| کد خبر: 258488 |

هزینه‌ های اضافه‌ بار مجاز ایرلاین‌ ها چیست؟

بار مجاز ایرلاین ها و راهنمای خرید اضافه بار

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها یکی از دغدغه های مسافران در سفرهای هوایی است، قوانین مربوط به وزن بار مجاز و اضافه بار در مسافرت هوایی معمولا بر اساس سیاست های داخلی هر ایرلاین تعیین می شود ولی به صورت کلی نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم بار اضافی در سفر با هواپیما، برابر با یک درصد نرخ بلیط هواپیما در همان مسیر است.

تین نیوز

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها یکی از دغدغه های مسافران در سفرهای هوایی است، قوانین مربوط به وزن بار مجاز و اضافه بار در مسافرت هوایی معمولا بر اساس سیاست های داخلی هر ایرلاین تعیین می شود ولی به صورت کلی نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم بار اضافی در سفر با هواپیما، برابر با یک درصد نرخ بلیط هواپیما در همان مسیر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، مسافران باید حتما در زمان بستن چمدان خود برای سفر هوایی به وزن بار مجاز اعلام شده روی بلیط پرواز خود دقت کنند، در صورتی که وزن بار همراه مسافران از عدد نوشته شده روی بلیط بیشتر باشد، مسافر باید به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافی هزینه ای را به عنوان جریمه اضافه بار به شرکت هواپیمایی پرداخت کند تا مسئول کانتر شرکت هواپیمایی بار مسافر را تحویل بگیرد و برای وی کارت پرواز صادر کند. در صورتی که مسافر هزینه اضافه بار را پرداخت نکند، اجازه سوار شدن به هواپیما برای وی صادر نمی شود. شرکت های هواپیمایی وزن بار مجاز برای هر مسافر را بر اساس کلاس پروازی بلیط در نظر می گیرند. این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا شما را با هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های داخلی و خارجی بیشتر آشنا کنیم.

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها چطور محاسبه می شود؟

قوانین میزان مجاز بار در هواپیما را ایرلاین های داخلی و خارجی بر اساس عوامل مختلفی تعیین می کنند، مسافران موظف هستند به میزان اعلام شده روی بلیط بار همراه خود بیاورند و در صورتی که بار همراه مسافر بیشتر از وزن اعلام شده روی بلیط باشد، مسافران باید هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها را با توجه به قوانین ایرلاین صادر کننده بلیط پرداخت کنند. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها بر اساس مسافت پرواز، کلاس پروازی بلیط، داخلی و یا خارجی بودن سفر و سیاست های شرکت صادر کننده بلیط محاسبه می شود.

وزن بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی با بلیط کلاس اکونومی حداکثر ۳۰ کیلوگرم یعنی یک چمدان با ابعاد استاندارد، برای بلیط کلاس پروازی بیزینس حداکثر ۴۰ کیلوگرم یعنی دو چمدان با ابعاد استاندارد و در پروازهای خارجی با بلیط فرست کلاس حداکثر ۵۰ کیلوگرم یعنی دو چمدان با ابعاد استاندارد است. همچنین هر مسافر اجازه دارد یک کیف دستی ۵ الی ۷ کیلوگرمی را هم همراه به داخل کابین هواپیما ببرد.

هزینه اضافه بار چیست؟

در هر سفر هوایی مسافران اجازه دارند به یک اندازه مشخص که روی بلیط آنها درج شده، بار همراه خود داشته باشند. بار همراه مسافر در صورتی که از عدد اعلام شده روی بلیط بیشتر نباشد، به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه اضافی برای مسافر توسط ایرلاین حمل می شود. اما اگر وزن بار همراه مسافر از عدد درج شده روی بلیط بیشتر شود، شرکت هواپیمایی مبلغی را به عنوان جریمه یا هزینه اضافه بار از مسافر دریافت می کند. البته مسافران می توانند به جای پرداخت هزینه اضافه بار، بخشی از وسایل اضافی همراه خود را از چمدان خارج کرده و وزن چمدان خود را به اندازه مجاز اعلام شده روی بلیط برسانند.

