| کد خبر: 256180 |

راه کارهای ساده جهت ارتقاء ایمنی در سفر

نکات ایمنی در سفر اگر به درستی و با دقت رعایت شود به شما کمک می کند تا سفر امن و خاطره انگیزی داشته باشید و بدون دردسر به خانه بازگردید. سفر یکی از نیازهای ضروری بشر است که هر فردی در طول زندگی خود به دفعات آن را تجربه می کند. اما برخی اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است، سفر ما را تحت تاثیر قرار دهد.

تین نیوز

نکات ایمنی در سفر اگر به درستی و با دقت رعایت شود به شما کمک می کند تا سفر امن و خاطره انگیزی داشته باشید و بدون دردسر به خانه بازگردید. سفر یکی از نیازهای ضروری بشر است که هر فردی در طول زندگی خود به دفعات آن را تجربه می کند. اما برخی اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است، سفر ما را تحت تاثیر قرار دهد و تمامی برنامه های سفر ما را به هم بریزد. رعایت نکات ایمنی در سفر به ما کمک می کند تا در صورت بروز اتفاقات ناخوشایند بهتر بتوانیم از خود و همسفرانمان محافظت کنیم و با کمترین آسیب از این حوادث جان سالم به در ببریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، نکات ایمنی مجموعه ای از دستورالعمل های ساده و ضروری است که به بهبود امنیت جانی و مالی ما در سفر کمک می کند. بیماری، کلاهبرداری و دزدی جز رایج ترین حوادث در سفرهای داخلی و خارجی است که مسافران با رعایت نکات ایمنی در سفر می توانند به راحتی از بروز این حوادث جلوگیری کنند و یا خسارت های جانی و مالی ناشی از این اتفاقات را به حداقل برسانند. جهت یادگیری اصول و نکات ایمنی در سفر پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال نمایید تا کیفیت سفرهای بعدی شما بهتر شود.

مهم ترین نکات ایمنی در سفر 

سفر همواره پر از فراز و نشیب است، با وجود برنامه ریزی های دقیق برای سفرهای انفرادی و یا گروهی هنوز هم نمی توان بسیاری از اتفاقات را قبل از سفر پیش بینی کرد. یکی از مهمترین نکات ایمنی در سفر بدون شک اعتماد نکردن به افراد غریبه است، به خصوص اگر در سفر تنها هستید به هیچ وجه به افرادی که تازه با آنها آشنا شده اید، اعتماد و اطمینان نکنید.

بسیاری از حوادث همچون کلاهبرداری، دزدی و سایر حوادث ناگوار در سفر به دلیل اعتماد زیاد به افراد غریبه اتفاق می افتد. در زمان سفر بهتر است، از صمیمی شدن بیش از حد با افراد غریبه جدا خودداری کنید و اطلاعات شخصی و مهم خود را به هیچ وجه در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید. بیماری و مسمومیت هم یکی دیگر از اتفاقات ناگوار در سفر است که کام مسافران را تلخ می کند، با رعایت نکات ایمنی در سفر و دقت به اصول بهداشتی می توانید از بروز هرگونه بیماری و حوادثی از این دست هم در سفر جلوگیری کنید.

۱. کلاهبرداری های رایج در سفر

افراد سودجو و کلاهبردار در همه جای دنیا هستند و شما در اغلب سفرهای داخلی و خارجی خود ممکن است به دام این افراد خبره و بعضا حرفه ای بیفتید، این افراد با دردسرهایی که برای شما ایجاد می کنند به دنبال سواستفاده مالی از شما هستند. تاکسی متر شکسته یکی از رایج ترین روش های کلاهبرداری توسط راننده های تاکسی در کشور کاستاریکا است، این افراد سودجو اغلب طعمه های خود را از بین توریست های خارجی انتخاب می کنند و با این تکنیک مبلغ بیشتری به عنوان کرایه از مسافران می گیرند.

این مورد فقط یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر است که ما در اینجا به آن اشاره کردیم. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم قبل از هر سفر داخلی و یا خارجی در گوگل در مورد کلاهبرداری های رایج در آن منطقه جستجو نمایید تا در زمان عزیمت به شهر و یا کشور مقصد به دام افراد سودجو و کلاهبردار نیفتید.

