| کد خبر: 258335 |

در صورت مسمومیت در سفر چه کنیم؟

مسمومیت در سفر یکی از مشکلات و نگرانی های اصلی بیشتر مسافران است. برخی از کشورهای جهان به این که مسافران خود را به صورت عمدی مسموم می کنند شناخته شده اند. به همین دلیل هنگام مطالعه راهنمای سفر در این کشورها، مشاهده می کنید که می گویند از گرفتن غذا از افراد غریبه خودداری کرده و در این کشورها از دکه های غذافروشی غذا تهیه نکنید.

تین نیوز

مسمومیت در سفر یکی از مشکلات و نگرانی های اصلی بیشتر مسافران است. برخی از کشورهای جهان به این که مسافران خود را به صورت عمدی مسموم می کنند شناخته شده اند. به همین دلیل هنگام مطالعه راهنمای سفر در این کشورها، مشاهده می کنید که می گویند از گرفتن غذا از افراد غریبه خودداری کرده و در این کشورها از دکه های غذافروشی غذا تهیه نکنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، اما با این وجود، مسمومیت در سفر می تواند در هر کشوری و برای هر کسی پیش بیاید. گاهی ممکن است کیفیت غذای رستوران خوب نباشد و گاهی هم ممکن است که فرد با مواد اولیه تهیه غذا سازگاری نداشته باشد. در هر صورت، خوب است که افراد با مسمومیت غذایی در سفر و راه حل آن به خوبی آشنا باشند. در همین راستا، در ادامه این مطلب قصد داریم تا پاسخ این سوال که در صورت مسمومیت در سفر چه کنیم را بررسی کنیم.

نشانه های مسمومیت غذایی چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است که نشانه های مسمومیت غذایی را به خوبی بشناسید. شناخت نشانه ها و علائم مسمومیت در سفر می تواند به نجات جان شما کمک بسیار زیادی بکند. به این صورت که اگر نشانه ها را بدانید، می توانید قبل از شروع مراحل خطرناک مسمومیت دست به کار شده و با آن مبارزه کنید. لیستی که در ادامه این بخش مشاهده می کنید، نشانه های مسمومیت در سفر هستند. در صورتی که پس از خوردن غذایی این نشانه ها را داشتید، به احتمال زیاد غذای شما فاسد بوده یا به چیزی در آن حساسیت نشان داده اید.

  • معده درد
  • حالت تهوع
  • بیرون روی
  • بالا آوردن
  • تب
  • دردهای عضلانی در ناحیه شکمی
  • سرگیجه

هنگام مسمومیت در سفر باید چه کرد؟

اگر نشانه هایی که در بخش قبلی ذکر شدند را داشتید، به احتمال زیاد به مسمومیت غذایی مبتلا شده اید. بیرون روی و استفراغ دو واکنش طبیعی بدن برای مبارزه با مسمومیت غذایی هستند. این دو نشانه یعنی بدن شما پیش از خود شما دست به کار شده است و قصد دارد تا سموم و غذاهای فاسد را از بدن شما بیرون کند. اما بهتر است که در این مسیر بدن خود را یاری کرده و اقداماتی برای تسریع بهبود مسمومیت در سفر انجام بدهید. در ادامه برخی از اقدامات مفید هنگام مسمومیت در سفر توضیح داده شده اند.

هنگام مسمومیت در سفر یک سرویس بهداشتی تمیز پیدا کنید

اگر در هتل اقامت دارید که به احتمال زیاد یک سرویس بهداشتی تمیز در اتاق شما وجود دارد. اما اگر در یک اقامتگاه محلی هستید، بهتر است که از سرویس بهداشتی عمومی استفاده نکرده و خود را به یک هتل یا مهمان خانه با سرویس بهداشتی شخصی برسانید. در طول مسمومیت در سفر تعداد دفعات استفاده شما از سرویس بهداشتی زیاد می شود. سرویس های عمومی میکروب و باکتری های زیادی داشته و در صورت تماس با بدن می توانند وضعیت مسمومیت شما را بدتر کنند.

درخواست کمک کنید

اگر به همراه خانواده یا دوستان خود سفر کرده اید، حتما آن ها را در جریان مسمومیت خود قرار بدهید تا در صورت نیاز بتوانند شما را به یک بیمارستان ببرند. ممکن است که مسمومیت جدی باشد و شما از حال بروید. در صورتی که تنها سفر کرده اید و دچار مسمومیت در سفر شده اید هم حتما به کارمندان هتل یا محل اقامت خود خبر داده و از آن ها درخواست کمک کنید.

مقدار زیادی آب بنوشید

در صورتی که آب بدن پایین بیاید، میزان مقاومت بدن در برابر سموم هم پایین می آید. با بیرون روی و استفراغ حجم زیادی از آب بدن خود را از دست خواهید داد. به همین دلیل بهتر است که هنگام مسمومیت غذایی در سفر، حتما به میزان کافی آب بنوشید تا هم آب از دست رفته تامین شود و هم بدن شما مقاومت بیشتری برای دفع سموم و مبارزه با آن ها داشته باشد.