ولی اگر مسافران بخواهند اضافه بار آنها هم توسط شرکت هواپیمایی حمل شود باید هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها را هم به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار پرداخت کنند. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها با یکدیگر متفاوت است و برای اطلاع از هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها مسافران باید به سایت شرکت های هواپیمایی مراجعه کنند و یا اطلاعات درج شده روی بلیط پرواز خود را با دقت مطالعه نمایند. 

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های داخلی

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های داخلی در پروازهای مختلف این شرکت ها بر اساس کلاس پروازی و داخلی یا خارجی بودن سفر محاسبه می شود. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های ایرانی در پروازهای داخل کشور به ریال محاسبه می شود ولی در پروازهای خارجی این شرکت ها هزینه اضافه به یورو و یا دلار محاسبه می گردد و مسافران باید برای حمل بار اضافی خود هزینه پرداخت کنند.

به صورت کلی اما میزان بار مجاز ایرلاین های ایرانی در پرواز های داخلی حداقل ۲۰ و حداکثر ۳۰ کیلوگرم است، همچنین مسافران اجازه دارند یک ساک دستی با وزن حداکثر ۵ کیلوگرم را هم با خود به داخل هواپیما ببرند، در ادامه هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های داخلی را با جزئیات شرح می دهیم.

شرکت هواپیمایی  زاگرس

وزن بار مجاز رایگان برای هر مسافر در پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس در پروازهای اکونومی این شرکت حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در پروازهای بیزینس این ایرلاین حداکثر ۳۰ کیلوگرم است. همچنین مسافران شرکت هواپیمایی زاگرس اجازه دارند یک ساک دستی به وزن حداکثر ۵ کیلوگرم را در سفرهای داخلی و خارجی این شرکت با خود به داخل هواپیما ببرند.

طبق قوانین حمل بار ایرلاین زاگرس در صورتی که بار همراه مسافر بیش از حد مجاز اعلام شده باشد، هزینه اضافه بار به مسافر اعلام می شود و مبلغی به عنوان جریمه از وی دریافت می گردد. این مبلغ بر اساس نرخ بلیط محاسبه می شود و در پروازهای خارجی زاگرس مبلغ جریمه به یورو یا دلار از مسافران دریافت می شود.

شرکت هواپیمایی  کیش ایر

وزن بار مجاز برای هر مسافری که در پروازهای کیش ایر صندلی دارد، بر حسب کلاس پروازی صندلی مسافر محاسبه می شود. در پروازهای این شرکت هواپیمایی اگر بلیط مسافر اکونومی باشد حداکثر وزن بار مجاز رایگان ۲۰ کیلوگرم تعیین شده است و برای مسافران بیزینس کلاس کیش ایر وزن بار مجاز حداکثر ۳۰ کیلوگرم است. همچنین هر مسافر شرکت هواپیمایی کیش ایر اجازه دارد یک ساک دستی به وزن ۵ کیلوگرم را همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد.

شرکت هواپیمایی آتا

در پروازهای شرکت هواپیمایی آتا میزان بار مجاز برای هر مسافر با توجه به کلاس پروازی بلیط متغیر است ولی وزن بار مجاز برای مسافر کودک و بزرگسال در پروازهای ایرلاین آتا برابر است. مسافرانی که بلیط اکونومی کلاس شرکت هواپیمایی آتا را تهیه کرده اند در پروازهای این شرکت مجاز هستند حداکثر یک چمدان با ابعاد استاندارد و به وزن ۲۰ کیلوگرم همراه خود داشته باشند، این عدد برای مسافرانی که بلیط بیزینس کلاس ده کیلو بیشتر یعنی ۳۰ کیلوگرم است.

همچنین مسافران اجازه دارند یک کیف دستی به وزن ۵ کیلوگرم و با ابعاد ۵۵*۲۰*۴۰ همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرند. اگر وزن بار همراه مسافر از این عدد بیشتر باشد، مسافران باید به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافی مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند، هزینه اضافه بار در ایرلاین آتا براساس قیمت بلیط مسافر محاسبه می شود.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

وزن بار مجاز رایگان برای هر مسافر شرکت هواپیمایی ایران ایر هم با توجه به کلاس پروازی بلیط تعیین می شود، این عدد معمولا برای کلاس پروازی اکونومی شرکت هما ۲۰ کیلوگرم و برای کلاس پروازی بیزینس یا کلاس پروازی هما ۳۰ کیلوگرم است. مسافران شرکت هواپیمایی هما اجازه دارند در زمان سوار شدن به هواپیماهای این شرکت یک ساک دستی کوچک به وزن حداکثر ۵ کیلوگرم هم همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرند.

