ناقوس مرگ در کمین فرودگاه مهرآباد + فیلم
مقامات شرکت فرودگاه ها تأیید کرده اند که سیستم های راداری به دلیل قدیمی بودن نیاز به نوسازی دارند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، سیستم راداری فرودگاه مهرآباد به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی مناسب، دچار مشکلاتی شده است. برای مثال، در یک مورد، سیستم راداری به مدت بیش از سه ساعت غیرقابل استفاده بود و کنترلرها مجبور شدند به صورت دستی پروازها را هدایت کنند. این وضعیت به دلیل عدم اعتماد به سیستم راداری و مشکلات فنی آن به وجود آمده بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، مقامات شرکت فرودگاه ها تأیید کرده اند که سیستم های راداری به دلیل قدیمی بودن نیاز به نوسازی دارند. برای مثال، در یکی از موارد، برای راه اندازی مجدد سیستم راداری، از برق شهری به جای UPS استفاده شده است. این اقدامات موقتی بوده و نشان دهنده نیاز فوری به بروزرسانی تجهیزات است.
با توجه به گزارش های موجود، نگرانی ها درباره ایمنی پروازها در فرودگاه مهرآباد به دلیل مشکلات سیستم راداری قابل توجه است. اقدامات موقتی نمی توانند جایگزین نوسازی کامل و به روزرسانی تجهیزات شوند. ضروری است که مسئولان مربوطه هرچه سریع تر برای ارتقاء سیستم های راداری اقدام کنند تا ایمنی پروازها تضمین شود.
بر اساس آنچه کنترلرهای فرودگاه مهرآباد در گفت و گو با آخرین خبر مدعی شدهاند، اتوماسیون راداری برج مراقبت این فرودگاه با کرش FTP رادار مواجه است و در برخی موارد که رادار قطع یا دچار خطا میشود، کنترلر مجبور است به صورت دستی یا پروسجرال هدایت پروازها را به عهده بگیرد که با توجه به حجم بالای پروازهای فرودگاه مهرآباد، این کار ریسک بالایی به همراه دارد.
برای جلوگیری از برخورد هواپیماها در فراز فرودگاه مهرآباد و وقوع حوادث تلخ و جبران ناپذیر، ضروری است مسئولان امر به ویژه در وزارت راه در اسرع وقت برای رفع مشکل برنامه ریزی کنند.
رادار و اتوماسیون و معیشت کارکنان بخشهای حساس هوانوردی دچار مشکلات بسیار جدی است آن وقت بجای کمک ، دولت اکثر درامد اختصاصی بخش هوانوردی که حاصل خون دل خوردن این عزیزان است به بخشهای خارج از هوانوردی تخصیص میدهد این یعنی مسئولان در دولت سواد و درک کافی از این کوتاهی و تبعات فاجعه بار آن را ندارند