کمی استراحت کنید

همان طور که پیش تر هم به این موضوع اشاره کردیم، بدن شما در حال مبارزه با ویروس ها و سمومی است که شما را درگیر کرده اند. برای جلوگیری از ضعیف شدن بدن بهتر است که حداقل یک روز در تخت مانده و استراحت کنید. در صورتی که یک روز از سفر خود را از دست بدهید، می توانید باقی روزها را به تماشای جاذبه های گردشگری شهر مورد نظر مشغول شوید. پس هنگام مسمومیت غذایی در سفر به هیچ عنوان بیرون نرفته و در تخت خواب محل اقامت خود، در یک محیط تمیز، استراحت کنید.

مدارک خود را دم دست بگذارید

به محض مشاهده علائم مسمومیت در سفر، بهتر است که تمامی مدارک خود را دم دست بگذارید. هر چقدر هم که علائم خفیف باشد، باز هم امکان بدتر شدن آن ها و نیاز شما برای دیدن یک پزشک وجود دارد. بنابراین تمامی مدارک از جمله پاسپورت و بیمه مسافرتی را آماده کنید تا در صورت نیاز هر چه سریع تر به یک درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید.

اقدامات پس از مسمومیت در سفر

حتی پس از از بین رفتن نشانه ها و زمانی که احساس می کنید بهتر شده اید هم احتمال این که شرایط دوباره بد شود وجود دارد. بنابراین باید حتما با اقدامات پس از مسمومیت در سفر هم آشنا باشد. اگر در دوران مسمومیت به یک پزشک مراجعه کنید، به شما می گوید که در طی این چند روز چه اقداماتی انجام بدهید. اما اگر به پزشک مراجعه نکرده اید، از این اقدامات غافل نشوید.

  • غذاهای جامد را کم کم به رژیم خود اضافه کرده و در دو روز اول بیشتر غذاهای مایع میل کنید.
  • پس از مسمومیت در سفر از خوردن غذاهای روغنی و سنگین تا دو روز پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاهای تند تا دو روز پس از درمان مسمومیت در سفر پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاهایی که با آن ها آشنایی ندارید اکیدا خودداری کنید.
  • مطمئن شوید تا به اندازه کافی آب می نوشید.

جلوگیری از مسمومیت در سفر

تا این بخش با نحوه درمان و اقدامات پس از درمان مسمومیت در سفر آشنا شدیم. اما همیشه می گویند که پیشگیری بهتر از درمان است. مسمومیت غذایی در سفر می تواند کل سفر را تحت الشعاع قرار داده و سفر شما را خراب کند. پس بهتر است که با راه های جلوگیری از مسمومیت در سفر آشنا باشید. در ادامه چند اقدام ضروری برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر ارائه شده است.

برای خرید غذا دست و دلباز باشید

در بیشتر کشورهای دنیا دکه های غذاهای خیابانی و رستوران های ارزان قیمت بسیاری وجود دارد. اما بیشتر این رستوران ها ارزان قیمت، غذای با کیفیتی ارائه نمی دهند. کافی است تا یک بار از غذاهای این رستوران ها میل کنید تا مسموم شوید و سفر شما خراب شود. بنابراین بهتر است که از رفتن به رستوران های ارزان قیمت تا حد ممکن خودداری کنید.

درباره مواد غذایی استفاده شده سوال بپرسید

اگر هنگام سفر، غذایی جدید می خواهید امتحان کنید، مطمئن شوید که می دانید از چه مواد غذایی در این غذا استفاده شده است. برای پرسیدن این سوال خجالت نکشید و مطمئن شوید که هیچ ماده مشکوک یا حساسیت زایی که با بدن شما سازگاری ندارد در این غذا استفاده نشده است.

از غریبه ها غذا یا خوراکی قبول نکنید

بسیاری از کشورها به این مساله معروف هستند که مسافران خود را مسموم می کنند. بنابراین اگر جایی در کشورهای خارجی، به ویژه کشورهای آسیای شرقی به شما غذای رایگان تعارف کردند، از خوردن این غذاها یا خوراکی ها خودداری کنید. بیشترین آمار مسمومیت در سفر در کشورهای آسیای شرقی به خاطر خوردن غذاهای رایگان مسموم است.

دست ها خود را ضد عفونی کنید

اگر بخواهیم واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم، ضدعفونی کردن و شستن دست ها نمی تواند همیشه از مسمومیت در سفر جلوگیری کند. چرا ک ریشه اصلی مسمومیت بیشتر اوقات در غذاهای سرو شده است. اما دست ها گاهی ممکن است میکروب یا ویروس هایی را به بدن شما انتقال داده و باعث مسمومیت شوند. به همین دلیل بهتر است که احتمال کم را هم در نظر گرفته و دستان خود را ضدعفونی کنید.

کلام آخر درباره مسمومیت در سفر

در نتیجه می توان گفت که هنگام سفر باید مراقب چیزهایی که می خورید باشید تا از مسمومیت در سفر جلوگیری کنید. البته قصد ما این نیست که به شما بگوییم به طور کلی از نوش جان کردن غذاهای خیابانی کشورها مختلف امتناع کنید. بسیاری از خوشمزه ترین غذاهای این کشورها در دکه های خیابانی پیدا می شوند. اما بهتر است که قبل از خرید غذا، مطمئن شوید که نکات بهداشتی رعایت شده اند و مواد غذایی به کار رفته تازه هستند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.