۲. اطلاعات ضروری را یادداشت کنید – نکات ایمنی در سفر 

حتما قبل از عزیمت به هر شهر و یا کشوری اطلاعات ضروری را یادداشت کنید تا در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده، به موقع بتوانید با پلیس و یا سایر شماره های ضروری تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید. همچنین اطلاعات مربوط مدارک شناسایی همچون گذرنامه و کارت ملی خود را هم روی یک فلش ذخیره کنید و در یک جای امن از چمدان خود قرار دهید تا در صورت دزدیده شدن مدارکتان راحت تر بتوانید اطلاعاتتان را به پلیس بدهید.

حتما یک نسخه از کپی پاسپورت و سایر مدارک را به ایمیل خود ارسال کنید، با رعایت این نکات ایمنی در سفر در صورت بروز هرگونه اتفاق پیش بینی نشده به خوبی می توانید مدیریت بحران کنید و یک نسخه از مدارک خود را به پلیس ارائه دهید.

اطلاعات ضروری را یادداشت کنید - نکات ایمنی در سفر  - الی گشت

۳. چمدان خود را قفل کنید

اگر در زمان سفر قصد اقامت در هاستل را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم جهت حفظ امنیت وسایل خود از یک قفل کوچک و محکم برای چمدانتان استفاده کنید. حتما پیش از سفر برای چمدان خود قفل تهیه نمایید، زیرا معمولا قیمت این قفل ها در شهر مقصد بیشتر است و شما باید هزینه زیادی برای قفل پرداخت کنید. یکی از نکات ایمنی در سفر مربوط به امنیت وسایل شما در محل اقامتتان است، پس حتما چمدان خود را قفل کنید و سپس از محل اقامت خود خارج شوید.

اگر در مکان های عمومی همچون فرودگاه و یا ایستگاه راه آهن توقف طولانی دارید، مراقب اطراف خود باشید، برخی دزدها با وجود قفل های مخصوص هم می توانند با بریدن بخشی از کوله پشتی شما وسایلتان را بدزدند، مگر اینکه کوله شما در مقابل چاقو و بریدگی آن مقاوم باشد.

۴. بیمه مسافرتی بگیرید – نکات ایمنی در سفر 

، رزرو بیمه مسافرتی به افرادی که می خواهند سفری با آرامش را تجربه کنند به شدت توصیه می شود، چرا که بیمه مسافرتی یعنی امنیت خاطر در سفر. لازم به ذکر است بیمه مسافرتی انواع مختلفی دارد و به عنوان ضامنی برای جبران خسارات ناشی از حوادث پیش بینی نشده است. بسیاری از مسافران برای سفرهای خارجی و برخی سفرهای داخلی خود حتما بیمه مسافرتی تهیه می کنند تا در صورت بروز مشکلات غیر منتظره ای همچون بیماری، مسمومیت غذایی، گم شدن مدارک، تاخیر در تحویل بار و یا به وجود آمدن مسائل حقوقی در سفر ضررهای سنگینی متحمل نشوند.

در سال های اخیر و با افزایش نرخ ارز، تقاضا برای تهیه بیمه مسافرتی به خصوص برای سفرهای خارجی هم به همان نسبت افزایش پیدا کرده است. توصیه می کنیم حتما پیش از سفر، بیمه مسافرتی بگیرید و امنیت سفر خود را به این شکل بالا ببرید. بیمه یکی از نکات ایمنی در سفر است که با داشتن آن می توانید در زمان بروز حوادث با استفاده از آن خسارت های مالی خود را پوشش دهید.

بیمه مسافرتی بگیرید - نکات ایمنی در سفر  - الی گشت

۵. از افراد محلی راهنمایی بخواهید

اگر در مورد مراکز خرید، رستوران های ارزان قیمت، جاذبه های دیدنی، مراکز تفریحی و یا هر چیز دیگری سوال دارید، به شما پیشنهاد می کنیم از افراد محلی راهنمایی بخواهید. افراد محلی که در فروشگاه ها و یا هتل کار می کنند، بهترین گزینه برای پرسیدن سوال های ضروری در سفر هستند. این افراد معمولا بدون غرض و کاملا صادقانه در مورد مکان های دیدنی و رستوران های با کیفیت شهر نظر می دهند و به نظرات آنها می توان اعتماد کرد.

