| کد خبر: 257420 |

اجازه خروج از کشور برای بانوان به چه صورت است؟

اجازه خروج از کشور برای بانوان در سال‌ های اخیر تغییرات خاص و زیادی نداشته. البته خروج بانوان ایرانی از کشور همیشه با قوانین و مقررات خاصی همراه بوده که بانوان ملزم به رعایت و پیروی از آن ‌ها هستند.

تین نیوز

اجازه خروج از کشور برای بانوان در سال‌ های اخیر تغییرات خاص و زیادی نداشته. البته خروج بانوان ایرانی از کشور همیشه با قوانین و مقررات خاصی همراه بوده که بانوان ملزم به رعایت و پیروی از آن ‌ها هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت،  در این مطلب آخرین تغییرات ارائه شده و شرایط خروج از کشور برای بانوان و دختران ایرانی را ارائه می شود. ضمن اینکه آشنایی با مقررات موجود و حاکم بر این موضوع می تواند شما را برای سفر هایی که در پیش دارید به خوبی راهنمایی کند.

اجازه خروج از کشور برای بانوان بر اساس جدیدترین قوانین

 اجازه خروج از کشور برای بانوان و دختران همیشه در کنار اخذ گذرنامه منوط به شرایط خاص و قوانین و مقررات حاکم بر همان جامعه است و چالش های خود را دارد. البته این امر بر اساس مسائل روز ممکن است شما را با چالش های متعددی روبرو کند. برای مثال خروج بانوان متاهل با دختران مجرد تفاوت‌ های زیادی دارد. همینطور اگر بانویی مطلقه یا بیوه باشد نیز باید از شرایط و مقررات خاص خودش پیروی کند. ما در ادامه این مطلب به تمام پرسش های شما پاسخ داده و تمام قوانین و مقررات را بر اساس شرایط موجود و حاکم بر این مقررات، برای شما شرح خواهیم داد.

نیاز به اجازه پدر یا همسر برای خروج از کشور    

در مورد خروج زنان و دختران از کشور ابتدا به چالش‌ های پیش روی دختران مجرد خواهیم پرداخت. بر اساس قوانین و مقررات موجود و حاکم در کشور ایران دخترانی که سن و سال آن ها کمتر از ۱۸ سال بوده، اگر قصد خروج از کشور و سفر به کشور های خارجی را داشته باشند نیازمند به اجازه پدر هستند. اگر پدر فوت کرده باشد، جد پدری باید اجازه خروج را به آن ها بدهد. همچنین بانوان ازدواج کرده و متعهل هم برای خارج شدن از کشور باید اجازه و اذن همسر را داشته باشند.

یک استثناء مهم: البته در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد. اگر بانویی قبل از ازدواج خود گذرنامه را به صورت کاملاً قانونی دریافت کرده باشد و بعد از دریافت گذرنامه ازدواج کرده باشد، ضمن اینکه گذرنامه هنوز به تاریخ انقضا نرسیده باشد و مهلت اعتبار داشته باشد، میتواند بدون اجازه همسر از کشور خارج شود. اما بعد از اینکه اعتبار گذرنامه تمام شد و مهلت تمدید آن به پایان رسید، تنها با اجازه نامه محضری و کتبی از همسرش می تواند گذرنامه خود را تمدید کند.

البته این به شرطی است که عروس خانم در زمان عقد و در شروط ضمن عقد خود، اجازه خروج از کشور را قید نکرده باشد و این شرط محضری و قانونی و ثبت نشده باشد. گاهی اوقات برخی از بانوان در زمان عقد اجازه خروج از کشور را جزء شروط ضمن عقد قرار داده و بعد از آن برای خروج از کشور نیازی به اجازه مجدد همسر ندارند. ناگفته نماند که باید علاوه بر قید شدن در سند ازدواج، به صورت محضری در دفتر اسناد رسمی هم ثبت شده باشد.

شرایط خروج از کشور برای دختران زیر ۱۸ سال

اجازه خروج از کشور برای بانوان و دختران زیر ۱۸ سال هم شرایط خود را دارد. بر این اساس اگر شما دختری زیر ۱۸سال باشید و تمایل به خروج از کشور داشته باشید اما تایید ولی قهری یعنی پدر و جد پدری را نداشته باشید یعنی پدر و جد پدری شما زنده نباشند، اضمن اینکه از دادگاه حکم رشد داشته باشند، خروج از کشور برای شما منوط به تایید و موافقت دادستان شهرستان محلی است که شما در آن زندگی می کنید و درخواست دریافت گذرنامه را داده اید. بعد از تایید ایشان، شما به راحتی می‌ توانید گذرنامه را اخذ کرده و از کشور خارج شوید.

