◄ زیان آزادراه شیراز اصفهان از عدم ابلاغ عوارض توسط وزیر راه و شهرسازی
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان با اشاره به اینکه موثرترین روش بازگشت سرمایه آزادراه از طریق اخذ عوارض است گفت: درخواست ما از خانم فرزانه صادق وزیر محترم راه و شهرسازی این است که هر چه سریعتر در خصوص ابلاغ نرخ عوارض آزادراه اصفهان شیراز که وزیر محترم سابق از ابلاغ آن خودداری کرده است، تصمیم لازم اجرایی را اتخاد کنند.
رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به چالش نصب دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در آزادراه اصفهان شیراز گفت: عمده مشکلات ما در بحث دوربین های ثبت تخلف است. با وجود اینکه دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در آزادراه پیش بینی شده بود اما چون این دوربین ها بحث حاکمیتی دارد و کد پلیس می گیرد ما نمی توانیم به این مبحث ورود کنیم و می بایست از طریق وزارت راه و سازمان راهداری انجام شود.
وی با اشاره به گذشت یکسال از بهره برداری آزادراه و لزوم ایمن سازی بستر ترافیکی این محور با نصب دوربین های نظارتی افزود: هفته گذشته مطلع شدیم که دکل های دوربین های ثبت تخلف در آزادراه اصفهان شیراز در حال نصب است. امیدواریم سازمان راهداری طی دو ماه آینده مسیر آزادراه را با دوربین های نظارتی پوشش دهد تا شاهد کاهش تصادفات در این محور باشیم.
۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل برق و روشنایی آزادراه نیاز است
وی با اشاره به اینکه ۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل برق رسانی و ۱۵۰ میلیارد تومان جهت روشنایی آزادراه موردنیاز است؛ گفت: در مجموع با هزینه های سرباری که می تواند ایجاد کند ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل برق رسانی و روشنایی آزادراه اصفهان شیراز پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان شیراز ادامه داد: در حال حاضر در حدود ۱۲00 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است که بخش عمده ای از آن را تامین کرده ایم و باقیمانده اعتبارات منوط به این است که وزارت راه و شهرسازی تعهدات خود را در قطعات ۱ تا ۶ آزادراه انجام دهد. علاوه بر این بخشی از تعهدات مشارکت وزارت دفاع نیز باید محقق شود.
وی در رابطه با هزینه های یخ زدایی آزادراه (گرانول و نمک پاشی) با تاکید بر اینکه در یخ زدایی مسیر با شن و نمک مشکلی وجود ندارد، توضیح داد: نکته حائز اهمیت این است که ۵۰ کیلومتر مسیر آزادراه روسازی بتنی است و یخ زدایی با نمک امکان پذیر نیست و به بتن آسیب می زند و خوردگی بالایی دارد. بنابراین ناچاریم از CMA (ضد یخ سازگار با محیط زیست) استفاده کنیم و باید در نظر داشت از کل مسیر ۵۰ کیلومتری حداقل ۳۰ کیلومتر آن در زمستان یخ زدایی لازم دارد.
محمدیان توضیح داد: برخی هزینه های آزادراه مثل روشنایی و تامین برق جزو هزینه های احداث آزادراه به حساب می آید که از محل منابع مشترک با وزارت راه تامین می شود اما هزینه های یخ زدایی گشت های راهداری، راهدارخانه و نگهداری از آزادراه مشمول هزینه های بهره برداری می شود که از محل عوارض تامین می شود که متاسفانه علیرغم گدشت یکسال از بهره برداری آزادراه عوارضی برای آزادراه اصفهان شیراز ابلاغ نشده و انتظار ما از وزیرمحترم راه و شهرسازی این است که به این موضوع هر چه سریع تر رسیدگی شود.
