| کد خبر: 247650 |

مروری بر تاریخچه شرکت بوئینگ؛

◄ داستان کمپانی بوئینگ از تولید هواپیمای آب نشین تا تبدیل شدن به غول هوافضا | قسمت اول

کمپانی بوئینگ، با تولید سالانه میانگین 380 هواپیمای تجاری، 230 هواپیماهای نظامی و دو ماهواره در میان بزرگترین شرکت های تولید کننده محصولات هوافضا در جهان قرار دارد.

تین نیوز

کمپانی بوئینگ ، با تولید سالانه میانگین 380 هواپیمای تجاری، 230 هواپیماهای نظامی و دو ماهواره در میان بزرگترین شرکت های تولید کننده محصولات هوافضا در جهان قرار دارد.

لوگوی شرکت
لوگوی شرکت بوئینگ

اما سوال اینجاست که این شرکت از کجا شروع به کار کرد و کدام هواپیما موفقیت بین المللی را برای بوئینگ رقم زد؟

اصل ماجرا

این غول هوافضا بیش از 100 سال است که شهرت جهانی دارد و در سال 2016 یکصدمین سال تاسیس خود را جشن گرفت.

ویلیام بوئینگ (William E. Boeing)، کارآفرین آمریکایی در سال 1909 از نمایشگاه آلاسکا یوکن پاسفیک (Alaska-Yukon-Pacific) در سیاتل دیدن کرد. جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر این فرصت را داشتند تا دستاوردهای خود در حوزه تکنولوژی و فرهنگ (در محدوده غرب و شمالغرب آمریکا) را در معرض دید بگذارند.

بوئینگ که قبل از آن کارآفرین در حوزه چوب بود، با دیدن هواپیماهای موجود در این نمایشگاه مجذوب این پرنده آهنی شد.

تصویری از ویلیام بوئینگ، بنیان گذار کمپانی بوئینگ
تصویری از ویلیام بوئینگ، بنیان گذار کمپانی بوئینگ

یک سال بعد، بوئینگ یک مرکز تولید قایق چوبی در رودخانه گرین ریور را خریداری نمود که بعدا مبدل به اولین مرکز تولید هواپیمای شخصی او شد.

همچنین او با توجه به علاقه مندی اش به پرواز از گلن مارتین (Glenn L. Martin)، هوانورد و خلبان آمریکایی در خواست کرد تا طریقه پرواز کردن را به او بیاموزد.

نظر به شیفتگی او به پرواز انفرادی، بوئینگ نخستین هواپیمای شخصی خود را خریداری کرد که توسط مارتین طراحی و ساخته شده بود. این پرنده در یک تست پروازی دچار آسیب شده بود.

در آن زمان هواپیما نسبتا یک اختراع جدید به حساب می آمد، بنابراین تامین قطعات هواپیما برای بوئینگ و مارتین چالشی بزرگ بود. بنابراین بوئینگ تصمیم به تاسیس یک کارخانه گرفت که شخصا در آن قطعات مورد نیاز هواپیما را تولید کند.

مدتی بعد بوئینگ متوجه شد که حتی می تواند بر روی طراحی یک هواپیمای جدید کار کند. بنابراین، با همکاری دوستش جورج کنراد وسترولت (George Conrad Westervelt)، مهندس نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، بوئینگ یک پروژه کاملا جدید را آغاز کرد. نام این پروژه، هواپیمای بوئینگ مدل 1 (Boeing Model 1) بود. هواپیمای آب نشینی (دوزیست) که نخستین سرنشینان آن بوئینگ و وسترولت بودند.

نسخه کپی برداری شده از بوئینگ مدل 1
نسخه کپی برداری شده از بوئینگ مدل 1

نام دیگر این هواپیما B&W بود. این هواپیمای تک موتوره دوزیست، نخستین پرواز خود را در تاریخ 1916 به انجام رسانید.

بوئینگ مدل 1
بوئینگ مدل 1

آغاز به کار شرکت بوئینگ

نخستین تلاش بوئینگ برای پرواز با هواپیمای شخصی اش، انگیزه او را برای تجارت هواپیماسازی تقویت کرد. بنابراین در همان سال، بوئینگ کمپانی خود را تحت عنوان "Pacific Aero Products Co" تاسیس کرد.

بوئینگ قصد فروش هواپیمای آب نشین را به نیروی دریایی داشت، اما این سازمان پیشنهاد او را رد کرد. بعد از آن، او مهندس چینی (Wong Tsu) را برای طراحی هواپیمای دوزیست آموزشی (Boeing Model 2) استخدام کرد.

 در سال 1917، ایالات متحده آمریکا درگیر جنگ جهانی اول شد و بوئینگ پیش بینی کرد که نیروی دریایی آمریکا به هواپیماهای آب نشین آموزشی نیاز دارد. بنابراین موفق شد که دو فروند هواپیمای آموزشی را به نیروی دریایی ایالات متحده بفروشد و این نخستین موفقیت تجاری او بود. در همان سال کمپانی به نام شرکت هواپیماسازی بوئینگ (Boeing Airplane Company) تغییر نام داد.

نخستین دفتر شرکت بوئینگ
نخستین دفتر شرکت بوئینگ

با اتمام جنگ جهانی اول در سال 1918، تقاضا برای هواپیمای بوئینگ دوزیست به شدت کاهش پیدا کرد و بازار رقابت اشباع از هواپیماهای ارزان قیمت بود.

یک سال بعد، شرکت بوئینگ با ساخت قایق پرنده با نام بوئینگ مدل6 (Boeing Model 6) به بازار تجاری بازگشت. این هواپیما، نخستین هواپیمای تجاری شرکت بوئینگ آمریکا بود. در ادامه، مدل های جدیدتری از این مدل هواپیما ساخته شد.

بوئینگ مدل 6
بوئینگ مدل 6

پست هوایی

بوئینگ در سال دهه 1920 با بکارگیری هواپیمای دوزیست تک موتوره با نام بوئینگ مدل 40 ، بر بازار پست هوایی ایالات متحده کاملا مسلط شد. این هواپیما علاوه بر حمل بار، توانایی جابجایی مسافر را نیز داشت، این موضوع انگیزه شرکت بوئینگ را در جهت ساخت هواپیماهای مسافری افزایش داد.

بوئینگ مدل 40
بوئینگ مدل 40

  ادامه دارد . . .

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.