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ایران ایر هم بر اساس داخلی و یا خارجی بودن پرواز متغیر است و به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافی در پروازهای این شرکت هواپیمایی معادل ۱ درصد از قیمت بلیط از مسافران هزینه اضافی دریافت می شود. مسافران در سفرهای خارجی با پروازهای هما باید مبلغ جریمه را به دلار و یا یورو پرداخت کنند.

شرکت هواپیمایی ماهان

در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان وزن بار مجاز بر اساس کلاس پروازی و داخلی یا خارجی بودن سفر هوایی تعیین شده و روی بلیط مسافران نوشته می شود. مسافرانی که بلیط بیزینس کلاس ایرلاین ماهان را تهیه کرده اند در پروازهای بین المللی این شرکت هواپیمایی اجازه حمل حداکثر ۴۰ کیلوگرم بار یعنی دو چمدان استاندارد را به صورت رایگان دارند، وزن بار مجاز رایگان در پروازهای داخلی ماهان هم حداکثر ۳۰ کیلوگرم است.

در پروازهای خارجی اکونومی کلاس ماهان هم مسافران مجاز به حمل حداکثر ۳۰ کیلوگرم بار به صورت رایگان هستند، در پروازهای داخلی اما وزن بار رایگان برای مسافران حداکثر ۲۰ کیلوگرم است. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها در شرکت هواپیمایی ماهان هم همچون ایران ایر بر حسب قیمت بلیط مسافر محاسبه می شود، مسافران به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار در پروازهای ماهان باید معادل ۱ درصد از قیمت بلیط را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

شرکت هواپیمایی آسمان

در پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان وزن بار مجاز همراه مسافران بر حسب داخلی و یا خارجی بودن پرواز تعیین می شود، مسافر اجازه دارد در پروازهای داخلی آسمان حداکثر یک چمدان به وزن ۲۰ کیلوگرم را به صورت رایگان همراه خود داشته باشد، همچنین مسافران این شرکت هواپیمایی در پروازهای خارجی آسمان مجاز به حمل حداکثر ۳۰ کیلوگرم بار به صورت رایگان هستند ولی اگر وزن بار همراه مسافر از این عدد بیشتر باشد به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار به اندازه یک درصد قیمت بلیط مسافران جریمه می شود.

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های خارجی

هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین های خارجی هم تقریبا مشابه هزینه ایرلاین های داخلی محاسبه می شود و مسافران فقط در شرایطی که هزینه اضافه بار را پرداخت کنند، شرکت هواپیمایی بار اضافی آنها را حمل می کند. میزان بار مجاز ایرلاین های خارجی هم بر اساس عواملی همچون کلاس پروازی و مسافت سفر هوایی محاسبه می شود. وزن بار مجاز رایگان برای هر مسافر ایرلاین های خارجی معمولا ۳۰ یا ۴۰ کیلوگرم است و مسافران در پروازهایی که وزن بار آنها بیشتر از ۳۰ کیلوگرم است باید بار خود را در دو چمدان تقسیم کنند.

میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی حداقل ۲۳ کیلوگرم معادل یک چمدان است، در حال حاضر اغلب ایرلاین های خارجی میزان بار مجاز رایگان خود را برای هر مسافر در کلاس اکونومی ۳۰ کیلوگرم، در کلاس بیزینس ۴۰ کیلوگرم و فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم است.

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز 

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز (Qatar Airways) یکی از مشهورترین و بهترین ایرلاین های جهان است و بسیاری از مسافران ایرانی برای سفرهای خارجی خود استفاده از هواپیماهای این شرکت بین المللی را ترجیح می دهند. در پروازهای قطر ایرویز وزن بار مجاز رایگان برای هر مسافر بر اساس کلاس پروازی و مسافت محاسبه می شود و اگر وزن بار مسافر از عدد درج شده روی بلیط بیشتر باشد، به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار هزینه ای به عنوان جریمه از مسافر دریافت می شود تا بار اضافی وی توسط هواپیماهای این شرکت حمل شود.

