مسیر فقط در ایام نوروز دایر است. فاصله بندر لنگه تا کیش ۹۳ کیلومتر است و طی شدن این مسیر توسط شناورها حدود ۴ ساعت طول می کشد.

مسیر بندر آفتاب به کیش

این مسیر کوتاه ترین مسیر تا جزیره کیش است اما تعداد لندی کرافت ها در این مسیر بسیار کم است.

مسیر بندر چارک به کیش

بندر چارک به کیش از مسیر بندر آفتاب طولانی تر است اما تعداد لندی کرافت ها در آن زیاد است و بیشتر افراد ترجیح می دهند برای جابه جایی خودروهایشان، از این مسیر استفاده کنند.

به طور کلی می توان گفت مسیر بندر چارک به کیش بهترین و مناسب ترین راه برای سفر به این جزیره است زیرا به دلیل تردد زیاد، در هر ساعت از شبانه روز شناورها در آن مشغول به کار هستند. فاصله بندرعباس تا بندر چارک ۲۹۱ کیلومتر و فاصله دریایی بندر چارک تا جزیره کیش تقریباً ۳۲ کیلومتر است. طی کردن این مسیر دریایی با شناورها حدود ۲.۵ ساعت طول می کشد. در صورت نامساعد بودن شرایط آب وهوایی ممکن است این مدت زمان بیشتر شود و یا حتی  حرکت شناورها کنسل شود.

همچنین فاصله بندر آفتاب تا جزیره کیش ۱۸ کیلومتر است و مدت زمان حمل مسافر و خودرو در این مسیر فقط ۱ ساعت طول می کشد. اما همانطور که گفته شد به دلیل کم بودن تعداد شناورها در این بندر، بیشتر مسافران از همان مسیر بندر چارک به کیش استفاده می کنند. 

در نظر داشته باشید که جزیره کیش قوانین رانندگی سخت گیرانه ای دارد و در صورت جریمه شدن باید قبل از خروج از جزیره، تمامی جریمه ها را بپردازید. نکته دیگر، نبود نمایندگی و تعمیرگاه برای ماشین های تولید ایران در جزیره کیش است. البته در صورت بروز مشکل می توانید به تعمیرگاه موجود در بلوار ایران مراجعه کنید اما به طور کلی بهتر است قبل از سفر از سالم بودن خودرو مطمئن شوید.

جزیره کیش

شرایط و مدارک لازم برای سفر به کیش با ماشین شخصی

شرایط و مدارک لازم برای سفر به کیش با ماشین شخصی کمی متفاوت از دیگر جزیره های ایران است. این شرایط عبارت اند از:

  • همراه داشتن مدارکی مانند کارت شناسایی معتبر، اصل و کپی کارت ماشین، گواهینامه و برگه معاینه فنی
  • نبودن ماشین در دسته خودروهای ممنوع الورود به جزیره مانند پراید و پیکان
  • بالابودن مدل خودرو، ماشین های قدیمی تر از ۹۵ و ۲۰۱۰ حق ورود به این جزیره را ندارند.
  • نصب نبودن باربند روی ماشین
  • همراه داشتن برگه کاپوتاژ یا مجوز گمرکی خروج خودرو

هزینه عوارض شهرداری، کاپوتاژ ماشین و لندینگ کرافت خودرو به جزیره کیش در سال ۱۴۰۲ برای رفت وبرگشت از این جزیره تقریباً بین ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در صورت تمایل می توانید با استفاده از شماره های زیر از آخرین شرایط سفر به کیش اطلاع پیدا کنید.

شماره تماس بندر آفتاب: ۰۷۶۴۴۲۸۵۰۵۴

شماره تماس بندر چارک: ۰۷۶۴۴۲۸۰۵۴۴

سفر از چارک به جزیره کیش با لندی کرافت

همانطور که گفتیم یکی از راه های رسیدن به جزیره کیش از طریق مبادی دریایی از جمله بندر چارک که مناسب ترین و بهترین بندر برای رسیدن به کیش است، چرا که به دلیل پرتردد بودن در هر ساعت از شبانه روز دارای شناورهایی در مسیر چارک به کیش و بالعکس کیش به چارک می باشد و از بندرعباس تقریبا ۲۹۱ کیلومتر مسافت تا بندر چارک راه است. کسانی که با خودروی شخصی خود می خواهند به کیش سفر کنند می توانند برای ورود به جزیره از شناورهای مخصوص یا لندیگ کراف ها استفاده کنند. فاصله دریایی بندر چارک تا جزیره کیش چیزی حدود ۳۲ کیلومتر است که با شناورهای مخصوص حمل خودرو حدودا ۲.۵ ساعت طول می کشد.

این ساعت تقریبی هست و در صورت نامساعد بودن آب و هوا و وضعیت دریا به مراتب بیشتر می شود بنادر دیگری نیز هست از جمله بندر آفتاب که با جزیره کیش ۱۸ کیلومتر فاصله دارد و مدت زمان حمل خودرو و مسافرین ۱ساعت می باشد ولی بدلیل کمبود شناور در این بندر زیاد مود توجه نیست بندر دیگری که در مسیر دریایی کیش تردد می کند بندر لنگه می باشد که فاصله تا جزیره کیش ۹۳کیلومتر می باشد و زمان تقریبی حمل شناور ها به کیش ۴ ساعت می باشد و اکثرا در زمان تعطیلات نوروز شناور دارد و گزینه خوبی برای سفر دریایی به کیش نیست.

قابل توجه مسافرین و میهمانان گرامی نزدیک ترین بندر به کیش بندر چارک می باشد که هر روز در ساعت های متفاوت شناورهای برای مسیر کیش به چارک یا چارک به کیش قرار داده اند برای اطلاع از ساعت های شناور به  بندر چارک مراجعه نمایید.

لندیکرافت

سفر از بندرعباس به جزیره هرمز با لندی کرافت

اگر بخواهید ماشین شخصی تان را به جزیره هرمز ببرید، باید به بندر پل رفته و از آنجا به کمک شناورهای خودروبر یا لندی کرافت به سمت جزیره هرمز و بندر لافت حرکت کنید. بندرپل در ۷۰ کلیومتری بندرعباس قرار دارد و نزدیکترین راه آبی به جزیره قشم می باشد. بندرپل شهری از توابع شهرستان بندرخمیر است که هر ساله پذیرای مهمانان و مسافران زیادیست. علاوه بر بندر پل امکان جابجایی خودرو و مسافر از بندر حقانی بندرعباس به سمت جزیره هرمز با لندی کرافت نیز فراهم است.

توصیه های ایمنی سفر دریایی

توصیه های ایمنی سفر دریایی شامل موارد زیر هستند:

  • تمامی مسافران بایستی جلیقه نجات بپوشند.
  • کلیه مسافران باید قوانین و اصول دریانوردی مطرح شده از سوی فرمانده شناور را رعایت کنند.
  • در صورت شرایط نامساعد جوی اکیداً توصیه می شود از شناورهای غیرمجاز استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از شناورهای غیرمجاز و بروز حوادث مختلف هیچ کس مسئولیتی در این زمینه قبول نخواهد کرد.
  • در صورت بروز حادثه در دریا با شماره ۱۵۵۰ تماس بگیرید.
  • قبل از پهلوگیری کامل شناور، از سوارشدن و پیاده شدن از آن بپرهیزید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.