◄ جاده انار؛ جاده ای ترانزیتی اما بی کیفیت!+ فیلم
جاده انار، مسیر حیاتی کرمان–یزد، به دلیل کیفیت نامناسب مورد انتقاد رانندگان قرار گرفته است. وزیر راه: بودجه نگهداری جاده ها کافی نیست.
جاده انار به عنوان یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی کشور و محور ارتباطی استان های کرمان و یزد، بارها به دلیل کیفیت نامناسب مورد انتقاد رانندگان ناوگان عمومی به ویژه در بخش حمل ونقل کالا قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز، جاده انار راه ارتباطی مهم میان یزد–رفسنجان، تهران–بندرعباس و تهران–کرمان است و از اهمیت ویژه ای در شبکه حمل ونقل کشور برخوردار است. با این حال، فیلمی که اخیراً توسط یکی از رانندگان کامیون منتشر شده نشان می دهد این مسیر از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و مشکلات زیرساختی آن همچنان پابرجاست.
چالش های نگهداری جاده ها
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، پیش تر در همایش تخصصی روسای پلیس راهور و راه استان ها با اشاره به راهکارهای کاهش نقاط حادثه خیز گفته بود: «حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که هر ساله نیازمند بودجه ای برای نگهداری و بهسازی هستند، اما در بودجه وزارت راه محلی برای این هزینه در نظر گرفته نشده است.»
وی تأکید کرده بود: «بودجه حمل ونقل سال ۱۴۰۱ تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ رقمی که معادل هزینه نگهداری یک آزادراه در کشور است. با چنین بودجه ای نمی توان تحول ایجاد کرد و باید روش های دیگری جایگزین شود.»
جاده انار به رغم اهمیت ترانزیتی و نقش کلیدی در اتصال استان های مرکزی و جنوبی کشور، همچنان با مشکلات زیرساختی مواجه است. کارشناسان معتقدند برای رفع این چالش ها باید روش های نوین سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در نگهداری و توسعه جاده ها جایگزین بودجه محدود دولتی شود.