◄ وقتی پروژههای ریلی کمبود بودجه دارند تخصیص بودجه به پروژههای جادهای خارج از اولویت است
تین نیوز | چندی پیش معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزرات راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان یک میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد، گفت: براساس زمانبندی سرمایهگذار ترک امیدواریم این پروژه حداکثر در پنج سال تکمیل و بهرهبرداری شود. امیر امینی با بیان اینکه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان بخشی از کریدور مهم حمل و نقل شرقی- غربی کشور است، اظهار کرد: این پروژه بخشی از محور ارتباطی شرق آسیا به اروپاست. معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل با بیان اینکه این
پروژه به چند فاز تقسیم شده است، گفت: امیدواریم با زمانبندی که سرمایهگذار ارائه داده، به صورت فاز به فاز و حداکثر در پنج سال تکمیل و بهرهبرداری شود.
انتشار این اظهارات معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزرات راه و شهرسازی با واکنش برخی کاربران تین نیوز مواجه شد که نظرات خود را در مورد ساخت آزاد راه بیان کردند که این نظرات در ادامه آمده است:
1- چنانچه وزارت راه و شهرسازی بخواهد شعار دولت و مجلس مبنی بر توسعه پیشتازانه حمل و نقل ریلی را محقق سازد، باید چنین پروژه هایی را فراموش نماید. تا زمانی که پروژه های مهم ریلی دارای کمبود بودجه است، تازمانی که محورهای اصلی باری در کشور دارای کمبود ظرف است و تا زمانی که سرعت سیر و حرکت در راه آهن به دلیل بروز نبودن سیستم های کنترلی آن بسیار پایین است . تخصیص بودجه یا هر نوع برنامه ریزی برای جذب بودجه به پروژه های جاده ای، خارج از اولویت است.
2- اگر بخواهیم با همین گذرگاه های مرزی و به روشی که اکنون برای عبور کامیون های ترانزیتی در مرزهای کشور عمل می شود ادامه دهیم قطعا احداث این آزادراه یا هر آزادراه دیگری در جهت هر کریدوری بی فایده و اتلاف سرمایه خواهد بود. بنده از بیستم بهمن، پنج روز در صف مرز بازرگان ایستاده ام تا در پنجمین روز برادرم توانسته تریلر را از من تحویل گرفته و وارد ترکیه شود حالا به نظر شما با این وضعیت عبور از مرزهای ایران ایا احداث این آزادراه ها می تواند کمکی به افزایش سرعت حمل کالاهای ترانزیتی از قلمرو کشورمان داشته باشد یا مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد؟
3- دولت مرتکب خطا نشده که می خواهد اين اتوبان را احداث كند. در این طرح صرفا مقوله ترانزيت مطرح نيست. آيا می دانيد در طول سال هاى گذشته چه تعداد از هموطنان عزيزمان به جهت غير استاندارد بودن اين مسير جان خود را از دست داده و خسارات جبران ناپذيرى را متحمل شده اند؟؟؟
4- ساخت راه آهن به مرز بازرگان با نصف اين مبلغ شدنی است. در محورهای پرترافيك بايد حمل و نقل ريلی را به كار گرفت. در محورهای ترانزيتی بايد از حمل و نقل ريلی استفاده كرد. انتقال بار ترانزيت به راه آهن به خاطر مسافت طولانی سير بار و معين بودن مبدا و مقصد كاملا منطقی است و سياست دولت بر همين منوال است. ولی در وزارت راه سياست گذاری معينی وجود ندارد و هر روز پروژه های موازی ريلی و جاده ای و اشتباهات مكرر در شروع پروژه های بی شمار را شاهديم اين هم يك پروژه جديد اين هم يك پروژه موازی با طرح ريلی مرز بازرگان. مطمئنم كه طرح ريلی مرز بازرگان هم منتفی نشده
است . مطمئنم هر دو زيربخش ريلی و جاده ای هم ترافيك مرز بازرگان را از دلايل توجيه طرح خود منظور می كنند يعنی هر دو طرح با يك هدف مشترك تعريف می شوند و در هيچ كدام ايجاد گزينه رقيب را منظور نمی كنند يعنی در عمل هر دو طرح دچار كاهش ترافيك نسبت به پيش بينی اوليه خواهند شد.