| کد خبر: 224775 |

◄ فیلم| ریزش وحشتناک ساختمان در مجاورت یک کارگاه ساختمانی

کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به این فیلم این پرسش را مطرح کرده اند که مسئولیت حفظ جان و مال انسان ها و نظارت بر رعایت نکات ایمنی در این زمینه به عهده کدام نهاد است؟ شهرداری ها مسئولند یا نظام مهندسی و یا وزارت راه و شهرسازی؟

تین نیوز
فیلم پیوست در شبکه های اجتماعی منتشر شده و بیانگر ریزش و تخریب کامل یک ساختمان در مجاور یک کارگاه ساختمانی است.
به گزارش تین نیوز، کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به این فیلم این پرسش را مطرح کرده اند که مسئولیت حفظ جان و مال انسان ها و نظارت بر رعایت نکات ایمنی در این زمینه به عهده کدام نهاد است؟ شهرداری ها مسئولند یا نظام مهندسی و یا وزارت راه و شهرسازی؟
در یاداشتی به قلم مسعود مصفا، مهندس ساختمان در تابناک، در این زمینه آمده است: در بند 12-1-3-10 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان آورده شده که صاحب کار مسئولیت ایمنی، بهداشت کار و حفاظت محیط زیست مربوط به آن را بر طبق قرارداد کتبی به سازنده (مجری یا پیمانکار اصلی) واگذار می نماید.
وی افزوده است: همچنین در بند 12-1-5-1 نیز سازنده (مجری یا پیمانکار اصلی) موظف به حفظ و تامین ایمنی در کارگاه ساختمانی شده و مشابه آن در بند 2-4-4 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه و مسائل زیست محیطی به عهده مجری گذاشته شده است. از سوی دیگر در ماده 4 آیین نامه حفاظت کارگاه های ساختمانی نیز به این مورد اشاره شده و به صراحت بیان نموده که : «هر گاه صاحب کار اجرای کلیه عملیات ساختمانی از ابتدا تا پایان کار را کلاً به یک پیمانکار محول نماید، پیمانکار مسوول اجرای مقررات این آیین نامه در کارگاه خواهد بود.»

به گفته مصفا، مهندس ناظر بنا بر تعریف قانونی و وظایف تعریف شده، شخصی است صاحب صلاحیت که باید بر عملیات اجرایی ساختمانی که تحت نظارت آنها احداث می گردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فنی ضمیمه آن و مقررات ملی ساختمان نظارت کرده و در پایان کار مطابقت عملیات اجرایی ساختمان را با مدارک فوق گواهی نمایند.

وی تاکید کرده است: این بنابراین مهندسان ناظر به صورت مقیم در کارگاه نبوده و نظارت آنان صرفا جنبه کنترلی داشته و باید در صورت مشاهده نواقص یا نقض از مقررات ملی ساختمان گزارشات خود را به مراجع ذیصلاح ارسال نماید. همچنین در بند 12-1-5-8 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان آمده است: «مهندس ناظر موظف به نظارت بر اجرای مقررات این مبحث در عملیات ساختمانی می باشد و در صورتیکه مواردی خلاف این مبحث مشاهده نماید باید ضمن تذکر کتبی به سازنده ( مجری یا پیمانکار اصلی) مراتب را به مرجع رسمی ساختمان اعلام نماید.

به گفته وی، در ماده 7 آیین نامه حفاظت کارگاههای ساختمانی نیز به صورت مشابه اشاره شده و ناظر را موظف به ابلاغ فوری خطر وقوع حادثه به کارفرما، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام نموده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.