| کد خبر: 259292 |

نکاتی برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی

ترفندهای جالب برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر

یکی از دغدغه های والدین و همچنین افراد بزرگسال استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی است. سالم بودن مواد غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما این نکته در هنگام سفر بیشتر به چشم می آید.

تین نیوز

یکی از دغدغه های والدین و همچنین افراد بزرگسال استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی است. سالم بودن مواد غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما این نکته در هنگام سفر بیشتر به چشم می آید. در هنگام سفر، برای اینکه بتوانید مدت طولانی از غذاهای سالم استفاده کنید، باید اقداماتی انجام دهید. این اقدامات شامل بسته بندی، انجماد و غیره است.

استفاده از خوراکی ها و مواد غذایی منجمد در سفر باعث می شود که مواد غذایی دیرتر فاسد شوند و به مدت طولانی بتوانید از این خوراکی ها استفاده کنید. علاوه بر اینکه مواد غذایی هنگام انجماد دیرتر فاسد می شوند؛ حمل و نقل مواد خوراکی آسان تر و راحت تر نیز خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، در این مطلب  ترفندهایی درباره خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر برایتان بیان می کنیم بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

کنترل مواد غذایی در سفر

اولین و اصلی ترین کار هنگام بسته بندی مواد غذایی منجمد کنترل و چک کردن بسته غذایی است. بسته بندی مواد غذایی نباید هیچ گونه پارگی، حفره و تغییر رنگ داشته باشد. در صورتی که هنگام سفر متوجه شدید بسته بندی مواد غذایی منجمدی که همراه دارید دچار آسیب شده است، باید اقدامات بیشتری برای بسته بندی دقیق مواد غذایی انجام دهید. بسته بندی مواد غذایی را عوض کنید و درب آن را خوب ببندید و آن را داخل کیف های مخصوص بگذارید. از مصرف هر ماده خوراکی دچار مشکل خودداری کنید، تا در طول سفر دچار مشکل نشوید.

خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر

خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر می تواند بسیار مهم باشد تا از فساد آنها جلوگیری شود و از سلامت خود محافظت کنید. در زیر تعدادی از ترفندهای جالب برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر آورده شده است:

۱-  یخ خشکاز یخ خشک در بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید. یخ خشک با تولید برودت موقتی می تواند غذاها را خنک نگه دارد. اما به خاطر تولید دی اکسید کربن، از قرار دادن آن در مخزن هوای بسته بندی خودداری کنید.

۲- کیسه یخ ژله: از کیسه های یخ ژله که قابل استفاده مکرر هستند و بعد از یخ بندان به حالت جامد تبدیل می شوند، استفاده کنید. آنها به آسانی در فضای بسته بندی قرار می گیرند و می توانند مواد غذایی را خنک نگه دارند.

۳- یخچال های پرتابل: امروزه یخچال های پرتابل کوچک و قابل حمل وجود دارند که با استفاده از باتری یا منبع برقی قابل شارژ می توانند برای مدت طولانی مواد غذایی را خنک نگه دارند.

۴- جعبه های ایزوله: از جعبه های ایزوله برای نگهداری غذاهای خنک استفاده کنید. این جعبه ها به کمک لایه های عایق حرارتی و جلوگیری از تبادل حرارت با محیط بیرون می توانند غذاها را به مدت طولانی خنک نگه دارند.

۵- مواد خنک کننده خودکار: محصولاتی مانند پلاکسیگلاس (gel packs) که به صورت خودکار یا با نصب در یخچال از قبل خنک می شوند، می توانند مواد غذایی را به مدت طولانی سرد نگه دارند.

۶-نگهداری مناسب: مواد غذایی خود را در بسته بندی ها و ظروف محکم و مناسب نگهدارید و از قرار دادن غذاها در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

با استفاده از این ترفندها، می توانید در سفر خود از مواد غذایی بهینه و خوشمزه لذت ببرید و به سلامتی خود اهمیت دهید.