اما راننده های تاکسی معمولا در این زمینه ها خیلی صادق نیستند و احتمال اینکه شما را به اشتباه راهنمایی کنند، همیشه وجود دارد. حتی در مورد کرایه تاکسی هم می توانید از مردم محلی سوال کنید تا در زمان سوار شدن به تاکسی از شما پول اضافی نگیرند، همچنین این موضوع یکی از نکات ایمنی در سفر محسوب می شود که باید به آن توجه داشته باشید.

۶. برنامه سفر خود را برای خانواده ارسال کنید – نکات ایمنی در سفر 

حتما در مورد مکان اقامت خود به خانواده و دوستان اطلاعات کافی بدهید، برای حفظ امنیت خود در طول سفر بهتر این است که برنامه سفر خود را به صورت کامل برای خانواده و یا دوستان مورد اعتماد خود ارسال کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل آنها از برنامه سفر شما و مکان هایی که در آن حضور دارید، به خوبی مطلع باشند.

برنامه سفر خود را برای خانواده ارسال کنید، این موضوع شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر بیاید ولی همین امر تا به امروز موجب نجات جان بسیاری از مسافران شده است و یکی از نکات ایمنی در سفر محسوب می شود. با این کار اگر تا چند روز خبری از شما نباشد، آنها با مراجعه به اداره پلیس می توانند مفقود شدن شما را به اطلاع مقام های ذیربط برسانند.

۷. هر جا عکس نگیرید

برخی از افراد در زمان سفر برای عکس گرفتن، مکان های خاص و ترسناکی را انتخاب می کنند که هر لحظه امکان به خطر افتادن جان آنها در زمان عکاسی وجود دارد. به همین دلیل در برخی کشورها در زمان بازدید از جاذبه های گردشگری آن منطقه، سلفی گرفتن و یا عکاسی به صورت کامل ممنوع است. هر جا عکس نگیرید، به شما پیشنهاد می کنیم از عکاسی در مکان های عجیب و خطرناک همچون لبه پرتگاه، کنار قفس حیوانات وحشی و یا کنار رودخانه جدا خودداری کنید تا جان شما به خطر نیفتد. عکاسی در مکان های خطرناک جز مواردی است که در عرض چند ثانیه می تواند جان شما را به خطر بیاندازد.

۸. لباس مناسب بپوشید

مردم هر شهر و یا کشوری آداب و رسوم و پوشش خاص خود را دارند. برای همین بهتر است، قبل از سفر در مورد پوشش مردم محلی تحقیق کنید و لباس مناسب بپوشید تا در طول سفر مشکلی برای شما ایجاد نشود. با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید در مورد پوشش مردم محلی در هر شهر و یا کشور اطلاعات لازم را کسب کنید و بر اساس آن لباس مناسب در چمدان خود قرار دهید. پوشیدن لباس مناسب در زمان سفر به خصوص به کشورهای اسلامی نشانه احترام است و شما با این کار بیشتر شبیه مردم محلی به نظر می آیید. نادیده گرفتن آداب و رسوم محلی در مورد پوشش ظاهری می تواند رفتار نامناسب افراد محلی را در پی داشته باشد.

۹. دفاع شخصی یاد بگیرید – نکات ایمنی در سفر 

شما در زمان سفر نیازی به مهارت های کمربند مشکی کاراته ندارید و رعایت نکات ایمنی گفته شده در قسمت های قبل می تواند امنیت سفر شما را به میزان قابل توجهی تامین کند. اما دانستن چند فن ساده دفاع شخصی در زمان بروز حوادث پیش بینی نشده همچون دزدی هم جز آن دسته از نکات ایمنی در سفر است که در شرایط خاص می تواند جان شما را نجات دهد. برای همین به شما توصیه می کنیم حتما قبل از سفر به خصوص سفرهای انفرادی حتما دفاع شخصی یاد بگیرید.

یک راهکار عالی برای خنثی کردن یک تهدید این است که خود را تا جایی که امکان دارد از نظر فیزیکی دور کنید، در واقع در زمان درگیری بهتر این است که از فرد یا افراد مهاجم فاصله بگیرید. اگر کسی با اسلحه یا چاقو فقط تلفن همراه یا کیف شما را خواست برای حفظ جان خود کیف و یا تلفن خود را به او بدهید و از محل درگیری دور شوید. فقط زمانی از زور استفاده کنید که زندگی شما در خطر است و هیچ گزینه دیگری در دسترس نیست.