همچین در پروازهای قطر ایرویز وزن هر چمدان نباید بیش از ۳۲ کیلوگرم و مجموعه ابعاد چمدان نباید بیشتر از ۱۵۸ سانتی باشد، در صورتی که بار دارای وزن یا ابعاد بیش از عددها باشد، مسافر باید بار خود در دو چمدان تقسیم کند. در پروازهای قطر ایرویز وزن بار مجاز مسافران کلاس اکونومی حداکثر ۳۰ کیلوگرم، مسافران بیزینس کلاس حداکثر ۴۰ کیلوگرم در دو چمدان و مسافران فرست کلاس دو چمدان با وزن حداکثر ۵۰ کیلوگرم است. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها در پروازهای قطر ایرویز بر اساس جدول زیر محاسبه می شود.

هزینه اضافه بار از ایران به اروپا، شبه قاره هند

به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۳۰ دلار آمریکا

هزینه اضافه بار از ایران به جنوب / شرق آسیا

به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۳۰ دلار آمریکا

هزینه اضافه بار از ایران به آسیای مرکزی

به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۴۰ دلار آمریکا

هزینه اضافه بار از ایران به ژاپن و کره

به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۴۵ دلار آمریکا

هزینه اضافه بار از ایران به استرالیا

به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۵۰ دلار آمریکا

هزینه اضافه بار از ایران به شورای همکاری خلیج فارس

به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۲۰ دلار آمریکا

 

شرکت هواپیمایی پگاسوس

شرکت هواپیمایی پگاسوس (Pegasus) یکی از ایرلاین های خوشنام کشور ترکیه است و در سالها اخیر مسافران زیادی را در مسیرهای بین المللی جا به جا می کند. میران بار مجاز در پروازهای پگاسوس یکی از عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیماهای این شرکت محسوب می شود. میزان بار مجاز رایگان برای هر مسافر شرکت هواپیمایی پگاسوس ترکیه روی بلیط مسافران و با توجه به نوع کلاس پروازی نوشته شده است، این عدد معمولا برای کلاس پروازی اکونومی در مسیرهای داخلی ترکیه ۱۵ کیلوگرم در مسیرهای خارجی ۲۰ کیلوگرم است. برای کلاس پروازی بیزینس این شرکت هواپیمایی هم وزن بار رایگان برای هر مسافر نباید از ۲۰ کیلوگرم بیشتر باشد.

مسافران پگاسوس می توانند در پروازهای این شرکت هواپیمایی یک ساک دستی به وزن حداکثر ۸ کیلوگرم همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد. در جدول زیر هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین پگاسوس ذکر شده است.

هزینه اضافه بار در پرداخت به صورت اینترنتی و غیرحضوری با بیش از ۳ ساعت فاصله تا زمان پرواز

 ۳ یورو برای هر کیلوگرم

هزینه اضافه بار در پرداخت به صورت تلفنی با بیش از ۳ ساعت فاصله تا زمان پرواز

 ۴ یورو به ازای هر کیلوگرم

هزینه اضافه بار در پرداخت به صورت حضوری در فرودگاه تا ۱۲ ساعت قبل از پرواز

۱۰ دلار

هزینه اضافه بار در پرداخت به صورت تلفنی در فرودگاه تا ۳ ساعت قبل از پرواز

۱۱ دلار

 

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین (Turkish Airlines) بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور ترکیه است و در حال حاضر به بیش از ۲۵۰ مسیر پروازی مختلف از جمله ایران پرواز دارد. بسیاری از مسافران ایرانی از پروازهای این شرکت برای سفر استفاده می کنند، میزان بار مجاز در پروازهای ترکیش ایرلاین برای پروازهای تجاری یا اکونومی با هم متفاوت است. مسافرانی که بلیط اکونومی شرکت هواپیمایی ترکیش را تهیه کرده اند در پروازهای این شرکت مجاز به حمل حداکثر ۲۰ کیلوگرم بار رایگان هستند و برای مسافرانی که بلیط آنها بیزینس کلاس است، وزن بار مجاز رایگان حداکثر ۳۰ کیلوگرم است.

