| کد خبر: 259501 |

سفر به قوچان و بازدید از دیدنی های شگفت انگیز

شهر قوچان در استان خراسان رضوی واقع شده و در شمال استان و در مجاورت جمهوری ترکمنستان قرار دارد. به دلیل وضعیت جغرافیایی قوچان، این شهر استراتژیک، مقررات گمرکی، ترددهای تجاری و مسافرین را در مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان کنترل می کند.

تین نیوز

شهر قوچان در استان خراسان رضوی واقع شده و در شمال استان و در مجاورت جمهوری ترکمنستان قرار دارد. به دلیل وضعیت جغرافیایی قوچان، این شهر استراتژیک، مقررات گمرکی، ترددهای تجاری و مسافرین را در مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان کنترل می کند. ارتفاعات الاداغ و هزارمسجد بر اثر تأثیرات آب و هوایی، تابستان های ملایم و زمستان های سردی را در قوچان به وجود آورده اند.  

قوچان

تاریخ قوچان

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، در دوره های قرون وسطی، قوچان با نام های خبوشان و خوجان شناخته می شد. شهر قوچان در زمان هولاکو خان بازسازی شد. به منظور پیشگیری از حملات ازبک و ترکمن به این منطقه، شاه عباس اول جنگجویان کرد را به این منطقه منتقل کرد. در سال ۱۱۶۰ هجری قمری، نادرشاه در محلی به نام تپه نادر (یا تپه نادرشاه) در نزدیکی شهر قوچان به قتل رسید. قدمت آثار تاریخی این منطقه به دوران ۶ قرن هجری بر می گردد.

دیدنی ها در سفر به شهر قوچان

قوچان

شهر قوچان یکی از شهرهای زیبای استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران است که به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری متنوع، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در این شهر، علاوه بر مساجد و آثار تاریخی، مناطق طبیعی زیبایی همچون پارک ملی تندوره، دره اترک، رودخانه کاشف رود و بسیاری دیدنی های دیگر هم وجود دارد. در ادامه به برخی از جاذبه های گردشگری که در سفر به شهر قوچان باید از آن ها دیدن کنید، اشاره خواهیم کرد.

کوهستان هزارمسجد

کوهستان هزار مسجد

کوهستان هزارمسجد، که بخش جنوب شرقی رشته کوه های کپه داغ را تشکیل می دهد، یکی از جاذبه های طبیعی است که می توانید در سفر به شهر قوچان از آن دیدن کنید. این کوهستان حدود ۴۰ کیلومتر به شرق شهر قوچان و ۷۰ کیلومتر به شمال مشهد در استان خراسان رضوی واقع شده است. جهت این رشته کو ه ها از شمال غرب به جنوب شرق است و ادامه ا ی از کوه های کپه داغ و بلخان در ترکمنستان محسوب می شود.

کوهی که در جاده درگز -قوچان قرار دارد، به عنوان الله اکبر شناخته می شود و بلندترین قله آن به ارتفاع ۲۸۰۴ متر می رسد. قله های کماس و خرپشته نیز در شرق این کوه ها واقع شده اند و به ارتفاع ۲۴۱۰ متر می رسند. کوه امارات نیز در شرق شهر قوچان واقع شده است و رودخانه اترک از آنجا نشأت می گیرد.

بلندترین قله هزارمسجد، که ۳۰۴۰ متر ارتفاع دارد، در شمال غرب مشهد قرار دارد. در نواحی شمالی این منطقه، منطقه کلات نادری وجود دارد. ادامه رشته کوه های هزارمسجد در شرق به کوه های قره داغ و مزدوران می رسد. ارتفاع این کوه ها به بیش از ۱۶۵۰ متر در قره داغ و ۱۲۰۰ متر در قله های مزدوران نمی رسد. این رشته کوه ها دشت سرخس و پاکوه را از رودخانه کاشف رود جدا می کنند.

ادامه رشته کوه های هزارمسجد به جنوب سرخس منتهی به تپه های کوهی کم ارتفاعی می شود که بیش از ۸۰۰ متر بلندی ندارند. رودخانه هریرود یا تاجان (در مرز ایران و ترکمنستان) در این تپه ها از جنوب به شمال جریان دارد و تپه هایی به ارتفاع ۲۵۰ متر در این منطقه وجود دارند.

