بازدید سایت : ۳۸۷۷۵

◄ تصاویر شگفت‌انگیز از گرینلند؛ جزیره یخ‌زده‌ای که ترامپ قصد خرید آن را دارد

تین نیوز |

«متاسفم آقای رئیس‌جمهور! گرینلند فروشی نیست.»

این پاسخی است که مقامات دانمارکی به پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خرید این کشور داده‌اند.  Kiliii Yüyan عکاسی که پیشرفت‌های گرینلند در سال‌های اخیر را مستند کرده، درباره این پیشنهاد و پاسخ کپنهاک به آن می‌گوید: «جای تعجب ندارد که آنها پاسخ منفی داده‌اند. گرینلند سال‌هاست با دانمارک رابطه خوبی دارد و حتی تلاش می‌کند موجودیت خود را به عنوان یک کشور مستقل، به دست بیاورد.»

آمریکا، نخستین بار تلاش کرد تا در سال 1946 این جزیره را تصاحب کند. اما ناکام ماند. با این حال گرینلند محل پایگاه هوایی Thule، شمالی ترین پایگاه ارتش آمریکا است. این پایگاه در حدود 750 مایل بالاتر از قطب شمال قرار دارد، و دارای سیستمی است که می‌تواند ورود موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای را بین قاره هشدار دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی ان ان، از سال 1979 که قوانین دانمارک و گرینلند یکسان شد؛ 40 سال گذشته است. اما در سال 2008 مردم این کشور در یک رفراندوم به استقلال از دانمارک رای دادند. تقریباً 90 درصد مردم این کشور از نژاد «اینوئیت» هستند. نژادی که اسکیموهای کانادا و گرینلند برای اشاره به قوم خود از آن استفاده می‌کنند. در تقابل با آن‌ها، برای اشاره به اسکیموهای سیبری نام یوپیک استفاده می‌شود. در این کشور، خبری از مالکیت خصوصی نیست و تمام صنایع متعلق به دولت است.

گرینلند بزرگترین جزیره جهان است، کشوری عظیم در بالای کانادا که به قطب شمال می‌رسد و بخش اعظم آن با یخ پوشیده شده است. تنها در 20 درصد از 836 هزار و 300 مایل مربع این کشور انسان سکونت دارد. دقیقاً 50 هزار نفر در این کشور زندگی می‌کنند. با این حال از نظر شاخص‌های توسعه‌یافتگی، سطح زندگی بالایی دارند.  Kiliii Yüyan می‌گوید: « استاندارد زندگی آنها بسیار بالاتر و بهتر از چیزی است که ما مردم توسعه یافته به عنوان استاندارد زندگی می‌شناسیم و بخشی از این سطح زندگی به دلیل این است که دانمارکی‌ها با شیوه سوسیال دمکراسی این کشور را ضمیمه خود دارند.»

تأثیر دانمارک را می توان در معماری گرینلند و اقتصاد آن، که عمدتا مبتنی بر ماهیگیری است، مشاهده کرد. Yüyan می گوید: بیشتر گرینلندی‌ها با زبان رسمی دانمارکی و زبان رسمی کشور، یعنی گرینلندی، صحبت می کنند. بسیاری از دانمارکی ها هم گرینلند را بخشی از هویت ملی خود می‌دانند و تعطیلات خود را در این جزیره سپری می‌کنند.

این مجموعه، عکس‌های Kiliii Yüyan است. او که خود را یک چینی-آمریکایی و نانایی‌تبار می‌خواند بخشی از دوران کودکی خود را در سیبری گذرانده است. دو سال پیش، او به عکاسی از مسابقات قهرمانی کایاک در گرینلند رفت. او می‌گوید: «گرینلند مکانی است که من واقعاً آن را تحسین می‌کنم و بخشی از آن به این دلیل است که من یک سازنده سنتی کایاک هستم. و البته گرینلند به خاطر کایاک‌هایش مشهور است.»

ترجمه و تنظیم: مسعود یوسفی

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.