استفاده از یخدان مسافرتی

یکی از کاربردی ترین و مهم ترین وسایلی که در سفر به آن نیاز دارید، یخدان ها هستند. یخدان ها برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر، همچنین سالم نگه داشتن مواد غذایی و خنک نگه داشتن آب و نوشیدنی ها در هوای گرم بسیار مهم هستند.

نکات بسیار مهم درباره استفاده از یخدان ها

  • یخدان را شب قبل از سفر در جای سرد و خنک بگذارید تا هنگامی که خوراکی ها را درون آن می گذارید، دمای آن ها کاهش پیدا نکند و به انجماد بیشتر خوراکی ها کمک کند.
  • انجماد مواد غذایی؛ از اصلی ترین کارهایی است که باید برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر انجام دهید. اگر در طول سفر مایل به استفاده از مواد گوشتی منجمد هستید، باید خوراکی های گوشتی خود را منجمد کنید و بعد از انجماد کامل، آن ها را درون یخدان بگذارید.
  • از تکه های کوچک یخ استفاده کنید، زیرا نیاز به چکش برای تکه کردن ندارید، اما تکه های کوچک یخ با سرعت بیشتری ذوب می شوند. استفاده از تکه های یخ به خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر کمک می کند.
  • آب داخل یخدان را حتما خالی کنید، زیرا باعث می شود که یخ های داخل یخدان دیرتر ذوب شود. اگر سفرتان کوتاه است می توانید از آب داخل یخدان برای خنک کردن نوشابه و نوشیدنی ها استفاده کنید.
  • مواد غذایی و خوراکی هایتان را بسته بندی کنید و آنها را مرتب و طبقه بندی شده بچینید که در هنگام استفاده کمترین زمان را برای باز نگه داشتن درب یخدان به کار ببرید و از ذوب شدن زودتر یخ و مواد غذایی پیشگیری کنید. همچنین طبقه بندی کردن مواد غذایی به نظم و مرتب ماندن یخدان کمک می کند و استفاده شما نیز راحت تر و ساده تر خواهد بود.
  • استفاده از روزنامه نیز به خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر کمک می کند و باعث می شود که یخ مواد غذایی دیرتر ذوب شود. به این صورت که مواد غذایی که منجمد شده است را داخل نایلون قرار داده، سپس آن را درون روزنامه گذاشته و کاملا راه های نفوذ هوا را ببندید و سپس درون یک کیسه وکیوم قرار دهید.
  • قرار دادن یخدان در محل صاف و مسطح که امکان باز شدن درب آن و ریختن مواد غذایی و خوراکی ها وجود نداشته باشد.
  • اگر بتوانید از یخدان جداگانه برای نوشیدنی ها استفاده کنید خیلی بهتر است، مخصوصا اگر در تابستان به سفر می روید، زیرا احتیاج به نوشیدنی بیشتری دارید و باز و بسته کردن مکرر درب یخدان باعث ذوب شدن خیلی سریع تر یخ های درون یخدان می شود.
  • دمای محیط، مقدار مواد غذایی داخل یخدان و ضخامت یخدان نیز تاثیر بسیار زیادی در نگهداری و خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر دارد.
  • یخدان را در داخل خانه و به دور از نور خورشید، نگهداری کنید.
  • تمیز کردن یخدان بلافاصله بعد از هر سفر و شستن و خشک کردن کامل آن از کارهایی است که باعث می شود از بوی بد و رشد نکردن قارچ در یخدان جلوگیری شود.

سخن نهایی

کارشناسان نیز معتقد هستند نگهداری مواد غذایی در لا به لای تکه های یخ باعث خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر و سالم ماندن آن ها حتی در هوای گرم می شود. توصیه می شود در هنگام سفر یا هر وقت دیگری اگر بوی غیر معمول از مواد غذایی فهمیدید یا طعم آن مواد غذایی تغییر کرده بود از مصرف آن ماده غذایی اجتناب کنید تا در هنگام سفر دچار مشکل مسمومیت و معده درد نشوید. امیدوار هستم با توجه به نکات گفته شده در مجله گردشگری الی گشت از سفر خود و استفاده از مواد غذایی سالم لذت ببرید. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.