| کد خبر: 9169 |

◄ عکس | چگونه مترو به زندگی شهری وارد شد؟

با رشد سریع جمعیت در شهرهای بزرگ جهان و به دنبال ایجاد ترافیک در خیابانها فکر ایجاد مترو و رهایی از خیابانهای شلوغ اولین بار به ذهن آندره فلانژ فرانسوی رسید.

تین نیوز

با رشد سریع جمعیت در شهرهای بزرگ جهان و به دنبال ایجاد ترافیک در خیابانها فکر ایجاد مترو، رهایی از خیابانهای شلوغ اولین بار به ذهن آندره فلانژ فرانسوی رسید. بر طبق نقشه ای که او به ناپلئون پیشنهاد کرد، خیابانها می بایست کنده شده و وسیله نقلیه از زیر آن عبور نماید و لیکن به علت درگیری ناپلئون در جنگ این طرح رد شد.

مترو لندن

به گزارش تین نیوز، اولین خط متروی جهان در حدود 140 سال پیش در سال 1863 در لندن افتتاح گردید. این قطار مجهز به یک موتور بخار بود که سوخت آن از طریق ذغال سنگ تامین می شد و آلودگی شدیدی در هوای تونل به وجود می آورد. بعد از نخستین متروی جهان که در لندن گشایش یافت متروی بوداپست، پایتخت مجارستان در سال 1896 (33 سال بعد) شروع به کار نمود، جمعیت بوداپست در زمان افتتاح مترو 607 هزار نفر بود. هم اکنون بوداپست دارای 2/4 میلیون نفر جمعیت با سه خط مترو به طول 23/5 کیلومتر می باشد.

مترو بوداپست

در پاریس در سال 1898 پس از مباحثات شدید مجلس ایجاد شش خط مترو را تصویب کرد. در آن سالها دو هزار کارگر شبانه روز کار می کردند تا در سال 1900 اولین خط و در سال 1910 اولین بخش مترو آماده شد. در فرانسه سه شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر دارای مترو است. در حال حاضر بیش از 75 شهر در جهان مترو دارد.

مترو پاریس

در شوروی 7 شهر بزرگ دارای مترو می باشد که قدمت متروی باکو مرکز جمهوری آذربایجان فعلی به بیش از 40 سال میرسد. حتی در شهرهای آمریکا که قبلاً به دلائل سیاسی و اجتماعی خاص و اعمال نظر سرمایه داران و صاحبان کارخانجات اتومبیل سازی مبنای رفت و آمد بر توسعه معابر و استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی در سطح زمین بوده است، در چند سال اخیر تغییر کلی در روش و سیاست خود داده اند و برنامه های مفصلی در جهت تعمیم شبکه مترو در شهرهای مختلف نظیر واشنگتن، سانفرانسیسکو، آتلانتا و چند شهر دیگر در دست اجراست.

مترو باکو

اولین خط متروی آمریکا در سال 1897 در بوستون افتتاح شد. طبق طرحهای موجود قرار است در آینده نزدیک، سرعت مترو شهر نیویورک در 450 کیلومتر در ساعت برسد. در کشورهای همسایه نیز تلاشهایی برای احداث مترو شروع شده است.

مترو بوستون

مطالعات متروی آنکارا شامل دو خط و به طول 11/4 کیلومتر از شهریور 59 آغاز شده است و شهر بغداد نیز قرار بود که دارای دو خط مترو به طول 32 کیلومتر در داخل شهر و یک خط مترو در خارج شهر گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.