نرخ عوارض پیماشی و برای هر قطعه در نظر گرفته شده است
محمدیان در رابطه با نرخ عوارض آزادراه اصفهان شیراز افزود: نرخ عوارض آزادراه به صورت پیمایشی تهیه شده است و در 6 نقطه سیستم الکترونیکی عوارضی (ETC) نصب شده است. با بررسی های کارشناسی تقریبا به صورت میانگین عوارض برمبنای مسیر طی شده تعیین شده یعنی هر خودرو به میزان پیمایش در طول مسیر آزادراه عوارض پرداخت خواهد کرد. در کل مبلغی در حدود 132 هزار تومان برای عوارض کل آزادراه پیشنهاد شده که این رقم اگر تامین شود در نقطه سر به سر خواهیم بود. بنابراین هر چقدر این رقم کاهش پیدا کند دوره بازگشت سرمایه طولانی تر می شود و نرخ بازدهی کاهش می یابد که بی تردید برای سرمایه گذار با توجه به نرخ تورم، ریسک بالایی دارد.
درخواست ابلاغ نرخ عوارض آزادراه از وزیر راه و شهرسازی
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان شیراز با اشاره به اینکه موثرترین روش تامین مالی آزادراه از طریق اخذ عوارض است توضیح داد: با وجود اینکه هماهنگی های لازم با وزارت راه و شهرسازی انجام شده و نرخ عوارض این آزادراه مورد تایید کارشناسان این وزارتخانه قرار گرفت اما وزیرمحترم وقت راه و شهرسازی با این توجیه که ابلاغ عوارض را فعلا به مصلحت نمی داند از تعیین و ابلاغ نرخ عوارض برای این آزادراه خودداری کرده است.
وی با تصریح بر این که این گونه برخورد با یک سرمایه ملی همچون آزادراه شیراز اصفهان از مصادیق عدم رضایت سرمایه گذاران محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با ترک فعل وزیر سابق راه و شهرسازی و عدم ابلاغ نرخ عوارض آزادراه اصفهان شیراز در طول یک سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان رقم پیش بینی شده از محل اخذ عوارض را از دست دادیم که صدمه جبران ناپذیری برای این شرکت و آزادراه ایجاد کرده به گونه ای که شرایط آزادراه به دلیل عدم اخذ عورض در شرایط کنونی بحرانی است و این موضوع می بایست در مجموعه وزارت راه و شهرسازی آسیب شناسی شود.
وی تاکید کرد: درخواست ما از سرکارخانم صادق وزیر محترم راه و شهرسازی این است که هر چه سریع تر در خصوص ابلاغ نرخ عوارض آزادراه اصفهان شیراز تصمیم لازم را اجرایی کند تا شرایط این محور استراتژیک کشور از وضعیت دشوار کنونی خارج شود.
وی با اعلام اینکه نرخ پیش بینی شده عوارض برای آزادراه اصفهان شیراز در مقایسه با سایرآزادراه های کشور گران نیست، گفت: با توجه به اینکه آزادراه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی احداث شده و در شرایط رقابتی مسیری جایگزین برای آن وجود دارد بنابراین می توان برای آن نرخ منطقی تعیین کرد که کاربران در صورت تمایل از آزادراه استفاده کنند و اگر به دلایلی مایل به استفاده از این مسیر نبودند از جاده جایگزین استفاده کنند.
به گفته محمدیان آزادراه اصفهان شیراز به دلیل استانداردهای رعایت شده در ساخت و متریال آن، با کیفیت و حتی لاکچری محسوب می شود. عوارض پیش بینی شده برای این آزادراه نیز با توجه مزیت هایی از جمله کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو در نتیجه کوتاه شدن 130 کیلومتری مسیر (در حدود دوساعت)، نرخ ناچیزی است.
وی در پایان اذعان داشت: با توجه به استقبال رانندگان خودروهای سواری و سنگین حتی پیش از بهره برداری از آزادراه جهت عبور به نظر می رسد مشکلی از این حیث وجود ندارد و باید منتظر دستور وزیر راه و شهرسازی برای تعیین عوارض آزادراه اصفهان شیراز باشیم تا پیش از این متضرر نشویم.