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره

این پارک ملی با مساحتی بالغ بر ۵۷،۰۰۰ هکتار واقع در بین شهرهای درگز و قوچان قرار دارد و از این مساحت، بیش از ۲۰،۰۰۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می شود. به دلیل داشتن منابع طبیعی و جانوری غنی، این منطقه از جمله محل های مورد توجه است که پیشنهاد می شود در سفر به شهر قوچان حتما از آن دیدن کنید. همچنین، این منطقه در نزدیکی مرز جمهوری ترکمنستان قرار دارد.

غار قباد

این غار آهکی شامل دو شاخه است و حدود ۱۲۰ متر طول دارد. در سفر به شهر قوچان به این غار می توان از روستاهای دربادان و شیخ کانلوی قوچان دسترسی پیدا کرد.

رودخانه کاشف رود

این رودخانه در دره کاشف رود جریان دارد و منبع آن از رشته کوه های بینالود، هزارمسجد و نیشابور است. طول این رودخانه ۲۹۰ کیلومتر است و پس از دریافت برخی از شاخه های خود در پل خاتون، با رودخانه هریرود به سمت شمال جریان دارد و در نهایت به مناطق شنی ترکمنستان وارد می شود. رودخانه کاشف رود، مراکز تفریحی متعددی را فراهم می کند که می توانید در سفر به شهر قوچان از آن دیدن کنید.

دره اترک

 

رودخانه اترک با طول ۶۰۰ کیلومتر از این دره عبور می کند و یکی از زیباترین و سبزترین نقاط این منطقه است که جذابیت بالایی برای بازدیدکنندگان در سفر به شهر قوچان دارد.

 رود اترک

این رود از ارتفاعات هزارمسجد، الاداغ و بینالود سرچشمه گرفته است. شاخه اصلی در این منطقه جریان دارد و دو رود دیگر به نام های “شیرین چای” و “سوموبراکه” هم رود آترک را تغذیه می کنند و قبل از ورود به دریای خزر، بخشی از مرز بین ایران و جمهوری ترکمنستان را تشکیل می دهند. این رود مناطق تفریحی خاص خودش را دارد که در سفر به قوچان مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار می گیرد.

دره شمخال

دره شمخال

دره شمخال، یک دره بسیار بزرگ و شگفت انگیز واقع در نزدیکی مرز بین ایران و ترکمنستان است که نامش از یک روستای نزدیک به آن گرفته شده است. این دره در شمال غربی قوچان قرار دارد و حدود ۱۸ کیلومتر طول دارد؛ دره از بین چندین چشمه و آبشار در دیواره های سنگی عبور می کند که در برخی از نقاط آن به ارتفاع ۲۰۰ متر می رسد.

امامزاده سلطان ابراهیم

امامزاده سلطان ابراهیم، برادر امام رضا، یک ساختمان مذهبی زیبا در جاده فاروج به قوچان (۱۲ کیلومتر در شمال غربی قوچان) است که می توانید در سفر به شهر قوچان از آن بازدید کنید.

چشمه گرماب

چشمه گرماب

چشمه گرماب در میان شهرهای شیروان و قوچان واقع شده است و در ۵ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد. این چشمه در نزدیکی آثار باستانی شهر قدیمی و توابع آن که قبرستان سلطان ابراهیم را در بر دارد، قرار دارد. مواد معدنی موجود در این چشمه به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند و به همین دلیل در سفر به شهر قوچان از جذابیت خاصی برای گردشگران برخوردار است.

کلام آخر

شهر قوچان، در شمال شرق ایران واقع شده و در استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر در ارتفاعی حدود ۱۱۴۹ متری از سطح دریا واقع شده و در شمال کوه های شاه جهان قرار دارد. این منطقه تاریخی دارای دیدنی ها و جاذبه های گردشگری فراوانی است که می توانید در سفر به شهر قوچان از آن ها بازدید کنید.