خروج از کشور بانوان و دختران در مواقع ضروری 

در برخی از شرایط شما به عنوان یک بانوی ایرانی نیاز به خروج اضطراری از کشور دارید. در این بین اگر ثابت شود که بانوان و دختران برای خارج شدن از کشور با یک امر ضروری روبرو هستند برای مثال خروج از کشور برای انجام درمان، این اجازه را می توانند با موافقت دادستان شهرستانی که درخواست دریافت گذرنامه را در آنجا داده‌اند، دریافت کنند. در این زمان دیگر نیازی به اجازه همسر یا پدر نخواهند داشت. در این شرایط دادستان محل شهرستان شما اعلام موافقت یا عدم موافقت با دریافت گذرنامه شما را تا ۳ روز به صورت رد شده یا قبول شده به شما گزارش خواهد داد.

اماکن مجاز برای صدور مجوز خروج از کشور

همانطور که پیشتر اشاره کردیم اجازه خروج از کشور برای بانوان و دختران منوط به تایید پدر یا همسر آن ها است. در این زمان بانوان باید از همسر یا پدر خود یک وکالت بلاعزل در تمام دفاتر اسناد رسمی گرفته و اجازه صدور گذرنامه را دریافت کنند. البته بانوانی که خارج از کشور بوده و مقیم ایران نیستند یا به عبارتی با همسر خارجی ازدواج کرده اند، برای خارج شدن از کشور نیازی به این اجازه محضری و کتبی از همسر خود نخواهند داشت.

چگونگی لغو مجوز خروج از کشور توسط همسر

بله. بهتر است این گونه برای شما توضیح دهیم که در قوانین اجازه خروج از کشور برای بانوان، خانم هایی که برای خروج از کشور خود به اجازه همسر نیاز دارند اگر همسر آن ها به اجازه خود رجوع کند یا به آن عدول کند، بانوی نام برده شده نمی تواند از کشور خارج شود. به عبارتی اگر زنی در حال حاضر اجازه خروج از کشور را داشته باشد اما همسرش به هر دلیلی به این اجازه رجوع کرده و آن را باطل کند، آن بانو ممنوع الخروج شده و تا زمان موافقت مجدد همسر خود دیگر نمی تواند از مرز های ایران عبور کند.

خروج بدون اذن و اجازه همسر

بر اساس آخرین و جدید ترین قوانین حاکم بر صدور گذرنامه برای بانوان و دختران ایرانی، اگر بانو در کنار همسر خود مقیم خارج از کشور باشد یا همسر ایشان تابعیتی غیر از تابعیت ایران داشته باشد، در صورتی که خود بانو تابع ایران باقی مانده، برای خروج از کشور نیاز به کسب اجازه همسر یا دادگاه ندارد. ضمن اینکه این بانو می تواند همانطور که پیشتر اشاره کردیم در شرایط متعدد ضمن عقد خود تحت عنوان “حق خروج از کشور بدون اذن همسر” این موضوع را قید کرده و در سند ازدواج به ثبت رسمی رسانده باشد.

نکته بسیار مهم: فاکتور بسیار مهمی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم و یادآور شویم این است که قید شدن اجازه خروج از کشور برای یک زن صرفاً در سند ثبت شده ازدواج کافی نیست. زوج یا مرد باید طبق یک وکالتنامه که در دفتر اسناد رسمی ثبت شده ثبت و انجام شده، به همسر خود یک وکالت بلاعزل برای خروج از کشور بدهد که این وکالت صرفاً و دقیقا، تنها به نام بانو صادر خواهد شد.

 شرایط خروج بانوان مطلقه یا بیوه از کشور   

 در این بین اگر بانویی از همسر خود جدا شده باشد یا اصطلاحا طلاق گرفته باشد یا همسر ایشان فوت کرده باشد، برای خروج از کشور باید با طلاقنامه رسمی و ثبت شده یا گواهی فوت همسر و همینطور شناسنامه باطل شده ایشان، به مراکز پلیس +۱۰ مستقر در محل زندگی خود مراجعه کند. در این صورت است که بانو براحتی و به سرعت می تواند گذرنامه خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کند.

خروج از کشور با رعایت مقررات حاکم بر همان کشور

بدون شک در تمام کشور ها و سرزمین ها برای ورود و خروج شما باید قوانین و مقررات خاصی را رعایت کنید و این مقررات صرفاً متعلق به کشور ما نیست. ما در این مطلب تلاش کردیم تا بسیار روان و راحت تمام قوانین و مقررات حاکم بر خروج دختران و بانوان ایرانی را برای شما شرح دهیم. در انتها نیز بد نیست بدانید که دختران مجردی که سن آن ها از  ۱۸ سال گذشته و هنوز ازدواج نکرده اند، برای خروج از کشور نیاز به اجازه پدر یا جد پدری نخواهند داشت و به راحتی می توانند گذرنامه یا پاسپورت خود را تمدید یا دریافت کرده و از کشور خارج شوند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک راه آهنی 0 0

    با سلام
    از تهیه کننده این مطلب این انتقاد را دارم که چرا از تصویر یک زن بدون حجاب برای تیتر استفاده کرده است ؟ چه هدفی از این کار دنبال می شود؟
    خوانندگان شما به این نکات نیز توجه دارند.