| کد خبر: 232527 |

روانشناسی پول چیست؟

روانشناسی پول در گذشته در بین مردم از اهمیت خاصی برخوردار نبوده‌است اما امروزه این دانش در حال شکل‌گیری در ذهن مردم است که این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر دارایی مردم، بر روی اقتصاد کشور نیز تاثیر خود را می‌گذارد.

تین نیوز

روانشناسی پول در گذشته در بین مردم از اهمیت خاصی برخوردار نبوده‌است اما امروزه این دانش در حال شکل‌گیری در ذهن مردم است که این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر دارایی مردم، بر روی اقتصاد کشور نیز تاثیر خود را می‌گذارد. در نظر داشته باشید که روانشناسی پول کاملا مفهوم متفاوتی با روانشناسی پولدار شدن دارد اما برخی از مردم این دو را باهم اشتباه می‌گیرد. در دانش روانشناسی پول نگرش هر فرد در زمینه پول و سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس یعنی پول در زندگی هر شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است و هیچ محدودیتی نمی‌شناسد و فرقی نمی‌کند که پول‌دار باشید یا فقیر یا پس انداز کنید یا خرج کنید. اما هر شخصی نگرش خاصی نسبت به پول دارد و این نگرش‌ها در هر شخصی متفاوت است، زیرا ارتباط میان پول و انسان در هر شخصی متفاوت است و همه‌ی افراد مفهوم پول را نمی‌دانند. در ادامه قرار است به شما بگوییم روانشناسی پول چیست و در این رابطه چه چیزهایی را باید بدانیم تا بتوانید مقدار پول مورد نیازتان را کسب کنید.

پول چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید که پول چیست و چه جایگاهی در زندگی افراد دارند.

امروزه پول مهم‌ترین بخش هر زندگی شده‌است یعنی خیلی از افراد برای برطرف کردن نیازهای روزانه‌ی خود نیاز به پول نیاز دارند و در طول شبانه‌روز بدنبال کسب پول هستند. اما بعضی از افراد هم هستند که پول برایشان اهمیت ندارد و ممکن است در طول شبانه‌رو نیست بدنبال آن نباشند. عده‌ای از افراد هستند که خودشان را بنده‌ی پول می‌دانند و عاشق پول هستند. در کل می‌توان گفت که پول در زندگی این افراد از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است، یعنی پول را از جونشان بیشتر دوست دارند. اما ممکن است تعدادی بسیار اندک نیز باشند که میانه‌رو باشند. یعنی خود را بنده‌ی پول نمی‌دانند اما برای پول اهمیت قائل‌اند. پس می‌توان گفت مفهوم پول برای هر شخصی به یک شکل است و بستگی به آن شخص دارد که چه دیدی نسبت به پول دارد و حس آن در مقابل پول چگونه‌است. که این دید وحس همانطور که گفته‌شد در هر شخص متفاوت است.

اما بعضی از افراد تصور دارند که پول به آن‌ها قدرت، شخصیت، احترام و همچنین اعتماد به نفس می‌دهد و فکر می‌کنند که همه‌ی افراد باید برده آن‌ها باشند یا آن‌ها حس می‌کنند چون می‌توانند هرچیزی که نیاز دارند بخرند، پس پول نقش بسزایی دارد که آن‌ها هیچ لذتی از زندگی‌شان نمی‌برند و فقط بدنبال پول‌اند. اما همیشه اینطور نیست که هر شخص ثروتمندی این ویژگی‌ها را دارا باشد. اما نکته‌ی قابل ذکر

روانشناسی پول چیست؟

همانطور که تا به اینجا گفته شد دید همه‌ی افراد نسبت به پول با یکدیگر متفاوت است و ممکن است در شرایط مختلف، دیدگاه متفاوتی نسبت به هم داشته باشند.یعنی بعضی افراد حاضر نیستند برای تفریح هزینه‌ی زیادی پرداخت کنند. اما در بعضی از افراد این قضیه متفاوت است. یعنی ممکن است برخی افراد هزینه‌ی زیادتری برای تفریح و یا مسافرت پرداخت کنند تا به آن‌ها بیشتر خوش بگذرد. پس در نظر داشته باید دو دیدگاه نسبت به این قضیه وجود دارد و همیشه همه‌ی افراد یه دیدگاه را نسبت به یک قضیه ندارند. این تفاوت حاکی از آن است که طرز تفکر افراد با یکدیگر متفاوت است که ممکن است درست باشد یا نادرست باشد.