 

* برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهین 23 1

    حیف که به قوچان ،از همه لحاظ رسیدگی نمی شه ومردم قوچان مجبور می شوند که به شهرهای دیگه کوچ کنند

  • نیره 21 1

    تابستان آب و هوای بسیار عالی داره ما ییلاق قشلاق میکنیم تابستون قوچانیم زمستان مشهد
    متاسفانه استخرش هم بسته است

  • علی قائمی قوچانی 16 5

    واقعاجذاب ودیدنی هست جاذبه های قوچان انشالله همه بتونیدازدیدنی های این شهرتاریخی لذت ببرند

  • کاوه 21 1

    با سپاس از نویسنده گرامی . بنده خودم قوچانی هستم ‌. برخی از نام‌ها اشتباه نوشته شده‌اند. رودخانه کَشَف رود که کاشف رود نوشته شده . رود اترک نه آترک! عمارت یا امارت نه امارات !

    • ناشناس 0 0

      آفرین تو ۲۰ شدی 😏

  • ناشناس 15 6

    سلام همشهریهای خوب وعزیزم بله قوچان شهرعزیز و دوست‌داشتنی ما از هر لحاظ خوب و ایده آل میباشد اما قرارگرفتن در مجاورت مشهد حال و روز شهرمان راخراب کرده وبودجه دولتی ۹۹درصدش متوجه مشهد و۱یک درصدش برای دیگر شهرهای خراسان رضوی میرسد همجواری با شهرهای بزرگ همیشه چنین مشکلاتی را دارد البته مزایای همجواری نیز کم نیستند

    • رضا 3 9

      سلام دوست عزیز تمام ایران دوست دارند همسایه امام رضا(ع) باشند. شما ناراحتی نزدیک مشهد هستی

    • اسماعیل افروز 2 3

      داش سلام. خوب گفتی

  • ناشناس 7 0

    خوشا قوچان وصف بی مثالش
    قوچان شهری خوب با تحریم های زیاد
    شهر خوبم قوچانم

    • ناشناس 2 0

      شهر عزیزم واقعا دلتنگشم مخصوصا برای شاهزاده ابراهیم که درشهرکهنه است

  • ناشناس 1 1

    ماشاله چقدرازقوچان تبدیل میشه

  • ناشناس 2 10

    باسلام چرا پارک ملی وجهانی تندوره وکوههای الله اکبر رو به قوچان وصل میکنید درصورتیکه متعلق به شهرستان تاریخی وفرهنگی درگز میباشد زنده باد درگز ودرگزی های بافرهنگ مهد نادر شاه مهد صیاد شیرازی ها

    • ناشناس 5 1

      با سلام.لطفا با کمی مطالعه و بررسی تاریخی نه خیلی دور نزدیک به ۶۰_۷۰سال پیش درگز بخش کوچکی از قوچان بوده است.لطفا حتما به تاریخ سری بزنید و متوجه بشین که نادر شاه افشار نیز فرزند منطقه امام قلی است نه درگز بزرگوار.

    • ناشناس 0 5

      اصلا همش مال شما 🤭🤭😅

    • کورش 1 1

      درود برشما دوست عزیز
      قسمتی از پارک ملی تندوره در جغرافیای قوچان هس
      و البته ک کوههای الله اکبر هم بهمین صورت

  • قوچان عزیزم 8 0

    شهرزیبای من قوچان ،حتما سفربه این شهر قشنگ وخوش اب وهوا مخصوصا درتابستان دربرنامتون قراربدین وخنکی دلپذیر دراین مناطق کوهستانی تجربه کنید ،درود برمردم باصفا ودوست داشتنی قوچانی مهمان نواز ومهربان 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🤗🤗🤗🤗😊😊😊😊

  • رضا 8 0

    متاسفانه مسئولین دل سوز ندارد والبته نماینده دلسوز که هر دوره بدتر از دوره قبل به خصوص که نماینده کنونی شهر که ...

  • علی 7 0

    سلام،قوچان همه چیز دارد،مسئولین دلسوز ندارد

  • جمشید 0 0

    حیف که شهر قوچان درجوارمشهد قرارگرفته واین باعث عقب ماندگی این شهر شده اکثرا کوچ کردن به خاطر قطع به یقین تمامی بودجه های استانی در مشهد هزینه میشود.