اگر وزن بار مسافر از عدد اعلام شده در پروازهای ترکیش بیشتر باشد به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار مبلغی به عنوان جریمه از مسافر دریافت می شود. به علاوه هر یک از چمدان های مسافران ترکیش نباید وزنی بیش از ۳۲ کیلوگرم داشته باشد، در غیر این صورت لازم است که محتویات آن به دو یا چند بسته کوچکتر دیگر تقسیم بندی شوند، در جدول زیر هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ترکیش ذکر شده است.

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین در کلاس معمولی

حداکثر ۲۰ کیلوگرم

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین در بیزینس کلاس

حداکثر ۳۰ کیلوگرم

هزینه اضافه بار به ازای یک بسته ۲۳ تا ۳۲ کیلوگرمی

معادل ۸۰ دلار آمریکا

 

شرکت هواپیمایی لوفتانزا – هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها

شرکت هواپیمایی لوفتانزا (Lufthansa) در سال ۱۹۵۵ میلادی در کشور آلمان کار خود را آغاز کرده و یکی از معروفترین و بزرگترین خطوط هواپیمایی جهان است. وزن بار مجاز برای مسافران شرکت هواپیمایی لوفتانزا بر حسب کلاس پروازی مسافران محاسبه می شود.

طبق قوانین شرکت هواپیمایی لوفتانزا وزن بار مجاز برای هر مسافر این شرکت که بلیط اکونومی کلاس تهیه کرده باشد، حداکثر ۲۳ کیلوگرم است، این عدد برای مسافران بیزینس کلاس حداکثر ۴۰ کیلوگرم و برای مسافران فرست کلاس حداکثر ۶۰ کیلوگرم است. همچنین هزینه اضافه بار در پروازهای لوفتانزا با توجه به مبدا و مقصد و کلاس پروازی متفاوت است.

شرکت هواپیمایی امارات

شرکت هواپیمایی بین المللی امارات (Emirates) یکی از مشهورترین ایرلاین های جهان است و وزن بار مجاز رایگان برای هر مسافر این ایرلاین بر اساس کلاس پروازی محاسبه می شود. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین امارات در پروازهای خارجی این شرکت به ازای هر ۱ کیلوگرم بار اضافه، ۲۵ دلار است، البته این هزینه برای برخی از کشورها خاص متفاوت می باشد.

میزان بار دستی در ایرلاین های ایرانی و خارجی

مسافران علاوه بر چمدانی که به قسمت بار هواپیما تحویل می دهند، اجازه حمل یک ساک دستی با ابعاد و وزن استاندارد را هم دارند. میزان بار دستی در ایرلاین های ایرانی و خارجی برابر نیست و در برخی از ایرلاین ها این عدد بر اساس کلاس پروازی تعیین می شود. در اغلب ایرلاین های داخلی وزن بار مجاز دستی حداکثر ۵ کیلوگرم است، همچنین وزن بار دستی مجاز برای مسافران ایرلاین های خارجی هم حداقل ۷ کیلوگرم و حداکثر ۱۵ کیلوگرم است.

جمع بندی درباره هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها

 

سفر با هواپیما همواره پرطرفدار است، اما موضوع وزن بار همراه مسافر همیشه یکی از دغدغه های مسافران پروازهای داخلی و خارجی محسوب می شود. اغلب مسافران نگران هستند که اگر وزن بار همراه آنها از عدد درج شده روی بلیط بیشتر شود، باید چقدر هزینه به عنوان جریمه پرداخت کنند. هزینه های اضافه بار مجاز ایرلاین ها بر اساس عوامل مختلف تعیین می شود، اگر وزن بار همراه مسافر در سفر هوایی از عدد درج شده روی بلیط بیشتر باشد، مسافران باید بار اضافی را از چمدان خود خارج کنند و یا به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار هزینه ای را به عنوان جریمه به پرداخت نمایند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.