دفاع شخصی یاد بگیرید - الی گشت

۱۰. پول برای شرایط اضطراری کنار بگذارید

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی و یا شهرهای داخلی را دارید ولی نگران اتفاقات پیش بینی نشده هستید، حتما در زمان سفر مقداری از پول خود را برای شرایط خاص کنار بگذارید. در زمان برنامه ریزی برای سفر کمتر کسی به فکر اتفاق های ناخوشایند فکر می کند، اما این اتفاق همیشه در کمین است و ما باید خود را همیشه برای اتفاقاتی همچون سرقت کیف و یا گم شدن چمدان آماده کنیم.

حتما برای چنین شرایطی در یک فضای ویژه، همچون جیب شلوار خود مقداری پول برای شرایط اضطراری کنار بگذارید. این موضوع یکی از نکات ایمنی در سفر است که با رعایت آن می توانید از استرس حوادث ناگهانی و پیش بینی نشده در سفر کم کنید و در شرایط خاص خونسردی خود را حفظ نمایید.

۱۱. انتخاب غذاخوری مناسب و بهداشتی

انتخاب محل غذا خوردن یکی از چالش های اصلی بسیاری از مسافران به خصوص در سفرهای خارجی به مناطق کمتر شناخته شده است. افراد در طول سفر همیشه نگران بروز مسمومیت های غذایی هستند، برای همین در زمان پیدا کردن رستوران برای غذا خوردن وسواس زیادی به خرج می دهند. انتخاب غذاخوری مناسب و بهداشتی کار خیلی سختی نیست و شما فقط باید به خوبی به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم توجه داشته باشید.

  • غذاخوری هایی را انتخاب کنید که معمولا در زمان ناهار و شام شلوغ است و جلوی درب آنها صف های طولانی وجود دارد.
  • از خوردن غذاهای خام جدا خودداری کنید، چون احتمال بروز انواع مسمومیت با این غذاها خیلی زیاد است.
  • حتما مکان هایی را برای صرف غذا انتخاب کنید که بهداشت در آنجا رعایت شده و رستوران مجوزهای لازم بهداشتی را دارد.
  • احتمال نفوذ باکتری ها به میوه های پوست دار خیلی کمتر از میوه های بدون پوست است، به همین دلیل میوه های پوست دار را برای خوردن در سفر انتخاب کنید.
  • در طول سفر حتما از بطری مخصوص به خودتان و یا بطری های یکبار مصرف بهداشتی برای نوشیدن آب استفاده کنید.

۱۲. از جیب پشتی شلوار خود استفاده نکنید – نکات ایمنی در سفر 

بسیاری از افراد در طول سفر و یا زندگی روزمره عادت دارند، موبایل و یا کیف پول خود را در جیب پشتی شلوارشان قرار دهند. امنیت لوازم شما با این کار همیشه در خطر است، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم به هیچ وجه از جیب پشتی شلوار خود استفاده نکنید و لوازمی همچون کارت بانکی، کیف پول و یا موبایل خود را در این جیب قرار ندهید. زیرا با این حرکت هر لحظه احتمال دزدیده شدن وسایل شما وجود دارد.

در طول سفر مراقب کیف خود باشید، زیرا کیف قاپ ها همیشه در کمین هستند و افراد بسیاری در مکان های شلوغ طعمه دزدها می شوند. بهتر این است که کیف خود را به شکلی محکم در دست بگیرید، یا بند کیف خود را به شکل مورب بیندازید تا سارقان به راحتی نتوانند آن را از شما جدا کنند.

از جیب پشتی شلوار خود استفاده نکنید - الی گشت

جمع بندی راه کارهای ساده جهت ارتقاء ایمنی در سفر

سفر فرصت مناسبی برای کسب تجربه های جدید است و شما با رعایت نکات ایمنی در سفر می توانید کیفیت مسافرت خود را بهتر کنید. در طول سفر مراقب افراد غریبه باشید. برخی افراد در پوشش راهنمای تور و با ارائه پیشنهاداتی از قبیل نشان دادن مناظر شهر سعی می کنند مسافران را در طول سفر فریب دهند، مراقب افراد ناشناس و غریبه در طول سفر باشید تا در دام کلاهبرداری آنها گرفتار نشوید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.