  • رسول 7 0

    واقعا شهر هنرمند پرویه.همه ادماش اهل موسیقی وادبیات هستن من ادبیات داستانی میخونم محمودبراتی قوچانی یکی از شاعران ونویسندگان حرفه ای وبنام شهرستان قوچان است که کتاب جمله هایی برای تکان دادن دنیا وداستان ارابه های طلا و کتاب شعر دنیای موازی اثر اقای محمودبراتی قوچانی هستن که افتخار میکنم شخصی که از روستاهای اطراف قوچان باشه انقد بدون سواد تخصصی درزمینه نویسندی هزاران جایزه ادبی و نویسندگی کشور را گرفته باشه وانقدر توی عرصه نویسندگی پیشتاز باشه ایشون اهل روستای دیزادیز در ۲۰کیلومتری قوچان هستن

  • رضا حسین ابادی 3 0

    با سلام .قوچان مردمانی باصفا . مهربان و مهمان دوست دارد .

  • S 6 1

    قوچان زیبا.. خنک... تمیز... عالی.. لبنیات در حد عالی. خیابان ها بسیتر منظم وشطرنجی در بخش چهابازار... مردمی بافرهنگ شیک پوش.. ومهمانواز وبا طبیعتی بکر وزیبا... قوچان سلام........ بله از استانداری محترم تقاضا داریم بودجه این شهر زیبا وتمیز را ارتقا دهند وبین بلوار استقلال بطرف بیمارستان موسی ابن جعفر پل خودرو بزنند تا رفت آمد ترافیک کمتر شود.. وبقیه قسمت ها بودجه را بیشتر کنند... قوچان شهری با قدمت زیاد وعالی

  • آذر 6 1

    واقعیت رو بذارین لطفا
    گرماب حتی ی بوته گیاه خشک هم نداره.
    فقط چشمه هستش و کوه های خشک و افتاب سوزان
    چرا ابشار و تپه و کلی درخت گذاشتین؟

  • محسن 3 0

    باسلام قوچان بانام قدیم تاریخی آساک پایتخت اشکانیان بوده وتا
    بعدازجنگ جهانی دوم که توسط روسهااشغال شد پس ازمشهدبزرگترین شهرشمال شرق ایران بودکه تاگرگان شهری به بزرگی آن وجودنداشته که حتی بعدازانقلاب مشروطه برخی ازافرادمشهوربرای نمایندگی مجلس ازاین حوزه کاندیدشده اندیعنی درشمال شرق ایران بجزمشهدوقوچان حوزه انتخاباتی دیگری وجودنداشته.وچهار راه بازرگانی زمان خودش بوده که ازشرق به مشهد ازجنوب به سبزوار ازغرب به گرگان وازشمال به عشق آباد( شوروی سابق)کالاهای تجاری ردوبدل میشده که نشانه آن دوران باوجودچندین گاراژبزرگ در هریک ازچهارخیابان اصلی شهربه چشم میخورد. اکنون نیز بهترین لبنیات (کره پنیرماست روغن زرد) گوشت گوسفندی کشمش وشیره انگور گردو بادام وگیاهان دارویی منطقه راداردضمن اینکه بهترین هوای منطقه درتابستان متعلق به قوچان است بطوریکه وقتی شبهای گرم درمشهد بدون کولر قابل تحمل نیست ولی اینجابازگذاشتن پنجره معمولا کافیست البته درپارکهاهواخیلی خنکتراست

  • داریوش 3 0

    مردم قوچان پهلوان...قهرمان...با سواد...مهمان دوست...شاعر...با مهرو محبت...دانشمند...وهرچی بگم کم گفتم من چندین بار رفتم به این شهر زیبا ولی امکانات واسه مسافر اصلا نداره متاسفانه

  • مریم 1 2

    با عرض سلام. سپاس .پارک ملی تندوره به عبارت قدیمی تر چهل میر با مرکزیت شهرستان درگز می باشد .بنده ۱۰ سال قوچان به دلیل شغلی ساکن بوده و کما کان عکس هایی که تهیه فرمودید مغایر با واقعیت می باشد. گویا خیلی قدیمی ست.

  • سراب 2 4

    غیر از شمخال بقیه اش همه چرت و پرته

  • ناشناس 1 1

    قوچان .خوب و با صفا هستند

  • ۵محمد 1 0

    درود خدا بر پروفسور بی ادعا پروفسور صادقی.درود تقدیم به پروفسور صادقی

  • علی رنجبر 1 0

    خیلی عالی

  • دیار 2 0

    قوچان خالی شده همه سرمایه داراش رفتن فردیس کرج شهری همه که سرمایه دارش خارج بشه بدرد نمیخوره

  • رضا 1 0

    بسیار عالیه مخصوصا دره یدک ک دره شمخال و کره های گوسفندی