علم روانشناسی به ما نشان می‌دهد که ما چگونه از این پول استفاده می‌کنیم که این موضوع بسیار اساسی است. چون اگر ما بدانیم چقدر درآمد داریم و بدانیم که باید در کدام قسمت از زندگی آن را خرج کنیم، می‌توان گفت زندگی مالی خوبی داشته‌ایم. اما در نظر داشته باشید که مهم‌ترین بحث این است که نباید شما بنده‌ی پول شوید. یعنی هیچگاه نباید آرامش و زندگی‌مان را فدای پول و ثروت کنیم، گرچه ثروت زیاد خوب است اما آسایش در زندگی بسیار مهم‌تر است.

در گذشته خیلی از افراد با توجه به باورهای غلطی که داشتند همواره دست از تلاش کشیده‌اند زیرا فکر می‌کردند که انسان‌های پولدار آدم‌های بدی اند یا انسان‌های پولدار به جهنم می‌روند زیرا پول زیاد از طریق تلاش خیلی زیاد بدست نمی‌آید و یا باید برای کسب سرمایه زیاد سخت تلاش کرد و ... که همه‌ی این موارد سبب این شد که دیگر در زندگی‌شان تلاشی نکنند. اما امروزه این دید دقیقا بالعکس است افراد سخت تلاش می‌کنند تا از راه‌های درست کسب درآمد زیادی داشته باشند. البته در برخی از کشورهایی که از نظر اقتصادی پیشرفت چشم‌گیری نداشتند حس می‌کنند که افرادی که زیاد تلاش می‌کنند انسان‌های طمعکاری هستند و آن‌ها انسان‌هایی پول‌پرست هستند که همین دلیل باعث شده تا از تلاش کردن دست بکشند تا درگیر این بار منفی نشوند. این قضیه باعث قثیر شدن یک جامعه می‌شود. بطور کلی علم روانشناسی پول می‌گوید شما می‌توانید تا هر میزان که می‌خواهید تلاش بر کسب درآمد داشته‌باشید اما با این شرط که این تلاش زیاد نباید آسیبی به آرامش و آسایش شخص وارد کند.

روانشناسی پول در پس‌انداز کردن آن

پس انداز کردن پول در زندگی هر شخص امر مهمی‌است اما هریک از افراد دید متفاوتی نسبت به پس انداز کردن و یا خرج کردن سرمایه خود دارند. این موضوع نشان می‌دهد که پول در زندگی افراد چه جایگاهی دارد و ارتباط بین پول و آن شخص چگونه است. برای مثال ممکن است برخی از افراد تمام پول خود را صرف خرید کنند و هیچ پولی برای پس انداز نگه ندارند که معمولا این افراد تجمل‌گرا هستند ولی بعضی از افراد با وجو درآمد زیادی که دارند هیچ‌گونه خرجی حتی در موارد نیاز نمی‌کنند. این افراد دقیقا افرادی هستند که عاشق پول هستند و از پولشان هیچ لذتی نمی‌برند و در آسایش کافی نیستند، تقریبا می‌توان گفت این افراد بنده‌ی پول هستند.

پس می‌توان گفت که در علم روانشناسی پول امر بسیار مهمی به نام پس انداز کردن وجود دارد. که پس انداز کردن هم همانطور که تا اینجا خواندید در افراد متفاوت است. پس‌انداز پول باید به گونه‌ای باشد که افراد افراد علاوه بر هزینه‌های درست خود، باید مبلغی از درآمد خود را برای آینده خودشان پس انداز کنند که از این پس انداز می‌توانند در زمینه‌های متفاوتی استفاده کنند مثل: خرید ماشین، خرید مسکن، سفرها و ...

سخن آخر

در این مطلب در رابطه با این صحبت کردیم که روانشناسی پول چیست و هر یک از افراد چه دیدگاهی نسبت به پول دارند و در صورت مواجه شدن با آن چگونه رفتار می‌کنند. اگر بدنبال پیشرفت هستید می‌توانید از دانش روانشناسی پول استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر پیشرفت در زمینه مالی بتوانید سرمایه‌ای را برای آینده‌یتان پس انداز کنید. اگر بدنبال آموزش روانشناسی پول هستید می‌توانید کتاب‌های موجود در این زمینه را مطالعه کنید و یا زندگی‌نامه افراد مهمی که در این زمینه فعالیت داشتند از جمله ریچارد تیلر را مطالعه کنید و از دانش آن‌ها در این زمینه بهره ببرید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.